DI/100000/43/505/2016 - Możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe pracowników wartości abonamentów medycznych w części finansowanej przez pracodawcę.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 maja 2016 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych DI/100000/43/505/2016 Możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe pracowników wartości abonamentów medycznych w części finansowanej przez pracodawcę.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r., poz. 584 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 121 z późn. zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku stanowisko zawarte we wniosku Firmy (...) z dnia 19 kwietnia 2016 r. doręczonym dnia 4 maja 2016 r., uznaje za prawidłowe w przedmiocie dotyczącym wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe pracowników wartości abonamentów medycznych w części finansowanej przez pracodawcę.

UZASADNIENIE

Dnia 4 maja 2016 r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku wpłynął wniosek złożony przez (...) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie ark 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca wskazał, iż zapewnia wszystkim pracownikom objętym postanowieniami Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla pracowników wnioskodawcy dofinansowanie lub możliwość nieodpłatnego korzystania ze świadczeń medycznych wykonywanych przez zewnętrznego Usługodawcę na podstawie umowy zawartej pomiędzy Spółką ą Usługodawcą w zakresie realizacji świadczeń medycznych niezwiązanych z medycyną pracy i oferowanych w formie abonamentów medycznych. Pracownicy mogą dokonać wyboru abonamentu medycznego spośród kilku oferowanych wariantów zróżnicowanych pod względem zakres usług, możliwości dołączenia członków rodziny/partnera życiowego a także warunków cenowych (możliwość korzystania z abonamentu dofinansowanego lub pełni finansowanego przez Spółkę).

W chwili obecnej podstawowy wariant abonamentu medycznego (...) jest finansowany w pełnej wysokości przez Spółkę. Abonament medyczny z rozszerzonym zakresem usług (...) oraz (...) oferowany jest pracownikom na zasadach częściowej odpłatności ze strony pracownika.

Korzyści uzyskiwane przez pracowników Spółki w postaci uprawnienia do:

* nieodpłatnego korzystania z podstawowego abonamentu medycznego (pakiet (...)

* "współfinansowania przez Spółkę abonamentów medycznych w wariantach (...) stanowią dla pracowników przychód w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy. Nabycie uprawnień do korzystania z dodatkowych świadczeń medycznych w formie abonamentów reguluje § 30 ust. 2 Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy, zgodnie z którym "Pracodawca partycypuje w kosztach programu medycznego zapewniającego pracownikom opiekę medyczną.

Spółka planuje wprowadzenie zmiany dotychczas obowiązujących zasad korzystania z dodatkowych świadczeń medycznych w taki sposób, aby wszyscy pracownicy objęci postanowieniami ZUZP korzystający z dodatkowych świadczeń medycznych niezwiązanych z medycyną pracy, dostępnych w ramach abonamentów medycznych, partycypowali w kosztach finansowania zakupu przedmiotowych świadczeń.

Koszt nabycia abonamentu medycznego przez pracowników będzie niższy od ceny detalicznej oraz ceny, za którą Spółka dokonuje zakupu powyższych świadczeń od zewnętrznego Usługodawcy i będzie wynosił odpowiednio (w zależności od wybranego wariantu):

a)

(...) pln w przypadku abonamentu dla pracownika w wariancie (...) (w przypadku chęci zapewnienia dostępu do świadczeń medycznych członkom rodziny - pracownik ponosi dodatkowe koszty z tego tytułu).

b)

(...) pln w przypadku abonamentu rozszerzonego dla pracownika w wariantach (...) (w przypadku chęci zapewnienia dostępu do świadczeń medycznych członkom rodziny w abonamencie "(...)" oraz "(...)" - pracownik ponosi dodatkowe koszty z tego tytułu).

W pozostałej części koszt zakupu dostępu do ww. świadczeń zostanie sfinansowany przez Spółkę.

W związku z powyższym Spółka uzupełni Zakładowy Układ Zbiorowy Pracy o następujący zapis: "Każdy Pracownik jest uprawniony do korzystania z dodatkowych usług medycznych niedotyczących medycyny pracy, oferowanych przez podmiot zewnętrzny w formie abonamentu medycznego, nabywanego przez Pracownika na zasadach współfinansowania, za cenę niższą niż cena detaliczna oferowana bezpośrednio przez Usługodawcę, w pozostałej części finansowanego przez Pracodawcę.

Na podstawie art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2013 r. Nr 220, poz. 672 z późn. zm.) wnosi o wydanie interpretacji w przedmiocie braku obowiązku uwzględniania w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i wypadkowe wartości dodatkowych świadczeń medycznych oferowanych pracownikom w formie abonamentów medycznych na zasadach częściowej odpłatności, wynikających z zapisów Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy.

W ocenie Spółki w okolicznościach przedstawionych powyżej dotyczących zdarzenia przyszłego, zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 S grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 1998 r. Nr 161, poz. 1106 z późn. zm.). Spółka nie ma obowiązku doliczania wartości abonamentu medycznego w wariantach "(...)" oraz "(...)" finansowanego częściowo przez pracownika a częściowo przez Spółkę do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe, jeżeli nabycie praw do przedmiotowych świadczeń odbywać się będzie w oparciu i na zasadach Określonych we wskazanych powyżej zapisach Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 i 2 oraz art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy z wyłączaniem przychodów wymienionych w § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. przytoczonego powyżej.

W świetle przedstawionych okoliczności wszyscy pracownicy objęci postanowieniami ZUZP poniosą częściową odpłatność związaną z dostępem do dodatkowych świadczeń medycznych w ramach wybranych abonamentów. Pozostała część ceny abonamentu finansowana przez Spółkę będzie stanowić przychód pracownika w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r., o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.

Zgodnie z przywołanym powyżej § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r., w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U z 1998 r. Nr 161, poz. 1106 z późn. zm.) z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wyłączone są korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług. Wskazany przepis w opinii Spółki znajduje również zastosowanie do składek na ubezpieczenie wypadkowe.

Współfinansowanie przez pracownika przedmiotowych świadczeń medycznych polega w tym przypadku na partycypowaniu pracownika w pokryciu kosztów zakupu określonych świadczeń przez Spółkę. Pracownik uzyska efekt, o którym mowa w przepisie przytoczonego rozporządzenia w postaci uzyskania dostępu do usługi po cenie niższej od tej, do zapłaty której byłby zobowiązany w przypadku osobistego (tj niezwiązanego z zatrudnieniem) nabycia usługi.

W rezultacie zdaniem wnioskodawcy wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne będzie podlegała różnica pomiędzy kwotą za którą Spółka nabywa usługę a kwotą, którą płaci pracownik w ramach współfinansowania, co jest tożsame z brakiem obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od wartości świadczeń medycznych w formie abonamentów medycznych, przyznawanych na podstawie zapisów Zakładowego Układu Zbiorowego, współfinansowanych przez pracowników.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył co następuje:

Stanowisko wyrażone przez wnioskodawcę we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej uznać należy za prawidłowe.

Nadmienić w tym miejscu należy, iż w drodze niniejszej decyzji Zakład dokonuje jedynie oceny stanowiska przedsiębiorcy w zakresie przedstawionej przez niego interpretacji przepisów, z których wynika obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne. Mocą niniejszej decyzji Zakład nie przyznaje natomiast jakiegokolwiek prawa ani nie stwierdza jakiegokolwiek obowiązku ubezpieczeniowego. Zakład mocą niniejszej decyzji nie rozstrzyga również o tym, iż korzystanie z usługi ubezpieczenia w przypadku, gdy pracownik ponosi część kosztów uznać należy za uprawnienie do zakupu po cenie niższej niż detaliczna pewnego rodzaju usług, a także czy wartość danego świadczenia stanowi przychód pracowników z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, przyjmując jako prawdziwe twierdzenia w tym zakresie w opisie stanu faktycznego wniosku.

Art. 10 ust. 1 Ustawy o swobodzie działalności gospodarczej stanowi, że przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej, lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne, lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie, zaś w ust. 2, że wniosek o wydanie interpretacji może dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych.

Natomiast w myśl art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r., o systemie ubezpieczeń społecznych Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 10 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 i 2 oraz art. 20 ust. i ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe oraz ubezpieczenie chorobowe i ubezpieczenie wypadkowe osób będących m.in pracownikami (art. 6 ust. 1 wskazanej ustawy) stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r., o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 307 ze aa.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem:

* przychodów wymienionych w § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 2015 r. poz. 2236),

* wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku 2 chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Za przychody ze stosunku pracy uważa się; wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Zgodnie z § 1 ww. rozporządzenia podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 26 wyżej cytowanego rozporządzenia, z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wyłączone są korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych, niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług.

Z literalnego brzmienia tego przepisu wynika, iż z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe korzystają jedynie te przychody, które:

-wynikają z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu,

- przybierają postać niepieniężną (formę zakupu po cenach niższych, niż detaliczne lub formę usługi).

Jeżeli korzyści te uzyskiwane są przez pracownika w ramach stosunku pracy i stanowią przychód z tytułu zatrudnienia w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, a pracownicy ponoszą za nie częściową odpłatność i stosowny zapis o takim uprawnieniu znajduje się m.in. w układzie zbiorowym pracy, to korzystają one z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe na podstawie powołanego wyżej przepisu. Częściowa odpłatność polega w tym przypadku na partycypowaniu pracownika (choćby symbolicznym) w pokryciu kosztów zakupu niektórych artykułów, przedmiotów lub usług. Pracownik uzyska efekt, o którym mowa w przepisie rozporządzenia wówczas, gdy pracodawca dokona zakupu towarów lub udostępni korzystanie z usług po cenie niższej od tej, do której uiszczenia pracownik zobowiązany byłby w przypadku osobistego (uzyskanego niezależnie od zatrudnienia) nabycia tychże dóbr.

Zatem w sytuacji, gdy wartość pakietu medycznego w części finansowanego przez pracodawcę (w wariancie "(...)" oraz "(...)") będzie stanowiła przychód pracowników z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, oraz, że zapis o ww. korzyściach zostanie umieszczony w obowiązującym u pracodawcy zakładowym układzie zbiorowym pracy, a pracownicy będą ponosili częściową odpłatność za te usługi, stanowisko wnioskodawcy, iż świadczenia, o których stanowi wniosek w części finansowane przez pracodawcę należy wyłączyć z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne uznać należy za prawidłowe.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania. Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia. Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r., o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego Wydziału Ubezpieczeń Społecznych w (...).

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl