DI/100000/43/890/2018 - Możliwość nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne pracowników wartości jednorazowych rekompensat wypłacanych w związku z likwidacją nagród jubileuszowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 października 2018 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych DI/100000/43/890/2018 Możliwość nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne pracowników wartości jednorazowych rekompensat wypłacanych w związku z likwidacją nagród jubileuszowych.

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2013 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2018 r. poz. 646 z późn. zm.), w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1778 z późn. zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte we wniosku (...) z dnia z dnia 23 lipca 2018 r. złożonym w dniu 24 lipca 2018 r. w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne pracowników wartości jednorazowych rekompensat wypłacanych w związku z likwidacją nagród jubileuszowych.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lipca 2018 r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w (...) wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 sierpnia 2018 r. doręczonym dnia 22 sierpnia 2018 r. oraz pismem z dnia 18 września 2018 r. doręczonym dnia 24 września 2018 r.

Wnioskodawca wskazał, że jest podmiotem gospodarczym działającym w branży handlu detalicznego i produkcji pieczywa.

Regulamin wynagradzania obowiązujący do (...) przewidywał wypłatę nagród jubileuszowych pracownikom co pięć lat z tym, że pierwsza wypłata mogła nastąpić po udokumentowanym przepracowaniu dwudziestu lat - nie koniecznie w (...)

Każda następna wypłata nagrody jubileuszowej - po okresie następnych 5 lat - była wyższa o 100% podstawy.

Obecnie Zarząd Spółdzielni i organizacje związkowe przyjęły porozumienie o likwidacji nagród jubileuszowych z uwzględnieniem wypłaty rekompensat z tytułu ich likwidacji i jednoczesnym zobowiązaniem pracowników do świadczenia pracy przynajmniej do dnia nabycia faktycznych uprawnień do nagrody jubileuszowej.

Zapis porozumienia w sprawie likwidacji nagród jubileuszowych i wypłaty rekompensat brzmi:

1.

wypłacić jednorazowe rekompensaty z tytułu likwidacji nagród jubileuszowych pracownikom, którym brakuje krócej niż 2,5 roku do otrzymania nagrody jubileuszowej za okres od czasu wypłaty ostatniej jubileuszówki do dnia 31.05.2018 r.

2.

warunkiem wypłaty świadczenia jubileuszowego jest złożenie przez pracownika wniosku wcześniejszą wypłatę nagrody i oświadczenie zobowiązującego się na dopracowanie w Spółdzielni przynajmniej do dnia faktycznego nabycia uprawnień do nagrody jubileuszowej

W przypadku niedotrzymania ww. deklaracji pracownik zobowiązuje się do zwrotu w całości otrzymanej przed czasem nagrody jubileuszowej".

Świadczenie należne pracownikom za pozostały okres 2,5 roku zostało uwzględnione w wynagrodzeniu zasadniczym i bezspornie stanowi element będący podstawą naliczania składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne. Wnioskodawca podkreśla, że rekompensaty nie zostały jeszcze wypłacone.

Zdaniem Wnioskodawcy rekompensaty z tytułu likwidacji nagród jubileuszowych są wyłączone z podstawy naliczania składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

W uzasadnieniu własnego stanowiska w sprawie Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z art. 18 ust. 1 i 2 oraz art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych osiągany z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Wnioskodawca podkreśla, że obowiązek opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne reguluje z kolei ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zgodnie z zapisami powyższej ustawy do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne, stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób. Oba powyższe przepisy należy rozpatrywać z związku z art. 12 ust.u.p.d.o.f. mówiącym, że przychodami ze stosunku pracy są wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężna świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, rożnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

W ocenie Wnioskodawcy biorąc jednak pod uwagę przepis § 2 ust. 1 pkt 1 - rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe - z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, wyłączone są nagrody jubileuszowe, które według zasad określających warunki ich przyznawania przysługują pracownikowi nie częściej niż co 5 lat. Przepisy Rozporządzenia nie odnoszą się wprost do rekompensat z tytułu likwidacji nagród jubileuszowych, ale zdaniem Wnioskodawcy § 2 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia ma zastosowanie także do tego świadczenia, gdyż stanowi ono rozliczenie praw nabytych do nagród jubileuszowch pracowników wypłacanych w okresach pięcioletnich.

Powyższe rozumienie wskazanego wyżej przepisu zdaniem Wnioskodawcy potwierdzają interpretacje indywidualne wydane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku (np. DI/100000/43/409/2016, DI/100000/43/650/2017), gdzie ZUS wyjaśnia, iż "decydujące znaczenie w kontekście zwolnienia tego typu świadczeń pieniężnych z obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe ustawodawca przypisał periodycznemu (nie częstszemu niż co 5 lat) nabywaniu przez pracownika prawa do ich uzyskania na podstawie wewnętrznych przepisów obowiązujących u pracodawcy. Bez znaczenia prawnego pozostaje natomiast fakt daty wypłacenia tych świadczeń pracownikowi (wypłata tych świadczeń może nastąpić więc w okresie krótszym niż 5 lat od dnia uzyskania przez pracownika poprzedniej nagrody jubileuszowej). Tym samym, rozstrzygając możliwość wyłączenia rekompensaty, odszkodowania spod obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, należy wziąć zdaniem Wnioskodawcy pod uwagę łącznie dwie przesłanki wypłata tego świadczenia następuje w związku z likwidacją nagród jubileuszowych, a dotychczas obowiązujące zasady przyznawania i wypłaty tych nagród jubileuszowych przewidywały, że nie przysługiwały one częściej niż co 5 lat".

W ocenie Wnioskodawcy wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nagród jubileuszowych pozwala wyłączyć je również z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne zgodnie z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

W piśmie z dnia 17 sierpnia 2018 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie Zakładu do uzupełnienia wniosku przedsiębiorca wskazał, że regulacje wewnętrzne obowiązujące u Wnioskodawcy dotyczące nagród jubileuszowych wyraźnie stanowią, że nagroda jubileuszowa przysługuje pracownikowi nie częściej niż co 5 lat.

Ponadto, w piśmie z dnia 18 września 2018 r. stanowiącym odpowiedź na ponowne wezwanie Zakładu do uzupełnienia wniosku Wnioskodawca oświadczył, że jednorazowe rekompensata z tytułu likwidacji nagród jubileuszowych, o której mowa we wniosku stanowi przychód w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 200 z późn. zm.) osiągane przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.

Mając na uwadze treść wniosku, jak również obowiązujące w tym przedmiocie przepisy prawa Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył co następuje.

Stanowisko wyrażone przez wnioskodawcę we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców uznać należy za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 i 2 oraz art. 20 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy z wyłączeniem przychodów wymienionych w § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 1949), jak również wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Za przychody ze stosunku pracy uważa się: wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Jak podniesiono powyżej, podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników nie stanowią przychody wymienione w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Pośród tych przychodów, w § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, wymienia się nagrody jubileuszowe (gratyfikacje), które według zasad określających warunki ich przyznawania przysługują pracownikowi nie częściej niż co 5 lat. Przepis ten, jak zauważył wnioskodawca, znajduje również zastosowanie w sytuacji, gdy pracodawca likwidując w zakładowym układzie zbiorowym pracy lub regulaminie wynagradzania instytucję nagród jubileuszowych, przewiduje możliwość wypłaty świadczeń pieniężnych mających charakter rekompensaty za rezygnację z przyznawania nagród jubileuszowych.

Z powyższego wywieść należy, iż decydujące znaczenie w kontekście zwolnienia tego typu świadczeń pieniężnych z obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne ustawodawca przypisał periodycznemu (nie częstszemu niż co 5 lat) nabywaniu przez pracownika prawa do ich uzyskania na podstawie wewnętrznych przepisów obowiązujących u pracodawcy. Bez znaczenia prawnego pozostaje natomiast fakt daty wypłacenia tych świadczeń pracownikowi (wypłata tych świadczeń może nastąpić więc w okresie krótszym niż 5 lat od dnia uzyskania przez pracownika poprzedniej nagrody jubileuszowej).

Tym samym, rozstrzygając możliwość wyłączenia jednorazowych rekompensat spod obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne, należy wziąć pod uwagę łącznie dwie przesłanki - wypłata rekompensat następuje w związku z likwidacją nagród jubileuszowych, a dotychczas obowiązujące zasady przyznawania i wypłaty tych nagród jubileuszowych przewidywały, że nie przysługiwały one częściej, niż co 5 lat.

Jednocześnie z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2018 r., 1510 ze zm.) wynika, iż do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób. Tym samym powyższe znajdzie zastosowanie również w odniesieniu do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania. Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 35 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany łub uchylenia. Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 34 ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, odwołanie do właściwego Wydziału Pracy i Ubezpieczeń Społecznych Sądu Okręgowego w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostką, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl