DI/100000/451/289/2011 - Obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu zawartej umowy o zarządzanie spółką.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych DI/100000/451/289/2011 Obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu zawartej umowy o zarządzanie spółką.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.) w związku z art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 z późn. zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za nieprawidłowe stanowisko zawarte we wniosku przedsiębiorcy (...) spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, z siedzibą w (...) złożonym w dniu 9 maja 2011 r., a dotyczącym obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu zawartej umowy o zarządzanie spółką.

UZASADNIENIE

Dnia 9 maja 2011 r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku wpłynął wniosek przedsiębiorcy (...) spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w (...) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Wnioskodawca wskazał, iż w dniu 27 listopada 2009 r. Walne Zgromadzenie Wspólników (...) sp. z o.o. z siedzibą w (...) powołało panią (...) na stanowisko dyrektora (...) zaś 21 grudnia 2009 r. Wojewoda Warmińsko-Mazurski wpisał pod numerem (...) do rejestru zakładów opieki zdrowotnej (...) który został utworzony przez ww. spółkę w celu realizacji zadań statutowych przez spółkę. W dniu 8 stycznia 2010 r. Rada Nadzorcza (...) sp. z oo. z siedzibą w (...) zawarła umowę z panią (...) umowę o zarządzanie ww. spółką. Z tytułu pełnienia stanowiska (...) oraz zawartej umowy o zarządzanie spółką (...) za powyższą osobę odprowadzane są obowiązkowe składki na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne. Z uwagi na ukończenie przez pana (...) 60 roku życia z tytułu zawartych umów nie są odprowadzane składki na Fundusz Pracy.

Wątpliwości wnioskodawcy budzi fakt, czy słusznie zarówno z tytułu świadczonej pracy na stanowisku dyrektora, jak również zawartej umowy o zarządzanie spółką za panią (...) odprowadzane składki na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne, zwłaszcza, iż z tytułu stosunku pracy osiąga wynagrodzenie w kwocie wyższej od minimalnego wynagrodzenia, zaś po drugiej stronie obydwu umów występuje ten sam płatnik (...) sp. z o.o. Jednakże wnioskodawca stanął na stanowisku, że ze stosunku pracy (pełnienie funkcji dyrektora) powinny być naliczane i odprowadzane składki na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne. Zaś z tytułu umowy o zarządzanie spółką nie powinny być odprowadzane składki na przedmiotowe ubezpieczenia.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył co następuje:

Artykuł 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej stanowi że przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie.

Stanowisko przedsiębiorcy we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji należy uznać za nieprawidłowe.

Zasady podlegania ubezpieczeniom społecznym uregulowane są w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 z późn. zm.). Art. 6 ust. 1 pkt 1 stanowi, iż obowiązkowo, ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają między innymi pracownicy, zaś zgodnie z art. 8 ust. 2a za pracownika, w rozumieniu ustawy, uważa się także osobę wykonującą pracę na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, albo umowy o dzieło, jeżeli umowę taką zawarła z pracodawcą, z którym pozostaje w stosunku pracy, lub jeżeli w ramach takiej umowy wykonuje pracę na rzecz pracodawcy, z którym pozostaje w stosunku pracy.

Natomiast zgodnie z art. 9 ust. 1 pracownicy spełniający jednocześnie warunki do objęcia ich obowiązkowo ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi z innych tytułów, są obejmowane ubezpieczeniami tylko z tytułu stosunku pracy umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, albo umowy o dzieło, jeżeli umowę taką zawarły z pracodawcą, z którym pozostają w stosunku pracy, lub jeżeli w ramach takiej umowy wykonują prace na rzecz pracodawcy, z którym pozostają w stosunku pracy.

Należy również wyjaśnić, iż cudo zasady umowa o zarządzanie spółką jest w istocie umowa nienazwana o świadczenie usług, do której stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego dotyczące zlecenia. Powyższe oznacza, że do osoby świadczącej prace na podstawie tego typu umowy o świadczenie usług znajdują zastosowanie te przepisy ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, które dotyczą zleceniobiorców (tj. osób wykonujących prace na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, do której stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego dotyczące zlecenia). Osoba zarządzająca stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 4 oraz art. 12 ust. 3 w związku z art. 13 pkt 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. (Dz. U. z 2007 r. Nr 11, poz. 74 późn. zm.) o systemie ubezpieczeń społecznych - w okresie od dnia oznaczonego w umowie jako dzień rozpoczęcia, wykonywania zarządu do dnia jej rozwiązania lub wygaśnięcia, podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym oraz ubezpieczeniu wypadkowemu, jeżeli wykonuje pracę w siedzibie zatrudniającej go firmy lub miejscu prowadzenia przez nią działalności.

W przypadku ubezpieczonej pani (...) mamy do czynienia z sytuacją, gdy warunki do podlegania ubezpieczeniom społecznym są spełnione z kilku tytułów jednocześnie. Jeżeli pracownik wykonuje dodatkowo umowę o zarządzanie spółką zawartą z własnym pracodawcą, to z tytułu wykonywania tej umowy podlega ubezpieczeniom społecznym na takich samych zasadach jak w przypadku umowy o pracę, tj. obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym, chorobowemu i wypadkowemu. Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne dla tej osoby stanowi łączny przychód, uzyskiwany z umowy o pracę oraz z umowy o zarządzanie. Z tytułu zawartej umowy o zarządzanie spółką nie zgłasza osoby świadczącej usługi w zakresie zarządzania do ubezpieczeń, a uzyskany przychód z tej umowy wykazuje, wraz z przychodem ze stosunku pracy, w imiennym raporcie miesięcznym składanym za pracownika. Powyższe zasady odnoszą do opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne, składka jest należna z każdego z tych tytułów odrębnie. Jeżeli zatem pracownik dodatkowo wykonuje umowę o zarządzanie spółką, to obowiązkowo podlega ubezpieczeniu zdrowotnemu, zarówno z tytułu umowy o pracę, jak i z tytułu umowy zlecenia.

Jednocześnie należy stwierdzić, że zarówno świadczenie pracy na stanowisku dyrektora, a także świadczenie usług na postawie umowy o zarządzanie spółką są wykonywane na rzecz tego samego podmiotu, który pełni również funkcję płatnika składek, pomimo tego, że zawarcia stosunku pracy w postaci powołania i zawarcia umowy o zarządzanie spółką, po stronie pracodawcy dokonały dwa różne organy, tj. zgromadzenie wspólników i rada nadzorcza. Przy ocenie stanu faktycznego bez znaczenia pozostaje fakt, iż ubezpieczona świadczy prace w komórce organizacyjnej pracodawcy powołanej w celu realizacji statutowych zadań spółki i jednocześnie zarządza spółką.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do właściwego Sądu Okręgowego - (...) - Wydziału Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w (...).

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl