DP14/MKT/657/217/2012/799 - Wykazywanie zobowiązań i należności Funduszu Pracy w sprawozdaniach w zakresie operacji finansowych sporządzanych przez powiatowe urzędy pracy.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 marca 2012 r. Ministerstwo Finansów DP14/MKT/657/217/2012/799 Wykazywanie zobowiązań i należności Funduszu Pracy w sprawozdaniach w zakresie operacji finansowych sporządzanych przez powiatowe urzędy pracy.

W odpowiedzi na pismo z dnia 3 stycznia br., znak pisma WA-074/2/2012, w sprawie wykazywania zobowiązań i należności Funduszu Pracy w sprawozdaniach Rb-Z i Rb-N sporządzanych przez powiatowe urzędy pracy powstałe w tych jednostkach z tytułu gospodarowania środkami Funduszu, Departament Długu Publicznego uprzejmie informuje, że najistotniejsze w powyższym zakresie jest określenie statusu (charakteru) środków będących w posiadaniu jednostek samorządu terytorialnego z tytułu realizacji zadań finansowanych ze środków Funduszu Pracy oraz fakt, czy informacje z powyższych operacji nie są dublowane w sprawozdaniach przekazywanych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz w sprawozdaniach Funduszu Pracy. Należy mieć bowiem na uwadze, że jakkolwiek są to środki przekazywane przez Fundusz na wyodrębniony rachunek jednostek tworzących publiczne służby zatrudnienia, to jednakże z tych środków są finansowane ustawowe zadania jednostki samorządu terytorialnego. Zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku (Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415, zpoźn. zm.), zadania powiatów w zakresie polityki rynku pracy są wykonywane przez powiatowe urzędy pracy wchodzące w skład powiatowej administracji zespolonej.

Zgodnie z § 9 pkt 4 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 października 2011 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej Funduszu Pracy, kierownicy jednostek realizujących zadania finansowane ze środków Funduszu Pracy zostali zobowiązani do przekazywania dysponentowi Funduszu informacji, o których mowa w § 10, umożliwiających sporządzenie przez dysponenta Funduszu sprawozdań budżetowych i finansowych zgodnie z obowiązującymi przepisami. Natomiast § 10 ww. rozporządzenia stanowi o sporządzaniu informacji z wykonania planu finansowego Funduszu obejmującej

planowane i osiągnięte przychody oraz planowane i poniesione koszty w ujęciu paragrafów klasyfikacji budżetowej, a także stan środków obrotowych na początek i koniec kwartału. Zgodnie z informacja uzyskaną od Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwo sporządza kwartalne sprawozdania o stanie należności i zobowiązań (Rb-N i Rb-Z) wyłącznie w części dotyczącej dysponenta Funduszu. W sprawozdaniach tych nie są uwzględniane należności i zobowiązania powiatowych i wojewódzkich urzędów pracy, powstałych w tych jednostkach z tytułu gospodarowania środkami Fundusz Pracy. Zatem w powyższym zakresie należności i zobowiązania powinny być ujmowane przez powiatowe urzędy pracy w sporządzanych przez nie sprawozdaniach Rb-Z i Rb-N.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl