DI/100000/43/97/2016 - Brak obowiązku podlegania ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym przez członków rady fundacji oraz brak obowiązku opłacania składek na te ubezpieczenia od ich wynagrodzeń.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 lutego 2016 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych DI/100000/43/97/2016 Brak obowiązku podlegania ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym przez członków rady fundacji oraz brak obowiązku opłacania składek na te ubezpieczenia od ich wynagrodzeń.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t. j. Dz. U. z 2015 r. poz. 584 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 121 z późn. zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku stanowisko zawarte we wniosku (...) z dnia 19 stycznia 2016 r., doręczonym dnia 26 stycznia 2016 r. uznaje za prawidłowe w przedmiocie dotyczącym braku obowiązku podlegania ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym przez członków Rady Fundacji oraz braku obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe od wynagrodzeń ww. osób.

UZASADNIENIE

Dnia 26 stycznia 2016 r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku wpłynął wniosek złożony przez (...) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca wskazał, iż działa zgodnie z ustawą z dnia 6 kwietnia 1984 r., o fundacjach (Dz. U. z 2016 r. poz. 40) i statutu Fundacji.

1.

Art. 5 pkt 1 ww. ustawy mówi, że statut fundacji może przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji.

2.

Statut (...) w (...)

- § 21 mówi że:

Organami Fundacji są

1

Rada Fundacji zwana dalej Radą,

2.

Zarząd Fundacji zwanym dalej Zarządem.

- § 23 pkt 1 mówi:

"Rada jest organem o uprawnieniach inicjatywnych, opiniodawczych i nadzorczych" Do kompetencji Rady należy:

1.

wytyczanie głównych kierunków działalności Fundacji oraz nadzór nad ich prawidłową realizacją,

2.

zatwierdzanie rocznych programów działalności Fundacji,

3.

zatwierdzanie zmian statutu,

4.

powoływanie i odwoływanie członków Zarządu Fundacji, w tym Dyrektora Fundacji,

5.

nawiązywanie i rozwiązywanie stosunku pracy z członkami Zarządu,

6.

zatwierdzanie planów finansowych działalności Fundacji,

7.

zatwierdzenie rocznych sprawozdań z działalności Zarządu i sprawozdań finansowych, podejmowanie uchwał o podziale zysku i udzielanie absolutorium Zarządowi,

8.

wyrażanie opinii w sprawach przedłożonych jej przez Zarząd,

9.

podejmowanie uchwał i decyzji w sprawach wskazanych w poszczególnych postanowieniach niniejszego statutu,

10.

rozpatrywanie odwołań od decyzji Zarządu,

11.

wykonywanie innych zadań określonych w poszczególnych przepisach statutu,

12.

powoływanie i odwoływanie członków Rady,

13.

wybór banku w którym lokowane są wolne środki Fundacji,

14.

udzielanie pożyczek,

15.

zatwierdzanie regulaminów Fundacji

16.

uchwalanie wysokości wynagrodzenia za udział w posiedzeniach Rady Fundacji.

Członkowie Rady w (...) otrzymują miesięczne wynagrodzenie, które zostało ustalone na podstawie powołania do pełnienia funkcji członka Rady i nie jest uregulowane żadną umową pomiędzy Fundacją a członkiem Rady Fundacji.

Wnioskodawca wskazał, iż:

- Na podstawie Ustawy z 27.08.2004 o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 581) art. 83 ust. 3 pkt 6 Fundacja od 1 stycznia 2005 r. od wypłaconych wynagrodzeń dla Członków Rady nalicza i potrąca składki na ubezpieczenie zdrowotne.

- Na podstawie Ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 121) art. 6 ust. 1 pkt 22 Fundacja od 1 stycznia 2015 r. od wypłaconych wynagrodzeń dla Członków Rady nalicza i potrąca składki na ubezpieczenie emerytalno - rentowe.

- W interpretacji indywidualnej wydanej przez ZUS Oddział w Gdańsku nr DI/100000/43/336/2015 z dnia 21 kwietnia 2015 r. ZUS zajął stanowisko, że od 1 stycznia 2015 r. zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 22 Ustawy z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 121) obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnym i rentowym podlegają osoby fizyczne które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są członkami rad nadzorczych wynagradzanymi z tytułu pełnienia tej funkcji.

Wnioskodawca podkreśla, iż z dniem (...) roku zamierza zaprzestać naliczania składek emerytalnych i rentowych oraz na ubezpieczenie zdrowotne od wypłaconych wynagrodzeń dla członków Rady Fundacji.

Wnioskodawca wnosi o interpretację czy wynagrodzenie wypłacone dla Członków Rady Fundacji stanowią podstawę do naliczania składki emerytalnej, rentowej i zdrowotnej.

Wnioskodawca uważa, że podstawę oskładkowania składką na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne stanowią wynagrodzenia tylko członków rad nadzorczych.

Wnioskodawca wskazał, iż (...)

posiada Radę Fundacji a nie Radę Nadzorczą a więc zgodnie z:

1. art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym osób fizycznych (Dz. U. z 26.07.1991) wypłacone wynagrodzenie jest opodatkowane.

WW. artykuł w ocenie wnioskodawcy mówi, że za przychody uważa się przychody otrzymane przez osoby należące do składu zarządu, rad nadzorczych; komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych. Wypłacane wynagrodzenia dla członka Rady Fundacji jest opodatkowane bo mieści się w katalogu "innych organów".

2. art. 83 ust. 3 pkt 6 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 581) wypłacone wynagrodzenie nie stanowi podstawy do naliczenia składki zdrowotnej. Ww. artykuł mówi, że podstawę obliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne stanowi przychód z tytułu pełnienia funkcji członka rady nadzorczej. Od wypłaconych wynagrodzeń dla Członów Rady Fundacji nie naliczamy składki na ubezpieczenie zdrowotne ponieważ Rada Fundacji nie jest rada nadzorcza a ww. artykuł mówi tylko o radzie nadzorczej

3. art. 6 ust. 1 pkt 22 Ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 121) wypłacone wynagrodzenie nie stanowi podstawy do naliczenia składki na ubezpieczenie emerytalno-rentowe. Ww. artykuł mówi, że obowiązkowo ubezpieczeniu emerytalnemu i rentowemu podlegają osoby fizyczne które są członkami rad nadzorczych. Od wypłaconych wynagrodzeń dla Członów Rady Fundacji nie naliczamy składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe ponieważ Rada Fundacji nie jest radą nadzorczą a ww. artykuł mówi tylko o radzie nadzorczej.

W związku z powyższym zdaniem wnioskodawcy od (...) roku Fundacja nie będzie naliczała składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz zdrowotne od wypłaconych wynagrodzeń dla Członków Rady Fundacji.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył co następuje:

Stanowisko wyrażone przez wnioskodawcę we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej w zakresie dotyczącym braku obowiązku podlegania ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym przez członków Rady Fundacji oraz braku obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe od wynagrodzeń ww. osób uznać należy za prawidłowe.

Nadmienić w tym miejscu należy, iż w drodze niniejszej decyzji Zakład dokonuje jedynie oceny stanowiska przedsiębiorcy w zakresie przedstawionej przez niego interpretacji przepisów, z których wynika obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne. Mocą niniejszej decyzji Zakład nie przyznaje natomiast jakiegokolwiek prawa ani nie stwierdza jakiegokolwiek obowiązku ubezpieczeniowego. Zakład mocą niniejszej decyzji nie rozstrzyga również o prawidłowości danego działania wnioskodawcy związanego z podjęciem decyzji o zaprzestaniu opłacania składek na poszczególne ubezpieczenia.

Artykuł 10 ust. 1 Ustawy o swobodzie działalności gospodarczej stanowi, że przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej, lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne, lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie, zaś w ust. 2, że wniosek o wydanie interpretacji może dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych.

Natomiast w myśl art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 10 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zasady podlegania ubezpieczeniom społecznym regulują przepisy ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.

Od 1 stycznia 2015 r., zgodnie z dodanym pkt 22 do art. 6 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są członkami rad nadzorczych wynagradzanymi z tytułu pełnienia tej funkcji. Obowiązek ten dotyczy wszystkich członków rad nadzorczych, którzy pobierają wynagrodzenie z tego tytułu, bez względu na posiadanie innego tytułu i bez względu na fakt pobierania emerytury lub renty. Obowiązek ten dotyczy członków rad nadzorczych podmiotów, w których taki organ występuje. Osoby te nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu i wypadkowemu (art. 11 oraz art. 12 ust. 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych).

Natomiast, nie będą objęci tym obowiązkiem członkowie organów sprawujących funkcje tożsame lub zbliżone do rad nadzorczych, ale o innych nazwach.

Wątpliwości wnioskodawcy dotyczą członków Rady Fundacji wynagradzanych za pełnienie tych funkcji.

Przepis art. 6 ust. 1 pkt 22 ww. ustawy traktuje wyłącznie o członkach rad nadzorczych, nie odnosząc się już do członków organów podobnych czy nawet tożsamych co do zakresu kompetencji. Rozciągnięcie działania przepisu na inne podmioty stanowiłoby swoiste, domniemanie istnienia obowiązku, co do członków organów niewymienionych w przepisie, a więc nieuprawnione wyjście poza jego ramy. W opisanym przypadku nie będzie więc miał zastosowania przepis art. 6 ust. 1 pkt 22 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, gdyż gdyby wolą ustawodawcy było objęcie jego działaniem członków organów zbliżonych do rad nadzorczych dałby temu wyraz w jego treści wskazując, iż ma on zastosowanie do członków rad nadzorczych oraz wszelkich rad czy organów o tożsamym zakresie kompetencji.

Na marginesie należy zaznaczyć, iż ustawa o fundacjach pozwala, w swym art. 5 ust. 1 na tworzenie obok zarządu innych organów fundacji, nie wskazując jednak na charakter i formę tychże.

Jednocześnie, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zawiadamia zgodnie z art. 66 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego, iż nie jest właściwy rzeczowo do ustalania obowiązku o podleganiu ubezpieczeniu zdrowotnemu (a w konsekwencji obowiązku opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne) co wynika z treści art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Zgodnie z dyspozycją treści art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne w sprawach zasad obliczania składek na ubezpieczenie zdrowotne. W zakresie obowiązku opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne przedsiębiorca winien zwrócić się do właściwego miejscowo Dyrektora Oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia, co wynika z art. 109a ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 581 z późn. zm.).

Zgodnie z treścią art. 68 ust. 1 lit. c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych wymierzanie i pobieranie składek na ubezpieczenie zdrowotne należy do zadań Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Zgodnie z art. 66 § 2 Kodeksu postępowania administracyjnego odrębne podanie złożone zgodnie z zawiadomieniem, o którym mowa w art. 66 § 1, w terminie czternastu dni od daty doręczenia zawiadomienia uważa się za złożone w dniu wniesienia pierwszego podania.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania. Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Wydziału Pracy i Ubezpieczeń Społecznych Sądu Okręgowego w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl