Fn-VIII.310.1.2014 - Podatnik podatku od nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 marca 2014 r. Urząd Miasta w Poznaniu Fn-VIII.310.1.2014 Podatnik podatku od nieruchomości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA PRAWA PODATKOWEGO

Na podstawie art. 14j § 1 i § 3 w związku z art. 14b i 14c ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja Podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 28 stycznia 2014 r. (...) Zakładu Budżetowego Miasta Poznania, w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w zakresie uznania za podatnika podatku od nieruchomości trwałego zarządcę ustanowionego na udziale we współwłasności nieruchomości stwierdzam, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest

nieprawidłowe w obowiązującym stanie prawnym

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 28 stycznia 2014 r. (...) - Zakład Budżetowy Miasta Poznania z siedzibą w (...) złożył wniosek w oparciu o art. 14b ustawy Ordynacji podatkowej z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w podatku od nieruchomości, dotyczącą m.in. posiadania statusu podatnika, w świetle unormowań zawartych w:

- art. 3 ust. 1 i ust. 4, art. 6 ust. 9, art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613 z późn. zm.),

- § 1 Uchwale Nr XXVI/255A//2007 Rady Miasta Poznania z dnia 20 listopada 2007 r. w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości. - art. 91 Ordynacji podatkowej w związku z art. 366, art. 373 Kodeksu cywilnego w związku z art. 59 Ordynacji podatkowej.

1. Stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę.

Miasto Poznań oraz (...) Sp. z o.o. są współwłaścicielami nieruchomości przeznaczonej na prowadzenie działalności sportowo-turystycznej. Miasto Poznań na swoim udziale we współwłasności wynoszącym 1/2 części ustanowiło trwały zarząd w dniu 18 kwietnia 2008 r. na rzecz (...) w Poznaniu.

Nieruchomość jest objęta zakresem zwolnień przedmiotowych z podatku od nieruchomości w oparciu o Uchwałę Nr XXVI/255A//2007 Rady Miasta Poznania z dnia 20 listopada 2007 r. w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości. Przysługuje ono gruntom, budynkom lub ich częściom oraz budowlom o charakterze ogólnodostępnym, zajętym na prowadzenie zadań z zakresu kultury fizycznej, realizowanych przez sport i rekreację ruchową.

Wnioskodawca twierdzi, że (...) - jako podatnik podatku będący posiadaczem w trwałym zarządzie udziału w nieruchomości - dotychczas składał stosowne deklaracje na podatek od nieruchomości, deklarując także w odpowiedniej części zwolnienie przedmiotowe nieruchomości wynikające z uchwały. Stosowne deklaracje podatkowe składała równolegle także Spółka z o.o. - (...) deklarując odpowiednią wartość zwolnienia przedmiotowego nieruchomości z podatku od nieruchomości z uwzględnieniem warunków podmiotowych obejmujących kryteria kwotowe de minimis udzielanej przedsiębiorcom. W roku 2013 przyznana dotychczas Spółce - jako przedsiębiorcy - kwota pomocy de minimis przekroczyła limit określony w stosownych przepisach prawa, w związku z czym Spółka utraciła prawo do zastosowania zwolnienia przedmiotowego nieruchomości z podatku od nieruchomości wynikającego z uchwały.

Z tego względu Spółka - jako współwłaściciel nieruchomości - złożyła deklarację korygującą wartość zwolnienia przedmiotowego, wykazując nieruchomość jako przedmiot pełnego opodatkowania podatkiem od nieruchomości.

W związku z powyższym wniesiono o wydanie interpretacji indywidualnej w następujących kwestiach:

1.

Czy Zakład posiada status podatnika podatku od nieruchomości, na którym ciąży solidarny obowiązek podatkowy w podatku od nieruchomości wraz z pozostałym współwłaścicielem przedmiotu opodatkowania, w sytuacji gdy jest trwałym zarządcą udziału w nieruchomości stanowiącej współwłasność Miasta i Spółki?

W przypadku uznania stanowiska Wnioskodawcy w zakresie powyższego pytania za prawidłowe:

2.

Czy sporządzając deklaracje dla potrzeb podatku od nieruchomości, posiada uprawnienie zadeklarowania w niej (w stosownym zakresie) zwolnienia przedmiotowego z opodatkowania względem nieruchomości, wynikającego z uchwały, pomimo że współwłaściciel (Spółka posiadająca status przedsiębiorcy), na którym ciąży solidarny obowiązek podatkowy w podatku, utracił możliwość korzystania ze zwolnienia przedmiotowego nieruchomości?

3.

Czy organ podatkowy będzie miał prawo żądania od Zakładu - jako posiadacza nieruchomości solidarnie zobowiązanego wraz ze Spółką jako pozostałym współwłaścicielem nieruchomości - spełnienia świadczenia w podatku z tytułu opodatkowania nieruchomości w kwocie podatku wykraczającej ponad zobowiązanie podatkowe wynikające ze złożonej przez Zakład deklaracji dla podatku od nieruchomości (uwzględniającej zwolnienie przedmiotowe)?

2. Stanowisko Wnioskodawcy w sprawie.

W ocenie Wnioskodawcy, (...) posiadają status podatnika w podatku od nieruchomości, na którym ciąży solidarny obowiązek podatkowy wraz z drugim ze współwłaścicieli. Sporządzając deklarację Zakład posiada nadal uprawnienie do deklarowania w niej zwolnienia wynikającego z Uchwały, pomimo jego utraty przez Spółkę - drugiego współwłaściciela nieruchomości. Jego zdaniem - organ podatkowy nie będzie miał prawa żądania od (...) spełnienia świadczenia w podatku z tytułu opodatkowania w kwocie podatku wykraczającej ponad zadeklarowane zobowiązanie podatkowe, uwzględniające zwolnienie przedmiotowe.

Wnioskodawca uzasadniając swoje stanowisko, opierał się o analizę i własną interpretację zapisów art. 3 ust. 1 i 4 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych w powiązaniu z art. 91 ustawy - Ordynacja podatkowa dotyczącym odpowiedzialności solidarnej za zobowiązania podatkowe w świetle przepisów Kodeksu cywilnego dla zobowiązań cywilnoprawnych. Wywód swój poprał wybranymi orzeczeniami wydanymi przez NSA oraz wojewódzkie sądy administracyjne.

3. Ocena prawna stanowiska podatnika i stanowisko organu podatkowego:

Uznając stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe zważono co następuje:

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych podatnikami podatku od nieruchomości są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej, będące: posiadaczami nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie:

a)

wynika z umowy zawartej z właścicielem, Agencją Własności Rolnej Skarbu Państwa lub z innego tytułu prawnego, z wyjątkiem posiadania przez osoby fizyczne lokali mieszkalnych niestanowiących odrębnych nieruchomości,

b)

jest bez tytułu prawnego, z zastrzeżeniem ust. 2.

Zatem podmioty wymienione w art. 3 ust. 1 pkt 4 to posiadacze z tytułów tam wymienionych i zgodnie z treścią cytowanego przepisu - jego brzmieniem literalnym - są podatnikami, jeżeli przedmiot opodatkowania jest własnością jednostki samorządu terytorialnego.

Przepis ten formułuje przesłanki wystąpienia obowiązku podatkowego w podatku od nieruchomości dla nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego i nie można go uznać za obejmującego również współwłasność z jaką mamy do czynienia w przedmiotowym przypadku. Mając na uwadze zasadę ścisłej interpretacji wyjątków przyjmuje się, że w przypadku gdy przedmiot opodatkowania objęty jest współwłasnością, brak jest podstaw do stosowania art. 3 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatkach i opłatach iokainych i przeniesienia obowiązku podatkowego w podatku od nieruchomości na posiadacza zależnego (wyrok sądu sygn. akt SA/Bd 3321/03 z dnia 1 czerwca 2004). Organ podatkowy wydając niniejszą interpretację zapoznał się z sądowymi wyrokami przywołanymi przez Wnioskodawcę dla uzasadnienia swojego stanowiska i ustalił, że dotyczyły one nieruchomości znajdujących się w wyłącznej własności Skarbu Państwa lub samorządu terytorialnego. Ponadto zwrócił uwagę na nieprawdziwe jego twierdzenie przedstawione w stanie faktycznym jakoby Zakład składał dotychczas stosowne deklaracje na podatek od nieruchomości. Deklaracje podatkowe składali współwłaściciele nieruchomości tj. Spółka i Miasto Poznań reprezentowane przez Dyrektora Zakładu. Te dwa podmioty dokonywały również wpłat za nieruchomość.

Przenosząc tok rozumowania na grunt będący przedmiotem niniejszej interpretacji, nie można uznać trwałego zarządcy - (...) - Zakładu Budżetowego Miasta Poznania za podatnika podatku od nieruchomości w sytuacji, gdy będąca przedmiotem opodatkowania nieruchomość stanowi współwłasność Miasta Poznania, a nie wyłączną jego własność.

Organ podatkowy stwierdza, że (...) Zakład Budżetowy Miasta Poznania - dokonał błędnej wykładni treści zapisu art. 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych twierdząc, że przysługuje mu status podatnika podatku od nieruchomości w sytuacji gdy jest trwałym zarządcą udziału w nieruchomości stanowiącej współwłasność Miasta i Spółki.

W związku z tym, że organ podatkowy uznał za nieprawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w zakresie obowiązku podatkowego, udzielenie interpretacji na zapytania 2 i 3 dotyczące zakresu deklarowania i korzystania ze zwolnień oraz ich rozliczeń podatku z drugim ze współwłaścicieli - nieruchomości nie będzie kontynuowane.

POUCZENIE

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu ul. Ratajczaka 10/12 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu-do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.) Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Urząd Miasta Poznania, Wydział Finansowy, Oddział Podatku od Nieruchomości Osób Prawnych, ul. Słowackiego 22, 60-823 Poznań.

Opublikowano: bip.city.poznan.pl