DKP.I.3110.5-1380/07 - Czy deklarację sporządzoną na formularzu innym niż obowiązujący na terenie gminy należy uznać za formalnie niepoprawną?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 sierpnia 2007 r. Urząd Miasta w Tychach DKP.I.3110.5-1380/07 Czy deklarację sporządzoną na formularzu innym niż obowiązujący na terenie gminy należy uznać za formalnie niepoprawną?

POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 14a § 1, § 2, § 3 i § 4, art. 14b § 1, § 2 i § 7, art. 216 w związku z art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późno zm.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 czerwca 2007 r., art. 4 ust. 1 pkt 3, art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych 1 (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 z późn. zm.),

postanawiam:

-

uznać, iż Podatnik winien składać deklarację na podatek od nieruchomości sporządzoną na formularzu według wzoru obowiązującego na terenie gminy Tychy,

-

uznać deklarację sporządzoną na formularzu innym niż obowiązujący na terenie gminy Tychy za formalnie niepoprawną.

UZASADNIENIE

..... wnioskiem z dnia 17 listopada 2006 r. zwróciła się do Prezydenta Miasta Tychy w trybie art. 14a wyżej wymienionej ustawy Ordynacja podatkowa w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 czerwca 2007 r., z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji, co do sporządzania deklaracji na podatek od nieruchomości na formularzu uchwalonym przez gminę Tychy oraz uznania przedmiotowej deklaracji sporządzonej na innym formularzu za prawidłową. Zgodnie z wymogiem art. 14a § 2 Ordynacji podatkowej, Wnioskodawca przedstawił stan faktyczny oraz własne stanowisko w sprawie. Zdaniem wnoszącego zapytanie, każdy formularz deklaracji na podatek od nieruchomości pozwalający na prawidłowy wymiar i pobór podatku od nieruchomości, zawierający jednocześnie zakres danych określonych przez radę gminy na dany rok podatkowy jest formularzem, o którym mowa w art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 z późn. zm.). Spółka przyjmując taką tezę uznała, iż składając deklarację na formularzu innym niż ustalonym, nie grożą jej z tego tytułu żadne sankcje karne wynikające z przepisów prawa podatkowego oraz przepisów prawa karnego skarbowego. Brak powyższych konsekwencji odnosi także do informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji zawierających większy zakres danych niż określony przez radę gminy. Zdaniem Spółki sankcje karne nie mogą być zastosowane wobec podatnika również na mocy art. 274 § 1 i § 2 oraz art. 274a § 2 ustawy Ordynacja Podatkowa.

Jednocześnie Spółka oświadczyła, iż w niniejszej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Po rozpatrzeniu wniosku Prezydent Miasta Tychy zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 6 ust. 9 pkt 1 cytowanej na wstępie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, m.in. osoby prawne są obowiązane składać, w terminie do 15 stycznia, organowi podatkowemu właściwemu ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania, deklaracje na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru.

Jedynym kompetentnym organem do ustalania wzoru informacji i deklaracji podatkowych jest rada gminy, jako organ stanowiący tej jednostki. Związane jest to z tym, że wzór takich formularzy, zgodnie z intencją ustawodawcy ma być prawem powszechnie obowiązującym na terenie gminy i służyć ma celowi ujednolicenia, a przez to usprawnienia jej działania w kwestii naliczania podatku. Jeżeli zaś taka deklaracja ma być prawem powszechnie obowiązującym na terenie gminy, to może zrobić to wyłącznie rada gminy. Potwierdzeniem tego jest zapis w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, gdzie w art. 41 ust. 1 stwierdza się, że akty prawa miejscowego ustanawia rada gminy w formie uchwały. O powyższym stanowi wprost przepis ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (art. 6 ust. 13). Zgodnie więc z przyjętą normą, na terenie danej gminy obowiązuje powszechne prawo składania deklaracji podatkowej według takiego a nie innego wzoru formularza. W innym przypadku ustawodawca nie zawarłby delegacji ustawowej do ustalenia wzoru formularza i pozostawił w tym zakresie dowolność. Przyjąć zatem należy, iż ustawodawca w ww. przepisie bezsprzecznie zobowiązał podatnika do określonego zachowania.

Z powyższego wynika, iż deklaracja na formularzu innym niż uchwalonym przez radę gminy jest niezgodna z obowiązującym na jej terenie prawem. Podstawą do stwierdzenia braku formalnej poprawności jest art. 272 Ordynacji podatkowej. Gmina Tychy posiada ustalone wzory formularzy uchwałą Nr 0150111/15/02 Rady Miasta Tychy z dnia 5 grudnia 2002 r. w sprawie ustalenia wzorów zeznań i deklaracji podatkowych opublikowaną w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego Nr 86, poz. 3122.

W świetle powyższych wyjaśnień należy przyjąć, jak w sentencji.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl