DPP10.054.1.2017 - Stanowisko MF w sprawie odmów wydania indywidualnych interpretacji podatkowych

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 maja 2017 r. Ministerstwo Finansów DPP10.054.1.2017 Stanowisko MF w sprawie odmów wydania indywidualnych interpretacji podatkowych

Odpowiadając na interpelację nr 11902 Pani Poseł Izabeli Leszczyny w sprawie odmów wydania indywidualnych interpretacji podatkowych, uprzejmie informuję Pana Marszałka, co następuje.

Wątpliwości opisane w interpelacji dotyczą dwóch zagadnień: stosowanie przez organy podatkowe przepisów dotyczących klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania oraz skutków kadrowych wprowadzenia reformy administracji podatkowej, kontroli skarbowej i Służby Celnej, tj. utworzenie Krajowej Administracji Skarbowej.

Pytanie 1.

W ilu przypadkach, od momentu wejścia w życie klauzuli o unikaniu opodatkowania, odmówiono podatnikom wydania interpretacji indywidualnych? Jakie były powody odmowy?

Odpowiedź:

Od 15 lipca 2016 r. do 27 kwietnia 2017 r. wydano 584 postanowienia o odmowie wszczęcia postępowania na podstawie art. 14b § 5b ustawy - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201). Powodem wydania postanowień o odmowie wszczęcia postępowania na podstawie art. 14b § 5b ustawy - Ordynacja podatkowa są opinie, o których mowa w § 5c tego przepisu, Szefa Krajowej Administracji Skarbowej (a przed 1 marca 2017 r. Ministra Finansów) stwierdzające, że w zakresie elementów zawartych we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, istnieje uzasadnione przypuszczenie, że mogą być one przedmiotem decyzji wydanej z zastosowaniem art. 119a Ordynacji podatkowej lub stanowić nadużycie prawa.

Pytanie 2.

W ilu przypadkach odmowa wydania interpretacji spowodowała złożenie zażalenia, a następnie skargi do sądu?

Odpowiedź:

Do dnia 27 kwietnia 2017 r. w 239 przypadkach złożono zażalenia na ww. postanowienie, a w 93 przypadkach skargę do sądu administracyjnego.

Pytanie 3.

Ile do tej pory wydano opinii zabezpieczających?

Odpowiedź:

Od momentu wejścia w życie przepisów dot. klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania (tj. od 15 lipca 2016 r.) rozpatrzone zostały cztery wnioski o wydanie opinii zabezpieczającej, a dwa kolejne są w trakcie analizy.

Pytanie 4.

W ilu przypadkach odmówiono wydania opinii zabezpieczającej i z jakich powodów?

Odpowiedź:

Uprzejmie informuję Pana Marszałka, że dotąd, nie została wydana żadna opinia zabezpieczająca.

W przypadku dwóch wniosków wydane zostało postanowienie o pozostawieniu bez rozpatrzenia, gdyż po bezskutecznym wezwaniu wnioskodawca nie uzupełnił braków formalnych złożonych wniosków. Natomiast w dwóch pozostałych przypadkach odmówiono wydania opinii zabezpieczającej.

Powodem odmów był fakt, że z okoliczności przedstawionych we wnioskach wynikało, że opisane czynności spełniały ustawowe kryteria unikania opodatkowania określone w art. 119a Ordynacji podatkowej. Sytuacja taka ma miejsce kiedy czynność (lub zespół powiązanych ze sobą czynności) została dokonana przede wszystkim w celu osiągnięcia korzyści podatkowej, sprzecznej w danych okolicznościach z przedmiotem i celem przepisów ustawy podatkowej, a sposób działania był sztuczny.

Działania opisane w złożonych wnioskach o wydanie opinii zabezpieczającej można było zatem uznać za przejaw agresywnej optymalizacji podatkowej.

Mechanizmy poddawane ocenie w tych wnioskach zostały skonstruowane w taki sposób, by nie kolidować wprost z przepisami materialnymi ustawy podatkowej, natomiast wykorzystywać relacje zachodzące pomiędzy poszczególnymi przepisami, mnożąc różnego rodzaju działania oraz wykorzystując specyfikę różnych form prowadzenia działalności gospodarczej (w tym również poprzez tworzenie, przekształcanie, czy likwidację spółek) dla osiągniecia korzystnej pozycji podatkowej.

Charakterystyczne jest również, że zastosowane mechanizmy działania polegały na tworzeniu wieloetapowych struktur, w sytuacji gdy ten sam rezultat gospodarczy można było osiągnąć w sposób prostszy i szybszy, z tym że wtedy nie powstałaby - często bardzo znaczna - korzyść podatkowa.

W okolicznościach przedstawionych w złożonych wnioskach o wydanie opinii zabezpieczających, osiągnięta korzyść podatkowa byłaby zatem sprzeczna z przedmiotem i celem przepisów podatkowych - co należy utożsamiać z intencją ustawodawcy kształtującego zakres obciążeń podatkowych. W świetle obowiązujących regulacji - w sytuacji stwierdzenia tego typu okoliczności w złożonych wnioskach - obligatoryjna była odmowa wydania opinii zabezpieczającej.

Pytanie 5.

Ilu dotychczasowym (przed wejściem w życie ustawy o KAS) pracownikom służby celnej, administracji podatkowej i kontroli skarbowej nie zaproponowano nowych warunków pracy? Proszę o przedstawienie informacji z podziałem na województwa.

Odpowiedź:

Uprzejmie informuję, że zgodnie z przepisami ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej, składanie pracownikom/funkcjonariuszom propozycji określającej nowe warunki zatrudnienia albo pełnienia służby, nastąpić ma najpóźniej do dnia 31 maja 2017 r. Z tego względu, w chwili obecnej, wskazanie liczby funkcjonariuszy/ pracowników, którym nie zaproponowano nowych warunków zatrudnienia/pełnienia służby nie jest możliwe.

Podanie dokładnych danych, o których mowa w pkt 5 interpelacji, możliwe będzie dopiero po dniu 31 maja 2017 r. Niezależnie od powyższego wyjaśnić należy, że jednym z założeń kierownictwa Krajowej Administracji Skarbowej jest założenie, aby w jednostkach organizacyjnych KAS były zatrudnione oraz pełniły służbę osoby, które mają nie tylko odpowiednią wiedzę i doświadczenie, ale również spełniające wymagania związane z właściwą postawą moralną.

Wyrazem powyższych dążeń są regulacje zawarte w ustawie z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej, statuujące zakaz pełnienia służby albo zatrudniania w jednostkach organizacyjnych KAS osób pełniących służbę zawodową lub pracujących w organach bezpieczeństwa państwa albo współpracujących z tymi organami. Z tego względu pracownicy i funkcjonariusze, którzy z mocy art. 165 albo 167 ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej, stali się pracownikami zatrudnionymi w jednostkach organizacyjnych KAS albo funkcjonariuszami Służby Celno - Skarbowej, urodzeni przed dniem 1 sierpnia 1972 r., mieli obowiązek złożenia, w terminie do dnia 31 marca 2017 r., oświadczenia, o którym mowa w art. 144 ust. 2 ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz oświadczenia lustracyjnego.

Dodatkowo wskazać należy, że zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej, odpowiedzialni za realizację polityki kadrowej są dyrektorzy izb administracji skarbowej i to oni ponoszą pełną odpowiedzialność za propozycje pracy/służby dla pracowników/funkcjonariuszy zatrudnionych/pełniących służbę w kierowanych przez nich jednostkach organizacyjnych. Propozycje pracy bądź służby powinny opierać się na przepisach prawa oraz być transparentne i sprawiedliwe dla wszystkich pracowników i funkcjonariuszy Krajowej Administracji Skarbowej. Z tego też względu proces składania propozycji pracy lub służby jest monitorowany i objęty szczególnym nadzorem Szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Wszelkie nieprawidłowości mające miejsce w tym procesie będą stanowiły podstawę do wyciągnięcia konsekwencji dyscyplinarnych wobec osób odpowiedzialnych.

Przedstawiając powyższe wyjaśnienia, wyrażam nadzieję że zostaną one uznane za wyczerpujące.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl