DI/100000/43/593/2014 - Wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 czerwca 2014 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych DI/100000/43/593/2014 Wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 672 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1442 z późn. zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za nieprawidłowe stanowisko zawarte we wniosku przedsiębiorcy (...) prowadzącego działalność pod firmą (...) z dnia 8 maja 2014 r., doręczonym dnia 14 maja 2014 r. uzupełnionym dnia 5 czerwca 2014 r. dotyczącym wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wartości świadczenia z tytułu udostępnienia pracownikom miejsca noclegowego lub pokoju po cenie niższej niż cena rynkowa.

UZASADNIENIE

Dnia 14 maja 2014 r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku wpłynął wniosek złożony przez (...) prowadzącego działalność pod firmą (...) z siedzibą w (...) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Wniosek został uzupełniony pismem doręczonym dnia 5 czerwca 2014 r.

Wnioskodawca wskazał, iż w ramach działalności gospodarczej prowadzi agencję pracy tymczasowej, zatrudniając pracowników tymczasowych, będących w większości cudzoziemcami. Pracownicy wykonują pracę w różnych miejscowościach w Polsce.

Wnioskodawca dysponuje wynajętymi lokalami mieszkalnymi. Zainteresowanym pracownikom wnioskodawca zamierza udostępniać miejsca noclegowe lub pokój w ww. lokalach. Udostępnienie będzie następowano za częściową odpłatnością ponoszoną przez pracowników. Ustalona cena z tytułu powyższego świadczenia będzie niższa niż cena rynkowa.

Uprawnienie pracowników do miejsca noclegowego za częściową odpłatnością wnioskodawca zamierza zagwarantować w zakładowym regulaminie wynagradzania, stanowiącym wewnątrzzakładowe przepisy o wynagradzaniu obowiązujące u wnioskodawcy.

Wartość pieniężna świadczenia polegająca na udostępnieniu pracownikowi miejsca noclegowego w lokalu po cenie niższej niż rynkowa będzie stanowić dla pracownika przychód w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 199 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych osiągany z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy u wnioskodawcy.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym wnioskodawca powziął wątpliwość, czy wartości świadczenia z tytułu udostępnienia miejsca noclegowego lub pokoju po cenie niższej niż cena rynkowa będzie podlegać uwzględnieniu w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne emerytalne i rentowe.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż wartość świadczenia w postaci odpłatnego udostępnienia miejsca noclegowego w lokalu na rzecz pracowników po cenie niższej niż cena rynkowa, które to uprawnienie zostanie zagwarantowane w Regulaminie, będzie wyłączona z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym możliwość uzyskania przez pracowników świadczenia w postaci udostępnienia im miejsca noclegowego w lokalu wynajmowanym przez wnioskodawcę za częściową odpłatnością znajdzie wyraźne umocowanie w regulaminie wynagradzania. Ponadto, pracownicy wnioskodawcy uzyskają korzyść materialną polegającą na możliwości korzystania z miejsca noclegowego w lokalu za częściową odpłatnością. Uzyskanie powyższej korzyści ma dla pracowników realny wymiar finansowy. Wymiar finansowy powyższej korzyści znajduje odzwierciedlenie również w konieczności rozpoznania przysporzenia jako dodatkowego przychodu pracownika uzyskanego ze stosunku pracy.

Zdaniem wnioskodawcy spełnione zostaną więc wszystkie wymagania określone w § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. Nr 161, poz. 1106 późn. zm.).

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył co następuje:

Stanowisko wyrażone przez wnioskodawcę we wniosku o wydanie pisemnej interpretację w trybie art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej uznać należy za prawidłowe.

Artykuł 10 ust. 1 Ustawy o swobodzie działalności gospodarczej stanowi, że przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej, lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne, lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie, zaś w ust. 2, że wniosek o wydanie interpretacji może dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych.

Natomiast w myśl art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 10 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe osób będących m.in., pracownikami (art. 6 ust. 1 wskazanej ustawy) stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem:

* przychodów wymienionych w § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. Nr 161, poz. 1106, późn. zm.),

* wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Za przychody ze stosunku pracy uważa się: wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 26 wyżej cytowanego rozporządzenia, z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wyłączone są korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych, niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług.

Odnosząc się do zdarzenia przyszłego dotyczącego zwolnienia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wartości świadczenia z tytułu udostępnienia pracownikom miejsca noclegowego lub pokoju, Zakład wskazuje, iż wartość świadczenia w naturze z tytułu udostępnienia lokalu mieszkalnego stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, a zasady jej ustalania reguluje § 3 wyżej cytowanego rozporządzenia.

Zgodnie z § 3 cytowanego rozporządzenia dla celów ubezpieczeń społecznych wartość pieniężną świadczeń w naturze ustala się w wysokości ekwiwalentu pieniężnego określonego w przepisach o wynagradzaniu. W przypadku braku przepisów o wynagradzaniu, jeżeli przedmiotem świadczenia jest udostępnienie lokalu mieszkalnego to wartość pieniężną świadczeń w naturze ustalana jest:

a)

dla lokali spółdzielczych typu lokatorskiego i własnościowego - w wysokości czynszu obowiązującego dla tego lokalu w danej spółdzielni mieszkaniowej,

b)

dla Lokali komunalnych - w wysokości czynszu wyznaczonego dla tego lokalu przez gminę,

c)

dla lokali własnościowych, z wyłączeniem wymienionych w lit. a), oraz domów stanowiących własność prywatną - w wysokości czynszu określonego według zasad i stawek dla mieszkań komunalnych na danym terenie, a w miastach - w danej dzielnicy,

d)

dla lokali w hotelach - w wysokości kosztu udokumentowanego rachunkami wystawionymi przez hotel.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę wynika, że wnioskodawca zamierza udostępnić miejsca noclegowe lub pokój w wynajętych przez niego lokalach mieszkalnych. Jak wskazał wnioskodawca wartość z tytułu udostępnienia pracownikom miejsca noclegowego lub pokoju będzie stanowić dla pracowników przychód ze stosunku pracy.

Z uwagi na to, że przepisy ww. rozporządzenia nie wskazują na zwolnienie tego rodzaju świadczenia ze składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, należy go uwzględnić w podstawie wymiaru składek na te ubezpieczenia. Wobec powyższego, stanowisko przedsiębiorcy odnośnie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wartości świadczenia z tytułu udostępnienia pracownikom miejsca noclegowego lub pokoju po cenie niższej niż cena rynkowa uznać należy za nieprawidłowe. Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego Wydziału Ubezpieczeń Społecznych w

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl