FN.310.1.1.2015.18 - Zwolnienie od podatku od nieruchomości dla przedsiębiorców tworzących nowe miejsca pracy związane z inwestycjami początkowymi w ramach programu pomocy de minimis.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 lipca 2015 r. Urząd Miejski w Suwałkach FN.310.1.1.2015.18 Zwolnienie od podatku od nieruchomości dla przedsiębiorców tworzących nowe miejsca pracy związane z inwestycjami początkowymi w ramach programu pomocy de minimis.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Prezydent Miasta Suwałk działając na podstawie przepisów art. 14j § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.- Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613), po rozpatrzeniu wniosku Pana (...) prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą (...) z dnia 12 czerwca 2015 r. o wydanie pisemnej interpretacji dotyczącej zapisów uchwały nr XVII/173/2011 Rady Miejskiej w Suwałkach z dnia 30 grudnia 2011 r. w sprawie programu pomocy de minimis w zakresie zwolnień od podatku od nieruchomości dla przedsiębiorców tworzących nowe miejsca pracy związane z inwestycjami początkowymi na terenie Miasta Suwałk

postanawia

* uznać za prawidłowe stanowisko wskazane we wniosku z dnia 12 czerwca 2015 r., złożonym przez Pana (...) prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą (...) o wydanie pisemnej interpretacji w zakresie zwolnienia od podatku od nieruchomości na podstawie Uchwały nr XVII/173/2011 Rady Miejskiej w Suwałkach z dnia 30 grudnia 2011 r. w sprawie programu pomocy de minimis w zakresie zwolnień od podatku od nieruchomości dla przedsiębiorców tworzących nowe miejsca pracy związane z inwestycjami początkowymi na terenie Miasta Suwałk.

UZASADNIENIE

W dniu 16 czerwca 2015 r. do organu podatkowego wpłynął wniosek Pana (...) prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą (...) o wydanie pisemnej interpretacji w zakresie zapisów uchwały nr XVII/173/2011 Rady Miejskiej w Suwałkach z dnia 30 grudnia 2011 r. w sprawie programu pomocy de minimis w zakresie zwolnień od podatku od nieruchomości dla przedsiębiorców tworzących nowe miejsca pracy związane z inwestycjami początkowymi na terenie Miasta Suwałk.

Wątpliwość wnioskodawcy budzi fakt czy zatrudnienie pracownika na inne stanowisko pracy niż stanowisko utworzone w związku z inwestycją początkową w okresie do dnia 31 grudnia 2013 r. może zostać uznane za utrzymanie nowego miejsca pracy.

W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym wskazano, że wnioskodawca korzysta z pomocy de minimis w zakresie zwolnień od podatku od nieruchomości w związku z realizacją inwestycji początkowej - (...) w Suwałkach przy ul. (...). Na nową inwestycję zatrudni! 6 osób, z których jedną zatrudniono na stanowisku kierownika recepcji. Osoba ta od 31 marca 2015 r. przebywa na zwolnieniu lekarskim w związku z zagrożoną ciążą. Wnioskodawca przypuszcza, że pracownica wróci do pracy dopiero w 2017 r., tj. po wykorzystaniu urlopu macierzyńskiego i wypoczynkowego należnego za 2015 i 2016 rok. Wnioskodawca wskazuje, że nie chce powierzać stanowiska kierownika recepcji innej osobie ze względu na to, że stanowisko to wymaga doświadczenia a zatrudnienie nowej osoby na tak odpowiedzialnym stanowisku mogłoby spowodować wiele szkód dla firmy. W związku z powyższym na miejsce pracownika znajdującego się na zwolnieniu lekarskim wnioskodawca zatrudnił nowego pracownika powierzając mu stanowisko pracownika administracyjnego w (...).

Pojęcie stałego miejsca pracy bywa definiowane w orzecznictwie jako siedziba zakładu pracy, natomiast w doktrynie jako powierzchnia zajmowana przez zakład pracy w danej miejscowości, gdzie znajduje się stanowisko pracy danego pracownika (Tadeusz Zieliński, Ludwik Florek "Prawo pracy", Warszawa 2005). Często przytaczana jest również definicja miejsca pracy, wypracowana przez Sąd Najwyższy, w myśl której również pod pojęciem miejsca pracy rozumie się bądź stały punkt w znaczeniu geograficznym, bądź pewien oznaczony obszar, strefę określona granicami jednostki administracyjnej podziału kraju lub w inny dostatecznie wyrażony sposób, w którym ma nastąpić dopełnienie świadczenia pracy (wyrok Sądu Najwyższego z dnia 1 kwietnia 1985 r., sygn. I PR 19/85 /OSP z 1986 r. Nr 3, poz. 46)).

Przedstawiając własne stanowisko Pan (...) jest zdania, że zatrudnienie nowego pracownika za pracownika znajdującego się na zwolnieniu lekarskim i powierzenie mu innego stanowiska pracy jest zgodne z uchwałą nr XVII/173/2011 Rady Miejskiej w Suwałkach z dnia 30 grudnia 2011 r. w sprawie programu pomocy de minimis w zakresie zwolnień od podatku od nieruchomości dla przedsiębiorców tworzących nowe miejsca pracy związane z inwestycjami początkowymi na terenie Miasta Suwałk.

Definicja utworzenia nowych miejsc pracy związanych z inwestycjami początkowymi zawarta w uchwale wskazuje, że należy przez to rozumieć przyrost netto miejsc pracy (po dniu wejścia w życie niniejszej uchwały) na terenie Miasta Suwałk poprzez zatrudnienie nowych pracowników na podstawie umowy o pracę w pełnym wymiarze czasu pracy na okres nie krótszy niż 12 miesięcy.

W Uchwale nr XVII/173/2011 Rady Miejskiej w Suwałkach z dnia 30 grudnia 2011 r. w sprawie programu pomocy de minimis w zakresie zwolnień od podatku od nieruchomości dla przedsiębiorców tworzących nowe miejsca pracy związane z inwestycjami początkowymi na terenie Miasta Suwałk w § 4 zawarto warunki, po których łącznym spełnieniu podatnik może skorzystać ze zwolnienia, tj. utrzymanie nowych miejsc pracy przez okres zwolnienia, prowadzenie działalności gospodarczej przez okres zwolnienia na całej nieruchomości przez podatnika podatku od nieruchomości i prowadzenie działalności gospodarczej przez okres 3 lat na całej nieruchomości, począwszy od miesiąca następującego po miesiącu ustania okresu zwolnienia.

Odnosząc się do stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę we wniosku należy stwierdzić, że uchwała nie zobowiązuje przedsiębiorcy do zatrudniania konkretnych pracowników (np. Jana Nowaka) czy też utrzymania przez okres zwolnienia konkretnych stanowisk pracy. Przedsiębiorca może tworzyć nowe stanowiska pracy przy jednoczesnym np. likwidowaniu innych, utrzymując jednak równocześnie nowe miejsca pracy oraz średnie zatrudnienie z którym przystąpi! do programu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe,

Mając powyższe na względzie organ podatkowy postanowi! jak w sentencji niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację do usunięcia naruszenia prawa. Wezwanie wnosi się w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o wydaniu interpretacji (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przez sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Termin do wniesienie skargi wynosi 30 dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu a w przypadku nie udzielenia odpowiedzi - 60 dni od dnia wezwania do usunięcia naruszenia prawa.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Prezydent Miasta Suwałk, ul. Mickiewicza 1, 16-400 Suwałki.

Opublikowano: www.bip.um.suwalki.pl