Fn-VIII.310.15.2013 - Zwolnienie z podatku od nieruchomości zakładów pracy chronionej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 lutego 2014 r. Urząd Miasta w Poznaniu Fn-VIII.310.15.2013 Zwolnienie z podatku od nieruchomości zakładów pracy chronionej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA PRAWA PODATKOWEGO

Prezydent Miasta Poznania na podstawie art. 14j § 1 i § 3 w związku z art. 14b i 14c ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) - stwierdza, że stanowisko (...) przedstawione we wniosku z dnia 22 listopada 2013 r. (data wpływu 25 listopada 2013 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej w sprawie zwolnienia z podatku od nieruchomości: - w odniesieniu do twierdzenia, że osiągnięcie 30% wskaźnika zatrudnienia powinno być rozpatrywane łącznie dla osób niewidomych i psychicznie chorych niezależnie od stopnia niepełnosprawności - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Dnia 25 listopada 2013 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w sprawie zwolnienia z podatku od nieruchomości.

We wniosku (uzupełnionym dnia 9 stycznia 2014 r.) został przedstawiony następujący stan faktyczny:

(...) jest zakładem pracy chronionej, zatrudniającym osoby niewidome i psychicznie chore.

Zatrudnia obecnie 73,50 pracowników w przeliczeniu na etaty, w tym 56,75 osób niepełnosprawnych w przeliczeniu na etaty, spośród osób niepełnosprawnych 17 (etatów) osób jest niewidomych w stopniu znacznym, 4 (etaty) osoby niewidome w stopniu umiarkowanym oraz 2 (etaty) osoby psychicznie chore w stopniu umiarkowanym i 9 (etaty) osób psychicznie chorych w stopniu lekkim.

Do ustalenia wskaźnika pozwalającego na zwolnienia z podatku od nieruchomości powinno się, zdaniem (...) wziąć sumę osób niewidomych i psychicznie chorych tj. 17 + 4 + 2 + 9 = 32, czyli wskaźnik w tym przypadku wynosi 43,53%.

W związku z przedstawionym stanem faktycznym (...) zawarła pytanie:

Czy warunek 30% wskaźnika zatrudnienia powinien być spełniony dla grup osób niewidomych i psychicznie chorych liczonych łącznie?

Czy przy ustaleniu wskaźnika ma znaczenie stopień niepełnosprawności osób psychicznie chorych?

Rozpatrując stanowisko Strony zważono co następuje:

Zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613 z późn. zm.) od podatku od nieruchomości zwalnia się również prowadzących zakłady pracy chronionej spełniające warunek, o którym mowa w art. 28 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 127, poz. 721 z późn. zm.), lub aktywności zawodowej w zakresie przedmiotów opodatkowania zgłoszonych wojewodzie, jeżeli zgłoszenie zostało potwierdzone decyzją w sprawie przyznania statusu zakładu pracy chronionej lub zakładu aktywności zawodowej albo zaświadczeniem - zajętych na prowadzenie tego zakładu, z wyjątkiem przedmiotów opodatkowania znajdujących się w posiadaniu zależnym podmiotów niebędących prowadzącymi zakłady pracy chronionej spełniające warunek, o którym mowa w art. 28 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych lub zakłady aktywności zawodowej.

Zgodnie z brzmieniem art. 28 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych lub zakłady aktywności zawodowej - pracodawca prowadzący działalność gospodarczą przez okres co najmniej 12 miesięcy, zatrudniający nie mniej niż 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy i osiągający wskaźniki zatrudnienia osób niepełnosprawnych, o których mowa w pkt 1, przez okres co najmniej 6 miesięcy, uzyskuje status pracodawcy prowadzącego zakład pracy chronionej, jeżeli:

1)

wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych wynosi:

a)

co najmniej 50%, a w tym co najmniej 20% ogółu zatrudnionych stanowią osoby zaliczone do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności, albo

b)

co najmniej 30% niewidomych lub psychicznie chorych, albo upośledzonych umysłowo zaliczonych do znacznego albo umiarkowanego stopnia niepełnosprawności.

Analizując brzmienie wskazanego wyżej przepisu należy posłużyć się wykładnią językową. Otóż między sformułowaniami "niewidomych" a "psychicznie chorych" znajduje się spójnik alternatywy łącznej "lub". Następnie ustawodawca wprowadził znak przecinka oraz alternatywę rozłączną "albo" - przed słowami "upośledzonych umysłowo". W wyniku dokonanej analizy należy stwierdzić, że warunek 30% wskaźnika zatrudnienia powinien być spełniony dla grup osób niewidomych i psychicznie chorych, rozpatrywanych łącznie lub też każdą z osobna. Ponadto, alternatywnie, warunek ten powinien być spełniony dla grupy osób upośledzonych umysłowo, przy czym aby osiągnąć wymagany wskaźnik nie można jej rozpatrywać łącznie z pozostałymi grupami (osób niewidomych i psychicznie chorych, rozpatrywanych łącznie lub też każdą z osobna).

Zauważyć również należy, że zapis "zaliczonych do znacznego albo umiarkowanego stopnia niepełnosprawności" odnosi się jedynie do upośledzenia umysłowego. Wskazuje na to przecinek umiejscowiony po słowie "chorych".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stwierdzono co następuje:

Wskaźnik zatrudnienia na poziomie 30% odnosi się do łącznego odsetka poszczególnych grup niewidomych i/lub psychicznie chorych bądź też oddzielnie upośledzonych umysłowo. Przy czym zapis "zaliczonych do znacznego albo umiarkowanego stopnia niepełnosprawności" odnosi się jedynie do upośledzenia umysłowego.

POUCZENIE

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu ul. Ratajczaka 10/12 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 j.t.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Urząd Miasta Poznania Wydział Finansowy Oddział Podatku od Nieruchomości Osób Prawnych ul. Słowackiego 22, 60-823 Poznań.

Opublikowano: bip.city.poznan.pl