FN/p.IX.3110/1-22/06 - Określenie podatnika podatku od nieruchomości w przypadku najmu nieruchomości będących własnością gminy innym podmiotom

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 czerwca 2006 r. Urząd Miasta w Oświęcimiu FN/p.IX.3110/1-22/06 Określenie podatnika podatku od nieruchomości w przypadku najmu nieruchomości będących własnością gminy innym podmiotom

Pytanie podatnika

Kto jest podatnikiem podatku od nieruchomości w przypadku najmu nieruchomości będących własnością gminy innym podmiotom?

Postanowienie

Na podstawie art. 14a § 1, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 - j. t. ze zm.), art. 2, art. 3 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84 - j.t. ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 23 lutego 2006 r. Miejskiego Zakładu Komunikacji z siedzibą w O. ul.... w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości stwierdzam, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe w obowiązującym stanie prawnym.

Uzasadnienie

W dniu 23 lutego 2006 r. Miejski Zakład Komunikacji z siedzibą w O. ul.... złożył wniosek znak: PA/0717/434/06 z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji: kto jest podatnikiem podatku od nieruchomości w przypadku najmu przez Zakład nieruchomości będących własnością gminy innym podmiotom. Wnioskodawca powołując się na stanowisko tutejszego organu podatkowego wyrażone w piśmie z dnia 23.02.2004 r. znak sprawy: FN/p.IX.3110-223/03 z którego wynikało, iż Miejski Zakład Komunikacji z siedzibą w O. włada nieruchomością z tytułu trwałego zarządu ustanowionego przez gminę, w stosunkach cywilnoprawnych z innymi podmiotami występuje w imieniu gminy i dlatego obowiązek podatkowy z tytułu podatku od nieruchomości ciąży na najemcach lokali, uznał wyrażony pogląd za zgodny z przepisami. Wobec uzyskanej informacji w dniu 13.01.2006 r. od jednego najemców, iż nie jest on podatnikiem podatku od nieruchomości co potwierdziła decyzja Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 28.10.2005 r. Zakład powziął wątpliwość co do prawidłowości odpowiedzi uzyskanej od tutejszego organu podatkowego.

Po rozpatrzeniu wniosku organ podatkowy zważył co następuje:

Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych wyznacza zakres podmiotowy i przedmiotowy obowiązku podatkowego w podatku do nieruchomości. Zgodnie z art. 2 cytowanej ustawy opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają grunty, budynki lub ich części, budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości nie podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych lub lasy, z wyjątkiem zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej. Z punktu widzenia podmiotowego stosownie do art. 3 przedmiotowej ustawy podatnikami podatku od nieruchomości są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nie posiadające osobowości prawej będące:

1) właścicielami nieruchomości lub obiektów budowlanych, zastrzeżeniem ust. 3,

2) posiadaczami samoistnymi nieruchomości lub obiektów budowlanych,

3) użytkownikami wieczystymi gruntów,

4) posiadaczami nieruchomości lub ich czyści albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie wynika:

a) z umowy zawartej z właścicielem Agencją Własności Rolnej Skarbu Państwa lub z innego tytułu prawnego z wyjątkiem posiadania przez osoby fizyczne lokali mieszkalnych niestanowiących odrębnych nieruchomości,

b) jest bez tytułu prawnego, z zastrzeżeniem ust. 2.

Powołując się na Komentarz "Podatki i opłaty samorządowe" autorstwa L. Etel, S. Presnarowicz, Dom wydawniczy ABC, stan prawny na dzień 1 czerwca 2005 r. organ podatkowy podkreśla "(...) iż obowiązek w podatku od nieruchomości ciąży na posiadaczach zależnych, jeżeli ich posiadanie wynika z umowy zawartej z właścicielem t. j. Skarbem Państwa lub jednostką samorządu terytorialnego oraz Agencją Własności Rolnej Skarbu Państwa. Oprócz umowy, posiadanie może wynikać również z innego tytułu prawnego. (...)"

Powyższe stanowisko znajduje także odzwierciedlenie w decyzji Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 30 grudnia 2005 r. znak sprawy: 2388/OS/Fn/06/806/D w której stwierdzono, że "(...) najemca lokalu użytkowego na mocy zawartej z jednostką budżetową gminy umowy najmu jest posiadaczem zależnym (w rozumieniu art. 336 k.c.), a tym samym podatnikiem podatku do nieruchomości zgodnie z cytowanym art. 3 ust. 1 pkt 4a ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. (...)." Podatnikiem podatku do nieruchomości jest zawsze podmiot władający tymi nieruchomościami, nawet wówczas, gdy nie ma do tego stosownego tytułu prawnego. Miejski Zakład Komunikacji w O., będący miejską jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, gospodaruje wydzielonym majątkiem stanowiącym cześć mienia komunalnego na podstawie oddania nieruchomości przy ul..... w O. w trwały zarząd. Jednostka organizacyjna, której oddano nieruchomość w trwały zarząd, korzysta z nieruchomości, w ramach czego może m. in. za zgodą organu nadzorującego, oddać nieruchomość lub jej część w najem, dzierżawę lub użyczenie. Wobec powyższego, w sytuacji, gdy Miejski Zakład Komunikacji w O. zawiera umowy najmu z osobami fizycznymi, osobami prawnymi lub jednostkami organizacyjnymi, a z umowy najmu nie wynika, iż Zakład występuje jako pełnomocnik gminy należy przyjąć, iż posiadanie zależne wynika z umowy zawartej z innego tytułu prawnego. Natomiast w przypadku, gdy jednostka budżetowa lub zakład budżetowy posiada pełnomocnictwo do reprezentacji gminy i zawiera umowy najmu w jej imieniu należy uznać, iż posiadanie nieruchomości wynika z umowy zawartej z właścicielem.

Wobec powyższego należy uznać, że na najemcach lokali ciąży obowiązek podatkowy z tytułu podatku do nieruchomości w świetle art. 3 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych. Weszli oni bowiem w posiadanie nieruchomości stanowiącej własność jednostki samorządu terytorialnego na podstwie umowy zawartej z właścicielem lub umowy zawartej z innego tytułu prawnego.

Wobec powyższego należało postanowić jak w sentencji.

Powyższa interpretacja:

- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,

- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Pouczenie

Od postanowienia służy prawo wniesienia zażalenia do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie ul. Lea 10 za pośrednictwem Prezydenta Miasta Oświęcim ul. Zaborska 2, w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl