DI/100000/451/642/2011 - Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne dla członków rad nadzorczych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 listopada 2011 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych DI/100000/451/642/2011 Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne dla członków rad nadzorczych.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie, działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1147 z późn. zm.) w związku z art. 83 ust. 1 pkt 1-3 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 z-późn. zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku: uznaje za nieprawidłowe stanowisko zawarte we wniosku z dnia 19 września 2011 r. złożonym w dniu 22 września 2011 r. przez (...) podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne

UZASADNIENIE

Dnia 22 września 2011 r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku wpłynął wniosek (...) z dnia 19 września 2011 r. o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 5 października 2011 r. doręczonym dnia 10 października 2011 r. oraz z dnia 21 października 2011 r. doręczonym dnia 25 października 2011 r.

Wnioskodawca wskazał, iż (...) organizuje wycieczkę dla dostawców mleka, w której uczestniczą dostawcy pełniący funkcję członka rady nadzorczej w spółdzielni. Zakład dofinansowuje 50% kosztów wycieczki. Ci sami członkowie rady nadzorczej dostają nagrodę rzeczową z okazji święta rolników. Wnioskodawca jest zainteresowany w rozstrzygnięciu kwestii czy dofinansowanie i nagroda stanowią podstawę do naliczenia składki zdrowotnej.

W tym stanie faktycznym wnioskodawca stoi na stanowisku, że dofinansowanie stanowi podstawę do naliczenia składki zdrowotnej. Jako uzasadnienie prawne zajętego stanowiska wskazano art. 9 ust. 1 pkt 31 oraz art. 23 ust. 9 pkt 11 ustawy z dnia 23 stycznia 2003 r. o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia (Dz. U. Nr 43, poz. 391 z późn. zm.).

W uzupełnieniu wniosku z dnia 5 października 2011 r. wskazano, iż wszystkie osoby pełniące funkcję członków rady nadzorczej (...) są członkami (...) i z samego stosunku członkostwa w spółdzielni wynika dla nich obowiązek dostawy mleka (§ 4 ust. 1, § 7 pkt 2 Statutu (...)). Dostawy mleka do spółdzielni są realizowane na podstawie członkostwa w spółdzielni i nie wynikają one z innego stosunku prawnego. Jednakże, ze względu na stanowisko Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, (...) zawarła ze wszystkimi członkami spółdzielni umowy kontraktacyjne. Umowy te uszczegóławiają wzajemne prawa i obowiązki spółdzielni i jej członków. Należy je traktować jako wtórne wobec obowiązków statutowych członków (...).

Osoby będące członkami rady nadzorczej nie są związane ze spółdzielnią innym stosunkiem prawnym (poza umową kontraktacyjną). W piśmie z dnia 21 października 2011 r. wnioskodawca wskazał ponadto, iż dofinansowanie wycieczki i nagroda rzeczowa z okazji święta rolnika nie stanowią przychodu związanego ściśle z pełnioną funkcją członka rady nadzorczej. Wycieczka była zorganizowana dla członków spółdzielni i każdy mógł w niej wziąć udział. Nagrody rzeczowe z. okazji święta rolnika były przyznawane tym członkom spółdzielni, którzy spełnili określone wymagania. Wymagania te nie miały nic wspólnego z -. członkostwem w radzie nadzorczej (...).

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku stwierdza co następuje:

Stanowisko wyrażone przez (...) we wniosku o wydanie interpretacji uznać należy za nieprawidłowe.

Na podstawie art. 66 ust. 1 pkt 35 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. Nr 164, poz. 1027 z późn. zm.) obowiązkowi ubezpieczenia, zdrowotnego podlegają członkowie rad nadzorczych posiadający miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Przepis art. 81 ust. 8 pkt 12 ustawy stanowi, iż podstawą wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne dla członków rad nadzorczych jest kwota przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych otrzymywanego z tytułu pełnionej funkcji.

Jednocześnie akt prawny, na którego zapisy powołał się wnioskodawca (ustawa z dnia 23 stycznia 2003 r. o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia (Dz. U. Nr 43, poz. 391 z późn. zm.)) utracił swą moc obowiązującą, brzmienie przepisów, na których ww. opiera swój wywód jest zbliżone do tych zawartych w akcie aktualnie obowiązującym, jednak stanowisko nie może zostać uznane za prawidłowe. Jak wskazuje przywołany przepis art. 81 ust. 8 pkt 12 ustawy, w przypadku członków rad nadzorczych podstawą wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne jest przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych otrzymywany z tytułu pełnionej funkcji. Zgodnie ze wskazaniami doktryny przychody uzyskiwane przez osoby zasiadające w radach nadzorczych pochodzą z działalności wykonywanej osobiście. Do przychodów tych zalicza się natomiast otrzymane lub pozostawione do ich dyspozycji pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość świadczeń w naturze lub innych nieodpłatnych świadczeń. Dlatego skoro podstawą wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne jest każdy przychód uzyskiwany z tytułu pełnienia funkcji członka rady nadzorczej - składka na ubezpieczenie zdrowotne powinna być odprowadzona od wynagrodzenia za pełnienie funkcji, a także przykładowo od diet czy innych należności wypłacanych z tytułu pełnienia tejże funkcji.

W przedstawionym przypadku wnioskodawca wskazał, iż dofinansowanie wycieczki i nagroda rzeczowa z okazji święta rolnika nie. stanowią przychodu związanego ściśle z pełnioną funkcją członka rady nadzorczej. Ze wskazanych przywilejów może skorzystać każdy członek spółdzielni, gdyż są one związane, z samym faktem członkostwa, a nie z pełnieniem, określonej funkcji. Tym samym w rzeczonej sprawie nie można mówić o wypełnieniu, dyspozycji przytoczonego przepisu art. 81 ust. 8 pkt 12 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzją dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy o swobodzie działalności-gospodarczej, odwołanie do IV Wydziału Pracy i Ubezpieczeń Społecznych Sądu Okręgowego w (...) Odwołanie wnosi się na piśmie, za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl