DI/100000/451/1732/2013 - Prawo do opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od podstawy wymiaru składek nie niższej niż 30% minimalnego wynagrodzenia z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 marca 2014 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych DI/100000/451/1732/2013 Prawo do opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od podstawy wymiaru składek nie niższej niż 30% minimalnego wynagrodzenia z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 672 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1442 z późn. zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte we wniosku z dnia 9 grudnia 2013 r. przez (...), prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą, odnośnie prawa do opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od podstawy wymiaru składek nie niższej niż 30% minimalnego wynagrodzenia z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej.

UZASADNIENIE

Dnia 16 grudnia 2013 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku wpłynął wniosek złożony przez (...) prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą (...) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Wniosek ten został uzupełniony pismem z dnia 23 stycznia 2014 r. (wpływ do Oddziału ZUS w Gdańsku dnia 28 stycznia 2014 r.) i kolejnym pismem z dnia 12 marca 2014 r. (wpływ do Oddziału ZUS w Gdańsku dnia 19 marca 2014 r.).

Wnioskodawca wskazuje, iż w dniu 22 lutego 2012 r. złożył wniosek o wpis do Centralnej Informacji i Ewidencji Działalności Gospodarczej z przewidywaną datą rozpoczęcia działalności na dzień 2 marca 2012 r. i dokonał zgłoszenia do ubezpieczeń w ZUS. Jednakże w (...) poinformowano go, że licencję na prowadzenie usług w zakresie przewozu osób taksówką otrzyma w marcu 2012 r. Z uwagi na przesunięcie terminu wydania uprawnień zawodowych tj. licencji na wykonywanie usług taksówkarskich na kwiecień 2012 r. wnioskujący nie podjął prowadzenia działalności gospodarczej.

Z kolei w dniu 29 lutego został wezwany do (...) celem okazania licencji, niezbędnej do wydania decyzji ustalającej wysokość stawki podatkowej, jednakże z wyżej wymienionych powodów nie posiadał jeszcze licencji, to pouczono go o konieczności zmiany daty rozpoczęcia działalności. W dniu 19 marca 2012 r. wnioskodawca zgłosił zamknięcie działalności, której wykonywania faktycznie nigdy nie podjął. W związku z tym, że warunkiem uzyskania licencji jest aktualny wpis do ewidencji gospodarczej, przedsiębiorca w dniu 20 marca 2012 r. złożył ponownie wniosek o wpis do Centralnej Informacji i Ewidencji Działalności Gospodarczej z przewidywaną datą rozpoczęcia działalności na dzień 2 kwietnia 2012 r., działalność w zakresie przewozu osób taksówką rozpoczął faktycznie w dniu otrzymania licencji tj. w dniu 2 kwietnia 2012 r.

W związku z tym, iż w okresie 60 miesięcy przed dniem rozpoczęcia działalności pozarolniczej tj. przed dniem 2 kwietnia 2012 r. wnioskujący nie prowadził faktycznie żadnej działalności gospodarczej z uwagi na brak uprawnień zawodowych, a także nie wykonywał działalności na rzecz byłego pracodawcy, wnioskodawca wyraził pogląd, iż przysługuje mu prawo do opłacenia składek na ubezpieczenie społeczne z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej od podstawy wymiaru w wysokości nie niższej niż 30% minimalnego wynagrodzenia na podstawie art. 18a ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 23 stycznia 2014 r. (data wpływu do Oddziału ZUS w Gdańsku w dniu 28 stycznia 2014 r.) przedsiębiorca wskazał, że jest zainteresowany uzyskaniem interpretacji wskazującej na to, iż może skorzystać z prawa do opłacania składek na ubezpieczenie społeczne z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w wysokości nie niższej niż 30% minimalnego wynagrodzenia. Jednocześnie wskazał on, że prowadzona przez niego działalność gospodarcza jest jego pierwszą i jedyną pozarolniczą działalnością gospodarczą jaką prowadził w ciągu ostatnich 60 miesięcy kalendarzowych przed aktualnie prowadzoną działalnością, oraz wskazał, że nie wykonywał i nie wykonuje działalności gospodarczej na rzecz byłego pracodawcy, na rzecz którego przed dniem rozpoczęcia działalności w bieżącym, jak też poprzednim roku kalendarzowym wykonywał w ramach stosunku pracy czynności wchodzących w zakres wykonywanej działalności gospodarczej.

Jednocześnie przedsiębiorca szczegółowo wyjaśnił, że z uwagi na trudną sytuację na rynku i pozostawanie bez pracy, postanowił założyć działalność gospodarczą polegającą na usługach transportowych taksówką osobową. W tym celu pomyślnie zdał egzamin i złożył odpowiednie dokumenty w (...) gdzie poinformowano go, że licencję na prowadzenie działalności w zakresie przewozu osób taksówką otrzyma w marcu 2012 r. pod warunkiem uprzedniego zgłoszenia działalności w Urzędzie Gminy. Działalność została zgłoszona do CEIDG w dniu 22 lutego z datą rozpoczęcia 2 marca 2012 r. kiedy to miał otrzymać licencję.

Jednakże mimo złożenia zawiadomienia w Urzędzie Skarbowym o rozpoczęciu ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy fiskalnej a także zakupu samej kasy, działalność nie została podjęta 7. uwagi na zmianę terminu odbioru licencji. W związku z tym w Urzędzie Skarbowym poradzono mu wyrejestrować działalność do czasu otrzymania licencji. Wniosek o wykreślenie wpisu został złożony w dniu 19 marca 2012 r. i z tą datą został z ewidencji przedsiębiorców wykreślony.

Ponieważ jednak warunkiem uzyskania licencji jest aktualny wpis do ewidencji gospodarczej, w Urzędzie Gminy wskazano wnioskodawcy, iż powinien ponownie zgłosić działalność z datą rozpoczęcia przewidywaną na dzień otrzymania licencji. Datę jej odbioru wyznaczyła mu telefonicznie pracownica (...) na dzień 2 kwietnia 2012 r. i z tym dniem zgłosił rozpoczęcie wykonywania działalności gospodarczej. Wnioskodawca podkreśla, że pomimo niepodjęcia wykonywania pracy taksówkarza, Zakład Ubezpieczeń Społecznych na mocy ustawy systemie ubezpieczeń społecznych traktuje jego pierwszy wpis jako podstawę do naliczania składek za okres 2 - 19 marca 2012 r., a w związku z tym dalszą konsekwencją ponownego zarejestrowania się w CEIDG jest utrata możliwości opłacania preferencyjnych składek ZUS dla przedsiębiorców rozpoczynających działalność. Konkludując przedsiębiorca wniósł o wskazanie, czy poprzez zgłoszenie działalności w dniach 2-19 marca 2012 r. bez jej faktycznego wykonywania, a następnie ponowne zgłoszenie w dniu 2 kwietnia 2012 r. utracił prawo do skorzystania z opłacania składek na ubezpieczenie społeczne z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w wysokości nie niższej niż 30% minimalnego wynagrodzenia. W jego ocenie nie utracił powyższego prawa, ponieważ w ciągu ostatnich 60 miesięcy kalendarzowych przed dniem 2 kwietnia 2012 r. nie prowadził faktycznie działalności gospodarczej.

Z kolei w uzupełnieniu wniosku z dnia 12 marca 2014 r. (wpływ do Oddziału ZUS w Gdańsku dnia 19 marca 2014 r.) przedsiębiorca wskazał, że w ciągu ostatnich 60 miesięcy kalendarzowych przed aktualnie prowadzoną działalnością gospodarczą od dnia 2 kwietnia 2012 r., nie prowadził innej pozarolniczej działalność, o której mowa w art. 8 ust. 6 pkt 1-5 ustawy z dnia 18 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył co następuje:

Stanowisko wyrażone przez przedsiębiorcę we wniosku o wydanie interpretacji uznać należy za prawidłowe.

Artykuł 10 ust. 1 Ustawy o swobodzie działalności gospodarczej stanowi, że przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. Zgodnie natomiast z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2013 r. Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 10 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek. Nadmienić w tym miejscu należy, iż w drodze niniejszej decyzji Zakład dokonuje oceny stanowiska przedsiębiorcy w zakresie przedstawionej przez niego interpretacji przepisów, z których wynika obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne, nie przyznaje natomiast jakiegokolwiek prawa ani nie stwierdza jakiegokolwiek obowiązku ubezpieczeniowego.

Stosownie do treści art. 18a ust. 1 powyżej cytowanej ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, prawo do opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od podstawy wymiaru składek nie niższej niż 30% minimalnego wynagrodzenia przysługuje osobom, o których mowa w art. 8 ust. 6 pkt 1 ustawy, tj. osobom rozpoczynającym prowadzenie działalności gospodarczej na podstawie przepisów o działalności gospodarczej lub innych przepisów szczególnych. Z kolei dyspozycja treści art. 18a ust. 2 powołanej ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych wskazuje, iż powyższy przepis nie ma zastosowania do osób, które:

* prowadzą lub w okresie ostatnich 60 miesięcy kalendarzowych przed dniem rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej prowadziły pozarolniczą działalność;

* wykonują działalność gospodarczą na rzecz byłego pracodawcy, na rzecz którego przed dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej w bieżącym lub w poprzednim roku kalendarzowym wykonywały w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres wykonywanej działalności gospodarczej.

Celem powyższej regulacji jest umożliwienie obniżenia kosztów publicznoprawnych, do jakich poniesienia zobowiązani są przedsiębiorcy, a związanych z podjęciem pierwszej działalności gospodarczej (lub kolejnej po upływie 60 miesięcy kalendarzowych od zakończenia poprzedniej działalności) w okresie pierwszych 24 miesięcy jej prowadzenia, jednakże trzeba wyraźnie podkreślić, że uregulowanie zawarte w art. 18a ust. 1 ww. ustawy stanowi wyjątek od ogólnej zasady i dlatego przepis ten powinien być interpretowany ściśle.

Z kolei w myśl przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, podjęcie działalności gospodarczej przez osobę fizyczną może nastąpić już w dniu złożenia przez nią wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej, jednakże samo posiadanie wpisu do CEIDG nie przesądza o tym, iż dana osoba prowadziła działalność gospodarczą, bowiem podjęcie działalności gospodarczej następuje w momencie dokonania pierwszej czynności w obrocie gospodarczym, która jest bezpośrednio i wprost związana z przedmiotem działalności gospodarczej, który dany przedsiębiorca chce wykonywać.

W sytuacji przedstawionej w treści wniosku, z której wynika, że wnioskodawca w ciągu ostatnich 60 miesięcy kalendarzowych przed aktualnie prowadzoną działalnością gospodarczą nie prowadził pozarolniczej działalności określonej w art. 8 ust. 6 pkt 1-5 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, oraz, że nie wykonywał i nie wykonuje działalności na rzecz byłego pracodawcy, na rzecz którego przed dniem rozpoczęcia działalności w bieżącym, jak i poprzednim roku kalendarzowym wykonywałby w ramach stosunku pracy czynności wchodzące w zakres wykonywanej działalności gospodarczej przysługuje prawo do opłacania składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej od podstawy wymiaru w wysokości zadeklarowanej kwoty nie niższej niż 30% minimalnego wynagrodzenia za pracę w okresie 24 pełnych miesięcy kalendarzowych od daty faktycznego rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej. Dlatego uwzględniając przedstawiony przez wnioskodawcę stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy prawne, Zakład Ubezpieczeń Społecznych uznał stanowisko przedsiębiorcy w sprawie za prawidłowe.

W tym miejscu koniecznym jest podkreślenie, iż Zakład Ubezpieczeń Społecznych związany jest dokonaną interpretacją wyłącznie w przypadku, gdy rzeczywisty stan faktyczny odpowiada w pełni stanowi faktycznemu lub zdarzeniu przyszłemu opisanemu we wniosku. W trybie wydawania decyzji z wniosku o wydanie pisemnej interpretacji organ nie prowadzi postępowania wyjaśniającego, ani postępowania dowodowego, opierając się jedynie na treści wniosku, co nie wyklucza takiego postępowania w toku procedowania na zasadach ogólnych, nawet w przypadku, gdy interpretacja została już wydana. Oznacza to, iż to wnioskodawca ponosi odpowiedzialność, jeżeli stan rzeczywisty różni się od stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego zawartego we wniosku. Powyższe oznacza, że Zakład w drodze pisemnej interpretacji nie rozstrzyga kwestii faktycznego prowadzenia działalności gospodarczej, traktując interpretację w tym przedmiocie jako element stanu faktycznego. Należy również wskazać, że organ wydając pisemna interpretację dokonuje interpretacji przepisów prawa na tle zaprezentowanego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku z zakresu, który został określony w art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Zakład nie rozstrzyga w ramach tego postępowania konkretnej sprawy administracyjnej, nie stwierdza żadnego zobowiązania, ani nie przyznaje żadnego prawa. Organ nie rozstrzyga sprawy spornej, nie sprawuje bowiem w tym trybie funkcji kontrolnej.

Mając powyższe na względzie orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania. Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego - Wydziału Ubezpieczeń Społecznych w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl