DI/100000/451/17/2011/KG - Możliwość nie uwzględniania w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe przychodów uzyskanych przez pracownika, z którym rozwiązano umowę o pracę z tytułu odprawy pracowniczej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 lutego 2011 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych DI/100000/451/17/2011/KG Możliwość nie uwzględniania w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe przychodów uzyskanych przez pracownika, z którym rozwiązano umowę o pracę z tytułu odprawy pracowniczej.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dani 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1147) w związku z art. 83 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 z późn. zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte we wniosku z dnia 10 stycznia 2011 r. (wpływ do Zakładu - 17 września 2011 r.) przez przedsiębiorcę (...) w sprawie nie uwzględniania w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe przychodów uzyskanych przez pracownika, z którym rozwiązano umowę o pracę z tytułu odprawy pracowniczej.

UZASADNIENIE

W dniu 17 stycznia 2011 r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku wpłynął wniosek (uzupełniony w dniu 14 lutego 2011 r.) przedsiębiorcy (...) z siedzibą w (...) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej. Wnioskodawca w treści złożonego wniosku wskazał, iż rozwiązał z dniem 31 grudnia 2010 r. umowę o pracę z jednym ze swych pracowników, przy czym jako przyczynę wygaśnięcia stosunku pracy wskazał okoliczności leżące po stronie pracodawcy (likwidacja stanowiska pracy). Stosownie zaś do porozumienia z dnia 30 sierpnia 2010 r. wypłacił temu pracownikowi zarówno dodatkowe wynagrodzenie (w wysokości wielokrotności stawki przewidzianej w umowie o pracę z pracownikiem) oraz odprawę przewidzianą przepisami ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników.

Wnioskodawca w uzupełnieniu swego wniosku wskazał, iż dodatkowe wynagrodzenie, które zostało wypłacone na podstawie umowy o pracę pozostaje w bezpośrednim związku z faktem rozwiązania stosunku pracy z pracownikiem - jedyną przyczyną wypłaty tego świadczenia było ustanie zatrudnienia.

Wnioskodawca obliczył i uiścił składki na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne od dodatkowego wynagrodzenia, natomiast nie uczynił tego w stosunku do odprawy należnej pracownikowi zgodnie z przepisami przywołanej ustawy.

We wniosku o wydanie interpretacji przedsiębiorca zaprezentował stanowisko wskazujące na to, iż podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią przychody uzyskane tytułem, odprawy wypłaconej pracownikowi z tytułu wygaśnięcia lub rozwiązaniu stosunku pracy z przyczyn leżących po stronie pracodawcy. Jako podstawę prawną swego stanowiska Wnioskodawca powołał brzmienie § 2 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. W ocenie Spółki przepis ten nie dokonuje rozróżnienia na odprawy należne pracownikowi z mocy odpowiedniej ustawy i na te dodatkowe - należne na podstawie porozumienia zawartego z pracodawcą.

Mając na uwadze treść wniosku, jak również obowiązujące w tym przedmiocie przepisy prawa. Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył co następuje:

W myśl art. 18 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w odniesieniu do pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie zaś z postanowieniami § 2 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczania emerytalne i rentowe (Dz. U. z 1998 r. Nr 161, poz. 1106 z. późn, zm.), z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wyłączone są przychody uzyskane przez pracownika z tytułu odpraw, odszkodowań, rekompensat wypłacanych z tytułu wygaśnięcia lub rozwiązania stosunku pracy z przyczyn leżących po stronie pracodawcy, nieuzasadnionego lub niezgodnego z prawem wypowiedzenia umowy o pracę lub rozwiązania jej bez wypowiedzenia, skrócenia okresu jej wypowiedzenia, niewydania w terminie lub wydania niewłaściwego świadectwa pracy.

Wyłączenie z podstawy wymiaru składek przychodów uzyskanych przez pracownika z tytułu odpraw znajduje zastosowanie lege non distinguente zarówno w odniesieniu do tych odpraw mających swe źródło w ustawach szczególnych, w tym ustawie z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników, jak również tych wynikających z dobrowolnych porozumień zawartych między pracodawcą a pracownikiem lub właściwą organizacja związkową.

Przywołany przepis znajduje zastosowanie jedynie w przypadku, gdy wypłata odprawy pozostaje w bezpośrednim oraz nierozerwalnym związku z faktem wygaśnięcia lub rozwiązania stosunku pracy. Jedyną przyczyną wypłaty przez pracodawcę takiej odprawy winno być ustanie zatrudnienia spowodowane wygaśnięciem lub rozwijaniem stosunku pracy z przyczyny leżącej po stronie pracodawcy, co miało miejsce w przedmiotowej sprawie.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy, stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i starci prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1996 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl