Fn.RK 3110-01/08 - Uznanie wiaty kosza przyjęciowego oraz silosów za budowle dla celów podatku od nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 lutego 2008 r. Urząd Gminy w Skoroszycach Fn.RK 3110-01/08 Uznanie wiaty kosza przyjęciowego oraz silosów za budowle dla celów podatku od nieruchomości.

PISEMNA INTERPRETACJA PRZEPISÓW PRAWA PODATKOWEGO

Wójt Gminy Skoroszyce działając na podstawie art. 14j § 1 i § 3, w zw. z art. 14b, art. 14c i art. 14k § 1, ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60, z późn. zm.), art. 1a ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 z późn. zm.),

postanawia:

- uznać stanowisko podatnika - .............. sp. z o.o. za nieprawidłowe

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 14a cytowanej wyżej ustawy Ordynacja podatkowa wójt odpowiednio do swojej właściwości, na pisemny wniosek podatnika, jest obowiązany do udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym. Wnioskodawca złożył oświadczenie pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania oraz uiścił stosowna opłatę w wysokości 75 zł.

Stan faktyczny przedstawiony we wniosku.

We wniosku z dnia 11 grudnia 2007 r. podatnik zwrócił się do Wójta Gminy Skoroszyce w trybie art. 14j wyżej wymienionej ustawy Ordynacja podatkowa z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów do stanów przyszłych (interpretacji indywidualnej), tj. przepisów art. 1a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 z późn. zm.) w związku z art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. prawa budowlanego (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.) poprzez potwierdzenie, że wybudowana w 2007 r. wiata kosza przyjęciowego, jak i silosy znajdujące się na terenie bazy suszarniczo-magazynowej stanowią "budynek" w rozumieniu przepisu art. 1a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, i będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości według przepisów właściwych dla budynków od 2008 r. Spółka w 2007 r. w miejscowości ........ wybudowała ......... w skład której weszły wiata kosza przyjęciowego oraz silosy, które są trwale związane z gruntem za pomocą fundamentów, maja dachy oraz posiadają przestrzeń wydzieloną za pomocą ścian. Spółka zamierza wynajmować na cele komercyjne (przechowywanie zboża), czyli wykorzystywać ją do działalności gospodarczej.

Stanowisko podatnika:

We wniosku podatnik wywodzi, że przepis art. 1a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych stanowi, iż budynek " (...) obiekt budowlany w rozumieniu przepisów prawa budowlanego, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach. " Z przepisu tego jednoznacznie wynika, że wykładnia definicji "budynku" dla celów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, powinna być dokonywana z uwzględnieniem Prawa Budowlanego. Natomiast art. 3 pkt 2 Prawa Budowlanego wskazuje, że " ilekroć w ustawie (Prawo budowlane) jest mowa o budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach ".

Obie definicje: budynku" są zasadniczo podobne i zestawienie powołanych powyżej przepisów prowadzi do wniosku uznania danego obiektu budowlanego za "budynek" konieczne jest spełnienie trzech przesłanek: musi być trwale związany z gruntem, być wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiadać fundamenty i dach.

Zdaniem Spółki zarówno wiata kosza przyjęciowego, jak i silosy, spełniają wszystkie trzy warunki, co determinuje uznanie ich za " budynki" na gruncie Prawa Budowlanego, w konsekwencji również na gruncie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Również potwierdzeniem stanowiska Spółki jest zaszeregowanie według Klasyfikacji Środków trwałych. W powyższej klasyfikacji za podstawową jednostkę ewidencji przyjmuje się pojedynczy element majątku trwałego spełniający określone funkcje w procesie wytwarzania wyrobów i świadczenia usług.

Wójt Gminy Skoroszyce po przeanalizowaniu stanu faktycznego oraz stanowiska podatnika przedstawionego we wniosku wyjaśnia co następuje.

Zgodzić się należy z twierdzeniem podatnika, iż w myśl art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane przez budynek - należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach. Jednakże definicja budynku uściślona jest przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002 Nr 75. poz. 690 z późn. zm.). W szczególności zaś § 3 pkt 8 rozporządzenia stanowi, iż przez budynek gospodarczy należy rozumieć budynek przeznaczany do niezawodowego wykonywania prac warsztatowych oraz do przechowywania materiałów, narzędzi, sprzętu i płodów rolnych służących mieszkańcom budynku mieszkalnego, budynku zamieszkania zbiorowego, budynku rekreacji indywidualnej, a także otoczenia, a w zabudowie zagrodowej przeznaczony do przechowywania środków produkcji rolnej i sprzętu oraz płodów rolnych.

Z posiadanych przez tut. Urząd dokumentów wynika co następuje:

- pismem z dnia 8 sierpnia 2007 r. skierowanym do Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w powiecie nyskim Wasza spółka zawiadamia o zakończeniu obiektu .... wg projektu budowlanego Nr ....... Z pisma podpisanego przez inspektora nadzoru inwestorskiego i Pana ............., kierownika budowy Pana .................... oraz działającego w imieniu spółki Pana ............... bezpośrednio wynika, iż zakończono budowę budynku socjalno-administracyjnego oraz silosów ......... z niezbędną infrastrukturą techniczną - decyzją Nr Si-7358/8-6/07 z dnia 22 października 2007 r. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w powiecie .... udzielił firmie ......... sp. z o.o. z siedzibą w ................ pozwolenia na użytkowanie budynku socjalno-administracyjnego w kompleksie (I i II etap) wraz ze zbiornikiem na ścieki dla ww. budynku o pojemności V= 7,0 m w. Nadto zdjęcia załączone przez podatnika do zapytania jednoznacznie obrazują, iż przedstawione na nich obiekty nie są budynkami lecz silosami na ............ .

Jednocześnie należy zauważyć, że Klasyfikacja Środków Trwałych nie może być podstawą do klasyfikowania określonych obiektów jako budowli w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Należy podkreślić, iż zgodnie z art. 217 Konstytucji akt prawny niższej rangi niż ustawa, jakim jest rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (Dz. U. Nr 112, poz. 1317), nie może stanowić podstawy do interpretacji przepisów innych ustaw, zwłaszcza w zakresie istnienia obowiązku podatkowego. W literaturze przedmiotu wskazuje się, że pojęcia budowli i budynku występujące w KŚT jedynie pomocniczo mogą być wykorzystywane na potrzeby podatku od nieruchomości.

Skoro przedmiotowe obiekty (wiata kosza przyjęciowego oraz silosy) nie są budynkami to w myśl art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118) oraz art. 1a ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 21, poz. 844 z późn. zm.) winny być zaliczone do budowli dla celów podatku od nieruchomości.

W tym stanie rzeczy postanowiono jak wyżej.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl