DI/100000/451/116/2011/KG - Określenie podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne w Polsce w odniesieniu do pracowników-obywateli Stanów Zjednoczonych oddelegowanych z USA do pracy w Polsce.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 marca 2011 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych DI/100000/451/116/2011/KG Określenie podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne w Polsce w odniesieniu do pracowników-obywateli Stanów Zjednoczonych oddelegowanych z USA do pracy w Polsce.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1147) w związku z art. 83 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 z późn. zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku:

- uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte we wniosku złożonym w dniu 3 marca 2011 r. przez przedsiębiorcę (...) Sp. z o.o. z siedziby w (...) w sprawie podlegania obowiązkowym, ubezpieczeniom społecznym oraz ubezpieczeniu zdrowotnemu oraz określeniu podstawy wymiaru składek na te ubezpieczenia w Polsce w odniesieniu do pracowników-obywateli Stanów Zjednoczonych oddelegowanych z USA do pracy w Polsce,

- odmawia wydania pisemnej interpretacji w odniesieniu do ewentualnych obowiązków z zakresu zabezpieczenia społecznego ciążących na pracownikach spółki (...) Sp. z o.o. oraz na spółce (...) U.S.A. Inc.

UZASADNIENIE

W dniu 3 marca 2011. r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku wpłynął wniosek przedsiębiorcy (...) Sp. z o.o. z siedzibą w (...) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.).

Wnioskodawca w treści złożonego wniosku wskazał, iż od maja 2010 r. pracownicy (...) U.S.A. Inc. są oddelegowywani do pracy na terytorium Polski na rzecz tutejszej spółki z grupy (...) na okres nieprzekraczający pięciu lat.

Z uwagi na obowiązującą w grupie (...) politykę oddelegowań pracownicy mogą otrzymywać wynagrodzenie z dwóch źródeł tj. spółki macierzystej i spółki w kraju oddelegowania. W trakcie oddelegowania pracownicy spełniają zdaniem Wnioskodawcy warunki określane w art. 6 ust. 2 Umowy o zabezpieczeniu społecznym między Rzeczypospolitą Polską a Stanami Zjednoczonymi Ameryki podpisanej w Warszawie w dniu 2 kwietnia 2008 r. w związku z czym podlegają we wskazanym okresie ustawodawstwu Stanów Zjednoczonych odnośnie zabezpieczenia społecznego, co znalazło potwierdzenie uzyskaniem zaświadczenie USA/PL 1.

Na tle przedstawionego we wniosku stanu faktycznego przedsiębiorca powziął wątpliwość, czy na Spółce polskiej, spółce amerykańskiej lub pracownikach ciąży obowiązek pobierania i deklarowania składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne oraz na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych w okresie oddelegowania pracowników do pracy w odniesieniu do wynagrodzeń wypłacanych tym osobom.

We wniosku o wydanie interpretacji przedsiębiorca zaprezentował stanowisko wskazujące na to, iż pracownicy, o których mowa powyżej podlegają w okresie oddelegowania do wykonywania pacy na terytorium Polski na okres nieprzekraczający pięciu lat przepisom prawa Stanów Zjednoczonych w kontekście zabezpieczenia społecznego. Jako podstawę prawną swego stanowiska Wnioskodawca, wskazał art. 6 ust. 1. Umowy o zabezpieczeniu społecznym między Rzeczpospolitą Polską a Stanami Zjednoczonymi Ameryki.

Mając na uwadze treść wniosku, jak również obowiązujące w tym przedmiocie przepisy prawa Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył co następuje:

Stanowisko wyrażone przez Wnioskodawcę (...) Sp. z o.o. we wniosku o wydanie interpretacji uznać należy za prawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 6 ust. 1 Umowy o zabezpieczeniu społecznym między Rzecząpospolitą Polską a Stanami Zjednoczonymi Ameryki, podpisanej w Warszawie w dniu 2 kwietnia 2008 r. (Dz. U. z 2009 r. Nr 46, poz. 374 z późn. zm.) osoba zatrudniona na terytorium jednej że Stron Umowy, w odniesieniu do tego zatrudnienia, podlega przepisom prawa wyłącznie tej Strony, przy czym ewentualne odstępstwa od tej zasady muszą wyraźnie wynikać z dalszych postanowień, umowy.

W myśl zaś ust. 2 przywołanego artykułu osoba zwykle zatrudniona na terytorium jednej Strony przez pracodawcę działającego na tym terytorium, czasowo wysłana przez tego pracodawcę na terytorium drugiej Strony podlega przepisom prawa wyłącznie pierwszej Strony, tak jakby była zatrudnioną na terytorium pierwszej Strony, pod warunkiem, że przewidywany okres zatrudnienia na terytorium drugej Strony nie przekracza pięciu lat.

W przypadku zaś pracownika, który zostanie wysłany z terytorium jednej Strony, przez pracodawcę działającego na rym terytorium, na terytorium drugiej Strony, pracodawca oraz podmiot stowarzyszony tego pracodawcy traktowany jest jako ten sam pracodawca, pod warunkiem że zatrudnienie na terytorium drugiej Strony podlega przepisom prawa tej Strony, z której ta osoba została wysłana.

Poświadczenie podlegania przez pracownika delegowanego ustawodawstwu jednej ze Stron Umowy w zakresie zabezpieczenia społecznego następuje poprzez wydanie zaświadczenia, o tym że pracownik lub osoba pracująca na własny rachunek podlega przepisom prawa jednej ze stron oraz wskazujące okres przez który zaświadczenie jest ważne. Zaświadczenie to jest dowodem, że pracownik jest wyłączony spod przepisów prawa o obowiązkowym ubezpieczeniu drugiej Strony, o czym stanowią postanowienia art. 5 Porozumienia administracyjnego w sprawi stosowania Umowy o zabezpieczeniu społecznym między Rzeczypospolitą Polską a Stanami Zjednoczonymi Ameryki z dnia 2 kwietnia 2008 r. (Dz. U. z 2009 r. Nr 46, poz. 376).

W związku z faktem (...) terytorium Stanów Zjednoczonych zaś wysłanie ich do pracy na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej na okres 5 lat nosi znamiona delegowania, o którym mowa we wskazanym powyżej art. 6 Umowy spowoduje powstanie tych osób w amerykańskim systemie zabezpieczenia społecznego.

Uzyskanie zaświadczenia USA/PL 1 dla pracowników delegowanych do pracy w Polsce, wystawionych przez właściwą instytucję zabezpieczenia społecznego powoduje, iż w stosunku do tych osób zastosowanie znajdą wyłącznie przepisy prawa Stanów Zjednoczonych Ameryki regulujące tę materię.

Powyższe znajduje zastosowanie także w przypadku nagradzania pracowników za pracę ze środków pracodawcy w państwie, do którego ma miejsce delegowanie. Ustalenie ustawodawstwa amerykańskiego jako właściwego w zakresie względem tych osób obowiązków płatnika składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczanie zdrowotne.

Jednocześnie brak jest podstaw do interpretacji przepisów regulujących kwestię zabezpieczenia społecznego w odniesieniu do obowiązków ciążących na "spółce amerykańskiej (...) U.S.A. Inc., jak również na pracownikach polskiej spółki (...) Sp. z o.o z siedzibą w Warszawie. W myśl art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej, jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, ale wyłącznie w jego indywidualnej sprawie, nie zaś w sprawach podmiotów trzecich (do których zalicza się również pracowników podmiotu legitymowanego do wystąpienia z takim wnioskiem).

Mając ca uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

Pouczenie

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy ż dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w Warszawie. Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl