DI/100000/43/523/2023 - Brak obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od umowy zlecenia przy jednoczesnym zatrudnieniu na umowie o pracę

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 sierpnia 2023 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych DI/100000/43/523/2023 Brak obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od umowy zlecenia przy jednoczesnym zatrudnieniu na umowie o pracę

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221 z późn. zm.), w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1230 z późn. zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wnioski złożonym w dniu 25 maja 2023 r. w sprawie braku obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu umów zlecenia.

UZASADNIENIE

Dnia 25 maja 2023 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku wpłynął wniosek złożony przez o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców. Wniosek został uzupełniony pismem doręczonym dnia 23 czerwca 2023 r., pismem doręczonym dnia 18 lipca 2023 r. oraz pismem doręczonym dnia 2 sierpnia 2023 r.

Wnioskodawca wskazał, że zatrudnia zleceniobiorców na podstawie umowy zlecenie. Zleceniobiorcy zatrudnieni są na podstawie umowy o pracę w pełnym wymiarze czasu pracy w spółce, która to spółka posiada 50% udziałów w spółce (...)

Zleceniobiorcy w spółce Zarabiają ca najmniej minimalną krajową.

Wnioskodawca kieruje pytanie czy prawidłowe jest oskładkowanie umowy zlecenie jedynie składką zdrowotną czy jednak należy zlecenia oskładkować również składkami społecznymi. Zleceniobiorcy będą świadczyć inne prace niż te wykonywane w ramach umowy o pracę w spółce gdzie mają umowy o pracę na budowie którą prowadzi w ramach kontraktu spółka

Zdaniem spółki zleceniobiorcy mogą być oskładkowani wyłącznie składką zdrowotną ponieważ w spółce, mają zagwarantowane co najmniej minimalne

wynagrodzenie z tytułu umowy o prace gdzie spółka odprowadza wszystkie składki zarówno społeczne, chorobowe, zdrowotne i Fundusz Pracy.

Uzupełniając wniosek pismem doręczonym dnia 23 czerwca 2023 r. wnioskodawca odpowiadając na pytanie czy podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z tytułu stosunku pracy, w którym równolegle u swojego pracodawcy pozostają zleceniobiorcy wnioskodawcy, w przeliczeniu na okres miesiąca, jest wyższa lub równa kwocie minimalnego wynagrodzenia, o którym stanowi ustawa z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu (tekst jedn.: Dz. U. Z 2020 r. poz. 2207) wskazał, że wszyscy zleceniobiorcy mają oprócz umów zleceń w zatrudnienie w innym zakładzie pracy i w pełnym wymiarze czasu pracy z tytułu umowy o pracę. Wynagrodzenie z tytułu umowy o pracę wynosi co najmniej minimalne wynagrodzenie, o którym stanowi ustawa z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 2207) a co za tym idzie podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z tytułu stosunku pracy, u swojego pracodawcy w przeliczeniu na okres miesiąca, jest wyższa lub równa kwocie minimalnego wynagrodzenia. Odpowiadając na pytanie czy umowy zlecenia zawarte z wnioskodawcą będą świadczone wyłącznie na rzecz zleceniodawcy czy tez na rzecz podmiotu, z którym zleceniobiorcy mają zawarte umowy o pracę oraz kto finalnie korzysta z pracy zleceniobiorców wykonywanej na podstawie umowy zlecenia-jedynie wnioskodawca czy również pracodawca - wnioskodawca oświadczył, że umowy zlecenie finalnie świadczone są na rzecz spółki (...). Gdyż to spółka ma podpisany kontrakt na wykonanie robót budowlanych. To właśnie spółka finalnie korzysta z pracy zleceniobiorców wykonywanej na podstawie umowy zlecenia Zleceniobiorcy są jedynie pracownikami w oparciu umowy o pracę w spółce

Uzupełniając wniosek pismem złożonym dnia 18 lipca 2023 r. wnioskodawca wskazał, że nie korzysta z wykonywanej pracy. Jedynym beneficjentem korzystającym z wykonywanej pracy w ramach umowy zlecenia jest (...).

W piśmie doręczonym dnia 2 sierpnia 2023 r. wnioskodawca wskazał natomiast, że zleceniobiorcy firmy (...) są zatrudnieni w spółce tylko i wyłącznie w ramach umowy zlecenie. Praca jest pracą dodatkową i nie musza jej wykonywać Rozliczam są za godziny pracy. Nie spełniają przesłanki z art. 8 ust. 2a ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych gdzie za pracownika, w rozumieniu ustawy, uważa się także osobę wykonującą pracę na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, albo umowy o dzieło, jeżeli umowę taką zawarła z pracodawcą, z którym pozostaje w stosunku pracy, lub jeżeli w ramach takiej, gdyż nie pozostają w stosunku pracy. Umowa o pracę jest podpisana ze spółką która jest udziałowcem spółki (...).

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy. Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku stwierdza co następuje:

Zgodnie z przepisem art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia co do zakresu I sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej lub składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego Indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna). Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej może dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych (art. 34 ust. 2 ustawy).

Natomiast w myśl art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 34 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne. Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Dodatkowo Zakład wskazuje, iż w drodze niniejszej decyzji dokonuje jedynie oceny stanowiska przedsiębiorcy w zakresie przedstawione) przez niego interpretacji przepisów, z których wynika obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne. Mocą niniejszej decyzji Zakład nie przyznaje natomiast jakiegokolwiek prawa ani nie stwierdza jakiegokolwiek obowiązku ubezpieczeniowego. Ocena stanowiska przedsiębiorcy, dokonywana pod kątem prawidłowości zaprezentowanego przez przedsiębiorcę sposobu rozumienia przepisu prawa, czyniona jest w oparciu o kompletny opis stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego zawartego w treści wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji. Podkreślenia przy tym wymaga, iż procedując nad wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji Zakład me prowadzi postępowania wyjaśniającego, w szczególności nie przeprowadza postępowania dowodowego. Granice sprawy wszczętej wniesieniem wniosku o wydanie interpretacji, jak zauważono wyżej, zakreślają jedynie ramy zaprezentowanego opisu stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego. Wydając Indywidualną interpretację Zakład przyjmuje więc jako prawdziwe złożone przez wnioskodawcę oświadczenia, którymi jest związany. Powyższe oznacza, iż wiążący charakter niniejszej decyzji ograniczony został jedynie do opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania decyzji. Wynika to z faktu braku możliwości negowania przez Zakład okoliczności i stwierdzeń podanych przez przedsiębiorcę we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji w zakresie opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Ryzyko podania nieprawdziwych informacji w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego bądź tez poczynienie przez terenowe jednostki organizacyjne Zakładu (np. w toku czynności kontrolnych) ustaleń odmiennych od tych zaprezentowanych przez wnioskodawcę, obciąża więc jedynie przedsiębiorcę.

Stanowisko wyrażone przez przedsiębiorcę we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców uznać należy za prawidłowe

Zagadnienia dotyczące podlegania ubezpieczeniom społecznym, obowiązku opłacania składek i ustalania podstawy wymiaru składek na te ubezpieczenia regulowane są za pośrednictwem ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. W art. 6 ust. 1 tej ustawy ustawodawca wskazał katalog podmiotów objętych obowiązkiem ubezpieczenia emerytalnego i ubezpieczeń rentowych. Wyliczenie zawarte we wskazanym przepisie jest wyczerpujące i ma charakter zamknięty.

Przepis art. 6 ust.l pkt 1 I 4 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych stanowi, iż obowiązkowym ubezpieczeniom emerytalnym i rentowym podlegają osoby fizyczne, które na obsiane Rzeczypospolitej Polskiej są pracownikami oraz osobami wykonującymi pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia oraz osobami z nimi współpracującymi (o ile nie są uczniami gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych, szkół ponadpodstawowych oraz studentami, do ukończenia 26 roku życia).

Jednak w myśl art. 9 ust. 1 i la ww. ustawy osoba wykonująca pracę na podstawie umowy o pracę, spełniająca jednocześnie warunki do objęcia obowiązkowo ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi z umowy zlecenia zawartej z innym podmiotem niż pracodawca jest obejmowana obowiązkowo tymi ubezpieczeniami wyłącznie ze stosunku pracy, jeżeli wynagrodzenie ze stosunku pracy w przeliczeniu na okres miesiąca jest wyższe niż kwota minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Reasumując, osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę I Jednocześnie wykonująca umowę zlecenia, zawartą z innym podmiotem niż własny pracodawca i pod warunkiem, iż umowa zlecenia nie jest pośrednio ani bezpośrednio wykonywana na rzecz pracodawcy, podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z tytułu pozostawania w stosunku pracy. Natomiast z tytułu wykonywania umowy zlecenia ubezpieczenia emerytalne i rentowe mają dla niej charakter dobrowolny. Jeżeli podstawa wymiaru składek ze stosunku pracy, w przeliczeniu na okres miesiąca, wynosi co najmniej tyle, ile minimalne wynagrodzenie za pracę. Jak wynika z art. 11 ust. 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, nie zachodzi podstawa do podlegania ubezpieczeniu chorobowemu, ani obowiązkowo ani dobrowolnie- Natomiast ubezpieczenie wypadkowe Jest dla takiej osoby obowiązkowe {art. 12 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych). Powyższe oznacza, iż po stronie zleceniodawcy brak w takiej sytuacji obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu umów zlecenia, które jego pracownicy zawierają z podmiotem trzecim.

Biorąc po uwagę powyższe Zakład Ubezpieczeń Społecznych uznał stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe i dokonał Interpretacji ww. przepisów pod warunkiem, że praca w żadnej mierze nie jest wykonywana na rzecz pracodawcy (z którym zleceniobiorców łączy umowy o pracę), w przeciwnym wypadku niniejsza interpretacja nie wywołuje skutków prawnych,

Równocześnie Zakład Ubezpieczeń Społecznych Informuje, iż nie wydaje interpretacji indywidualnych w zakresie podlegania ubezpieczeniu zdrowotnemu i obowiązku opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne, gdyż ustawodawca nie przyznał mu kompetencji w tym zakresie na co wskazuje treść ww. art. 83d ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. W związku z czym w oparciu o art. 66 § 112 Kodeksu postępowania administracyjnego organ zawiadamia, iż w przedmiotowej sprawę wnioskodawca jest uprawniony do wniesienia podania do Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia. Takie podanie złożone zgodnie z niniejszym zawiadomieniem, w terminie 14 dni od daty doręczenia zawiadomienia uważa się za złożone w dniu wniesienia pierwszego podania.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania Stosownie do art. 35 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia. Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 34 ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, odwołanie do właściwego Wydziału Ubezpieczeń Społecznych Sądu Okręgowego w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl