DI/100000/43/587/2014 - Brak obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu nieodpłatnie przekazanych pracownikom akcji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 lipca 2014 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych DI/100000/43/587/2014 Brak obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu nieodpłatnie przekazanych pracownikom akcji.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 672 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1442 z późn. zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte we wnioski i przedsiębiorcy (...) z dnia 7 maja 2014 r., doręczonym dnia 12 maja 2014 r. uzupełnionym dnia 13 maja 2014 r. dotyczącym braku obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu nieodpłatnie przekazanych pracownikom akcji.

UZASADNIENIE

W dniu 12 maja 2014 r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku wpłynął wniosek przedsiębiorcy (...) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 czerwca 2014 r. doręczonym dnia 13 czerwca 2014 r.

Wnioskodawca w treści złożonego wniosku wskazał, iż spółka jest częścią (...). Wybrani pracownicy poszczególnych spółek (...) mają możliwość uczestniczenia w planach (...), w ramach których są oni (po spełnieniu określonych warunków) uprawnieni do otrzymania akcji (...) spółki (...) plc. Jedynym ze wspomnianych planów (...) jest (...), w którym uczestniczą miedzy innymi pracownicy polskiej Spółki. W ramach tego planu otrzymują oni po upływie (...) okresu premię odroczoną w postaci akcji (...) spółki (...), przy czym ostateczna ilość akcji otrzymanych uzależniona jest m. in. od wyników (...) i innych ustalonych z góry kryteriów. Pracownicy nie są obciążeni kosztem uczestnictwa w planie ani nabycia akcji.

Koszt uczestnictwa polskich pracowników w powyższym planie oraz nabywania przez nich nieodpłatnie akcji podmiotu (...) będzie w całości refakturowany na spółkę polską. Prawa nabyte w ramach powyższego planu nie mogą być przeniesione na innego pracownika, a warunki uczestnictwa oraz nabycia akcji ustalane są na walnym zgromadzeniu wspólników (...) spółki (...). Polska spółka nie ma bezpośredniego wpływu na to, który z jej pracowników otrzyma akcje spółki (...) i w jakiej ilości.

Na gruncie przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku) dochodowym od osób fizycznych z chwilą nabycia akcji spółki (...) przez pracowników spółki, rynkowa wartość objętych akcji powinna, co do zasady stanowić podlegający opodatkowaniu przychód pracowników (...). Niemniej jednak, w związku ze specyfiką planu (...) i spełnieniem określonych warunków wskazanych w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zastosowanie ma przepis art. 24 ust. 11 tej ustawy, zgodnie z którym w przypadku nieodpłatnego objęcia/nabycia akcji spółki z siedzibą na terytorium Unii Europejskiej, ich wartość rynkowa nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia/nabycia.

Tym samym, w momencie nabycia przez pracowników akcji (...) spółki (...), nie powstaje przychód podlegający opodatkowaniu, a moment podatkowi przesunięty zostaje do chwili zbycia akcji, przy czym całkowity zysk ze zbycia akcji rozpoznawany jest jako przychód z kapitałów pieniężnych (a nie ze stosunku pracy) i jako taki podlega opodatkowaniu podatkiem od zysków kapitałowych według stawki 19%. W momencie więc nieodpłatnego nabycia akacji podmiotu (...) po stronie pracowników spółki nie powstanie podlegający opodatkowaniu przychód ze stosunku pracy w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a spółka nie dokona poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. Opodatkowaniu dochodu uzyskanego przez pracownika z tytułu uczestnictwa w planie motywacyjnym nastąpi dopiero w momencie zbycia akcji otrzymanych nieodpłatnie przez pracownika. Przychód uzyskany przez pracowników z tytułu uczestnictwa w planie motywacyjnym zakwalifikowany zostanie jako przychód z kapitałów pieniężnych.

Wnioskodawca wskazał, iż dochody uzyskane przez pracowników spółki z tytułu otrzymania nieodpłatnych akcji nie podlegają opodatkowaniu na podstawie art. 24 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W razie ewentualnego zbycia akcji uprzednio nabytych przez pracowników nieodpłatnie, przychody uzyskane 2 tego tytułu zostaną zakwalifikowane do dochodów kapitałowych na podstawie art. 17 przez pracowników ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W tym stanie faktycznym wnioskodawca powziął wątpliwość, czy w momencie nieodpłatnego nabycia przez pracowników akcji (...) spółki (...) powstaje obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne, biorąc pod uwagę fakt, że w chwili ich nabycia na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie powstaje podlegający opodatkowaniu przychód ze stosunku pracy, a moment opodatkowania zostaje odroczony do momentu zbycia akcji.

W piśmie z dnia 9 czerwca 2014 r., stanowiącym uzupełnienie do wniosku przedsiębiorca wskazał, iż spółka jest zainteresowana uzyskaniem interpretacji w kwestii ustalenia, czy w momencie nieodpłatnego nabycia przez pracowników wnioskodawcy akcji (...) spółki powstanie obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne.

Ponadto, wnioskodawca wskazał, że fakt przekazania pracownikom (...) akcji podmiotu zagranicznego nie powoduje powstania po ich stronie w momencie przekazania akcji przychodu ze stosunku pracy, który podlegałby opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W ocenie Wnioskodawcy dochód uzyskany w związku z nieodpłatnym nabyciem przez pracowników (...) akcji spółki (...) nie powinien stanowić podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne. Wynika to z odroczenia momentu rozpoznania tego dochodu jako podlegającego opodatkowaniu do chwili zbycia akcji przez pracownika spółki i jego kwalifikacji w momencie zbycia jako przychodu z kapitałów pieniężnych, który nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Wnioskodawca powyższe stanowisko uzasadnia tym, iż na podstawie art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w chwili nieodpłatnego nabycia akcji spółki po stronie pracowników nie powstaje podlegający opodatkowaniu przychód ze stosunku pracy (ani z innego tytułu enumeratywnie wymienionego w art. 4 pkt 9 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych). W konsekwencji przysporzenie uzyskane przez pracownika w związku z nieodpłatnym nabyciem akcji spółki (...) materializuje się jako przychód podlegający opodatkowaniu dopiero w momencie zbycia akcji i w całości jest kwalifikowane na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako przychód z kapitałów pieniężnych, który co do zasady nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył co następuje:

Stanowisko wyrażone przez wnioskodawcę we wniosku o wydanie pisemnej interpretację w trybie art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej uznać należy za prawidłowe.

Artykuł 10 ust. 1 Ustawy o swobodzie działalności gospodarczej stanowi, że przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej, lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne, lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie, zaś w ust. 2, że wniosek o wydanie interpretacji może dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych.

Natomiast w myśl art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r., o systemie ubezpieczeń społecznych Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 10 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 i 2 oraz art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne osób będących m.in. pracownikami (art. 6 ust. 1 wskazanej ustawy) stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem:

- przychodów wymienionych w § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. Nr 161, poz. 1106, późn. zm.),

- wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Za przychody ze stosunku pracy uważa się: wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Dla rozstrzygnięcia, czy dany przychód stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, a w konsekwencji czy powstaje obowiązek opłacania składek m.in. na te ubezpieczenia, decydujące znaczenie ma, czy dla celów podatkowych zostanie on zakwalifikowany jako przychód pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.

Rzeczony przychód w sytuacji opisanej we wniosku tj nieodpłatne nabycie akcji przez pracowników spółki nie został przez Wnioskodawcę zakwalifikowany jako przychód pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, w związku z czym stanowisko wnioskodawcy wskazujące, że świadczenie o którym mowa we wniosku nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe uznać należy za prawidłowe.

Na marginesie należy wskazać, iż jednoznaczny sposób ujęcia w art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych przez ustawodawcę zakresu przedmiotowego wniosków o wydanie pisemnej interpretacji, uniemożliwia Zakładowi wydanie interpretacji w sprawach dotyczących m.in. rozstrzygnięcia czy dany składnik wynagrodzenia stanowi przychód ze stosunku pracy. Jak stanowi art. 10a ust. 4 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, zasady i tryb udzielania interpretacji przepisów prawa podatkowego reguluje ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

Dlatego też, Zakład wydając interpretację w przedmiotowej sprawie poprzestaje na oświadczeniu wnioskodawcy, iż świadczenie, o którym stanowi wniosek nie stanowi przychodu pracownika ze stosunku pracy, traktując takie oświadczenie jako element stanu faktycznego.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego Wydziału Ubezpieczeń Społecznych w (...).

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl