Nowość DI/200000/43/280/2024 - Możliwość nieuwzględniania w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne z tytułu stosunku pracy, kosztów badań: medycyny pracy i profilaktyki zdrowotnej w całości finansowanych przez pracodawcę

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 kwietnia 2024 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych DI/200000/43/280/2024 Możliwość nieuwzględniania w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne z tytułu stosunku pracy, kosztów badań: medycyny pracy i profilaktyki zdrowotnej w całości finansowanych przez pracodawcę

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2024 r. poz. 236) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 497) Zakład Ubezpieczeń Społecznych (dalej: Zakład) stanowisko przedstawione we wniosku złożonym 15 marca 2024 r. przez (...) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Przedsiębiorca) uznaje za prawidłowe w przedmiocie nieuwzględniania w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne z tytułu stosunku pracy, kosztów badań: medycyny pracy i profilaktyki zdrowotnej w całości finansowanych przez pracodawcę.

UZASADNIENIE

Wnioskiem złożonym 15 marca 2024 r., Przedsiębiorca, wystąpił do Zakładu o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ustawy - Prawo przedsiębiorców.

Opis stanu faktycznego Przedsiębiorcy:

Przedsiębiorca w dniu 1 sierpnia 2023 r. objął pracowników opieką medyczną oferowaną przez firmę. Firma zaoferowała pakiety usług obejmujące następujące grupy świadczeń:

1)

Medycyna pracy - obejmująca m.in. badania wstępne, okresowe i kontrolne.

2)

Profilaktyka zdrowotna związana z wykonywaną pracą obejmująca w szczególności: Konsultację okulisty oraz badania towarzyszące dla osoby, dla której środowiskiem jest monitor ekranowy oraz ciągłe skupienie wzroku na ekranie. Konsultację ortopedy i fizjoterapeuty oraz ewentualną rehabilitację wynikającą z siedzącego trybu pracy czy pochylania się nad komputerem. Konsultację internisty i/lub laryngologa dla osoby pracującej w pomieszczeniu, gdzie działa klimatyzacja a pracownik odczuwa dolegliwości mogące być wynikiem przebywania w takim pomieszczeniu; Interwencję karetki i własnego zespołu ratowniczego w razie wypadków w prac oraz w drodze do/z niej.

3)

Usługi medyczne indywidualne dla pracownika.

4)

Pakiet medyczny dla rodziny pracownika.

Wszyscy pracownicy Przedsiębiorcy pracują przy komputerze powyżej 4 godzin dziennie, w pozycji siedzącej, w pomieszczeniach klimatyzowanych (vide załącznik 2. Ocena ryzyka BHP).

Koszty abonamentu za świadczenia z punktów 1-2 będą ponoszone przez pracodawcę, natomiast usługi z punktów 3 i 4 - przez pracowników.

Przedsiębiorca ma wątpliwość czy koszty abonamentu za świadczenia medyczne z punktów 1 (medycyna pracy) oraz 2 (profilaktyka zdrowotna) ponoszone przez pracodawcę stanowią przychód pracownika, a co za tym idzie podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne i społeczne pracowników?

Pismem z dnia 26 marca 2024 r. Przedsiębiorca uzupełnił opis stanu faktycznego zawartego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 15 marca 2024 r. poprzez stwierdzenie, że świadczenia oferowane przez firmę w zakresie: medycyny pracy

obejmującej badania wstępne, okresowe i kontrolne oraz profilaktykę zdrowotną, związaną z wykonywaną pracą, dla zatrudnionych pracowników nie będą stanowić przychodu z tytułu stosunku pracy. Odnośnie do użytego we stanowisku własnym określenie: "profilaktyki zdrowotnej" należy odnieść do punktu A (medycyna pracy) oraz B (profilaktyka zdrowotna) opisu zdarzenia przyszłego.

Stanowisko Przedsiębiorcy

Zdaniem przedsiębiorcy zgodnie z art. 229 § 6 Kodeksu Pracy, koszty badań wstępnych i okresowych obciążają pracodawcę. Wykonanie przez pracodawcę obowiązku ustawowego na nim spoczywającego, nie może być traktowane jako świadczenie na rzecz pracownika. W efekcie zatem, nie może być także traktowane jako przychód pracownika, a tym samym nie może być podstawą do naliczenia podatku dochodowego. Z powyższą argumentacją zgodziła się KIS wydając indywidualną interpretację. Zgodnie z nią świadczenia w ramach profilaktyki zdrowotnej finansowane przez Przedsiębiorcę nie stanowią przychodu pracownika, a tym samym nie stanowią podstawy naliczania podatku.

W myśl art. 18 ust. 1 i 2 oraz art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych osiągany z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych. Natomiast stosownie do art. 81 ust. 1 ustawy a dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. poz. 1027 z późn. zm.) - do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.

Zgodnie z powyższym koszt abonamentu za świadczenia medyczne o charakterze profilaktyki zdrowotnej ponoszone przez pracodawcę nie stanowią stosownie do art. 18 ust. 1 i 2 powyższej ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe.

Analiza stanu faktycznego w świetle stanu prawnego:

Zagadnienia dotyczące ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne oraz zasady opłacania tych składek regulują przepisy ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.

Jednocześnie, zgodnie z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 146) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.

Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 i 2, art. 20 ust. 1 w zw. z art. 4 pkt 9 wyżej wskazanej ustawy podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, wypadkowe, chorobowe) pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 226 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem:

1)

przychodów wymienionych w § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 728 z późn. zm.).

2)

wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Podkreślić należy, że w myśl art. 83d ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w ściśle określonym katalogu spraw. Kwestia kwalifikacji określonego świadczenia jako przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz wskazania źródła takiego przychodu, nie mieści się w ustawowo wskazanym zakresie, gdyż sprawy te w myśl przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 późn. zm.) należą do wyłącznej kompetencji organów podatkowych. W konsekwencji, w niniejszej decyzji Zakład dokonał interpretacji przepisów sfery ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego, opierając się na wskazaniu Przedsiębiorcy, że wartość profilaktyki zdrowotnej tj. medycyna pracy i profilaktyka zdrowotna w całości finansowana przez Przedsiębiorcę nie stanowi dla zatrudnionych pracowników przychodu ze stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 229 § 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeksu pracy (Dz. U. z 2023 r. poz. 1435) - wstępnym badaniom lekarskim, z zastrzeżeniem § I1, podlegają: osoby przyjmowane do pracy i pracownicy młodociani przenoszeni na inne stanowiska pracy i inni pracownicy przenoszeni na stanowiska pracy, na których występują czynniki szkodliwe dla zdrowia lub warunki uciążliwe.

Natomiast w art. 229 § 6 ww. ustawy - wskazane jest, że badania, o których mowa w § 1, 2 i 5, są przeprowadzane na koszt pracodawcy, z zastrzeżeniem § 61. Pracodawca ponosi ponadto inne koszty profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami, niezbędnej z uwagi na warunki pracy.

Powyższe oznacza, że Przedsiębiorca ponosi całość kosztów badań wstępnych, okresowych i kontrolnych oraz koszty profilaktycznej opieki zdrowotnej o których mowa w art. 229 § 6 ustawy - Prawo pracy.

Z treści wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji z dnia 15 marca 2024 r. wynika, że Przedsiębiorca objął opieką medyczną zatrudnionych pracowników poprzez świadczenia oferowane przez firmą., w następujących zakresach: medycyna pracy, profilaktyka

zdrowotna, usługi medyczne indywidualne dla pracowników i pakiet medyczny dla rodziny pracownika. Koszty abonamentu za świadczenia dotyczące medycyny pracy, profilaktyki zdrowotnej będą w całości pokrywane przez Przedsiębiorcę, zaś usługi medyczne indywidualne dla pracowników i pakiet medyczny dla rodziny pracownika będą opłacane przez pracowników. Ponadto Przedsiębiorca wskazał, że koszty badania z zakresu medycyny pracy, profilaktyki zdrowotnej związanej z wykonywaną pracą dla zatrudnionych pracowników nie będą stanowić przychodu z tytułu stosunku pracy. Przedsiębiorca powziął wątpliwość czy koszty abonamentu w postaci medycyny pracy i profilaktyki zdrowotnej, ponoszone przez pracodawcę stanowią podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Mając powyższe na uwadze, tj. pokrywanie przez Przedsiębiorcę pełnych kosztów badań w zakresie medycyny pracy i profilaktyki zdrowotnej oraz fakt, że wartość tych badań nie będzie przychodem pracownika ze stosunku pracy należy uznać stanowisko Przedsiębiorcy za prawidłowe, w zakresie, że koszty badań związanych z medycyną pracy i profilaktyką zdrowotną nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne pracowników co wynika z art. 18 ust. 1 i 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Stanowisko Zakładu:

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku złożonym 15 marca 2024 r. przez Przedsiębiorcę opis stanu faktycznego oraz obowiązujące przepisy Zakład uznaje za prawidłowe stanowisko w przedmiocie nieuwzględniania w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne z tytułu stosunku pracy, kosztów badań: medycyny pracy i profilaktyki zdrowotnej w całości finansowanych przez pracodawcę.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Przedsiębiorcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jego zaistnienia.

Wydana decyzja wiąże Zakład wyłącznie w sprawie Przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 35 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych w związku z art. 34 ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, odwołanie do Sądu Okręgowego we (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl