DI/200000/451/382/2011 - Opłacanie składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej i równolegle punktu przedszkolnego w podwójnej wysokości

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 czerwca 2011 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych DI/200000/451/382/2011 Opłacanie składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej i równolegle punktu przedszkolnego w podwójnej wysokości

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.) w związku z art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte we wniosku złożonym w dniu 10 czerwca 2011 r. przez przedsiębiorcę Panią (...) w części dotyczącej opłacania składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej i równolegle punktu przedszkolnego w podwójnej wysokości

UZASADNIENIE

W dniu 10 czerwca 2011 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca poinformował, iż prowadzi działalność gospodarczą w zakresie nauki języka obcego. W obecnym roku wnioskodawca otworzył punkt przedszkolny, na który otrzymuje dotacje z urzędu gminy. Przedsiębiorca wskazał, iż na podstawie przepisów oświatowych, a także ustawy o finansach publicznych dotowany punkt przedszkolny nie może być prowadzony w ramach działalności gospodarczej.

W związku z powyższym płatnik zwrócił się o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:

1)

Czy wnioskodawca powinien opłacać podwójne składki na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne i Fundusz Pracy?

2)

Jaką podstawę do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego należy zastosować w przypadku, gdy wnioskodawca ustali w ramach prowadzonego przedszkola własne wynagrodzenie, które również będzie objęte uzyskiwaną dotacją?

3)

Czy środki uzyskane od gminy na sfinansowanie własnego wynagrodzenia nie wpływają na wysokość płaconych składek.

Zdaniem wnioskodawcy, w związku z faktem, iż prowadzi on działalność gospodarczą winien opłacać obowiązkowe składki na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne oraz Fundusz Pracy. Fakt prowadzenia równolegle przedszkola dotowanego ze środków publicznych przez gminę nie wywołuje żadnych obowiązków po stronie wnioskodawcy w zakresie opłacania dodatkowych składek do ZUS. Natomiast w kwestii własnego wynagrodzenia sfinansowanego ze środków dotacji gminnej w przypadku opłacania obowiązkowych składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne i Fundusz Pracy wynagrodzenie takie powinno być zwolnione z obciążenia składkami do ZUS.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie.

Stosownie do art. 10 ust. 5 cytowanej powyżej ustawy o swobodzie działalności gospodarczej w zw. z art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, udzielenie interpretacji dotyczącej ustalania wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Natomiast Zakład nie wydaje decyzji w zakresie objęcia ubezpieczeniem zdrowotnym.

Zgodnie z art. 10 ust. 7 cytowanej powyżej ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, w przypadku wystąpienia w jednym wniosku o wydanie interpretacji odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych pobiera się opłatę od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. W przypadku, jeśli uiszczona wpłata nie pokrywa opłaty za wszystkie przedstawione we wniosku stany faktyczne lub zdarzenia przyszłe, powinny zostać rozpatrzone te wnioski, za które wpłynęły pełne opłaty, według kolejności ich ujęcia we wniosku, chyba że płatnik wyraźnie przekaże inne wskazanie.

Uwzględniając powyżej przedstawione zasady Oddział rozpatrzył wniosek przedsiębiorcy, stosownie do dokonanej opłaty, w części dotyczącej pytania 1).

Zgodnie z art. 3 pkt 1 w związku z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) jednym z elementów systemu oświaty są szkoły, pod którym to pojęciem należy również rozumieć przedszkola. Zgodnie z art. 5 ust. 2 cytowanej powyżej ustawy szkoła może być zakładana i prowadzona m.in. przez osobę fizyczną. Stosownie do art. 14a ust. 7 tejże ustawy oraz § 1 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 sierpnia 2010 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (Dz. U. z 2010 r. Nr 161, poz. 1080) wychowanie przedszkolne może być prowadzone w innych niż przedszkola i oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych, formach m.in. w punktach przedszkolnych, w których zajęcia są prowadzone przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący. Stosownie do art. 82 ust. 1 i art. 89a ustawy o systemie oświaty podjęcie przez osobę prawną lub fizyczną prowadzenia wychowania przedszkolnego w niepublicznych formach, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 14a ust. 7, wymaga uzyskania wpisu do ewidencji prowadzonej przez gminę właściwą ze względu na miejsce prowadzenia tych form. Ponadto stosownie do art. 90 tejże ustawy niepubliczne przedszkola oraz inne formy wychowania przedszkolnego otrzymują dotacje z budżetu gminy.

Jednocześnie zgodnie z art. 83a ust. 1 ustawy o systemie oświaty prowadzenie szkół, placówki, a także innej formy wychowania przedszkolnego takiej jak punkt przedszkolny nie jest działalnością gospodarczą.

Stosownie do art. 8 ust. 6 pkt 5 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych - obowiązującym od 1 marca 2009 r. - osoby prowadzące na podstawie przepisów o systemie oświaty niepubliczną szkołę, placówkę lub ich zespół uważa się za osoby prowadzące pozarolniczą działalność. Jednocześnie z art. 9 ust. 2 tejże ustawy wynika, iż osoba spełniająca warunki do objęcia obowiązkowo ubezpieczeniami emerytalnymi i rentowymi z tytułu prowadzenia kilku działalności gospodarczych jest objęta obowiązkiem ubezpieczeń z tego tytułu, który powstał najwcześniej. Może ona jednak zmienić tytuł do ubezpieczeń. W rezultacie osoba taka jest zobowiązana do opłacania składek na ubezpieczenia społeczne z jednego wcześniejszego lub wybranego tytułu, natomiast opłacanie składek z pozostałych tytułów jest dla niej dobrowolne.

Obowiązek opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne reguluje ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 82 ust. 3 powyższej ustawy, jeżeli ubezpieczony prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą uzyskuje przychody z więcej niż jednego z rodzajów działalności określonych w ust. 5 ustawy, składka na ubezpieczenie zdrowotne jest opłacana odrębnie od każdego rodzaju działalności. Wśród rodzajów pozarolniczej działalności gospodarczej wymienionych w powyżej powołanym ust. 5 nie została wymieniona działalność prowadzona na podstawie przepisów o systemie oświaty w formie niepublicznej szkoły, placówki lub ich zespołu.

W związku z powyższym ubezpieczony prowadzący działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej oraz działalność w formie niepublicznego przedszkola lub innej formy wychowania przedszkolnego ma obowiązek opłacania jednej składki na ubezpieczenie zdrowotne tj. jedynie z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej.

W konsekwencji powyższego, biorąc pod uwagę brzmienie cytowanych powyżej przepisów, Oddział uznał za prawidłowe stanowisko przedsiębiorcy w sprawie braku obowiązku wnioskodawcy do opłacania dodatkowych składek do ZUS z tytułu prowadzonego równolegle punktu przedszkolnego w sytuacji opłacania obowiązkowych składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w Legnicy.

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl