FN.II.31105-2/06 - Przedmiot podatku od środków transportowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 czerwca 2006 r. Urząd Miasta w Katowicach FN.II.31105-2/06 Przedmiot podatku od środków transportowych.

POSTANOWIENIE

Prezydent Miasta Katowice działając na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4, art. 14b § 1, § 2 i § 7, art. 216 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa Dz. U. z 2005 r: Nr 8 poz. 60 z późn. zm./ w związku z art. 8 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych /Dz. U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84 z późno zm./

postanawia

udzielić na wniosek Pani interpretacji podatkowej, uznając iż Wnioskodawczyni jest podatnikiem podatku od środków transportowych oraz uznając, iż samochód marki Mercedes furgon, o dopuszczalnej masie całkowitej 3.500 tony, będący w posiadaniu Wnioskodawczyni stanowi samochód ciężarowy podlegający opodatkowaniu podatkiem od środków transportowych.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 5 kwietnia 2006 r., przekazanym do Prezydenta Miasta Katowice pismem Ministerstwa Finansów z dnia 26 kwietnia 2006 r. sygn. LK-836/20/PP/06/309 /data wpływu wniosku do urzędu 2 maja 2006 r./, Pani .... zwróciła się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji dotyczącej zakresu i sposobu opodatkowania podatkiem od środków transportowych samochodu marki Mercedes 312 TD w wersji furgon o dopuszczalnej masie całkowitej 3.500 tony, stanowiącego własność Podatniczki.

Wnioskodawczyni przedstawiła stan faktyczny oraz wskazała własne stanowisko w sprawie, stwierdzając iż posiadany przez nią pojazd nie powinien podlegać opodatkowaniu podatkiem od środków transportowych, gdyż jego masa dopuszczalna to 3.500 kg. Ponadto Podatniczka podkreśla, iż nie miała świadomości, że ciąży na niej obowiązek regulowania podatku od środków transportowych;

Po rozpatrzeniu wniosku, Wyjaśnia się co następuje.

Podatnikami podatku od środków transportowych są, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, osoby fizyczne i osoby prawne będące właścicielami środków transportowych. Powyższe jednoznacznie wskazuje na majątkowy charakter podatku od środków transportowych, związany z posiadaniem pojazdu. Obowiązek podatkowy spoczywa bowiem na właścicielu pojazdu, co potwierdza wyrok NSA z dnia 22 maja 1997 r, sygn. akt I SA/Wr 1573/96, z którego wynika, iż "podatek od środków transportowych jest podatkiem majątkowym, związanym z posiadaniem prawa własności". Z tego też względu właściciele pojazdów podlegających opodatkowaniu tj. samochodów ciężarowych, niezależnie od tego jakie ładunki i z jaką częstotliwością przewożą są podatnikami podatku od środków transportowych. Artykuł 8 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych /Dz. U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84 z późno zm./ stanowi, iż opodatkowaniu podatkiem od środków transportowych podlegają m.in. samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 tony i poniżej 12 ton. Z uwagi na fakt, iż ww. ustawa nie precyzuje co należy rozumieć przez "samochód ciężarowy", uzasadnione jest odwołanie się do definicji zawartej w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym /Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 z późno zm./. Zgodnie z art. 2 pkt 42 ww. ustawy samochód ciężarowy to pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu ładunków; określenie to obejmuje również samochód ciężarowo - osobowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu ładunków i osób w liczbie od 4 do 9 łącznie z kierowcą. Podstawowym dokumentem stanowiącym o zaklasyfikowaniu pojazdu jest dowód rejestracyjny, który zgodnie z przepisem art. 71 ust. 1 ustawy stwierdza dopuszczenie do ruchu danego typu pojazdu. Wpis w dowodzie rejestracyjnym dotyczący rodzaju pojazdu ma charakter konstytutywny oraz wywołuje określone skutki prawne nie tylko w zakresie prawa o ruchu drogowym, ale również w innych dziedzinach prawa, w tym w zakresie prawa podatkowego. W określeniu samochodu ciężarowego podlegającego, w myśl ustawy o podatkach i opłatach lokalnych opodatkowaniu, pojawia się również element dopuszczalnej masy całkowitej. Pojęcie to zgodnie z art. 2 pkt 54 ustawy - Prawo o ruchu drogowym oznacza największą określoną właściwymi warunkami technicznymi masę pojazdu obciążonego osobami i ładunkiem, dopuszczonego do poruszania się po drodze. Pojecie masy całkowitej należy odróżnić od kryterium ładowności i rzeczywistej masy całkowitej, które miało istotne znaczenie w podatku od środków transportowych do końca 2001 r.

Zgodnie z przyjętymi zasadami stanowiącymi, iż przepisy prawa podatkowego należy interpretować ściśle, przyjąć należy, że w przypadku posiadania przez Wnioskodawczynię pojazdu samochodowego, którego dopuszczalna masa całkowita określona w dowodzie rejestracyjnym, w którym dokonano wpisów m.in. na podstawie świadectwa homologacji, wynosi 3,5 tony, to pojazd taki podlega opodatkowaniu podatkiem od środków transportowych na podstawie art. 8 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. W przywołanym artykule użyto sformułowania "od 3,5 tony", co jednoznacznie wskazuje na opodatkowanie pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej równej lub wyższej od 3,5 tony. Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w piśmie Dyrektora Departamentu z dnia 15 listopada 2002 r. sygn. LK-2209/LP/02/PP, zgodnie z którym "Jeżeli środkiem transportowym jest wskazany w art. 8 pkt 1 samochód ciężarowy i jego dopuszczalna masa całkowita (...) wynosi 3,5 tony, to pojazd taki podlega opodatkowaniu podatkiem od środków transportowych, a jego wysokość wyznaczają stawki określone w uchwale rady gminy".

W związku z powyższym tutejszy Organ uznaje stanowisko Pani .................... za nieprawidłowe i postanawia jak w sentencji.

POUCZENIE:

Niniejsza interpretacja przepisów prawa podatkowego nie jest wiążąca dla podatnika. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia danego postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Niniejsza interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji. Niniejsze postanowienie, gdy stanie się ostateczne, po usunięciu danych identyfikujących podatnika, zostanie przesłane do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, celem jego zamieszczenia na stronie internetowej Izby Skarbowej.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl