DI/200000/451/273/2011 - Składki na ubezpieczenia społeczne w okresie zawieszenia działalności gospodarczej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 maja 2011 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych DI/200000/451/273/2011 Składki na ubezpieczenia społeczne w okresie zawieszenia działalności gospodarczej.

DECYZJA Nr 273/2011

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.) w związku z art. 83 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za nieprawidłowe stanowisko zawarte we wniosku złożonym w dniu 28 kwietnia 2011 r. przez przedsiębiorcę Pana w sprawie nieopłacenia składek w okresie zawieszenia działalności gospodarczej.

UZASADNIENIE

W dniu 28 kwietnia 2011 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek płatnika Pana o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca wskazał, iż przedmiotem działalności gospodarczej jest świadczenie usług (wynajem domków letniskowych nad morzem), na poczet których przyjmowane są zaliczki. Przedsiębiorca informuje, że w okresie od września do maja/czerwca zawiesza działalność gospodarczą, jednakże zaliczki przyjmuje przez cały rok.

W związku z powyższym przedsiębiorca powziął wątpliwość, czy musi opłacać składki na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne przez cały rok, czy też tylko za okres świadczenia usług.

Zdaniem wnioskodawcy, nie ma obowiązku opłacania składek w okresie, w którym zawiesił działalność i nie świadczy usług.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie.

Stosownie do ust. 5 cytowanego przepisu w związku z art. 83 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, udzielenie interpretacji dotyczącej zgłaszania do ubezpieczeń społecznych oraz przebiegu ubezpieczeń, następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Natomiast Zakład nie wydaje decyzji w zakresie objęcia ubezpieczeniem zdrowotnym.

Zgodnie z art. 13 pkt 4 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, osoby prowadzące pozarolniczą działalność podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym, wypadkowemu - od dnia rozpoczęcia wykonywania działalności do dnia zaprzestania wykonywania tej działalności, z wyłączeniem okresu, na który wykonywanie działalności zostało zawieszone na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.

W myśl art. 14a ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca niezatrudniający pracowników może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na okres od 1 miesiąca do 24 miesięcy. Zgodnie z zapisami powołanej ustawy, w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca nie może wykonywać działalności gospodarczej i osiągać bieżących przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, jednakże ma prawo wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów.

W stanie faktycznym przedstawionym przez przedsiębiorcę we wniosku wynika, iż w okresie od października do kwietnia lub maja przedsiębiorca nie prowadzi pozarolniczej działalności polegającej na wynajmowaniu domków letniskowych nad morzem, jednakże w trakcie zawieszenia działalności, pobiera zaliczki na wykonanie usług. Z wniosku przedsiębiorcy nie wynika, aby dokonane zostało zawieszenie działalności w organie ewidencyjnym.

Mając na uwadze, iż brak świadczenia usług przy jednoczesnym pobieraniu zaliczek nie oznacza zawieszenia działalności w organie ewidencyjnym oraz niedopuszczalność domniemania stanu faktycznego, Oddział uznał stanowisko przedsiębiorcy za nieprawidłowe.

Jednocześnie informujemy, zgodnie z art. 36a ust. 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej powoduje ustanie obowiązku ubezpieczeń społecznych od dnia, w którym rozpoczyna się zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej, do dnia poprzedzającego dzień wznowienia wykonywania działalności gospodarczej.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia. Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego Sądu Ubezpieczeń Społecznych w Krakowie.

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl