DI/100000/43/856/2023 - Ulga na start oraz preferencyjne składki ZUS

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 listopada 2023 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych DI/100000/43/856/2023 Ulga na start oraz preferencyjne składki ZUS

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r., oraz art. 34 ust. 7 w zw. z art. 34 ust. 3 Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221 z późn. zm.), w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1230 z późn. zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku:

- uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte we wniosku złożonym dnia 4 września 2023 r. w części dotyczącej niepodlegania obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym przez okres 6 miesięcy od dnia podjęcia działalności gospodarczej,

* pozostawia bez rozpatrzenia wniosek i w części dotyczącej prawa do opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od zadeklarowanej kwoty, nie niższej niż 30% kwoty minimalnego wynagrodzenia z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej z uwagi na z uwagi na nieusunięcie braków formalnych wniosku.

UZASADNIENIE

W dniu 4 września 2023 r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art 34 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców. Wniosek został uzupełniony pismem złożonym w dniu 26 września 2023 r. pismem złożonym w dniu 25 października 2023 r., oraz w dniu 7 listopada 2023 r.

Wnioskodawca wskazuje, że jednoosobowa działalność gospodarcza została założona w dniu 7 października 2018 r. Następnie wydarzyły się trzy zdarzenia.

W dniu 19 stycznia 2019 r. działalność została zawieszona. (Wnioskodawca posiada kopie dokumentu uzyskanego w urzędzie miasta).

W dniu 19 listopada 2019 r. działalność została zamknięta.

W dniu 8 sierpnia 2022 r. działalność została wznowiona, jednak w tym samym dniu dostała ona również zawieszona po konsultacji z księgowym, który to kontaktował się z urzędem. Działalność nie została w żaden sposób podjęta, nie została wystawiona żadna faktura, nie było żadnego przychodu, co można zweryfikować z Urzędem Skarbowym. Ostatnim miesiącem kiedy jakkolwiek była prowadzona był styczeń 2019.

Wnioskodawca zaznacza, że chciałby wystartować z działalnością od lutego lub marca 2024 r. Od ostatniego faktycznego prowadzenia działalności (otrzymania faktury) minie 61 lub 62 miesięcy.

W związku z powyższym Wnioskodawca kieruje pytanie czy przysługuje mu możliwość skorzystania z ulgi na start i preferencyjnego ZUS-u podczas otworzenia działalności w lutym bądź marcu 2024 r.

We własnym stanowisku w sprawie Wnioskodawca wskazał, że w myśl art. 8 ust. 6a ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych za osobę prowadzącą pozarolniczą działalność nie uważa się w rozumieniu tej ustawy osoby fizycznej, o której mowa w art. 18 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców. Natomiast, zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców - przedsiębiorca będący osobą fizyczną, który podejmuje działalność gospodarczą po raz pierwszy albo podejmuje ją ponownie po upływie co najmniej 60 miesięcy od dnia jej ostatniego zawieszenia lub zakończenia i nie wykonuje jej na rzecz byłego pracodawcy, na rzecz którego przed dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej w bieżącym lub w poprzednim roku kalendarzowym wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres wykonywanej działalności gospodarczej, nie podlega obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym przez okres 6 miesięcy od dnia podjęcia działalności gospodarczej (tzw. ulga na start).

Powyższe potwierdził Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 18 lutego 2009 r. sygnatura akt II UK 207/08: "formalne zarejestrowanie lub wyrejestrowanie działalności gospodarczej ma znaczenie w sferze dowodowej, lecz samo w sobie nie przesądza podlegania obowiązkowi ubezpieczenia społecznego, gdyż decydujące znaczenie dla istnienia tego obowiązku ma faktyczne prowadzenie działalności, a nie posiadanie uprawnień do jej prowadzenia. (...) Sąd Najwyższy przyjął, że wpis do ewidencji działalności gospodarczej ma charakter deklaratoryjny, a więc "legalizujący" prowadzenie działalności, jednakże nie wykreślenie działalności gospodarczej z ewidencji nie stwarza domniemania jej prowadzenia. Rozpoczęcie działalności gospodarczej i faktyczne jej wykonywanie nie polega na zgłoszeniu tej działalności do ewidencji, lecz na podjęciu czynności mieszczących się w ustawowej definicji działalności gospodarczej. W szczególności działalność taka miała polegać na podejmowaniu działań w celu zarobkowym w sposób ciągły i zorganizowany". Powyższą tezę Sąd Najwyższy potwierdził także w wyroku z dnia 18 listopada 2011 r. sygnatura akt I UK 156/11, w którym uznał, że "nie ma wątpliwości, że prowadzenie działalności gospodarczej o tyle stanowi tytuł podlegania ubezpieczeniom, o ile faktycznie konkretny ubezpieczony działalność tę wykonuje (...)".

Wnioskodawca dodaje, że ostatnim miesiącem prowadzenia działalności był styczeń 2019 r., kiedy to faktycznie otrzymał środki za wykonaną pracę w ramach tej działalności. Od tego czasu wydarzyły się tylko czynności administracyjne, czyli zamknięcie i błędne odwieszenie działalności.

Uzupełniając wniosek pismem złożonym w dniu 26 września 2023 r. Wnioskodawca wskazał, że nie wykonuje/nie będzie wykonywał w ramach stosunku pracy na rzeczy byłego pracodawcy. Wnioskodawca jest zdania, że przysługuje mu prawo do skorzystania z ulgi ponieważ wszelkiego rodzaju aktywność z jego poprzednią działalnością dotyczyła tylko czynności administracyjnych. Wnioskodawca jako uzasadnienie podaje kilka faktów odnośnie działań z nią związanych: jednoosobowa działalność gospodarcza została założona w dniu 7 października 2018 r. następnie wydarzyły się trzy zdarzenia: w dniu 19 stycznia 2019 r. działalność została zawieszona (Wnioskodawca posiada kopie dokumentu uzyskanego w urzędzie miasta. W dniu 19 listopada 2019 r. działalność zastała zamknięta. W dniu 8 sierpnia 2022 r. działalność została wznowiona, jednak w tym samym dniu została ona również zawieszona po konsultacji z księgowym, który to kontaktował się z urzędem. Działalność nie została w żaden sposób podjęta, nie została wystawiana żadna faktura, nie było żadnego przychodu, co można zweryfikować z urzędom skarbowym. Ostatnim miesiącem kiedy jakkolwiek była prowadzana był styczeń 2019 r.

Wnioskodawca dalej dodaj, że chciałby wystartować z działalnością od lutego lub marca 2024 r. od ostatniego faktycznego prowadzenia działalności (otrzymania faktury} minie 61 lub 62 miesięcy.

Wnioskodawca zaznacza, że w myśl art. S ust. 6a ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych za osobę prowadzącą pozarolniczą działalność nie uważa się w rozumieniu tej ustawy osoby fizycznej, o której mowa w art. 18 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców. Natomiast, zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców przedsiębiorca będący osobą fizyczną, który podejmuje działalność gospodarczą po raz pierwszy albo podejmuje ją ponownie po upływie co najmniej 60 miesięcy od dnia jej ostatniego zawieszenia lub zakończenia i nic wykonuje jej na rzecz byłego pracodawcy, na rzecz którego przed dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej w bieżącym lub w poprzednim roku kalendarzowym wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres wykonywanej działalności gospodarczej, nie podlega obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym przez okres 6 miesięcy od dnia podjęcia działalności gospodarczej (tzw. ulga na startej.

Powyższe potwierdził Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 18 lutego 2009 r. sygnatura akt II UK 207/08: "formalne zarejestrowanie lub wyrejestrowanie działalności gospodarczej ma znaczenie w sferze dowodowej, lecz samo w sobie nie przesądza podlegania obowiązkowi ubezpieczenia społecznego, gdyż decydujące znaczenie dla istnienia tego obowiązku ma faktyczne prowadzenie działalności, a nie posiadanie uprawnień do jej prowadzenia. (...) Sąd Najwyższy przyjął, że wpis do ewidencji działalności gospodarczej ma charakter deklaratoryjny, a więc "legalizujący" prowadzenie działalności, jednakże nie wykreślenie działalności gospodarczej z ewidencji nic stwarza domniemania jej prowadzenia. Rozpoczęcie działalności gospodarczej i faktyczne jej wykonywanie nic polega na zgłoszeniu tej działalności do ewidencji, lecz na podjęciu czynności mieszczących się w ustawowej definicji działalności gospodarczej. W szczególności działalność taka miała polegać na podejmowaniu działań w celu zarobkowym w sposób ciągły i zorganizowany. Powyższą tezę Sąd Najwyższy potwierdził także w wyroku z dnia 18 listopada 2011 r. sygnatura akt I UK 156/11, w którym uznał, że "nie ma wątpliwości, że prowadzenie działalności gospodarczej o tyle stanowi tytuł podlegania ubezpieczeniom, o ile faktycznie konkretny ubezpieczony działalność tę wykonuje (...)".

Wnioskodawca podkreśla, że ostatnim przestankiem prowadzenia działalności był styczeń 2019 r., kiedy to faktycznie otrzymał środki za wykonaną prace w ramach tej działalności. Od tego czasu wydarzyły się tylko czynności administracyjne czyli zamknięcie i błędne odwieszenie działalności.

Uzupełniając wniosek pismem złożonym w dniu 25 października 2023 r. o własne stanowisko w sprawie Wnioskodawca wskazał, że jego zdaniem będzie mu przysługiwało prawo do niepodlegania obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym przez okres 6 miesięcy od dnia podjęcia działalności gospodarczej tzw. ulga na start, -zdarzenie przyszłe, w marcu 2024 minie 61 miesięcy, więc Wnioskodawca nie prowadzi! działalności przez więcej niż 5 lat. Wnioskodawca za prowadzenie działalności rozumie przyjmowanie płatności, odprowadzenie podatku, składek itd., wszystkie zdarzenia miały charakter administracyjny. Wnioskodawca więc nie prowadził działalności. Powyższe potwierdzi! Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 18 lutego 2009 r. sygnatura akt II UK 207/08: "formalne zarejestrowanie lub wyrejestrowanie działalności gospodarczej ma znaczenie w sferze dowodowej, lecz samo w sobie nie przesądza podlegania obowiązkowi ubezpieczenia społecznego, gdyż decydujące znaczenie dla istnienia tego obowiązku ma faktyczne prowadzenie działalności, a nie posiadanie uprawnień do jej prowadzenia. (...) Sąd Najwyższy przyjął, że wpis do ewidencji działalności gospodarczej ma charakter deklaratoryjny, a więc "legalizujący" prowadzenie działalności, jednakże nie wykreślenie działalności gospodarczej z ewidencji nie stwarza domniemania jej prowadzenia. Rozpoczęcie działalności gospodarczej i faktyczne jej wykonywanie nie polega na zgłoszeniu tej działalności do ewidencji, lecz na podjęciu czynności mieszczących się w ustawowej definicji działalności gospodarczej. W szczególności działalność taka miała polegać na podejmowaniu działań w celu zarobkowym w sposób ciągły i zorganizowany". Powyższą tezę Sąd Najwyższy potwierdził także w wyroku z dnia 18 listopada 2011 r. sygnatura akt I UK 156/11, w którym uznał, że "nie ma wątpliwości, że prowadzenie działalności gospodarczej o tyle stanowi tytuł podlegania ubezpieczeniom, o ile faktycznie konkretny ubezpieczony działalność tę wykonuje (...)".

Natomiast uzupełniając wniosek pismem złożonym w dniu 7 listopada 2023 r. Wnioskodawca wskazał, że działalność od dnia 8 sierpnia 2022 jest zawieszona. Jest to ostatni wpis do CEIDG. Zawieszenie obejmuje także ten dzień, jednak Wnioskodawca nie prowadzi działalności od 19 stycznia 2019 r. Wydarzenie z dnia 8 sierpnia wyniknęło z błędu, Wnioskodawca nie podjął się działalności bo nie doszło do pewnych wydarzeń. Wnioskodawca jeszcze raz podkreśla, że w jego sytuacji jednoosobowa działalność gospodarcza została założona w dniu 7 października 2018 r. Następnie wydarzyły się trzy zdarzenia: w dniu 19 stycznia 2019 r. działalność została zawieszona po raz pierwszy. Od tego momentu Wnioskodawca nie prowadził działalności związanej z przyjmowaniem faktur i niczym czym jest faktycznie prowadzenie działalności. W dniu 19 listopada 2023 r. działalność została zamknięta. W dniu 8 sierpnia 2022 r. działalność została wznowiona i zawieszona jednak w tym samym dniu została ona również zawieszona po konsultacji z księgowym, który to kontaktował się z urzędem. Działalność nie została w żaden sposób podjęta, nie została wystawiona żadna faktura, nie było żadnego przychodu, co można zweryfikować z urzędem skarbowym. Ostatnim miesiącem kiedy jakkolwiek była prowadzona był styczeń 2019. Wnioskodawca dodaje, że chciałby wystartować z działalnością od lutego lub marca 2024 r. Od ostatniego faktycznego prowadzenia działalności (otrzymania faktury) minie 61 lub 62 miesięcy. Wnioskodawca nie korzysta! z żadnych uprawnień, nie opłacał składek, nie przyjmował faktur przez ostatnie 61 miesięcy także sprawa dla wnioskodawcy wydaje się oczywista bo nie prowadził działalności więc ponowna ulga na start mu przysługuje. Ostatnim dniem faktycznym wykonywania działalności jest 18 stycznia 2019 r. kiedy to Wnioskodawca przyjął ostatnią płatność, od tego czasu wszystkie działania są tylko administracyjne.

Mając na uwadze treść wniosku, jak również obowiązujące w tym przedmiocie przepisy prawa Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył co następuje:

Zgodnie z przepisem art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej lub składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna). Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej może dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych (art. 34 ust. 2 ustawy).

Natomiast w myśl art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 34 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Dodatkowo Zakład wskazuje, iż w drodze niniejszej decyzji dokonuje jedynie oceny stanowiska przedsiębiorcy w zakresie przedstawionej przez niego interpretacji przepisów, z których wynika obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne. Mocą niniejszej decyzji Zakład nie przyznaje natomiast jakiegokolwiek prawa ani nie stwierdza jakiegokolwiek obowiązku ubezpieczeniowego.

Stanowisko wyrażone przez przedsiębiorcę we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców w przedmiocie niepodlegania obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym przez okres 6 miesięcy od dnia podjęcia działalności gospodarczej, uznać należy za prawidłowe.

Obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym podlega osoba, która posiada określony tytuł do ubezpieczeń wskazany przez ustawodawcę. Zasady podlegania ubezpieczeniom społecznym uregulowane zostały w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych. I tak, w myśl art. 6 ust. 1 tej ustawy prawodawca wskazał katalog podmiotów objętych obowiązkiem ubezpieczenia emerytalnego i ubezpieczeń rentowych. Wyliczenie zawarte we wskazanym przepisie jest wyczerpujące i ma charakter zamknięty.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 5, art. 12 ust. 1 w zw. z art. 13 ust. 4 powołanej ustawy, osoby prowadzące pozarolniczą działalność podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym i wypadkowemu od dnia rozpoczęcia wykonywania działalności do dnia zaprzestania wykonywania tej działalności z wyłączeniem okresu, na który wykonywanie działalności zostało zawieszone na podstawie art. 36aa oraz przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców.

Stosownie do treści art. 18 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców przedsiębiorca będący osobą fizyczną, który podejmuje działalność gospodarczą po raz pierwszy albo podejmuje ją ponownie po upływie co najmniej 60 miesięcy od dnia jej ostatniego zawieszenia lub zakończenia i nie wykonuje jej na rzecz byłego pracodawcy, na rzecz którego przed dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej w bieżącym lub w poprzednim roku kalendarzowym wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres wykonywanej działalności gospodarczej, nie podlega obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym przez okres 6 miesięcy od dnia podjęcia działalności gospodarczej.

Z powyższego wynika, że w sytuacji gdy osoba rozpoczynająca wykonywanie działalności gospodarczej podejmuje ją po raz pierwszy lub podejmuje ją ponownie, ale od zakończenia poprzedniej działalności lub od dnia jej ostatniego zawieszenia upłynął okres co najmniej 60 miesięcy, a w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie wykonuje na rzecz byłego pracodawcy, na rzecz którego przed dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej w bieżącym lub w poprzednim roku kalendarzowym wykonywała w ramach stosunku pracy czynności wchodzące w zakres wykonywanej działalności, przez okres 6 miesięcy od dnia podjęcia tej działalności, nic podlega obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym, o których stanowi powyżej powołany art. 6 ust. 1 pkt 5 i powiązany z nim art. 12 ust. 1.

Powyższa 6 miesięczna ulga jest uprawnieniem i nie jest obowiązkowa, a więc to od przedsiębiorcy zależy, czy z niej skorzysta. W przypadku rezygnacji z ww. ulgi do czego prowadzący działalność ma prawo zgodnie z art. 18 ust. 2 Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca nie będzie mógł skorzystać z tego uprawnienia ani wstecz, ani na bieżąco (jeśli nie upłynęło jeszcze 6 miesięcy}. Kolejny raz będzie mógł skorzystać z ww. ulgi na dopiero po upływie 60 miesięcy kalendarzowych od dnia jej zakończenia bądź zawieszenia.

W konsekwencji, w sytuacji prowadzenia przez przedsiębiorcę we wcześniejszym w okresie działalności gospodarczej istotne staje się faktyczne prowadzenie i zaprzestanie prowadzenia działalności gospodarczej, a nie tylko fakt posiadania uprawnień do jej prowadzenia.

Wnioskodawca w przedmiotowym wniosku oraz pismach stanowiących jego uzupełnienie wskazał, że poprzednia działalność gospodarcza została zawieszona w dniu 19 stycznia 2019 r., w dniu 19 listopada 2019 r. działalność została zamknięta. W dniu 0 sierpnia 2022 r. działalność została wznowiona, jednak w tym samym dniu została ona również zawieszona. Działalność nic została w żaden sposób podjęta, nie została wystawiona żadna faktura, nie było żadnego przychodu, co można zweryfikować z urzędem skarbowym. Ostatnim miesiącem kiedy jakkolwiek była prowadzona był styczeń 2019 r

Wnioskodawca wskazał, że zamierza rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej od lutego 2024 r. lub marca 2024 r. i zamierza skorzystać z tzw. ulgi na start.

Reasumując, osoba rozpoczynająca wykonywanie działalności gospodarczej po raz pierwszy lub po upływie co najmniej 60 miesięcy od dnia zawieszenia lub zakończenia poprzedniej działalności i nie wykonująca w ramach tej działalności na rzecz byłego pracodawcy czynności wykonywanych uprzednio w ramach stosunku pracy, przez okres 6 miesięcy od dnia podjęcia tej działalności nie podlega obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym (tzw. ulga na start). W dniu 8 sierpnia 2022 r. działalność gospodarcza nie zastała w ogóle rozpoczęta (wznowiona), zatem nic zostanie spełniona negatywna przesłanka, która uniemożliwia skorzystanie z prawa do niepodlegania ubezpieczeniom społecznym przez okres 60 miesięcy od dnia podjęcia działalności gospodarczej gdyż od ostatniego zawieszenia działalności upłynięto najmniej 60 miesięcy kalendarzowych.

Uwzględniając przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego Zakład uznaje za prawidłowo stanowisko Wnioskodawcy w przedmiocie nic podlegania obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym przez okres 6 miesięcy od dnia podjęcia działalności gospodarczej.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych zaznacza, iż w przypadku, gdy przedstawione przez Wnioskodawcę w treści wniosku okoliczności nie są prawdziwe, wydana interpretacja nie wywołuje skutków prawnych.

Odnośnie natomiast wniosku w części dotyczącej prawa do opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od zadeklarowanej kwoty, nic niższej niż 30% kwoty minimalnego wynagrodzenia z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej wniosek został pozostawiony bez rozpatrzenia z uwagi na nieusunięcie braków formalnych wniosku.

W związku z tym, iż przedmiotowy wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 34 ust. 3 ustawy - Prawo przedsiębiorców, Zakład pismem z dnia 20 września 2023 r. oraz pismem z dnia 13 października 2023 r^ działając na podstawie art. 34 ust. 7 tej ustawy wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia w terminie 7 dni przedmiotowego wniosku w opisie zdarzenia przyszłego pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia m.in. poprzez wskazanie czy w okresie ostatnich 60 miesięcy kalendarzowych przed dniem rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej Wnioskodawca nic prowadził działalności pozarolniczej oraz o własne stanowisko w sprawie tj. czy zdaniem Wnioskodawcy będzie mu przysługiwało prawo do opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od zadeklarowanej kwoty, nic niższej niż 30% kwoty minimalnego wynagrodzenia z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.

Wezwanie zawierało wyjaśnienie, iż ustawa - Prawo przedsiębiorców określa szczegółowo przesłanki jakie musi spełniać wniosek przedsiębiorcy o wydanie Interpretacji w trybie art. 34 tej ustawy, aby mógł być rozpatrzony. Niedochowanie którejkolwiek, powoduje że ZUS jako organ powołany do rozpatrywania wniosków w przyjętym trybie nic ma podstaw do wydania interpretacji. W piśmie umieszczono pouczenie, że nie zupełnie nie braków wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia.

Zakład dysponuje dowodem potwierdzenia odbioru wezwania z dnia 18 października 2023 r. w dniu 18 października 2023 r. jednak do dnia wydania niniejszej decyzji Wnioskodawca nie odniósł się do braków wniosku w zakresie prawa do opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od zadeklarowanej kwoty, nic niższej niż 30% kwoty minimalnego wynagrodzenia z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.

W związku z nie uzupełnieniem braków pisma w zakreślonym w wezwaniu z dnia 18 października 2023 r. zakresie, orzeczono jak w sentencji.

Zaistniała sytuacja nie pozbawia przedsiębiorcy prawa do ponownego wystąpienia z nowym opłaconym wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ustawy - Prawo przedsiębiorców zawierającym w swej treści informację, która była przedmiotem wezwania Zakładu z dnia 1.8 października 2023 r.

Jednocześnie informujemy, że wniosek dotyczy sprawy należącej do właściwości Zakładu, podlegającej rozstrzygnięciu na zasadach ogólnych i nie pozbawia wnioskodawcy prawa do występowania do właściwej terytorialnie jednostki organizacyjnej Zakładu z wnioskiem o udzielenie wyjaśnień na dotychczasowych zasadach regulowanych przepisami ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 775 z późn. zm.). Zapytanie takie jest wolne od opłaty.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 38 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążącą dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 81 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 34 ust.S ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, odwołanie do Wydziału Ubezpieczeń Społecznych Sądu Okręgowego w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzanego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl