DI/100000/451/547/2011 - Obowiązek odprowadzenia składek na Fundusz Pracy od premii.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 sierpnia 2011 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych DI/100000/451/547/2011 Obowiązek odprowadzenia składek na Fundusz Pracy od premii.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1147 z późn. zm.) w związku z art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 z późn. zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte we wniosku (...) spółka z o.o. z siedzibą w Warszawie z dnia 11 sierpnia 2011 r. doręczonym, dnia 17 sierpnia 2011 r. w przedmiocie obowiązku odprowadzenia składek na Fundusz Pracy od premii, którą wnioskodawca zamierza wypłacić byłemu pracownikowi.

UZASADNIENIE

Dnia 17 sierpnia 2011 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku wpłynął wniosek (...) spółka z o.o. z siedzibą w (...) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej w przedmiocie obowiązku odprowadzenia składek na Fundusz Pracy od premii, którą wnioskodawca zamierza wypłacić byłemu pracownikowi.

Opisując stan rzeczywisty wnioskodawca wskazał, iż w sierpniu 2011 r. spółka będzie wypłacać premię za lipiec pracownikowi, z którym umowa została rozwiązana 21 lipca br. (pracownik był zatrudniony przez dwa lata w pełnym wymiarze czasu pracy). Od wynagrodzenia za lipiec (wypłaconego w lipcu) została naliczona składka na FP. Wątpliwości wnioskodawcy sprowadzają się do kwestii ustalenia czy w ww. sytuacji spółka powinna naliczyć składkę na Fundusz Pracy od przyznanej premii za lipiec (wypłacanej w sierpniu, po ustaniu zatrudnienia), jeżeli jej wysokość nie przekroczy minimalnego wynagrodzenia (wyniesie 600 zł). Przedsiębiorca informuje jednocześnie, iż chodzi o sytuację, kiedy w sierpniu, były pracownik nie będzie posiadał innych tytułów do obowiązkowych, ubezpieczeń emerytalnego i rentowych i nie uzyska innych, przychodów objętych obowiązkiem odprowadzenia składek.

We własnym stanowisku w sprawie wnioskodawca wskazuje, iż w opinii spółki od premii za lipiec wypłacanej w sierpniu należy opłacić składkę na Fundusz Pracy, pomimo iż jest to kwota niższa niż minimalne wynagrodzenie, a były pracownik nie uzyska w sierpniu innych przychodów, od których należy odprowadzić składki. Jest to uzasadnione okolicznością, iż w rzeczonym przypadku mamy do czynienia z przychodem z istniejącego wcześniej stosunku pracy. Zdaniem wnioskodawcy, ponieważ premia wypłacona w sierpniu jest przychodem ze stosunku pracy za okres, za który spółka miała obowiązek opłacenia składki na Fundusz Pracy (pracownik był zatrudniony na pełny etat, zatem uzyskiwany przychód to co najmniej równowartość minimalnego wynagrodzenia), to należy od niej naliczyć składkę, pomimo iż jej wysokość jest niższa od kwoty minimalnego wynagrodzenia.

Wnioskodawca powołuje się na treść art. 104 ust. 1 pkt 1 lit. c) ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 69, poz. 415 z późn. zm.), który stanowi, iż obowiązkowe składki na Fundusz Pracy, ustalone od kwot stanowiących podstawę wymiaru składek na obowiązkowe ubezpieczenia emerytalne i rentowe (bez stosowania ograniczenia do 30-krotności przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia) wynoszących w przeliczeniu na okres miesiąca, co najmniej minimalne wynagrodzenie za pracę (lub odpowiednio 80% minimalnego wynagrodzenia, dla pracowników w pierwszym, roku pracy), opłacają pracodawcy oraz inne jednostki organizacyjne m.in. za osoby wykonujące pracę na podstawie umowy o pracę. Wnioskodawca przywołuje dalej, iż jeżeli ubezpieczony podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z więcej niż jednego tytułu, to obowiązek opłacania składek na Fundusz Pracy powstaje z każdego z tych tytułów wtedy, gdy łączna kwota stanowiąca podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wyniesie co najmniej minimalne wynagrodzenie za pracę (w 2011 r. - 1386 zł), a w przypadku osób, o których mowa w art. 6 ust. 2 ustawy o minimalnym, wynagrodzeniu za pracę, tj. pracowników w pierwszym, roku pracy, co najmniej 80% minimalnego wynagrodzenia za pracę (w 2011 r. - 1.108,80 zł). W wymienionych, sytuacjach ubezpieczony składa stosowne oświadczenie każdemu pracodawcy (odpowiednio płatnikowi). Zatem, składkę na Fundusz Pracy należy opłacić również od kwot niższych niż minimalne wynagrodzenie, o którym mowa, jeśli pracownik uzyskuje równocześnie przychód z innych źródeł objęty obowiązkowo składkami emerytalno-rentowymi i łącznie z przychodem objętym obowiązkiem odprowadzania składek uzyskiwanym u pracodawcy stanowi on co najmniej minimalne wynagrodzenie za pracę (lub odpowiednio 80% tego wynagrodzenia). W takim przypadku, w celu ustalenia obowiązku opłacania składki na Fundusz Pracy, pracownik ma obowiązek złożyć stosowne oświadczenie każdemu pracodawcy o wysokości przychodu objętego obowiązkiem odprowadzania składek. Jak wskazuje spółka, składki na Fundusz Pracy opłacane są wyłącznie za okres obowiązkowego podlegania ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, zatem dla oceny obowiązku opłacania składki nie uwzględniamy przychodu z tytułu, który jest dobrowolnym tytułem do wskazanych ubezpieczeń. W odniesieniu do pracowników uznać można, że dla osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę w pełnym wymiarze czasu pracy, którym przepisy prawa pracy gwarantują co najmniej minimalne wynagrodzenie (lub 80% minimalnego wynagrodzenia), tak długo jak długo trwa stosunek pracy, należy opłacać składki na Fundusz Pracy. Dla pracownika zatrudnionego w niepełnym wymiarze czasu pracy, który ma w umowie o pracę zagwarantowane wynagrodzenie w kwocie co najmniej równej lub wyższej od kwoty minimalnego wynagrodzenia (lub 80% minimalnego wynagrodzenia), również należy opłacać składkę na Fundusz Pracy. Powyższą zasadę stosuje się również wtedy, gdy pracownik przez część miesiąca choruje, przebywa na urlopie bezpłatnym, albo pracodawca nie wywiązuje się ze swoich obowiązków wynikających z zawartej umowy o pracę oraz z przepisów prawa pracy I nie wypłaca pracownikowi należnego wynagrodzenia/lub, bez zmiany treści umowy o pracę, wypłaca wynagrodzenie w kwocie niższej niż należna (niższej niż została zagwarantowana w umowie o pracę).

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył co następuje.

Stanowisko wyrażone przez (...) spółka z o.o. z siedzibą w (...) we wniosku o wydanie interpretacji w przedmiocie obowiązku odprowadzania składek na Fundusz Pracy od premii, którą wnioskodawca zamierza wypłacić byłemu pracownikowi uznać należy za prawidłowe.

W przywołanym przypadku należy jednak zwrócić uwagę na brzmienie art. 107 ust. 1 przywołanej przez wnioskodawcę ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, który stanowi, iż składki na Fundusz Pracy opłaca się za okres trwania obowiązkowych ubezpieczeń emerytalnego i rentowych w trybie i na zasadach przewidzianych dla składek na ubezpieczenia społeczne. Pomimo faktu, iż w sierpniu podmiot otrzymujący premię nie jest już pracownikiem wnioskodawcy, to wypłacana należność dotyczy okresu, w którym stosunek zatrudnienia trwał i rodził obowiązek opłacania składek. Wypłacana premia, jest związana z taktem zatrudnienia (stanowi przychód ze stosunku pracy), stanowi element wynagrodzenia za miesiąc lipiec i przesunięcie jej wypłaty nie będzie miało znaczenia w zaistniałych okolicznościach (wnioskodawca wskazał, iż wypłacone wynagrodzenie, jak i mająca zostać wypłacona premia dotyczą tego samego miesiąca). Tym. samym składki na Fundusz Pracy trzeba uznać za należne zarówno od wynagrodzenia, jak i premii wypłacanej w związku ze stosunkiem pracy.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Wydziału Pracy i Ubezpieczeń Społecznych Sądu Okręgowego w (...) Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem, jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl