DKOW-WJST-BN-337-763/11

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 grudnia 2011 r. Ministerstwo Edukacji Narodowej DKOW-WJST-BN-337-763/11

Zadania oświatowe związane z prowadzeniem (dotowaniem) przez jednostki samorządu terytorialnego szkół i placówek oświatowych finansowane są z dochodów jednostek samorządu terytorialnego. Jednym z dochodów samorządów terytorialnych jest część oświatowa subwencji ogólnej. Zgodnie z art. 27 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2010 r. Nr 80, poz. 526 z późn. zm.) wysokość części oświatowej subwencji ogólnej dla wszystkich jednostek samorządu terytorialnego ustala corocznie ustawa budżetowa. Kwotę przeznaczoną na część oświatową subwencji ogólnej dla wszystkich gmin, powiatów i województw samorządowych ustala się w wysokości łącznej kwoty części oświatowej subwencji ogólnej, nie mniejszej niż przyjęta w ustawie budżetowej w roku bazowym, skorygowanej o kwotę innych wydatków z tytułu zmiany realizowanych zadań oświatowych (art. 28 ust. 1 ww. ustawy). Część oświatową subwencji ogólnej - po odliczeniu rezerwy ustawowej subwencji (art. 28 ust. 2) - dzieli się między jednostki samorządu terytorialnego, biorąc pod uwagę zakres realizowanych przez te jednostki zadań oświatowych, z wyłączeniem zadań związanych z dowozem uczniów oraz zadań związanych z prowadzeniem przedszkoli ogólnodostępnych i oddziałów ogólnodostępnych w przedszkolach z oddziałami integracyjnymi oraz zadań związanych z prowadzeniem innych form wychowania przedszkolnego (art. 28 ust. 5), według zasad określanych corocznie w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, z uwzględnieniem w szczególności typów i rodzajów szkół i placówek prowadzonych przez te jednostki, stopni awansu zawodowego nauczycieli oraz liczby uczniów w tych szkołach i placówkach (art. 28 ust. 6). Subwencja oświatowa ustalana jest na dany rok budżetowy i przekazywana do jednostek samorządu terytorialnego z budżetu państwa.

Zagadnienie obowiązku gmin w zakresie zapewnienia bezpłatnego dowozu uczniów - spełniających obowiązek szkolny lub obowiązek nauki - do szkół regulują przepisy art. 17 ustawy z dnia 7 września 1991 r., o systemie oświaty stanowią podstawę wpisu do wspomnianej ewidencji placówek niepublicznych prowadzonej przez gminę.

Mając na uwadze powyższy obowiązujący stan prawny należy zauważyć, iż wysokość naliczanej dotacji nie jest uzależniona od czasu funkcjonowania przedszkola/punktu przedszkolnego, ale od statusu tj. rodzaju posiadanego wpisu do ewidencji placówek niepublicznych prowadzonego przez gminę. Natomiast podstawą do ustalenia dotacji dla niepublicznych przedszkoli (w tym innych form wychowania przedszkolnego) powinny być ujęte w budżecie gminy właściwej do dotowania wydatki bieżące ponoszone w przedszkolach publicznych - tj. we1 wszystkich placówkach przedszkolnych: - przedszkolach, oddziałach przedszkolnych i innych formach wychowania przedszkolnego - w przeliczeniu na jednego wychowanka.

Jednostki samorządu terytorialnego podejmują decyzje samodzielnie w ramach własnego budżetu. Natomiast Ministerstwo Edukacji Narodowej nie sprawuje nadzoru nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego oraz podmiotów - osób fizycznych oraz osób prawnych innych niż jednostki samorządu terytorialnego - prowadzących szkoły/przedszkola i placówki oświatowe. Nadzór nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego z punktu widzenia legalności sprawuje właściwy wojewoda, a w zakresie gospodarki finansowej - regionalne izby obrachunkowe. W zakresie działalności nadzorczej właściwość rzeczowa regionalnych izb obrachunkowych obejmuje uchwały i zarządzenia podejmowane przez organy jednostek samorządu terytorialnego m.in. w sprawach dotyczących zasad i zakresu przyznawanych dotacji dla niepublicznych przedszkoli z budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Powyższe informacje są wyłącznie opinią Ministerstwa Edukacji Narodowej i nie stanowią obowiązującej wykładni przepisów prawnych w tym zakresie.

Opublikowano: www.men.gov.pl