DI/100000/43/550/2019 - Możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne korzyści materialnej polegającej na zakupie przez zleceniobiorców pakietów medycznych oraz polisy na życie po cenie niższej niż detaliczna

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 czerwca 2019 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych DI/100000/43/550/2019 Możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne korzyści materialnej polegającej na zakupie przez zleceniobiorców pakietów medycznych oraz polisy na życie po cenie niższej niż detaliczna

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy 2 dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (t.j.: Dz. U. z 2018, poz. 646 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 300 z późn. zm.). Zakład Ubezpieczeń Społecznych oddział w Gdańsku uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku (...) z dnia 25 lutego 2019 r., złożonym w dniu 28 lutego 2019 r. w przedmiocie dopuszczalności wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne korzyści materialnej polegającej na zakupie przez zleceniobiorców pakietów medycznych oraz polisy na życie po cenie niższej niż detaliczna.

UZASADNIENIE

Dnia 28 lutego 2019 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku, wpłynął wniosek z dnia 25 lutego 2019 r. złożony przez (...) o wydanie interpretacji indywidualnej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 marca 2019 r., doręczonym dnia 1 kwietnia 2019 r. a następnie pismem z dnia 13 maja 2019 r., doręczonym dnia 15 maja 2019 r., oraz poprzez uiszczenie opłaty dnia 28 marca 2019 r.

Wnioskodawca w treści wniosku wskazuje, że zamierza zawrzeć z podmiotem zewnętrznym świadczącym usługi prywatnej opieki medycznej, umowę zapewniającą opiekę medyczną pracownikom (wykraczającą poza świadczenia medycyny pracy) oraz członkom ich rodzin lub partnerom życiowym w ramach tzw. pakietów medycznych. Przystąpienie do programu prywatnej opieki medycznej będzie dobrowolne. Wszyscy zatrudnieni w Spółce będą mieli prawo do skorzystania z powyższych świadczeń, pod warunkiem, że będą częściowo partycypować w kosztach, tzn. pracownicy będą mogli nabyć pakiety medyczne (dla siebie, członków rodziny lub partnerów życiowych) za cenę co najmniej 1 złotego, przy czym zawsze będzie to cena niższa od ceny detalicznej zapłaconej przez pracodawcę. W regulaminie wynagradzania obowiązującym w Spółce wnioskodawca wprowadzi zapisy dotyczące możliwości nabywania przez pracowników pakietów medycznych po obniżonych cenach w brzmieniu: "Pracownicy są uprawnieni do zakupu pakietów medycznych (dla siebie, członków rodziny lub partnerów życiowych) za kwotę (...) złotych miesięcznie. Kwota ta jest niższa od ceny pakietów medycznych zakupionych przez pracodawcę. Pracodawca jest zobowiązany do sfinansowania pozostałej kwoty, która stanowi różnicę pomiędzy ceną detaliczną zakupionych pakietów medycznych, a kwotą uiszczaną przez pracownika" Powyższe świadczenie Spółka będzie nabywała ze środków obrotowych.

Ponadto Spółka zamierza zawrzeć z towarzystwem ubezpieczeniowym umowę grupowego ubezpieczenia pracowniczego. Pracownicy, którzy przystąpią do ubezpieczenia będą objęci ochroną ubezpieczeniową, gwarantującą wypłatę określonych w umowie świadczeń pieniężnych w przypadku zajścia określonych zdarzeń sfery ich życia i zdrowia. Uposażonymi będą pracownicy lub członkowie ich rodzin. Przystąpienie do tego ubezpieczenia będzie dobrowolne. Wszyscy zatrudnieni w Spółce będą mieli prawo do skorzystania z powyższego świadczenia, pod warunkiem, że będą częściowo partycypować w kosztach, tzn. pracownicy będą mogli nabyć to świadczenie za cenę co najmniej 1 złotego, przy czym zawsze będzie to cena niższa od ceny detalicznej zapłaconej przez pracodawcę. W regulaminie wynagradzania obowiązującym w Spółce wprowadzimy zapisy dotyczące możliwości nabywania przez pracowników polisy na życie po obniżonych cenach w brzmieniu: "Pracownicy są uprawnieni do zakupu polisy na życie za kwotę (...) złotych miesięcznie. Kwota jest niższa od ceny polisy na życie zakupionej przez pracodawcę. Pracodawca jest zobowiązany do sfinansowania pozostałej kwoty, która stanowi różnicę pomiędzy cenę detaliczną zakupionej polisy, a kwotą uiszczaną przez pracownika. Polisy obejmujące członków rodziny pracownika będą finansowane w całości ze środków pracownika." Powyższe świadczenie Spółka będzie nabywała ze środków obrotowych. Zgodnie z postanowieniami regulaminu wynagradzania pracownikom nie będzie przysługiwało prawo do ekwiwalentu pieniężnego w przypadku braku korzystania z powyższych świadczeń (polisy na życie, pakietów medycznych).

Wnioskodawca nadmienia, iż przewiduje możliwość i odstąpienia powyższych świadczeń również osobom zatrudnionym w Spółce na podstawie umowy zlecenia na analogicznych zasadach opisanych powyżej.

Zgodnie z art. 18 ust. 1, art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 201 7 r., poz. 1778 z późn. zm.) oraz § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 1949 z późn. zm.) podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe) pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509 z późn. zm.) osiągany u pracodawcy w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych. Analogicznie zgodnie z postanowieniami art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1510 z późn. zm.) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób. W myśl art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 26 i § 5 ust. 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług.

W przedmiotowej sprawie korzyść materialna odpowiadająca części opłaty za świadczenia (polisę na życie i pakiety medyczne) finansowana przez pracodawcę będzie stanowić dla pracowników przychód, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, który będzie wskazany jako przychód ze stosunku pracy w PIT-11.

Jednocześnie opisane przychody będą spełniać wszystkie przesłanki, które wynikają z § 2 ust. 1 pkt 26 i § 5 ust. 2 rozporządzenia, a tym samym uzasadniają zastosowanie wobec nich wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Po pierwsze wyłączona z oskładkowania korzyść materialna (uprawnienie do zakupu po cenach niższych niż detaliczne lub skorzystania ze świadczenia) musi wynikać z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, tzn. musi mieć swoje źródło w konkretnym akcie prawnym. Zgodnie z art. 772 § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2018 r., pot. 917 z późn. zm.) pracodawca w regulaminie wynagradzania może ustalić warunki wynagradzania za pracę, ale może ustalić także inne świadczenia związane z pracą i zasadach przyznawania. Wynika z tego, że pracodawca w ustalonym przez siebie regulaminie może zgodnie z przepisami prawa pracy przyznać pracownikom uprawnienia do nabycia po cenach niższych niż detaliczne określonych świadczeń (w tym przypadku polisy na życie, pakietów medycznych). Wobec powyższego zapisy regulaminu wynagradzania o możliwości nabycia przez pracowników świadczeń po cenie niższej niż detaliczna i kwota ich udziału w kosztach nabycia (co najmniej 1 złoty) będą spełnieniem warunku wskazanego w § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia.

Po drugie nabywając artykuły, przedmioty czy usługi pracownik musi uzyskiwać korzyść materialną. W omawianym przypadku będzie to m.in. możliwość korzystania z usług w postaci świadczeń medycznych oraz oszczędność znacznej kwoty, którą pracownicy musieliby wydać w przypadku nabycia określonych świadczeń we własnym zakresie. W niniejszym przypadku wszystkie świadczenia pozostają w związku z pracą, mają na celu zwiększenie motywacji i zadowolenia pracowników co przekłada się na ich większe zaangażowanie w pracę, a w dalszej perspektywie lepsze wyniki osiągane przez Spółkę. Po trzecie pracownik musi mieć możliwość zakupu niektórych artykułów, przedmiotów lub usług po cenach niższych niż detaliczna. Przepis nie wyłącza żadnych kategorii artykułów, przedmiotów czy usług, ale wskazuje przy tym ("niektórych artykułów, przedmiotów lub usług") na formę niepieniężną.

Ponadto wnioskodawca zauważa, że w rozporządzeniu wskazano jedynie, że cena nabycia niektórych artykułów, przedmiotów lub usług ma być niższa niż detaliczna nie przesądzając w jakim stopniu ma być niższa. Możliwe jest zatem nabycie świadczeń ze znaczną zniżką jak i nabycie z niewielką zniżką, np. zakup usługi za 1 zł. Istotne jest tutaj, że pracownik nabywając określone świadczenie w cenie niższej niż detaliczna partycypuje w kosztach ich zakupu. Tym samym zapis regulaminu określający możliwość nabycia od pracodawcy świadczeń po cenach niższych niż detaliczne - w tym przypadku polisy na życie i pakietu medycznego za cenę co najmniej 1 złotego spełnia kolejny warunek przewidziany w rozporządzeniu. Kwota równa cenie nabycia świadczenia, będzie potrącana pracownikowi z wynagrodzenia (za jego zgodą udzieloną w formie pisemnej). Rozporządzenie nie stanowi o sposobie zapłaty, tak więc potrącenie z wynagrodzenia kwoty równej cenie nabycia jest równoznaczne z zapłatą. Przepis § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia nie wprowadza, żadnych dodatkowych przesłanek, poza wyżej wymienionymi, które warunkowałby możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości omawianych świadczeń. W związku z tym, że rozporządzenie nie definiuje ostatecznego konsumenta usługi możliwe jest i wyłączenie z tej podstawy również zakupionych przez pracowników pakietów medycznych dla członków ich rodzin i partnerów życiowych, bowiem formalnym nabywcą danego dobra jest pracownik na podstawie przyznanych mu uprawnień co jest zgodne z rozumieniem korzyści materialnej, przedstawionym w rozporządzeniu.

Reasumując, w ocenie Spółki wyżej opisane przychody w postaci korzyści materialnych wynikających z regulaminu wynagradzania, a polegające na zakupie po cenach niższych niż detaliczne świadczeń w postaci polisy na życie i pakietów medycznych w tym pakietów medycznych dla członków rodziny lub partnerów życiowych pracowników spółki nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 marca 2019 r., doręczonym dnia 1 kwietnia 2019 r., w którym wnioskodawca wskazuje, że w przedmiotowej sprawie korzyść materialna odpowiadająca części opłaty za świadczeń a (polisę na życie i pakiety medyczne) finansowana przez pracodawcę będzie stanowić dla zleceniobiorców przychód, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, który będzie wskazany jako przychód ze stosunku prawnego łączącego strony w P T-II.

Zasady przystępowania zleceniobiorców oraz ich udział w koszcie poszczególnych usług Spółka zamierza określić w przepisach wewnętrznych wprowadzonych uchwałą Zarządu Spółki, w dokumencie zwanym Regulaminem niektórych świadczeń dla zleceniobiorców (zwanym dalej Regulaminem), stanowiącym jednocześnie załącznik do każdej umowy cywilnoprawnej zawieranej przez Spółkę ze zleceniobiorcami. W Regulaminie wprowadzimy zapisy dotyczące możliwości nabywania przez zleceniobiorców: - pakietów medycznych po obniżonych cenach w brzmieniu: "Zleceniobiorcy są uprawnieni do zakupu pakietów medycznych (dla siebie, członków rodziny lub partnerów życiowych) za kwotę (...) złotych miesięcznie. Kwota ta jest niższa od ceny pakietów medycznych zakupionych przez pracodawcę. Pracodawca jest zobowiązany do sfinansowania pozostałej kwoty, która stanowi różnicę pomiędzy ceną detaliczną zakupionych pakietów medycznych, a kwotą uiszczaną przez zleceniobiorcę." - polisy na życie po obniżonych cenach w brzmieniu: "Zleceniobiorcy są uprawnieni do zakupu polisy na życie za kwotę (...) złotych miesięcznie. Kwota jest niższa od ceny polisy na życie zakupionej przez pracodawcę. Pracodawca jest zobowiązany do sfinansowania pozostałej kwoty, która stanowi różnicę pomiędzy ceną detaliczną zakupionej polisy, a kwotą uiszczaną przez zleceniobiorcę. Polisy obejmujące członków rodziny zleceniobiorcy będą finansowane w całości ze środków zleceniobiorcy."

W ocenie Spółki wyżej opisane przychody w postaci korzyści materialnych wynikających z przepisów o wynagradzaniu, a polegające na zakupie po cenach niższych niż detaliczne świadczeń w postaci polisy na życie i pakietów medycznych w tym pakietów medycznych dla członków rodziny lub partnerów życiowych zleceniobiorców nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Wniosek został ponownie uzupełniony pismem z dnia 13 maja 2019 r" doręczonym dnia 15 maja 2019 r., w którym wnioskodawca wskazuje, że przepisy wewnętrzne wprowadzone uchwałą zarządu spółki, w dokumencie zwanym regulaminem, o którym mowa w piśmie z dnia 29 marca 2019 r. należy traktować jako regulamin wynagradzania lub wewnętrzne przepisy o wynagradzaniu, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczania emerytalne i rentowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 1949).

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepis, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył co następuje:

Stanowisko wyrażone przez przedsiębiorcę we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w przedmiocie dopuszczalności wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne korzyści materialnej polegającej na zakupie przez zleceniobiorców pakietów medycznych oraz polisy na życie po cenie niższej niż detaliczna uznać należy za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 34 ust. 1 ustawy prawo przedsiębiorców przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej lub składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna). Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej może dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych (art. 34 ust. 2 ustawy). Natomiast w myśl art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 34 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Na wstępie należy zaznaczyć, iż we wskazanym powyżej trybie Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie dokonuje interpretacji przepisów wewnętrznych obowiązujących u przedsiębiorcy (nie wynika z nich bowiem obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne), jak również nie ocenia przyjętych rozwiązań oraz zachowań płatnika składek pod kątem ich poprawności. Wynika to z braku możliwości prowadzenia postępowania dowodowego czy wyjaśniającego. W trybie art. 34 ustawy - Prawo przedsiębiorców Zakład nie kształtuje prawa, nie ustanawia żadnej normy indywidualnej, lecz przedstawia swój pogląd dotyczący rozumienia treści przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia składek na ubezpieczenia społeczne i jest związany okolicznościami przedstawionymi przez wnioskodawcę we wniosku.

Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 w zw. z art. 18 ust. 3 oraz art. 20 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia zleceniobiorców, a także osób wykonujących swą pracę w oparciu o umowę o świadczenie usług, do której zastosowanie znajdują przepisy kodeksu cywilnego, stanowi przychód z tytułu tej umowy, jeżeli w umowie zlecenia określono odpłatność za jej wykonywanie kwotowo, w kwotowej stawce godzinowej lub akordowej albo prowizyjnie.

Zgodnie z art. 18 ust. 1a w przypadku osób wykonujących pracę na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, albo umowy o dzieło, jeżeli umowę taką zawarła z pracodawcą, z którym pozostaje w stosunku pracy, lub jeżeli w ramach takiej umowy wykonuje pracę na rzecz pracodawcy, z którym pozostaje w stosunku pracy, w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe uwzględnia się również przychód z tytułu umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia albo umowy o dzieło.

Przychodami na gruncie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych są w myśl jej art. 4 pkt 9 przychody w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu: zatrudnienia w ramach stosunku pracy, pracy nakładczej, służby, wykonywania mandatu posła lub senatora, wykonywania pracy w czasie odbywania kary pozbawienia wolności lub tymczasowego aresztowania, pobierania zasiłku dla bezrobotnych, świadczenia integracyjnego i stypendium wypłacanych bezrobotnym oraz stypendium sportowego, a także z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności oraz umowy agencyjnej lub umowy zlecenia, jak również z tytułu współpracy przy tej działalności lub współpracy przy wykonywaniu umowy oraz przychody z działalności wykonywanej osobiście przez osoby należące do składu rad nadzorczych, niezależnie od sposobu ich powoływania.

Z dniem 1 sierpnia 2010 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 lipca 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe (Dz. U. Nr 12, poz. 860). Według nowego brzmienia § 5 ust. 2 cytowanego rozporządzenia przepisy paragrafów 2-4 tego rozporządzenia stosuje się odpowiednio przy ustaleniu podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe m.in. osób wykonujących pracą na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia.

W myśl zaś § 2 ust. 1 pkt 26 ww. rozporządzenia podstawy wymiaru składek nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Konstrukcja § 1 i 2 rozporządzenia jednoznacznie wskazuje, iż, aby móc zastosować wskazane wyłączenie, dana korzyść musi stanowić przychód zleceniobiorcy z tytułu wykonywanej umowy zlecenia oraz dodatkowo prawo do uzyskania korzyści (w tym przypadku w postaci świadczenia polegającego na uzyskaniu pakietów medycznych i polisy na życie musi wynikać z przepisów układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu przewidujących partycypacją pracownika lub zleceniobiorcy (choćby symboliczną) w poniesieniu kosztów nabycia tych świadczeń.

Konkludując, w przypadku więc, gdy wartość pakietów medycznych i polisy na życie w części współfinansowanych przez pracodawcę, stanowi przychód osób wykonujących pracą na podstawie umowy zlecenia, zaś prawo do uzyskania tej korzyści wynika z regulaminu wynagradzania lub wewnętrznych przepisów o. wy nagradzaniu obowiązujących w spółce, przewidujących partycypację pracownika (choćby symboliczną) w poniesieniu kosztów nabycia tego świadczenia, to kwota ta nie będzie podlegać uwzględnieniu w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Jednocześnie z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1510 z późn. zm.) wynika, iż do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób. Tym samym powyższe wyłączenie, przewidziane w § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia w sprawia szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe będzie miało zastosowanie również do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia. Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 35 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych w związku z art. 3d ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r Prawo przedsiębiorców, odwołanie do właściwego Wydziału Pracy i Ubezpieczeń Społecznych Sądu Okręgowego w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl