DI/100000/451/8/2011 - Włączenie do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne dodatkowego wynagrodzenia pracownicy w okresie pobierania wynagrodzenia chorobowego, a także zasiłku chorobowego, oraz zasiłku opiekuńczego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 lutego 2011 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych DI/100000/451/8/2011 Włączenie do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne dodatkowego wynagrodzenia pracownicy w okresie pobierania wynagrodzenia chorobowego, a także zasiłku chorobowego, oraz zasiłku opiekuńczego.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.) w związku art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 z późn. zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku

- uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte w punktach od 1 do 6 we wniosku przedsiębiorcy (...) z siedzibą w (...), złożonym w dniu 7 stycznia 2010 r., a dotyczącym włączenia do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne dodatkowego wynagrodzenia pracownicy w okresie pobierania wynagrodzenia chorobowego, a także zasiłku chorobowego, oraz zasiłku opiekuńczego,

- odmawia wydania interpretacji w sprawie wskazanej w punkcie 7 wniosku przedsiębiorcy (...) sp. z o.o. z siedzibą w (...) złożonym w dniu 7 stycznia 2010 r., a dotyczącym sposobu obliczenia podstawy wymiaru składki od opłaconego przez pracodawcę grupowego ubezpieczenia z funduszem inwestycyjnym, gdy pracownica we wskazanym miesiącu przebywała na urlopie macierzyńskim.

UZASADNIENIE

Dnia 7 stycznia 2011 r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wpłynął wniosek (...) spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w (...) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Wnioskodawca wskazał, iż jego poprzednik prawny (...) i odprowadził składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne od dodatkowych świadczeń z tytułu opłacanych przez pracodawcę opieki medycznej (tzw. złote karty) i grupowego ubezpieczenia z funduszem inwestycyjnym w okresie: pobierania wynagrodzenia chorobowego, zasiłku z tytułu niezdolności do pracy i zasiłku opiekuńczego.

Ponadto przedsiębiorca wniósł zapytanie co do sposobu obliczenia w grudniu, podstaw wymiaru składki od opłaconego przez pracodawcę grupowego ubezpieczenia z funduszem inwestycyjnym o wartości 72,11 zł, gdy pracownica przebywała od 21 grudnia do 31 grudnia na urlopie macierzyńskim.

Wątpliwości wnioskodawcy budzi fakt, czy słusznie naliczono składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne od ww. świadczeń. Przedsiębiorca w powyższych stanach faktycznych stoi na stanowisku, iż dodatkowe świadczenia ze stosunku pracy uzyskane przez pracownicę w postaci opłacanych przez pracodawcę świadczeń opieki medycznej (tzw. złote karty) i grupowego ubezpieczenia z funduszem inwestycyjnym wchodzą do podstawy składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, i zachodzi obowiązek naliczania składek na te ubezpieczenia w okresie pobierania wynagrodzenia chorobowego zasiłku z tytułu niezdolności do pracy i zasiłku opiekuńczego. Natomiast w zakresie dotyczącym obliczania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne od świadczenia w postaci opłacania przez pracodawcę ubezpieczenia grupowego z. funduszem inwestycyjnym wnioskodawca stoi na stanowisku, iż do obliczenia podstawy wymiaru składek, pracownica przebywała od 21 grudnia do 31 grudnia na urlopie macierzyńskim, należy przyjąć, że grudzień liczy 31 dni.

Wnioskodawca powołuje się przy tym na art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń, społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 z późn. zm.), który stanowi, że podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 14, poz. 176 późn. zm.), zaś należności wypłacone (...) stanowią zdaniem przedsiębiorcy przychód.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył co następuje:

Artykuł 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej stanowi, że przedsiębiorca, może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie.

Stanowisko przedsiębiorcy co do stanów faktycznych zawarte w punktach od 1 do 6 wniosku o wydanie pisemnej interpretacji należy uznać za prawidłowe. Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 z późn. zm.), podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 późn. zm.).

Za przychody ze stosunku pracy uważa się: wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju, dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Rozwinięcie ww. przepisu jest zawarte w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w spranie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz.. U. z 1998 r. Nr 161, poz. 1106 z późn. zm.), gdzie w § 2 ust. 1 pkt 24 zawarte jest wyłączenie określonych należności, jako nie wchodzących do podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie społeczne, bowiem "składniki wynagrodzenia, do których pracownik ma prawo w okresie pobierania wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy, zasiłku chorobowego, macierzyńskiego, opiekuńczego, świadczenia rehabilitacyjnego, w myśl postanowień układów zbiorowych pracy lub przepisów o wynagradzaniu, jeżeli są one wypłacane za okres pobierania tego wynagrodzenia lub zasiłku".

Z przedstawionego przez przedsiębiorcę opisu stanu faktycznego wynika, iż brak jest przepisów wewnątrzzakładowych (układ zbiorowy pracy, lub przepisy o wynagrodzeniu) regulujących wypłatę powyższych, dodatkowego świadczeń ze stosunku pracy w okresie pobierania zasiłku z tytułu niezdolności do pracy i zasiłku opiekuńczego, dlatego powyższe należności ze stosunku pracy nie korzystają z wyłączenia zawartego § 2 ust. 1 pkt 24 Rozporządzenia, stąd wypłacone przez poprzednika prawnego wnioskodawcy pan (...) dodatkowe świadczenia ze stosunku pracy w okresie pobierania zasiłku z tytułu niezdolności do pracy i zasiłku opiekuńczego stanowią podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne.

Mając zaś na uwadze treść art. 81 ust. 1 Ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 z późn. zm.), który wprowadza zasadę, iż do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, to dodatkowe świadczenia ze stosunku pracy wypłacone pan (...) w okresie pobierania zasiłku z tytułu niezdolności do pracy i zasiłku opiekuńczego stanowią również podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne.

W zakresie dotyczącym pkt 7 wniosku, co do sposobu obliczania podstawy wymiaru składki od opłaconego przez pracodawcę grupowego ubezpieczenia z funduszem inwestycyjnym, gdy pracownica we wskazanym miesiącu przebywała na urlopie macierzyńskim, podkreślenia wymaga fakt, iż tryb wskazany w art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej dotyczy wyłącznie zakresu i sposobu zastosowania przepisów, których może wynikać obowiązek zastosowania ponoszenia składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. W zakresie tym nie mieści się stan zawarty w pkt 7 wniosku, co do sposobu obliczenia podstawy wymiaru składki od opłaconego przez pracodawcę dodatkowego wynagrodzenia ze stosunku pracy, gdyż z przepisów regulujących te kwestie nie wynika bowiem wprost obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. W konsekwencji stwierdzić należy iż w sprawie brak jest podstaw do wydania interpretacji w trybie art. 10 Ustawy tej ustawy stanu faktycznego wskazanego w pkt 7 wniosku.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do właściwego Sądu Okręgowego - Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w (...).

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl