DI/100000/43/829/2018 - Możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe korzyści materialnej polegającej na zakupie przez pracowników oraz zleceniobiorców Świadczeń Abonamentowych, po cenie niższej niż detaliczna.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 lipca 2018 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych DI/100000/43/829/2018 Możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe korzyści materialnej polegającej na zakupie przez pracowników oraz zleceniobiorców Świadczeń Abonamentowych, po cenie niższej niż detaliczna.

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 646) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1778 z późn. zm.). Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku stanowisko zawarte we wniosku przedsiębiorcy (...) z dnia 22 czerwca 2018 r., doręczonym dnia 12 lipca 2018 r. uznaje za nieprawidłowe w przedmiocie dotyczącym wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe korzyści materialnej polegającej na zakupie przez pracowników oraz zleceniobiorców Świadczeń Abonamentowych, po cenie niższej niż detaliczna.

UZASADNIENIE

Dnia 12 lipca 2018 r., do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku wpłynął wniosek złożony przez (...) o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ustawy - Prawo przedsiębiorców.

Wnioskodawca wskazał, iż jest spółką prowadzącą działalność w zakresie świadczenia usług zarządzania oraz usług doradczych m.in. na rzecz funduszy inwestycyjnych. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca zatrudnia pracowników oraz zawiera umowy cywilnoprawne (umowy zlecenia) z osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej. W ramach dalszej części wniosku pracownicy oraz zleceniobiorcy Wnioskodawcy będą łącznie zwani również osobami/osobą uprawnioną.

W celu zwiększenia motywacji osób uprawnionych Wnioskodawca ma zamiar zawrzeć umowę pozwalającą na dostęp do platformy internetowej umożliwiającej jej użytkownikom nabywanie określonych towarów i usług (zwana dalej Platforma). Zgodnie z intencją Wnioskodawcy, osoby uprawnione uzyskają dostęp do Platformy za pomocą zindywidualizowanych kont przypisanych do poszczególnych osób fizycznych. Zasadą działania Platformy jest regularne (np. cykle miesięczne) zasilanie przez Wnioskodawcę indywidualnych kont poszczególnych osób określoną kwotą pieniężną. Zasilona kwota podlega przeliczeniu na punkty (PLN = pkt) za pomocą których uczestnicy mogą nabywać towary lub usługi od dostawców udostępniających swoje produkty na Platformie. Zgromadzona kwota pieniędzy może być przeznaczona tylko na nabycie towarów lub usług bez możliwości wypłaty ekwiwalentu gotówkowego. W ramach świadczeń możliwe do nabycia są m.in. wycieczki, pobyty w ośrodkach wypoczynkowych oraz SPA, zakup biletów na imprezy i do kina, zakupy w sklepach internetowych, uczestnictwo w kursach językowych, kolonie dla dzieci. Użytkownik będzie mógł zrealizować wszystkie swoje punkty w danym miesiącu lub po upływie określonego czasu. Uczestnicy mogą również nabywać wskazane na Platformie towary i usługi w ramach płatności bezpośrednich tj. z własnych środków z pominięciem punktów udostępnionych przez Wnioskodawcę.

W ramach usług oferowanych za pośrednictwem Platformy będą również funkcjonowały świadczenia cykliczne w m.in. następujących formach:

1.

abonament w firmie medycznej (prywatna opieka medyczna),

2.

karta do obiektów sportowych (Karta Multisport),

3.

prywatne ubezpieczenie grupowe np. ubezpieczenie na życie i zdrowie.

Cechą wspólna wskazanych powyżej świadczeń cyklicznych jest regularny (zwykle miesięczny) charakter opłat pobieranych przez ich dostawcę. W celu zapewnienia sprawnej obsługi tego typu świadczeń cyklicznych, w przypadku ich wyboru przez danego użytkownika, Platforma będzie dokonywała automatycznej blokady koniecznych punktów (środków pieniężnych) niezbędnych dla jego opłacania. Wskazana w zdaniu poprzednim sytuacja będzie miała miejsce pod warunkiem zapewnienia przez Wnioskodawcę określonego poziomu doładować dla danej osoby uprawnionej. Wymienione powyżej świadczenia cykliczne, jak i świadczenia o zbliżonym do nich charakterze, są w ramach dalszego wniosku zwane łącznie Świadczeniami Abonamentowymi.

W odniesieniu do Świadczeń Abonamentowych Wnioskodawca planuje dofinansowywać je swoim pracownikom jak również zleceniobiorcom, w ten sposób, że w części wartości świadczenia zostanie sfinansowana przez osoba uprawnioną, a pozostała część zostanie pokryta przez Wnioskodawcę. W konsekwencji, osoba uprawniona będzie opłacała składkę uprawniającą do skorzystania ze Świadczenia Abonamentowego za cenę niższą niż rynkowa (cena detaliczna) a różnicę pomiędzy ceną rynkową a odpłatnością osoby uprawnionej pokrywał będzie Wnioskodawca. Opłata ponoszona przez osobę uprawnioną będzie podlegać potrąceniu z należnego jej wynagrodzenia na podstawie stosowanych zgód (oświadczeń) o potrąceniu złożonych Wnioskodawcy. Wysokość odpłatności ponoszonej przez osoby uprawnione może mieć nieznaczną wartość np. lub (...) PLN. Opisany powyżej sposób dofinansowania Świadczeń Abonamentowych zostanie uregulowany w regulaminie wynagradzania i/iub innych dokumentach stanowiących przepisy o wynagradzaniu. Wnioskodawca wyraźnie podkreśla, że właściwe przepisy o wynagrodzeniu będą dotyczyć zarówno pracowników jak i zleceniobiorców.

Wartość dofinansowania Świadczeń Abonamentowych ponoszona przez Wnioskodawcę będzie stanowić przychód dla korzystających z nich osób uprawnionych. Przychód ten będzie doliczany do właściwego źródła w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, w zależności od stosunku prawnego łączącego daną osobę uprawnioną z Wnioskodawcą (umowa o pracę/umowa zlecenie). Inaczej mówiąc, wartość dofinansowania stanowić będzie przychodów ze stosunku pracy dla pracowników Wnioskodawcy oraz przychód z działalności wykonywanej osobiście dla zleceniobiorców.

Wnioskodawca zadał pytanie czy wartość dofinansowania Świadczeń Abonamentowych przez Wnioskodawcę na rzecz osób uprawnionych, dzięki którym otrzymują oni korzyści materialne ze wzglądu na ceny niższe niż detaliczne, powinna stanowić podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, jeżeli osoby uprawnione ponoszą z tego tytułu częściową odpłatność a prawo do tych świadczeń zostało uregulowane w przepisach o wynagradzaniu.

Zdaniem Wnioskodawcy, wartość dofinansowania Świadczeń Abonamentowych przez Wnioskodawcę na rzecz osób uprawnionych, które są w części finansowane przez te osoby uprawnione i zostało uregulowane we właściwych przepisach o wynagradzaniu nie będą stanowić podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

W uzasadnieniu stanowiska Wnioskodawca w pierwszej kolejności odwołuje się do treści Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z treścią § 1 Rozporządzenia: Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne t rentowe, zwanych dalej "składkami", stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z zastrzeżeniem art, 18 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, zwanej dalej "ustawą", oraz § 2. Równocześnie, w myśl § 2 ust. 1 pkt 25 Rozporządzenia: Podstawy wymiaru składek nie stanowią następujące przychody: korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji. Uzupełnieniem opisywanych powyżej przepisów jest norma § 5 ust, 2 pkt 2 Rozporządzenia która stanowi, że: Przepisy par. 2-4 stosuje się odpowiednio przy ustalaniu podstawy wymiaru składek osób wykonujących pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia.

Dokonując analizy powyższych przepisów zdaniem Wnioskodawcy należy stwierdzić, że przychody z tytułu stosunku pracy lub umowy zlecenia klasyfikowanej jako działalność wykonywana osobiście stanowią podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe. Podstawą wymiaru składek będą więc również przychody osiągane przez osoby fizyczne z tytułu nieodpłatnych lub częściowo nieopłatnych świadczeń o ile będą klasyfikowane do wskazanych powyżej źródeł przychodów tj. stosunku pracy lub działalności wykonywanej osobiście w związku z umowa zlecenia. Nie będą jednak stanowić podstawy wymiaru składek przychodu uzyskiwane z tych źródeł w postaci częściowo nieodpłatnych świadczeń o ile zostaną spełnione łącznie następujące warunki ( § 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia):

1.

przychody będą polegać na uprawnieniu do zakupu artykułów, przedmiotów lub usług po cenach niższych niż detaliczne,

2.

uprawnienie do nabycia artykułów, przedmiotów lub usług będzie wynikać z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu.

W ocenie Wnioskodawcy opisywany powyżej przepis § 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia odnosi się również od wyłączenia z podstawy składek uprawnień do korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji. Zagadnienie takie pozostaje jednak poza zakresem niniejszego wniosku i nie będzie dalej analizowane.

Wnioskodawca podkreśla, że pierwszym z warunków związanych z wyłączeniem omawianych przychodów z podstawy wymiaru składek jest zachowanie odpłatności przez pracownika/zleceniobiorcę. Omawiany przepis Rozporządzenia dotyczy w ocenie Wnioskodawcy wyłącznie możliwości nabycia artykułów, przedmiotów lub usług po cenach niższych niż detaliczne a nie nabycia ich w sposób nieodpłatny. Przepis ten nie określa jednak minimalnej wartości odpłatności czy proporcji w jakiej musi pozostać kwota ponoszona przez pracownika/zleceniobiorcę do wartości dofinansowania. Pozwala to na przyjęcie tezy, że wysokość odpłatności ponoszonej przez pracownika zleceniobiorcę może mieć niewielką wartość ekonomiczną np/lub PLN. Kluczowe dla zastosowania z wyłączenia przychody z wymiaru składek pozostaje aby pracownik/zleceniobiorca ponosił chociaż częściową odpłatność za zakupywane artykuł, produkty lub usługi, niezależnie od wysokości (wartości) tej odpłatności. Przyjęcie stanowiska uznającego, że pracownik/zleceniobiorca nie musi ponosić odpłatności lub, że odpłatność powinna wynosić określony procent wartości nabywanych towarów/usług nie znajduje podstawy w treści przepisów Rozporządzenia.

Wnioskodawca wskazał, że kolejnym warunkiem zastosowania opisywanego wyłączenia z podstawy składek pozostaje uregulowanie możliwości dokonania dofinansowania w dokumentach takich jak regulamin wynagradzania czy układy zbiorowe pracy. Warunek ten związany jest z stworzeniem przez pracodawcę/zleceniodawcę formalnej podstawy dla uprawnienia pracowników/zleceniobiorców związanego z nabyciem towarów lub usług po cenach niższych niż detaliczne.

Odnosząc wskazane powyżej przesłanki do sytuacji przedstawionej we wniosku, zdaniem Wnioskodawcy należy uznać, że będą one spełnione w ramach planowanego zdarzenia przyszłego związanego z dofinansowaniem Świadczeń Abonamentowych. Wnioskodawca planuje wprowadzić we właściwych dokumentach dotyczących wynagradzania postanowienia uprawniające pracowników/zleceniobiorców do nabywania Świadczeń Abonamentowych po cenach niższych niż detaliczne. Osoby uprawnione będą opłacać cześć wartości nabytych świadczeń w określonej wysokości (np. (...) PLN) w formie potrącenia z wynagrodzenia netto. Wartość dofinansowania do Świadczeń Abonamentowych będą-stanowić dla poszczególnych osób uprawnionych przychód ze stosunku pracy lub ze źródła działalność wykonywana osobiście. W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy wartość dofinansowania Świadczeń Abonamentowych przez Wnioskodawcę na rzecz osób uprawnionych, które są w części finansowane przez te osoby uprawnione i zostało uregulowane we właściwych przepisach o wynagradzaniu nie będzie stanowić podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Wnioskodawca podkreśla, że wskazane powyżej stanowisko własne Wnioskodawcy w zakresie wyłącznie z podstawy wymiaru składek wartości dofinansowania do Świadczeń Abonamentowych w oparciu o treść § 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia znajduje potwierdzenie w szeregu interpretacji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. W ramach przykładu Wnioskodawca wskazał następujące interpretacje:

Pismo z dnia 23 kwietnia 2018 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) - znak WPI/200000/43/497/2018 - Z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego wynika, że wnioskodawca chce podpisać umowę o grupowe ubezpieczenie na życie i zdrowie z firmą ubezpieczeniową. Składka z tytułu umowy która ma być zawarta będzie finansowana przez zakład i pracownika. Pracownik ma uiszczać składkę w wysokości (...) zł, a różnicę będzie pokrywał pracodawca. Wnioskodawca w regulaminie wynagradzania posiada zapis dotyczący współfinansowania pakietu medycznego co miesięcznie w kwocie pokrywającej wysokość składki po odjęciu kosztu, który ponosi pracodawca. Kwota pakietu finansowana przez pracownika ma być potrącana z wynagrodzenia pracownika. Ponadto wnioskodawca wskazał, że różnica którą opłaca za pracownika z tytułu umowy o grupowe ubezpieczenie na życie i zdrowie jest przychodem z tytułu stosunku pracy, od którego nie ma obowiązku odprowadzenia składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. W związku z powyższym mając na względzie opis zdarzenia przyszłego przedstawiony we wniosku o interpretację złożonym w dniu 18 kwietnia 2018 r. należy przyjąć, że zostaną spełnione warunki określone w § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia MPiPS z dnia 18 grudnia 1998 r. co oznacza, że Wnioskodawca będzie miał prawo do nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości składki z tytułu umowy o grupowe ubezpieczenie na życie i zdrowie z firmą (...) ubezpieczeniową w części finansowanej przez pracodawcę,

Pismo z dnia 6 kwietnia 2018 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) - znak WPI/200000/43/291/2018 - Uwzględniając powyższe, jeżeli korzyść uzyskiwana przez pracownika w ramach stosunku pracy stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dna 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, a pracownicy ponoszą za nią częściową odpłatność i stosowny zapis o takim uprawnieniu znajduje się w przepisach wewnątrzzakładowych, to korzysta ona z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe na podstawie powołanego powyżej przepisu Częściowa odpłatność polega w tym przypadku na partycypowaniu pracownika (choćby symbolicznymi w pokryciu kosztów zakupu niektórych artykułów, przedmiotów lub usług. Pracownik uzyska efekt, o którym mowa w przepisie rozporządzenia wówczas, gdy pracodawca dokona zakupu będzie dla Zleceniobiorców stanowić przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące przepisy prawa, Zakład Ubezpieczeń Społecznych uznał za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku złożonym w dniu 6 marca 2017 r., uzupełnionym w dniu 3 kwietnia 2017 r. w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości korzyści materialnej w postaci odpłatnego przekazywania Zleceniobiorcom po cenach niższych niż detaliczne paczkowanych ziaren kawy.

Pismo z dnia 9 marca 2017 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) - znak DI/100000/43/194/2017 - Konkludując, w przypadku więc, gdy wartość pakietów medycznych/pakietów sportowych w części współfinansowanej przez zleceniodawcę, stanowi przychód zleceniobiorcy z tytułu działalności wykonywanej osobiście, zaś prawo do uzyskania tej korzyści wynikać będzie z postanowień przepisów o wynagradzaniu przewidujących partycypację zleceniobiorcy (choćby symboliczną) w poniesieniu kosztów nabycia tego świadczenia, to kwota ta nie będzie podlegać uwzględnieniu w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył co następuje: Na wstępie należy zaznaczyć, iż w oparciu o pytanie sformułowane przez przedsiębiorcę, Zakład wydając niniejszą interpretację odnosi się wyłącznie do wątpliwości związanych z rozumieniem przepisu § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 1949), który umożliwia wyłączenie z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe korzyści materialnych zagwarantowanych pracownikowi oraz zleceniobiorcy i współfinansowanych przez pracodawcę.

Podkreślenia wymaga fakt, iż zgodnie ze wskazaniami judykatury wydając interpretację organ nie ustanawia żadnej normy indywidualnej, lecz jedynie przedstawia swój pogląd dotyczący rozumienia treści przepisów prawa, z których wynika obowiązek świadczenia składek na ubezpieczenia społeczne i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do określonej sprawy indywidualnej, której zakres przedmiotowy jest zakreślony stanem faktycznym lub zdarzeniem przyszłym przedstawionym przez pytającego we wniosku. Pełną wiedzę o stanie faktycznym lub zdarzeniu przyszłym organ czerpie wyłącznie z wniosku uprawnionego podmiotu nie posiadając kompetencji do jego weryfikowania w oparciu o posiadane informacje czy gromadzony materiał dowodowy. W toku tego postępowania organ nie pełni roli kontrolnej, nie dokonuje oceny zachowania lub zaniechania przedsiębiorcy pod kątem jego prawidłowości. Celem interpretacji jest umożliwienie przedsiębiorcy uzyskania informacji w przedmiocie obowiązków wiążących się z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne i uchronienie w ten sposób takiego przedsiębiorcy przed ryzykiem błędnego zastosowania przez niego danego przepisu.

Jednoznacznie ujęty zakres przedmiotowy wniosków o wydanie pisemnej interpretacji uniemożliwia Zakładowi dokonanie kwalifikacji prawnej określonego świadczenia jako przychodu ze stosunku pracy, oraz przychodu z działalności wykonywanej osobiście, a także interpretacji treści przepisów prawa wewnętrznego obowiązujących u przedsiębiorcy. Dlatego też, Zakład poprzestaje na oświadczeniu przedsiębiorcy odnośnie tego, iż świadczenia, o których stanowi wniosek stanowią przychód pracownika ze stosunku pracy, a także z działalności wykonywanej osobiście, traktując takie oświadczenia jako element zdarzenia przyszłego.

Stanowisko wyrażone przez wnioskodawcę we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców uznać należy za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej lub składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna). Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej może dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych (art. 34 ust. 2 ustawy). Natomiast w myśl art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 34 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy 2 wyłączeniem przychodów wymienionych w § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, jak również wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Za przychody ze stosunku pracy uważa się: wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Zgodnie zaś 2 art. 18 ust. 1 w zw. z art. 18 ust. 3 oraz art. 20 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia zleceniobiorców, a także osób wykonujących swą pracę w oparciu o umowę o świadczenie usług, do której zastosowanie znajdują przepisy kodeksu cywilnego, stanowi przychód z tytułu tej umowy, jeżeli w umowie zlecenia określono odpłatność za jej wykonywanie kwotowo, w kwotowej stawce godzinowej lub akordowej albo prowizyjnie.

Zgodnie z art. 18 ust. 1a w przypadku osób wykonujących pracę na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, albo umowy o dzieło, jeżeli umowę taką zawarła z pracodawcą, z którym pozostaje w stosunku pracy, lub jeżeli w ramach takiej umowy wykonuje pracę na rzecz pracodawcy, z którym pozostaje w stosunku pracy, w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe uwzględnia się również przychód z tytułu umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia albo umowy o dzieło.

Przychodami na gruncie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych są w myśl jej art. 4 pkt 9 przychody w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu: zatrudnienia w ramach stosunku pracy, pracy nakładczej, służby, wykonywania mandatu posła lub senatora, wykonywania pracy w czasie odbywania kary pozbawienia wolności lub tymczasowego aresztowania, pobierania zasiłku dla bezrobotnych, świadczenia integracyjnego i stypendium wypłacanych bezrobotnym oraz stypendium sportowego, a także z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności oraz umowy agencyjnej lub umowy zlecenia, jak również z tytułu współpracy przy tej działalności lub współpracy przy wykonywaniu umowy oraz przychody z działalności wykonywanej osobiście przez osoby należące do składu rad nadzorczych, niezależnie od sposobu ich powoływania.

Z treści § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wynika natomiast, iż podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.

Z dniem 1 sierpnia 2010 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 lipca 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe (Dz. U. Nr 12, poz. 860). Według nowego brzmienia § 5 ust. 2 cytowanego rozporządzenia przepisy paragrafów 2-4 tego rozporządzenia stosuje się odpowiednio przy ustaleniu podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe m.in. osób wykonujących pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia.

W myśl zaś § 2 ust. 1 pkt 26 ww. rozporządzenia podstawy wymiaru składek nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Z literalnego brzmienia § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia wynika, iż z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe korzystają jedynie te przychody, które:

* wynikają z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu,

* przybierają postać niepieniężną (formę zakupu po cenach niższych, niż detaliczne lub formę usługi).

W świetle powyższego składki na ubezpieczenia społeczne nie powinny być naliczane od przychodu pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy stanowiącego korzyść materialną wynikającą z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegającą na umożliwieniu pracownikowi skorzystania z artykułów, przedmiotów lub usług jedynie za częściową odpłatnością.

Częściowa odpłatność polega w tym przypadku na partycypowaniu pracownika (choćby symbolicznym) w pokryciu kosztów zakupu niektórych artykułów, przedmiotów lub usług. Pracownik uzyska efekt, o którym mowa w przepisie rozporządzenia wówczas, gdy pracodawca dokona zakupu towarów lub udostępni korzystanie z usług po cenie niższej od tej, do której uiszczenia pracownik zobowiązany byłby w przypadku osobistego (uzyskanego w oderwaniu od zatrudnienia) nabycia tychże dóbr.

W praktyce oznacza to, że wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne będzie podlegała wartość różnicy pomiędzy ceną nabycia usługi, a ponoszoną przez pracownika odpłatnością. Jest to równoznaczne z brakiem obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe od ww. wartości.

Przedsiębiorca w przedmiotowym wniosku wskazał, że w celu zwiększenia motywacji osób uprawnionych Wnioskodawca ma zamiar zawrzeć umowę powalającą na dostęp do platformy internetowej umożliwiającej jej użytkownikom nabywanie określonych towarów i usług (zwana dalej Platforma). Zgodnie z intencją Wnioskodawcy, osoby uprawnione uzyskają dostęp do Platformy za pomocą zindywidualizowanych kont przypisanych do poszczególnych osób fizycznych. Zasadą działania Platformy jest regularne (np. cykle miesięczne) zasilanie przez Wnioskodawcę indywidualnych kont poszczególnych osób określoną kwotą pieniężną. Zasilona kwota podlega przeliczeniu na punkty (PLN = pkt) za pomocą których uczestnicy mogą nabywać towary lub usługi od dostawców udostępniających swoje produkty na Platformie Uczestnicy mogą również nabywać wskazane na Platformie towary i usługi w ramach płatności bezpośrednich tj. z własnych środków z pominięciem punktów udostępnionych przez Wnioskodawcę.

Faktycznie więc w ramach Świadczeń Abonamentowych, o których mowa we wniosku pracownicy oraz zleceniobiorcy będą otrzymywać świadczenie o charakterze pieniężnym, tzn. środki pieniężne finansowane przez pracodawcę i pracowników oraz zleceniobiorców wymieniane będą na punkty, a nie na konkretne artykuły, przedmioty lub usługi wynikające z zapisów w regulaminie wynagradzania, czy też innych przepisów o wynagradzaniu. Dopiero posiadając określoną ilość punktów pracownik oraz zleceniobiorca może "wydatkować" ja na wybrane świadczenia wskazane na Platformie, o której mowa we wniosku.

Powyższy system wynikający i działania Platformy, o której mowa we wniosku nie spełnia warunków do skorzystania z wyłączenia określonego w przepisie § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia, bowiem z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe korzystają jedynie te przychody, które przybierają postać niepieniężną.

W związku z powyższym stanowisko przedsiębiorcy wskazujące, że wartość dofinansowania Świadczeń Abonamentowych, o których mowa we wniosku przez Wnioskodawcę na rzecz osób uprawnionych, nie będzie stanowiła podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne uznać należy za nieprawidłowe.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania. Stosownie do art. 35 ust. 1 i ust, 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia. Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 34 ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawe przedsiębiorców, odwołanie do właściwego Wydziału Ubezpieczeń Społecznych Sądu Okręgowego w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl