DI/100000/43/787/2019

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 października 2019 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych DI/100000/43/787/2019

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r. poz. 1292), w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2019 r. (poz. 300 z późn. zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku (...) w (...) z dnia 8 sierpnia 2019 r. złożonym w dniu 8 sierpnia 2019 r. w przedmiocie niepodlegania obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym przez okres 6 miesięcy od dnia podjęcia działalności gospodarczej.

UZASADNIENIE

Dnia 8 sierpnia 2019 r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku wpłynął wniosek (...) w (...) o wydanie interpretacji indywidualnej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 sierpnia 2019 r. doręczonym dnia 22 sierpnia 2019 r. oraz pismem z dnia 24 września 2019 r., doręczonym dnia 24 września 2019 r.

Wnioskodawca na wstępie wniosku wskazał, że wniosek dotyczy interpretacji co do prawa "ulgi na start". Wnioskodawca w treści wniosku wskazał, że od 1 marca 2018 r. do 11 czerwca 2019 r. był zatrudniony w Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej (...) w na stanowisku (zgodnie z umową o pracę) lekarza w celu odbycia stażu podyplomowego. Ustawa o zawodzie lekarza i rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie stażu podyplomowego lekarza i lekarza dentysty przewiduje 13-miesięczny okres stażu podyplomowego absolwenta uczelni wyższej, który uzyskał tytuł zawodowy lekarza. Wnioskodawca zaznacza, że swój staż podyplomowy realizował w ww. SPZOZ w " w okresie od 1 marca 2018 r. do 11 czerwca 2019 r. staż i trwał nieco ponad 13 miesięcy z powodu zwolnienia lekarskiego i stosownego przedłużenie stażu. Realizację stażu nadzoruje Okręgowa Izba Lekarska, a środki na jej realizację pochodzą z budżetu Marszalka Województwa właściwego dla obszaru działania OIL. Zawód lekarza jest zawodem regulowanym, w którym kluczową rolę odgrywa działalność Okręgowych Izb Lekarskich. Na potrzeby realizacji programu stażu podyplomowego istnieje pojęcie "prawa wykonywania zawodu w celu odbycia stażu" (zwanym dawniej - ograniczonym prawem wykonywania zawodu). Wspomniane prawo nadaje Izba Lekarska na posiedzeniu Prezydium. Zgodnie z prawem wszystkie czynności jakie wykonuje lekarz stażysta w trakcie stażu winny być bezpośrednio nadzorowane przez lekarzy specjalistów odpowiednich dziedzin i koordynatora stażu właściwego dla jednostki akredytowanej. Lekarz stażysta nie ma prawa wystawiać e-ZLA, wystawiać recept bez konsultacji z opiekunem, zlecać badań potencjalnie niebezpiecznych bez konsultacji z opiekunem. Nie może również samodzielnie dyżurować. Program stażu przewiduje 10:05 godzin dyżurów tygodniowo. Dyżury te odbywają się tylko pod nadzorem opiekuna. W praktyce praca lekarza stażysty w głównej mierze opiera się na prowadzeniu dokumentacji medycznej i planowaniu procesu diagnostyczno-terapeutycznego. Po skończeniu stażu podyplomowego lekarz stażysta występuje do Okręgowej Izby Lekarskiej z wnioskiem, o zaliczenie stażu i nadanie prawa wykonywania zawodu. Do wniosku należy dołączyć szereg dokumentów potwierdzających ukończone szkolenia oraz zaliczenia poszczególnych etapów stażu. Po zakończeniu stażu podyplomowego Wnioskodawca wystąpił do OIL w (...)z wnioskiem o przyznanie prawa wykonywania zawodu. Na posiedzeniu Prezydium OIL, które odbyło się 3 lipca 2019 r. OIL w (...). przyznała Wnioskodawcy prawo wykonywania zawodu (zwyczajowo zwane pełnym prawem). Wnioskodawca po otrzymaniu PWZ zdecydował się na praktykowanie w ramach praktyki zawodowej lekarza. Regulacje prawne obligują do zarejestrowania ww. praktyki zawodowej w Rejestrze Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą. Praktykę zawodową można prowadzić w kilku formach - w miejscu wezwania, w gabinecie stacjonarnym lub wyłącznie w miejscu działania podmiotu leczniczego. Pierwszym, obligatoryjnym, krokiem było założenie działalności gospodarczej. Wnioskodawca dodaje, że w trakcie rejestracji w CEIDG skorzystał z prawa do ulgi na start. Do zarejestrowania praktyki lekarskiej wykonywanej wyłącznie w zakładzie leczniczym konieczne było załączenie wydruku z CEIDG lub zaznaczenie, że działalność wykonuje w ramach np. umowy zlecenia z podmiotem, w którym już pracuje co nie miało miejsca, bo od 12 czerwca 2019 r. do 4 lipca 2019 r. był osobą bezrobotną). Wnioskodawca w dniu 5 lipca 2019 r. podpisał umowę o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej z SPZOZ w (...)

Zgodnie z § 1 pkt 1 ww. umowy: Przedmiotem umowy jest udzielanie przez Przyjmującego Zamówienie świadczeń opieki zdrowotnej w zakresie Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej. Wczoraj pracownik biura księgowego, które świadczy usługi dla Wnioskodawcy poinformował Wnioskodawcę o braku prawa do skorzystania z Ulgi na start. Wobec powyższego Wnioskodawca wnosi o interpretację w oparciu o swoje stanowisko.

We własnym stanowisku w sprawie, które podlega ocenie Wnioskodawca wskazał, że ulga na start nie przysługuje przedsiębiorcom, którzy wykonują działalność gospodarczą na rzecz byłego pracodawcy, dla którego przed dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej w bieżącym lub w poprzednim roku kalendarzowym, pełnili obowiązki wchodzące w zakres wykonywanej działalności gospodarczej. Obowiązki, które Wnioskodawca pełnił dla byłego pracodawcy były inne od obowiązków, które pełni obecnie. Uwarunkowania ustawowe i rozporządzenia regulujące pracę w zawodzie Wnioskodawcy uniemożliwiają lekarzowi stażyście wykonywanie obowiązków, które wykonuje obecnie. Wnioskodawca podkreśla, że jego obecna praca polega na samodzielnym przyjmowaniu pacjentów jako lekarz podstawowej opieki zdrowotnej pracujący w ramach Nocnej i świątecznej Opieki Zdrowotnej. Do obowiązków Wnioskodawcy należy: samodzielne przeprowadzenie procesu diagnostycznego, zastosowanie terapii - m.in. wystawianie recept, kierowanie na badania oraz ordynowanie leków dostępnych w szpitalu a także wystawianie zwolnień lekarskich e- ZLA. Zakres obowiązków, które Wnioskodawca wykonuje w prosty sposób musi zostać ujęty we wpisie do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą. Nr rejestrowy księgi Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy przysługuje mu prawo do ulgi na start, gdyż wykonuje zupełnie inne obowiązki dla tego samego pracodawcy. Pracę dla niego Wnioskodawca podjął w związku z trudną sytuacją kadrową w Szpitalu w pracuje tam, pomimo, że szpital oddalony jest od miejsca zamieszkania Wnioskodawcy o ponad 100 km Wnioskodawca podkreśla, że założenie działalności było konieczne, w celu zarejestrowania się w RPWDL, aby wykonywać praktykę w miejscu zakładu leczniczego. Dzięki temu Wnioskodawca nie musi prowadzić gabinetu stacjonarnego, a jedynie świadczyć usługi medyczne. Usług, które aktualnie świadczy Wnioskodawca samodzielnie, pod groźbą złamania prawa nie mógłby świadczyć do 11 czerwca 2019 r. w trakcie stażu podyplomowego. Te uwarunkowania prawne wymienione są w stosownych rozporządzeniach i ustawach. Usługi, które aktualnie Wnioskodawca świadczy, może świadczyć dopiero od 3 lipca 2019 r., t.j. od dnia przyznania mu prawa wykonywania zawodu przez Prezydium Okręgowej Rady Lekarskiej w Różny charakter wykonywanej pracy i różny charakter pełnionych obowiązków jest wpisany w uwarunkowania prawne rozdzielające okres stażu podyplomowego i okres po otrzymaniu prawa wykonywania zawodu (pełnego prawa). Ukończenie stażu podyplomowego jest konieczne do uzyskania pełnego prawa wykonywania zawodu. Nie ma innej możliwości wykonywania zawodu lekarza bez ukończenia stażu podyplomowego.

Uzupełniając wniosek pismem z dnia 22 sierpnia 2019 r., doręczonym 22 sierpnia 2019 r. Wnioskodawca wskazał, że działalność gospodarczą podejmuje po raz pierwszy. Wykonuje działalność gospodarczą na rzecz byłego pracodawcy, na rzecz którego przed dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej w bieżącym lub poprzednim roku kalendarzowym wykonywał czynności w ramach stosunku pracy. Natomiast czynności wchodzące w zakres prowadzonej działalności różnią się od czynności, które wykonywał w ramach stosunku pracy dla byłego pracodawcy. Regulowane jest to ustawą o zawodzie lekarza.

W piśmie z dnia 24 września 2019 r. stanowiącym odpowiedź na kolejne wezwanie do uzupełnienia wniosku przedsiębiorca wskazał, że zgodnie z księgą rejestrową nr prowadzoną przez Okręgową Izbę Lekarską w (...) od 10 lipca 2019 r. prowadzi praktykę zawodową lekarza w podmiocie leczniczym - SPZOZ w Zgodnie z treścią wpisu w ww. księdze Wnioskodawca udziela następujących świadczeń zdrowotnych:

1.

Badanie przedmiotowe i podmiotowe - wykonuje je samodzielnie bez nadzoru, podpisuje i stempluje własnoręcznie. Będąc na stażu podyplomowym nie miał prawa samodzielnie udzielać takich świadczeń zdrowotnych,

2.

W zakresie świadczeń leczniczych wystawia recepty i zlecenia lekarskie - recepty pobiera z przydzielonej mu puli recept (System Numerowania Recept Lekarskich - pierwsza rezerwacja puli recept, które wykorzystuję w SPZOZ w miała miejsce 9 lipca 2019 r. o 13:53). Do tego czasu Wnioskodawca nie wystawiał żadnych recept bo nie miał przydzielonej puli recept. Ponadto nie miał do tego prawa.

3.

W zakresie orzecznictwa lekarskiego Wnioskodawca wystawia zaświadczenia lekarskie i e-ZLA - prawo do wystawiania zaświadczeń lekarskich i e-ZLA zostało mu przyznane 23 lipca 2019 r. Do 23 lipca nie był uprawniony do wystawiania zaświadczeń lekarskich i nie robił tego.

Wnioskodawca zaznacza, że udzielanie świadczeń zdrowotnych w SPZOZ w opiera się na ww. zakresie obowiązków. Nie wykonuje na rzecz SPZOZ w innych obowiązków. Żadnego z ww. obowiązków nie wykonywał do 10 lipca 2019 r., bo nie był do tego uprawniony.

W trakcie stażu podyplomowego Wnioskodawca pracował jako lekarz stażysta kolejno na oddziałach wewnętrznym, pediatrycznym, neonatologicznym, ginekologiczno-położniczym, chirurgicznym, anestezjologii i intensywnej terapii oraz w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym.

Obecnie nie wykonuje żadnych obowiązków w ww. oddziałach, a zatrudniony jest - zgodnie z wpisem w księdze rejestrowej i umową kontraktową z SPZOZ w - w Dziale

Świadczeń Ambulatoryjnych, który jest jednostką prowadzącą Nocną i Świąteczną Opiekę Lekarską, gdzie pracuje pełniąc samodzielne dyżury.

Wnioskodawca oświadcza, że wszystkie czynności, które wykonuje dla SPZOZ w. obecnie - w ramach umowy kontraktowej - nie były przez niego wykonywane w ramach stosunku pracy.

Jednocześnie Wnioskodawca oświadcza, że w ramach umowy kontraktowej wykonuje tylko obowiązki wskazane w niniejszym piśmie (pkt 1, 2, 3).

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku stwierdza, co następuje:

Stanowisko przedsiębiorcy przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczące niepodlegania obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym przez okres 6 miesięcy od dnia podjęcia działalności gospodarczej uznać należy za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia, co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej lub składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna).

Jednocześnie stosownie do art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 34 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Solidarnościowy Fundusz Wsparcia Osób Niepełnosprawnych, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Dodatkowo Zakład wskazuje, że wydając decyzję interpretacyjną dokonuje wyłącznie interpretacji przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia składek na ubezpieczenia społeczne, nigdy zaś w ramach tego postępowania nie rozstrzyga konkretnej sprawy administracyjnej, w szczególności sprawy spornej ani też nie ustanawia praw i obowiązków. Organ w tym trybie dokonuje jedynie analizy opisanego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i przedstawia swój pogląd dotyczący rozumienia treści przepisów prawa w zakresie wskazanym w treści art. 83d ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych w odniesieniu do określonej sprawy indywidualnej. Zakład nie prowadzi postępowania wyjaśniającego ani dowodowego, opierając się na treści złożonego wniosku.

Zasady podlegania ubezpieczeniom społecznym oraz opłacania składek na te ubezpieczenia regulują przepisy ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym podlega osoba, która posiada określony tytuł do ubezpieczeń wskazany przez ustawodawcę. Zasady podlegania ubezpieczeniom społecznym uregulowane zostały w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych. I tak, w myśl art. 6 ust. 1 tej ustawy prawodawca wskazał katalog podmiotów objętych obowiązkiem ubezpieczenia emerytalnego i ubezpieczeń rentowych. Wyliczenie zawarte we wskazanym przepisie jest wyczerpujące i ma charakter zamknięty.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 5, art. 12 ust. 1 w zw. z art. 13 ust. 4 powołanej ustawy, osoby prowadzące pozarolniczą działalność podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym i wypadkowemu od dnia rozpoczęcia wykonywania działalności do dnia zaprzestania wykonywania tej działalności z wyłączeniem okresu, na który wykonywanie działalności zostało zawieszone na podstawie art. 36aa oraz przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców. Natomiast, zgodnie z art. 11 ust. 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, osoby prowadzące pozarolniczą działalność podlegają ubezpieczeniu chorobowemu dobrowolnie, na swój wniosek.

Stosownie do treści art. 18 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców przedsiębiorca będący osobą fizyczną, który podejmuje działalność gospodarczą po raz pierwszy albo podejmuje ją ponownie po upływie co najmniej 60 miesięcy od dnia jej ostatniego zawieszenia lub zakończenia i nie wykonuje jej na rzecz byłego pracodawcy, na rzecz którego przed dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej w bieżącym lub w poprzednim roku kalendarzowym wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres wykonywanej działalności gospodarczej, nie podlega obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym przez okres 6 miesięcy od dnia podjęcia działalności gospodarczej.

Z powyższego wynika, że osoba rozpoczynająca wykonywanie działalności gospodarczej po raz pierwszy lub po upływie co najmniej 60 miesięcy od dnia zawieszenia lub zakończenia poprzedniej działalności i nie wykonująca w ramach tej działalności na rzecz byłego pracodawcy czynności wykonywanych uprzednio w ramach stosunku pracy, przez okres 6 miesięcy od dnia podjęcia tej działalności nie podlega obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym (tzw. ulga na start).

Powyższe oznacza, iż zakres czynności świadczonych na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy na rzecz którego wykonywana jest działalność nie może choćby częściowo pokrywać się z zakresem obowiązków wykonywanych w ramach stosunku pracy. Przez zwrot "czynności wchodzące w zakres wykonywanej działalności" należy rozumieć czynności powierzone przez pracodawcę i wykonywane przez pracownika w ramach stosunku pracy.

Powyższa 6 miesięczna ulga jest uprawnieniem i nie jest obowiązkowa, a więc to od przedsiębiorcy zależy, czy z niej skorzysta. W przypadku rezygnacji z ww. ulgi do czego prowadzący działalność ma prawo zgodnie z art. 18 ust. 2 Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca nie będzie mógł skorzystać z tego uprawnienia ani wstecz, ani na bieżąco (jeśli nie upłynęło jeszcze 6 miesięcy). Kolejny raz będzie mógł skorzystać z ww. ulgi na dopiero po upływie 60 miesięcy kalendarzowych od dnia jej zakończenia bądź zawieszenia.

Jednocześnie Zakład zaznacza, że w trybie wydawania decyzji z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej nie ma możliwości oceny czy czynności wchodzące w zakres wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej w tym również, które zamierza świadczyć na rzecz byłego pracodawcy są całkowicie różne od czynności jakie ww. wykonywał uprzednio w ramach umowy o pracę, wobec powyższego opiera się na informacjach zawartych w treści złożonego wniosku o interpretację indywidualną oraz pism uzupełniających.

Należy zaznaczyć w tym miejscu, że wystarczy aby zakres wykonywanej przez daną osobę działalności gospodarczej na rzecz byłego pracodawcy choćby w części pokrywał się z czynnościami wykonywanymi w ramach łączącego ją uprzednio z tym pracodawcą stosunku pracy, żeby osoba rozpoczynająca prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej nie miała prawa do ulgi na start, o której mowa w art. 18 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców.

Z treści wniosku oraz pism stanowiących jego uzupełnienie wynika, że Wnioskodawca w ramach nowo rozpoczętej działalności gospodarczej wykonuje usługi medyczne dla podmiotu, u którego był zatrudniony na podstawie umowy o pracę na stanowisku lekarza stażysty odbywającego specjalizację. Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego oraz pism stanowiących jego uzupełnienie nie wynika jednoznacznie, że zakres obowiązków wykonywanych uprzednio przez lekarza stażystę w ramach stosunku pracy jest całkowicie odmienny od czynności, które są/będą wykonywane w ramach prowadzonej przez lekarza działalności gospodarczej na rzecz byłego pracodawcy. Wnioskodawca wskazując, że zakres tych usług ma bowiem inny charakter i polega na świadczeniu usług samodzielnie i na własną odpowiedzialność, jako samodzielny lekarz - potwierdza, iż głównym kryterium różnicującym te czynności jest samodzielność ich wykonywania. Fakt braku samodzielności podczas wypełniania obowiązków pracowniczych nie świadczy jeszcze o braku tożsamości tych działań z czynnościami wykonywanymi następnie przez byłego pracownika w ramach działalności gospodarczej. Nie świadczy o tym również okoliczność wystawiania recept i zleceń lekarskich oraz zwolnień lekarskich po uzyskaniu prawa do wykonywania zawodu, oraz wykonywanie pracy w ramach stażu na innych oddziałach niż obecnie.

W tym miejscu należy podkreślić, że Sąd Najwyższy w w/roku z 23 marca 2010 r. (I UK 323/09), wskazał, iż (...) usługi zdrowotne (w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego) świadczone przez lekarza prowadzącego działalność gospodarcza (zawodową) w formie indywidualnej praktyki lekarskiej na rzecz podmiotu, w którym był zatrudniony jako stażysta, wyłączają możliwość preferencyjnego ustalenia wysokości składki na zasadach opisanych w art. 18a ustawy systemowej, gdy usługi te odpowiadają czynnościom wykonywanym w ramach stosunku pracy (...). W ocenie Sądu Najwyższego, {...)wykonywanie, przez lekarza prowadzącego indywidualną praktykę lekarską działalności gospodarczej (zawodowej) na rzecz byłego pracodawcy, w postaci świadczenia usług zdrowotnych nie może być uznane, z powodu uzyskania kwalifikacji do samodzielnego wykonywania tych czynności, za nieodpowiadające czynnościom wykonywanym przez tego lekarza w ramach stosunku pracy, w sytuacji, gdy zakres obowiązków wynikających z umowy cywilnoprawnej i wcześniej wykonywanej umowy o pracę są tożsame. Dopiero ustalenie, że świadczone w ten sposób usługi na rzecz byłego pracodawcy, nie odpowiadają czynnościom wykonywanym w ramach stosunku pracy, umożliwia skorzystanie z preferencyjnych składek na ubezpieczenie społeczne. Również Sąd Apelacyjny we Wrocławiu w wyroku z 14 stycznia 2015 r. (III A Ua 1263/14), stwierdził, że (...) jedynie ze względu na okoliczność braku uprawnień wnioskodawcy do wykonywania tych czynności samodzielnie, wobec ustawowego wymogu odbycia stażu będącego niezbędnym elementem doskonalenia zawodowego lekarzy, usługi medyczne świadczone były pod nadzorem lekarza dentysty posiadającego pełne uprawnienia do wykonywania zawodu. W ocenie Sądu Apelacyjnego sama ta okoliczność nie przesadza, iż Wnioskodawca wykonywał inne czynności z zakresu opieki zdrowotnej - stomatologicznej, niż czynności świadczone w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na rzecz tego podmiotu". Ponadto Sąd Apelacyjny zauważył, że usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego świadczone przez lekarza stomatologa prowadzącego indywidualną praktykę lekarską, jak i lekarza stomatologa stażysty na podstawie umowy o pracę, należy kwalifikować zgodnie z ustawą z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodzie lekarza i lekarza dentysty (tekst jedn.: Dz. U. z 2011. Nr 277, poz. 1634 z późn. zm.). Zgodnie z tą ustawą lekarz stomatolog prowadzący indywidualną praktykę nie świadczy innych usług z zakresu ochrony zdrowia od lekarza dentysty stażysty. Z kolei z przedstawionego przez Wnioskodawcę we wniosku stanu faktycznego nie wynika, aby czynności z zakresu opieki dentystycznej świadczone w czasie stażu i później w ramach wykonywanej praktyki lekarskiej w przeważającym zakresie się nie pokrywały.

Biorąc pod uwagę, treść wniosku oraz pism stanowiących jego uzupełnienie wynika, że głównym kryterium różnicującym czynności świadczone przez Wnioskodawcę w czasie odbywania stażu podyplomowego od tych wykonywanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na rzecz byłego pracodawcy, jest brak samodzielności ich wykonywania w ramach umowy o pracę. Nie można zatem uznać, że w przedmiotowej sprawie zachodzą przesłanki uprawniające przedsiębiorcę do niepodlegania obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym przez okres 6 miesięcy od dnia podjęcia działalności gospodarczej (tzw. ulgi na start).

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania. Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 35 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia. Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 34 ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, odwołanie do właściwego Wydziału Pracy i Ubezpieczeń Społecznych Sądu Okręgowego w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl