DI/100000/451/1747/2013 - Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 lutego 2014 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych DI/100000/451/1747/2013 Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 672 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1442 z późn. zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte we wniosku z dnia 16 grudnia 2013 r. (...) doręczonym dnia 20 grudnia 2013 r. dotyczącym wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników i zleceniobiorców wygranej w konkursie organizowanym przez spółkę nie stanowiącym przychodu z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy i przychodu z działalności wykonywanej osobiście.

UZASADNIENIE

W dniu 20 grudnia 2013 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku wpłynął wniosek (...) z dnia 16 grudnia 2013 r. o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 stycznia 2014 r. doręczonym dnia 21 stycznia 2014 r.

Wnioskodawca w treści złożonego wniosku wskazał, iż organizuje konkursy, mające na celu wsparcie sprzedaży produktów spółki w kolekturach, tj. miejscach sprzedaży gier hazardowych organizowanych przez spółkę. Konkursy są przeprowadzane na podstawie zatwierdzonych przez Zarząd Spółki lub Dyrektora Oddziału regulaminów konkursów. Nagrody konkursowe są przyznawane osobom fizycznym prowadzącym sprzedaż produktów Spółki w kolekturach, które osiągnęły najlepsze wyniki sprzedaży w danym przedziale czasu. Nagrodami mogą być pieniądze, rzeczy, bony towarowe.

Konkursy kierowane są jednocześnie do dwóch bądź trzech grup osób współpracujących ze Spółką tj.:

1)

Łącznie dla trzech grup tj. pracowników Spółki, zleceniobiorców (kolektorów fizycznych) oraz pracowników kontrahentów.

2)

Łącznie do dwóch grup tj. zleceniobiorców (kolektorów fizycznych) i pracowników Spółki.

Spółce została wydana interpretacja indywidualna prawa podatkowego przez Ministra Finansów z dnia 12 kwietnia 2013 r. nr IPPB2/415-557/11/13-9/S/AK. W interpretacji tej organ podatkowy dokonał przyporządkowania przychodów osiąganych przez pracowników/kolektorów fizycznych z tytułu otrzymania przez nich nagród w organizowanych przez Spółkę konkursach do odpowiedniego źródła przychodu określonego w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z wytycznymi organu, przychód uzyskany z tytułu otrzymania nagrody w konkursie, który jest adresowany jednocześnie do pracowników oraz zleceniobiorców (kolektorów fizycznych), nie stanowi dla osoby będącej pracownikiem przychodu ze stosunku pracy, zaś dla kolektora fizycznego przychodu z działalności wykonywanej osobiście. Taki przychód jest opodatkowany wg odrębnych zasad, tzn. 10% zryczałtowanym podatkiem.

Spółka zastanawia się czy wyłączenie przychodu z tytułu otrzymania nagrody przez pracownika bądź zleceniobiorcę (kolektora fizycznego) ze źródła przychodu, jakimi są stosunek pracy bądź działalność wykonywana osobiście oznacza, że przychody te nie powinny być brane pod uwagę również przy odprowadzaniu składek na ubezpieczenia społeczne.

We własnym stanowisku w sprawie wnioskodawca wskazuje, iż zgodnie z przepisem (art. 18 ust. 1 i ust. 3 w zw. z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych), dla pracowników podstawę wymiaru składek stanowią przychody w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, zaś dla zleceniobiorców za podstawę przyjmuje się przychody w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu umowy agencyjnej lub umowy zlecenia. Ustalenie podstawy wymiaru składek wymaga więc uprzedniego sprawdzenia w przepisach upof, czy dany przychód może być zakwalifikowany do kategorii przychodów pracowniczych bądź z umowy zlecenia.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.): Za przychody ze (...) stosunku pracy (...) uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych."

Natomiast przychody z tytułu realizacji umowy agencyjnej/zlecenia zostały zaliczone do tzw. przychodów z działalności wykonywanej osobiście. Na podstawie art. 13 pkt 8 u.p.d.o.f. za przychody z działalności wykonywanej osobiście, uważa się:

"przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

a) osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej (...)".

Wnioskodawca wskazuje dalej, iż oceniając przez pryzmat cytowanej interpretacji czy przychód otrzymany przez pracowników/kolektorów fizycznych z tytułu wygranej w konkursie organizowanym przez spółkę można zaliczyć do przychodów pracowniczych/z działalności wykonywanej osobiście w rozumieniu p.d.o.f., to zdaniem Spółki odpowiedź na tak postawione pytanie musi być przecząca. Tym samym, skoro przychody tego rodzaju nie stanowią przychodu ze stosunku pracy w stosunku do wypłat dla pracowników etatowych oraz przychodu z działalności wykonywanej osobiście w stosunku do kolektorów fizycznych, to Spółka nie ma obowiązku wliczać tego typu wypłat (bądź wartości nagród w przypadku nagród rzeczowych albo wartości bonów będących nagrodą w organizowanym konkursie) do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Uzupełniając wniosek pismem z dnia 15 stycznia 2014 r. doręczonym dnia 21 stycznia 2014 r. przedsiębiorca poinformował, iż jego intencją jest potwierdzenie, iż wypłat, o których mowa we wniosku z dnia 16 grudnia 2013 r. Spółka nie jest zobowiązana wliczać do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników i zleceniobiorców.

Mając na uwadze treść wniosku, jak również obowiązujące w tym przedmiocie przepisy prawa Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył co następuje:

Stanowisko wyrażone przez przedsiębiorcę we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji uznać należy za prawidłowe.

Przepis art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej stanowi, że przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie.

Zgodnie natomiast z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 10 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 ww. ustawy podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe ubezpieczonych wymienionych w art. 6 ust. 1 pkt 1-3 i pkt 18a (a więc między innym pracowników) stanowi przychód, o którym mowa w art. 4 pkt 9 i 10, z zastrzeżeniem ust. 1 a i 2 ust. 4 pkt 5 i ust. 12.

Natomiast zgodnie z art. 18 ust. 3 ww. ustawy podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe zleceniobiorców ustala się zgodnie z ust. 1, jeżeli w umowie agencyjnej lub umowie zlecenia, określono odpłatność za jej wykonywanie kwotowo, w kwotowej stawce godzinowej lub akordowej albo prowizyjnie.

Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe oraz ubezpieczenie wypadkowe, zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy, stanowi podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i ubezpieczenia rentowe.

Do podstawy wymiaru składek nie wlicza się jedynie przychodów wymienionych w § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 1998 r. Nr 161, poz. 1 106 z późn. zm.), jak również wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Przychodami na gruncie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych są w myśl jej art. 4 pkt 9 przychody w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu: zatrudnienia w ramach stosunku pracy, pracy nakładczej, służby, wykonywania mandatu posła lub senatora, wykonywania pracy w czasie odbywania kary pozbawienia wolności lub tymczasowego aresztowania, pobierania zasiłku dla bezrobotnych, świadczenia integracyjnego i stypendium wypłacanych bezrobotnym oraz stypendium sportowego, a także z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności oraz umowy agencyjnej lub umowy zlecenia, jak również z tytułu współpracy przy tej działalności lub współpracy przy wykonywaniu umowy.

Kwestia ustalenia, iż dana wyplata stanowi przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych leży każdorazowo w gestii organów podatkowych. Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie posiada kompetencji do samodzielnego rozstrzygania w tym przedmiocie czy dokonywania oceny przyjętych w tym zakresie (również przez wnioskodawcę) ustaleń.

Zakwalifikowanie danego świadczenia czy wypłaty jako przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy lub jako przychodu z tytułu umowy zlecenia jest warunkiem niezbędnym dla uznania, iż w opisanym przypadku dane świadczenia będą stanowiły podstawę wymiaru składek pracowników lub zleceniobiorców. Wobec wskazania przez wnioskodawcę w opisie stanu faktycznego, iż wypłaty, o których mowa we wniosku nie stanowią ww. przychodów, należy przyjąć, iż nie stanowią one również podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust, 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Wydziału Pracy i Ubezpieczeń Społecznych Sądu Okręgowego (...).

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl