DPP1.054.4.2017 - Procedura wykreślenia podatnika z rejestru VAT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 czerwca 2017 r. Ministerstwo Finansów DPP1.054.4.2017 Procedura wykreślenia podatnika z rejestru VAT

W odpowiedzi na interpelację nr 12356 z dnia 19 maja 2017 r. Pana Adama Ołdakowskiego Posła na Sejm Rzeczpospolitej Polskiej w sprawie usuwania firm z ewidencji VAT przekazuje poniżej odpowiedź.

Dla prawidłowego funkcjonowania systemu podatku od towarów i usług, zarówno z punktu widzenia ochrony interesów budżetu państwa, jak również ochrony uczciwych podatników, duże znaczenie ma utrzymanie rejestru podatników VAT czynnych w najbardziej aktualnym stanie, gdyż rejestr ten jest dla partnerów handlowych podstawą weryfikacji kontrahentów.

Temu właśnie celowi służą wprowadzone od 1 stycznia 2017 r. rozwiązania modyfikujące zasady rejestrowania i wyrejestrowywania podatników z rejestru podatników VAT, które jednocześnie pozwalają na usuwanie z rejestru te podmioty, które w nim figurować nie powinny - czy to z racji faktycznego zaprzestania wykonywania czynności opodatkowanych, czy też z uwagi na wykonywanie czynności, którym trudno przypisać miano działalności gospodarczej.

Jest to procedura o charakterze szczególnym stosowana w przypadkach, gdy urząd skarbowy nie posiada wystarczających informacji o powadzonej działalności, rozliczeniu podatku, a także w przypadku braku kontaktu z podatnikiem albo jego pełnomocnikiem.

Należy zwrócić uwagę, że ww. wymienione przyczyny, których wystąpienie uruchamia z urzędu konieczność wykreślenia podatnika z rejestru bez zawiadomienia go o tej czynności dotyczy przypadków skrajnych, zagrażających nie tylko podstawowym funkcjom rejestru podatników VAT tj. jego aktualności i spójności, ale przede wszystkim innym podatnikom, którzy w tej sytuacji narażeni mogą być na odliczenie podatku naliczonego z faktur od nieistniejących kontrahentów - wymaga to od urzędu szybkiej i stanowczej reakcji.

Z tego też powodu ustawodawca odstąpił od prowadzenia postępowania podatkowego z pełnymi jego wymogami, gdyż byłoby to przede wszystkim niemożliwe wobec nieistniejącego podatnika lub podatnika podającego fałszywe dane, czy też takiego, który unika kontaktu z urzędem.

Obowiązujące przepisy w zakresie rejestracji określają w sposób nie budzący wątpliwości przesłanki, przy spełnieniu których urząd skarbowy uruchamia procedurę wykreślenia podatnika z rejestru podatku VAT. Konstrukcja przepisu nie dopuszcza dowolnej interpretacji (oceny) zaistniałych faktów przez organ podatkowy. Podatnik zapoznając się z przepisami ma jasną informację, że w przypadku zachowania się w sposób wskazany w przepisach objęty będzie procedurą wykreślenia z rejestru podatników VAT z urzędu, bez zawiadamiania go o tym fakcie.

Biorąc powyższe pod uwagę nie przewiduje się zmian w obowiązujących przepisach w tym zakresie.

Jednocześnie uprzejmie informuję, że omawiana procedura uruchamiana jest w szczególności w przypadkach braku możliwości kontaktu urzędu skarbowego z podatnikiem lub jego pełnomocnikiem, w sytuacji gdy jego postępowanie budzi wątpliwości co do rzetelności w rozliczaniu podatku VAT i wystarczy wola podatnika polegająca na złożeniu wyjaśnień i przedstawieniu dowodów, aby urząd skarbowy od niej odstąpił.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl