Fn-VIII.310.2.2013 - Samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej podatnikiem podatku od nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 maja 2013 r. Urząd Miasta w Poznaniu Fn-VIII.310.2.2013 Samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej podatnikiem podatku od nieruchomości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA PRAWA PODATKOWEGO

Prezydent Miasta Poznania na podstawie art. 14j § 1 i § 3 w związku z art. 14b i 14c ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) stwierdza, że stanowisko OŚRODKA (...) przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2013 r. (data wpływu 13 marca 2013 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej w sprawie opodatkowania podatkiem od nieruchomości budowli Ośrodka stanowiącego samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej, z uwzględnieniem unormowań art. 2 ust. 1 pkt 3 u.p.o.l. w związku z przepisem art. 1a ust. 1 pkt 4 u.p.o.l. -jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Dnia 13 marca 2013 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w sprawie opodatkowania podatkiem od nieruchomości budowli ośrodka rehabilitacyjnego

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Właścicielem nieruchomości przy ul. (...) jest Województwo Wielkopolskie. Użytkownikiem nieruchomości jest Ośrodek (...).

Ośrodek jest samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej, niebedącym przedsiębiorcą. Celem statutowym Ośrodka jest udzielanie świadczeń zdrowotnych i promocji zdrowia.

Działalność Ośrodka finansowana jest z wpływów pochodzących z umów na wykonanie usług medycznych zawartych z dysponentami środków publicznych. Jednocześnie, jak podnosi Wnioskodawca w piśmie z dnia 12 marca 2013 r. Ośrodek prowadzi również działalność zarobkową i jest uczestnikiem obrotu gospodarczego jako podmiot świadczący te usługi w sposób zorganizowany i ciągły.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego działalność Ośrodka ma charakter zorganizowany, ciągły oraz zarobkowy, pomimo, że podstawowym celem nie jest osiąganie i maksymalizacja zysku.

W związku z przedstawionym stanem faktycznym Wnioskodawca zawarł pytanie:

Czy budowle posiadane przez Ośrodek (...) podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości oraz czy Ośrodek jest podatnikiem w odniesieniu do tych budowli?

Według Wnioskodawcy wątpliwości dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej, a tym samym zgłaszania do opodatkowania budowli przez Ośrodek wywołuje konstrukcja art. 4 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2013 r. Nr 217 j.t.). Wymieniony przepis wskazuje podmioty lecznicze. W punkcie 1 tego artykułu wymieniono przedsiębiorców w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 j.t.) we wszelkich formach przewidzianych dla wykonywania działalności gospodarczej, z kolei w punkcie 2 ww. artykułu wymieniono samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej. Art. 2 pkt 4 ww. ustawy definiuje podmiot leczniczy niebędący przedsiębiorcą jako podmiot leczniczy wymieniony w art. 4 ust. 1 pkt 2 i 3 czyli m.in. samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej.

Uznając stanowisko Strony za nieprawidłowe zważono co następuje.

Zgodnie z definicją wyrażoną w art. 1a ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613 z późn. zm.) zwaną w dalszej części u.p.o.l. grunty, budynki i budowle związane z prowadzeniem działalności gospodarczej to grunty, budynki i budowle będące w posiadaniu przedsiębiorcy lub innego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, z wyjątkiem budynków mieszkalnych oraz gruntów związanych z tymi budynkami, a także gruntów, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 lit. b, chyba że przedmiot opodatkowania nie jest i nie może być wykorzystywany do prowadzenia tej działalności ze względów technicznych.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 3 u.p.o.l. opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Budowlą na podstawie art. 1a ust. 1 pkt 2 u.p.o.l. jest obiekt budowlany w rozumieniu przepisów prawa budowlanego niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, a także urządzenie budowlane w rozumieniu przepisów prawa budowlanego związane z obiektem budowlanym, które zapewnia możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem.

Na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 2 u.p.o.l. podatnikami podatku od nieruchomości są m.in. osoby prawne będące samoistnymi posiadaczami nieruchomości lub obiektów budowlanych. W art. 1a ust. 1 pkt 3 ustawodawca wskazał obok przedsiębiorcy na inne podmioty prowadzące działalność gospodarczą.

Wyjaśniając kwestię czy Wnioskodawca jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych wskazać należy, że pojęcie działalności gospodarczej zgodnie z art. 1a ust. 1 pkt 4 u.p.o.l. oznacza działalność o której mowa w przepisach Prawa działalności gospodarczej. Korzystanie z definicji działalności gospodarczej zawartej w przepisach o tej działalności dla celów podatkowych nie jest stosowaniem przepisów ustawy o działalności do zakładów opieki zdrowotnej; jest zabiegiem niezbędnym dla określenia jakiego rodzaju działalność te zakłady w istocie wykonują (uchwała składu 5 sędziów NSA z dnia 17.12.2001, sygn. akt FPK 14/01, Orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego, 2002, Nr 3, poz. 103. str. 142-148).

Zgodnie z art. 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej - działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.

Na tle powyższego przepisu działalnością gospodarczą jest m.in. działalność usługowa taka jak świadczenie usług medycznych, wykonywana w sposób ciągły, zorganizowany, o charakterze zarobkowym.

Jednocześnie gospodarczy charakter prowadzonej działalności nie jest uzależniony od faktycznego uzyskiwania dochodu, a jedynie od zamiaru osiągnięcia zarobku przez podmiot wykonujący działalność gospodarczą.

Działalność wykonywana przez Ośrodek (...) posiada wszelkie cechy działalności gospodarczej, tj. Wnioskodawca świadczy usługi medyczne, a działalność ma charakter ciągły, zorganizowany oraz zarobkowy.

Tym samym Ośrodek (...) prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Wnioskodawca wskazał w swoim piśmie, że zgodnie z ustawą o działalności leczniczej samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej nie jest przedsiębiorcą. W konsekwencji powziął wątpliwość, czy pomimo faktu, że nie jest przedsiębiorcą, posiada status podatnika podatku od nieruchomości w zakresie budowli na podstawie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Należy zwrócić uwagę na art. 44 ustawy o działalności leczniczej stanowiący, że podmiot leczniczy niebędący przedsiębiorcą udziela świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych ubezpieczonym oraz innym osobom uprawnionym do tych świadczeń na podstawie odrębnych przepisów nieodpłatnie, za częściową odpłatnością lub całkowitą odpłatnością. Zgodnie natomiast z przepisem art. 52 u.d.l. - samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej pokrywa z posiadanych środków i uzyskiwanych przychodów koszty działalności i reguluje zobowiązania. Wreszcie art. 55 u.d.l. stanowi, że samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej może uzyskiwać środki finansowe m.in. z odpłatnej działalności leczniczej chyba, że przepisy odrębne stanowią inaczej oraz z innej wydzielonej działalności, jeżeli statut przewiduje prowadzenie takiej działalności.

Prawodawca dopuszcza więc sytuację, w której samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej wykonuje działalność w postaci odpłatnie świadczonych usług medycznych oraz może uzyskiwać w ten sposób przychód.

W związku z powyższym stwierdzić należy, że samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej może prowadzić działalność gospodarczą.

Jednocześnie ustawa o podatkach i opłatach lokalnych definiuje kryterium przedmiotowe opodatkowania nieruchomości jako budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, będące w posiadaniu przedsiębiorcy lub innego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą.

Kryterium podmiotowe wedle u.p.o.l. spełniają m.in. osoby prawne będące samoistnymi posiadaczami nieruchomości lub obiektów budowlanych.

W świetle powyższego budowle posiadane przez samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości, a samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej jest podatnikiem podatku od nieruchomości z tego tytułu.

Reasumując stwierdzić należy, iż w świetle obowiązujących przepisów samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej zakwalifikowany w ustawie o działalności leczniczej jako podmiot leczniczy niebędący przedsiębiorcą powinien zgłaszać do opodatkowania posiadane budowle.

Prowadzona przez samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej odpłatna działalność lecznicza jest działalnością gospodarczą.

Powyższe ustalenia prowadzą do wniosku, że samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej świadczące odpłatne usługi medyczne prowadzą działalność gospodarczą a przedmioty opodatkowania jakimi są budowle w ich władaniu podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

POUCZENIE

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu ul. Ratajczaka 10/12 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu-do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Urząd Miasta Poznania Wydział Finansowy Oddział Podatku od Nieruchomości Osób Prawnych ul. Słowackiego 22, 60- 823 Poznań.

Opublikowano: bip.city.poznan.pl