DI/100000/43/857/2016 - Ustalenie możliwości wyłączenia wartości pakietów grupowego ubezpieczenia zdrowotnego w części finansowanych przez pracodawcę swoim pracownikom z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 października 2016 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych DI/100000/43/857/2016 Ustalenie możliwości wyłączenia wartości pakietów grupowego ubezpieczenia zdrowotnego w części finansowanych przez pracodawcę swoim pracownikom z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2015 r. poz. 584, z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 963), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte we wniosku przedsiębiorcy (...) z dnia 22 lipca 12016 r., doręczonym w dniu 5 sierpnia 2016 r. (uzupełnionym pismem z dnia 29 sierpnia 2016 r., doręczonym w dniu 1 września 2016 r. oraz pismem z dnia 27 września 2016 r. doręczonym w dniu 3 października 2016 r.), dotyczącym wyłączenia wartości pakietów grupowego ubezpieczenia zdrowotnego w części finansowanych przez pracodawcę swoim pracownikom z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

UZASADNIENIE

Dnia 5 sierpnia 2016 r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku wpłynął wniosek z dnia 22 lipca 2016 r. złożony przez przedsiębiorcę (...) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 sierpnia 2016 r., doręczonym w dniu 1 września 2016 r. oraz pismem z dnia 27 września 2016 r. doręczonym w dniu 3 października 2016 r.

Wnioskodawca wskazuje, iż oferuje swoim pracownikom objęcie ochroną ubezpieczeniową w ramach grupowego ubezpieczenia zdrowotnego, w cenie niższej niż detaliczna, w ramach grupowego ubezpieczenia w (...) lub w (...). W związku z powyższym, wnioskodawca uchwałą (...) Zarządu Spółki (...) z dnia (...) wprowadził następujący zapis w Regulaminie Pracy obowiązującym w Spółce:

1.

Pracodawca może zaoferować Pracownikowi objęcie ochroną ubezpieczeniową w ramach grupowego ubezpieczenia zdrowotnego, w cenie niższej niż detaliczna, wynegocjowanej z Ubezpieczycielem.

2.

Każdy Pracownik zatrudniony w ramach umowy o pracę może przystąpić, wedle swego wyboru, do grupowego ubezpieczenia zdrowotnego w (...) lub w (...) pod warunkiem ponoszenia części kosztów korzystania z ww. ubezpieczenia. W pozostałej części, tj. co do kwoty 30 zł, koszty korzystania przez pracownika z ww. ubezpieczenia finansuje pracodawca, na zasadach określonych w poniższych ustępach.

3.

W przypadku wyboru przez Pracownika grupowego ubezpieczenia zdrowotnego w (...) Pracodawca finansuje w części podstawowy zakres ubezpieczenia zdrowotnego w (...) w formie indywidualnej, w ramach wariantu (...). Aktualna cena grupowego ubezpieczenia zdrowotnego (...) w wariancie (...) wynosi (...) zł. Koszt po stronie Pracodawcy to (...) zł. Cena ubezpieczenia dla Pracownika to 1 zł. Pracownik płaci ją ze swojego wynagrodzenia netto.

3a.

W przypadku wyboru przez Pracownika grupowego ubezpieczenia zdrowotnego w (...) Pracodawca finansuje w części koszty korzystania przez pracownika z ww. ubezpieczenia zdrowotnego - w kwocie (...) zł. Pozostała część kosztów, ponoszona przez Pracownika z jego wynagrodzenia netto, jest uzależniona od wybranego przez Pracownika wariantu ubezpieczenia i wynosi odpowiednio: Wariant (...) - (...) zł, Wariant (...) - (...) zł, Wariant (...) - (...) zł, Wariant (...) - (...) zł, Wariant (...) - (...) zł, Wariant (...) - (...) zł, Wariant (...) - (...) zł.

4.

Aby przystąpić do grupowego ubezpieczenia zdrowotnego należy wypełnić deklarację przystąpienia do ubezpieczenia i zgłosić ten fakt Pracownikowi Spółki - (...) do 15 dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc ochrony.

6.

Ubezpieczenie finansowane przez Pracodawcę stanowi dodatkowy przychód Pracownika, dlatego każdy ubezpieczony od kwoty (...) zł, płaci podatek dochodowy zgodny ze swoim progiem podatkowym.

Wnioskodawca przedstawił także własne stanowisko w sprawie stwierdzając, że w świetle przedstawionego stanu faktycznego, jego zdaniem, zgodnie z treścią (...) Regulaminu Pracy w (...) oraz w związku z treścią § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 1998 r. Nr 161, poz. 1106 z późn. zm.), podstawy do wymiaru składek nie stanowią między innymi przychody będące korzyściami materialnymi wynikającymi z regulaminów wynagradzania uprawniającymi do zakupu świadczonych usług po cenach niższych niż detaliczne. Wobec faktu, iż pracownik Spółki zamierzający skorzystać z grupowego ubezpieczenia zdrowotnego, oferowanego przez pracodawcę, dokonuje zakupu ubezpieczenia po cenach niższych niż detaliczne, co wprost wynika z treści regulaminu, uznać należy, iż powstały po stronie pracownika przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia nie stanowi podstawy do naliczenia składek na ubezpieczenia społeczne - a zatem wartość składki opłacanej przez Wnioskodawcę za pracowników, jest wyłączona z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Stanowisko powyższe wnioskodawca uzasadnia w sposób następujący. Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 i 2 oraz art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy z wyłączeniem przychodów wymienionych w § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, jak również wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Za przychody ze stosunku pracy i im podobne, zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Zgodnie z treścią § 2 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, podstawy wymiaru składek nie stanowią następujące przychody: korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Wnioskodawca stwierdza, iż wartość pakietu świadczeń medycznych (składki) opłacana przez pracodawcę za pracowników, jest wyłączona z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, w sytuacji spełnienia następujących warunków:

1)

przychód wynika z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu,

2)

przybierają one postać niepieniężną (formę zakupu po cenach niższych niż detaliczne lub formę usługi).

Podstawy wymiaru składek nie stanowią więc przychody będące korzyściami materialnymi wynikającymi z regulaminów wynagradzania, układów zbiorowych pracy lub przepisów o wynagradzaniu.

Tymczasem, jak wskazuje wnioskodawca, w (...) możliwość skorzystania przez pracownika z ubezpieczenia świadczonych usług medycznych i dokonania zakupu tego ubezpieczenia po cenach niższych niż obowiązujące ceny detaliczne, wynika z Regulaminu pracy (Rozdział (...)), wprowadzonego Uchwałą Zarządu Spółki z dnia (...) (tekst jednolity Regulaminu stanowi Załącznik (...) do Uchwały Zarządu (...) z dnia (...)). Co prawda, obecnie spółka (...) zatrudnia mniej niż 20 pracowników, a zatem nie miała prawnego obowiązku wprowadzenia Regulaminu pracy - zgodnie bowiem z treścią art. 104 § 2 k.p., Regulaminu pracy nie wprowadza się, jeżeli w zakresie przewidzianym w § 1 obowiązują postanowienia układu zbiorowego pracy lub gdy pracodawca zatrudnia mniej niż 20 pracowników. Jednakże wnioskodawca podkreśla, iż art. 104 § 2 nie może stanowić przeszkody do wprowadzenia regulaminu pracy przez pracodawcę, który zatrudnia mniej niż 20 pracowników. Nie traci także mocy regulamin pracy obowiązujący u pracodawcy, który ograniczył zatrudnienie poniżej 20 pracowników (wnioskodawca powołuje się na: E. Maniewska, w: K. Jaśkowski, E. Maniewska, Kodeks pracy. Komentarz, t. I, Warszawa 2007, s. 361).

Wobec wprowadzenia Regulaminu pracy w Spółce, wnioskodawca konstatuje, iż zgodnie z treścią art. 104 § 1 Kodeksu pracy, Regulamin pracy ustala organizację porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników. Zgodnie z treścią § 1041 ust. 1 pkt 5, Regulamin pracy zawiera również zapisy odnośnie terminu, miejsca, czasu i częstotliwości wypłaty wynagrodzenia. W ocenie wnioskodawcy, treść Regulaminu, z całą pewnością można uznać za "przepisy o wynagradzaniu" w rozumieniu § 2 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Wnioskodawca podkreśla, iż nie ma prawnego obowiązku wprowadzenia w spółce regulaminu wynagradzania. Jak bowiem stanowi art. 77(1) kodeksu pracy, warunki wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą ustalają układy zbiorowe pracy, zgodnie z przepisami działu jedenastego, z zastrzeżeniem m.in. przepisu art. 77(2) k.p., który stanowi, iż pracodawca zatrudniający co najmniej 20 pracowników, nieobjętych zakładowym układem zbiorowym pracy ani ponadzakładowym układem zbiorowym pracy - odpowiadającym wymaganiom określonym w § 3, ustala warunki wynagradzania za pracę w regulaminie wynagradzania. Obowiązek taki nie dotyczy jednak pracodawców, takich jak wnioskodawca, którzy zatrudniają mniej niż 20 pracowników.

Wnioskodawca wskazuje także, iż Sąd Najwyższy orzekł w wyroku z dnia 6 maja 2010 r. II UK 337/09, iż jakkolwiek regulamin wynagradzania zawiera przepisy o wynagradzaniu (z ograniczeniem przedmiotowym do jednorodnej problematyki - warunków wynagradzania za pracę, z wyłączeniem wypłaty części wynagrodzenia w naturze, gdyż zgodnie z art. 86 § 2 k.p. materia ta jest zastrzeżona dla ustawodawcy bądź układów zbiorowych pracy), to w omawianym przepisie § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia chodzi o inną jeszcze regulację zakładową dotyczącą wynagradzania, niebędącą regulaminem wynagradzania. Taka regulacja istnieje, należy bowiem zwrócić uwagę, że nie w regulaminie, lecz w właśnie w innych przepisach o wynagradzaniu regulowane są warunki wynagradzania za pracę oraz przyznawanie świadczeń związanych z pracą ustanowione przez pracodawcę zatrudniającego mniej niż 20 pracowników, nieobjętych zakładowym układem zbiorowym pracy ani ponadzakładowym układem zbiorowym pracy (art. 77(2) k.p. a contrario).

Pracodawca taki nie wydaje regulaminu wynagradzania, lecz wiążąco zobowiązuje się w wydanych przez siebie przepisach do określonego świadczenia na rzecz pracowników w sposób umożliwiający określanie na jego podstawie indywidualnych warunków umów o pracę. Taka regulacja nie jest regulaminem, jakkolwiek wykazuje daleko idące do niego podobieństwo. Analogicznie i w tych przepisach pracodawca może ustalić także inne świadczenia związane z pracą i zasady ich przyznawania - zarówno takie, jakie przewidują przepisy prawa pracy (np. wynagrodzenie za czas choroby, odprawa emerytalna), jak i takie, które stosowane są tylko u danego pracodawcy.

Jak wskazuje spółka, w konsekwencji Sąd Najwyższy orzekł, iż formą prawną "przepisów o wynagradzaniu" mogą być np. postanowienia uchwały wspólników. W wyroku z dnia 22 lutego 2008 r. (I PK 194/07, OSNP 2009, nr 11-12, poz. 133 z aprobującą glosą J. Steliny, OSP 2010, nr 1, poz. 8) Sąd Najwyższy przyjął, że system motywacyjny przewidujący premie i nagrody, wprowadzony uchwałą zarządu spółki będącej pracodawcą, stanowi źródło prawa pracy w rozumieniu art. 9 § 1 k.p. także wówczas, gdy jest częścią regulaminu organizacyjnego, jak też, że z art. 77(2) k.p. nie wynika zakaz tworzenia regulaminu wynagradzania ujętego w kilku dokumentach.

Wobec powyższego, w ocenie wnioskodawcy, zapisy (...) aktualnie obowiązującego w spółce Regulaminu pracy, wprowadzonego Uchwałą Zarządu spółki z dnia (...) (zmienionego Uchwałą Zarządu Spółki (...)), winny stanowić wystarczającą podstawę do uznania, iż wartość składki na ubezpieczenie zdrowotne, opłacana przez pracodawcę za pracowników, jest wyłączona z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, w świetle treści § 2 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r., ponieważ regulamin ten stanowi źródło prawa pracy w rozumieniu art. 9 § 1 k.p., a jego zapisy, w zakresie (...) Regulaminu, stanowią "przepisy o wynagradzaniu", o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Zaprezentowany przez wnioskodawcę opis stanu faktycznego wzbudził wątpliwości Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w związku z czym, pismem z dnia 11 sierpnia 2016 r., Zakład wezwał wnioskodawcę do jednoznacznego wskazania, czy wartość przysporzenia z tytułu dopłaty do pakietów grupowego ubezpieczenia zdrowotnego, o których mowa we wniosku, stanowi przychód pracownika zatrudnionego w ramach stosunku pracy w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a także czy uprawnienie do zakupu pakietów grupowego ubezpieczenia zdrowotnego pracowników wynika z układu zbiorowego pracy, regulaminu wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu.

W piśmie z dnia 29 sierpnia 2016 r., stanowiącym odpowiedź na powyższe wezwanie, wnioskodawca wskazał, iż wartość przysporzenia z tytułu dopłaty do pakietów grupowego ubezpieczenia zdrowotnego, o których mowa we wniosku, stanowi przychód pracownika zatrudnionego w ramach stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.) oraz, że uprawnienie do zakupu pakietów grupowego ubezpieczenia zdrowotnego pracowników wynika z przepisów o wynagradzaniu, jakie w ocenie Wnioskodawcy, stanowią zapisy (...) Regulaminu Pracy obowiązującego w (...).

W związku z tym, iż wskazane powyżej pismo wnioskodawcy zawierało jednoznaczną odpowiedź jedynie w odniesieniu do pierwszej kwestii, natomiast w odniesieniu do drugiego pytania wnioskodawca przedstawił po raz kolejny własne stanowisko w sprawie, Zakład Ubezpieczeń Społecznych ponownie wezwał wnioskodawcę pismem z dnia 20 września 2016 r. do jednoznacznego uzupełnienia opisu stanu faktycznego wniosku poprzez wskazanie, czy uprawnienie do zakupu pakietów grupowego ubezpieczenia zdrowotnego pracowników wynika z układu zbiorowego pracy, regulaminu wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu.

W piśmie z dnia 27 września 2016 r. wnioskodawca jednoznacznie wskazał, iż uprawnienie do zakupu pakietów grupowego ubezpieczenia zdrowotnego pracowników wynika z przepisów o wynagradzaniu (tj. zapisów (...) Regulaminu Pracy obowiązującego w (...)).

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył, co następuje:

Stanowisko przedsiębiorcy zawarte we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji, w zakresie przedstawionego zdarzenia przyszłego, uznać należy za prawidłowe.

W myśl art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie.

Doprecyzowanie zakresu przedmiotowego spraw, w których przedsiębiorca może żądać od Zakładu wydania pisemnej interpretacji nastąpiło w art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r. Zgodnie z tym przepisem Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 10 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 i 2 oraz art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy z wyłączeniem przychodów wymienionych w § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, jak również wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Zgodnie z § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 2015 r. poz. 2236, z późn. zm.) podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.

W myśl zaś § 2 ust. 1 pkt 26 wyżej wymienionego rozporządzenia, podstawy wymiaru składek nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Wskazany przepis ma zastosowanie również do składek na ubezpieczenie chorobowe oraz ubezpieczenie wypadkowe. W myśl bowiem art. 20 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych podstawę wymiaru składek na te ubezpieczenia stanowi podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i ubezpieczenia rentowe, przy czym nie znajduje zastosowania ograniczenie wysokości rocznej podstawy wymiaru składek, o którym mowa w art. 19 ust. 1 tej ustawy.

W świetle powyższego składki na ubezpieczenia społeczne nie powinny być naliczane od przychodu pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy stanowiącego korzyść materialną wynikającą z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegającą na umożliwieniu pracownikowi skorzystania z artykułów, przedmiotów lub usług jedynie za częściową odpłatnością.

Częściowa odpłatność polega w tym przypadku na partycypowaniu pracownika (choćby symbolicznym) w pokryciu kosztów zakupu niektórych artykułów, przedmiotów lub usług. Pracownik uzyska efekt, o którym mowa w przepisie rozporządzenia wówczas, gdy pracodawca dokona zakupu towarów lub udostępni korzystanie z usług po cenie niższej od tej, do której uiszczenia pracownik zobowiązany byłby w przypadku osobistego (uzyskanego w oderwaniu od zatrudnienia) nabycia tychże dóbr.

Podsumowując, jeżeli świadczenie na rzecz pracownika wynikające z przepisów o wynagradzaniu przybiera postać zakupu po cenach niższych niż detaliczne pakietów grupowego ubezpieczenia zdrowotnego i stanowi przychód uzyskiwany przez pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, to zostanie ono wyłączone z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne na podstawie powołanego wyżej przepisu rozporządzenia.

W praktyce oznacza to, że wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne będzie podlegała wartość różnicy pomiędzy ceną nabycia usługi a ponoszoną przez pracownika odpłatnością. Jest to równoznaczne z brakiem obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od wyżej wymienionej wartości.

Mając na uwadze powyższe, orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania. Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do właściwego Wydziału Ubezpieczeń Społecznych Sądu Okręgowego w (...).

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję, lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl