DI/100000/43/484/2024 - Zakres przedmiotowy wniosku dotyczy wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe oraz ubezpieczenie zdrowotne zwrotu kosztów podróży w tym kosztów dojazdu na posiedzenia Rady wypłaconych członkom Rady Nadzorczej oraz kosztów

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 czerwca 2024 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych DI/100000/43/484/2024 Zakres przedmiotowy wniosku dotyczy wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe oraz ubezpieczenie zdrowotne zwrotu kosztów podróży w tym kosztów dojazdu na posiedzenia Rady wypłaconych członkom Rady Nadzorczej oraz kosztów

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2024 r. poz. 236), w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 497), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte we wniosku złożonym dnia 17 maja 2024 r. w przedmiocie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe oraz ubezpieczenie zdrowotne zwrotu kosztów podróży w tym kosztów dojazdu na posiedzenia Rady wypłaconych członkom Rady Nadzorczej oraz kosztów zakwaterowania i wyżywienia związanych z udziałem w pracach Rady Nadzorczej do limitu określonego w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2190).

UZASADNIENIE

Dnia 17 maja 2024 r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ustawy - Prawo przedsiębiorców.

Wnioskodawca wskazał, iż jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością mającą siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Spółka należy do (dalej: "Grupa").

Wnioskodawca jest spółką prawa handlowego I działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 18 z późn. zm.; dalej: "k.s.h.").

W Spółce powołana została Rada Nadzorcza, której funkcjonowanie oraz prawa i obowiązki jej członków są uregulowane w wewnętrznych dokumentach Spółki, tj. Regulaminie Rady Nadzorczej oraz Uchwałach Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników. Rada Nadzorcza sprawuje stały nadzór nad działalnością Spółki we wszystkich dziedzinach jej działalności. Członkowie Rady Nadzorczej obowiązani są w czasie swojej kadencji do uczestnictwa w stałym nadzorze nad Spółką przez cały rok obrotowy Spółki. Członkowie Rady Nadzorczej wykonują kompetencjo wskazane w KSH w tym w szczególności dokonują oceny sprawozdań finansowych oraz sprawozdań Zarządu Spółki w zakresie Ich zgodności z księgami, dokumentami oraz stanem faktycznym, oceny wniosków Zarządu Spółki dotyczących podziału zysku albo pokrycia straty, a także składają Zgromadzeniu Wspólników coroczne pisemne sprawozdania z wyników tej oceny. Członkowie Rady Nadzorczej pełnią swojo funkcjo na podstawie powołania (w zakresie pełnienia funkcji członka Rady Nadzorczej nie łączy Ich ze Spółką umowa o pracę).

W związku z powyższym, w celu wykonywania obowiązków i zadań Rady Nadzorczej, członkowie Rady Nadzorczej zobowiązani są w czasie swej kadencji do uczestnictwa w posiedzeniach Rady, która zgodnie z postanowieniami Regulaminu Rady Nadzorczej, odbywają się w miarę potrzeb, jednakże nic nadziej niż raz na kwartał. Zwrot kosztów podróży dotyczy posiedzeń Rady Nadzorczej odbywających się poza miejscem zamieszkania członków Rady Nadzorczej. W takiej sytuacji, na posiedzenia Rady Nadzorczej członkowie Rady Nadzorczej muszą się przemieszczać poza miejscowość swojego miejsca zamieszkania, w związku z czym podróże te nie stanowią podróży w miejscu zamieszkania członków Rady Nadzorczej ani jazdy lokalnej.

Zgodnie z art. 2221 § 2 k.s.h. członkom Rady Nadzorczej przysługuje zwrot kosztów związanych z udziałem w pracach Rady. Z dokumentów wewnętrznych Wnioskodawcy wynika iż członkom Rady Nadzorczej przysługuje wynagrodzenie miesięczne w wysokości określonej przez Zgromadzenie Wspólników. W celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania Rady Nadzorczej, Spółka pokrywa także koszty związane z podróżami na posiedzenia Rady Nadzorczej, w tym związano z zakwaterowaniem oraz wyżywieniem. Spółka pokrywa przedmiotowe koszty w ramach faktur wystawianych bezpośrednio na Spółkę lub poprzez zwrot członkom Rady Nadzorczej poniesionych przcz nich wydatków w oparciu o odpowiednio dokumenty potwierdzające.

W tym miejscu Wnioskodawca chce podkreślić znaczenie organu jakim jest Rada Nadzorcza, sprawująca funkcjo nadzoru nad Spółką. Stały nadzór nad działalnością Spółki jest prawem i obowiązkiem Rady Nadzorczej, a Zarząd Spółki nie może ograniczyć członkom Rady Nadzorczej dostępu do wskazanych przepisami prawa dokumentów i informacji. Zgodnie z k.s.h., Rada Nadzorcza może badać wszystkie dokumenty Spółki, dokonywać rewizji stanu majątku uraz żądać sporządzenia lub przekazania wszelkich informacji, dokumentów, sprawozdań lub wyjaśnień dotyczących Spółki oraz spółek zależnych i powiązanych. Członkowie Rady Nadzorczej mogą być pociągnięci do odpowiedzialności odszkodowawczej, jeśli swoim działaniom lub zaniechaniem sprzecznym z prawem lub postanowieniami umowy spółki wyrządzą Spółce szkodę.

Wnioskodawca w zdarzeniu przyszłym, dokona zwrotu kosztów związanych z podróżami na posiedzenia Rady Nadzorczej na rzecz członków Rady Nadzorczej do wysokości określonej w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfory budżetowej z tytułu podróży służbowej (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2190: dalej: "Rozporządzenie") oraz ponad limity określone w Rozporządzeniu.

Członkowie Rady Nadzorczej mają miejsce zamieszkania w Polsce i posiadają nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w świetle art. 3 ust. 1 Ustawy a podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. i 2022 poz. 2647, dalej: "Ustawa. Kwoty wypłacane Członkom Rady Nadzorczej w związku z wykonywaniem powierzonych im funkcji z tytułu przejazdu na posiedzenia Rady, w tym koszty zakwaterowania i wyżywienia stanowią przychody tych osób z tytułu działalności wykonywanej osobiście, zgodnie z art. 13 pkt 7 Ustawy PIT i są należnościami z tytułu podroży służbowej takiej osoby.

Spółka uwzględnia wskazano powyżej wydatki w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe 1 zdrowotne. Niemniej jednak z uwagi na faktr że obowiązujące przepisy nasuwają wątpliwości interpretacyjne Wnioskodawca wnosi o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie przedstawionym w poniższym pytaniu:

1. Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym przychody członków Rady Nadzorczej z tytułu zwracanych przez Spółkę kosztów podróży, a w szczególności kasztów dojazdu na posiedzenia Rady Nadzorczej oraz zakwaterowania i wyżywienia, związanych z udziałem w pracach Rady Nadzorczej, Spółka może wyłączyć z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe i zdrowotne?

W przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 1, Wnioskodawca wnosi pytanie nr 2:

2. Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym Spółka może wyłączyć z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe i zdrowotne, zwracane członkom Rady Nadzorczej koszty podroży jedynie do wysokości określonej w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2190)?

Zdaniom Wnioskodawcy:

1. W opisanym zdarzeniu przyszłym przychody członków Rady Nadzorczej z tytułu zwracanych przez Spółkę kosztów podróży, a w szczególności kasztów dojazdu na posiedzenia Rady Nadzorczej oraz zakwaterowania i wyżywienia, związanych z udziałem w pracach Rady Nadzorczej, Spółka może wyłączyć z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne, rontowe i zdrowotne.

2. W opisanym zdarzeniu przyszłym Spółka może wyłączyć z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe i zdrowotne, zwracane członkom Rady Nadzorczej koszty podróży jedynie do wysokości określonej w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2190).

Uzasadniając swoje stanowisko Wnioskodawca wskazał, że obowiązek opłacania i ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne uregulowany został przepisami Ustawy systemowej oraz przepisami Rozporządzenia dat. podstawy.

Zgodne z art. 18 ust. 4 pkt 10, w związku z art. 4 pkt 9 Ustawy systemowej, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe członków rad nadzorczych stanowi przychód w rozumieniu przepisów Ustawy PIT, z działalności wykonywanej osobiście, niezależnie od sposobu ich powoływania.

Na gruncie prawa podatkowego przychody osób fizycznych klasyfikowano są w zależności od źródła, z którego są uzyskiwane. Katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem PIT zawarty został w art. 10 ust. 1 Ustawy PIT. Jednym z ww. źródeł przychodów jest działalność wykonywana osobiście, wskazana w art. 10 ust. 1 pkt 2 Ustawy PIT, która obejmuje m.in. przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych, co wynika z art. 13 pkt 1 Ustawy PIT.

Do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne stosuje się odpowiednio przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Zgodnie z art. 81 ust. 1 w zw. z art. 66 ust. 1 pkt 35 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych {tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 146), do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne członków rad nadzorczych, posiadających miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalno i rentowe tych osób. Przepisy art. 81 ust. 1 powołanej ustawy stosuje się z zastrzeżeniom, że:

* przy ustalaniu podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne nie stosuje się wyłączeń wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz nic stosuje się ograniczenia, o którym mowa w art. 19 ust. 1 Ustawy systemowej, oraz

* podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne pomniejsza się o kwoty składek na ubezpieczenia emerytalno, rentowe i chorobowo finansowanych przez ubezpieczonych nie będących płatnikami składek, potrąconych przez płatników ze środków ubezpieczonego, zgodnie z przepisami o systemie ubezpieczeń społecznych.

Zgodnie z art. TT4 § 1 Ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1465, dalej: "Kodeks pracy), pracownikowi wykonującemu na polecenie pracodawcy zadanie służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy, przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową.

Wysokość oraz warunki ustalania należności przysługujących pracownikowi, zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfory budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju zostały określone w Rozporządzeniu. Natomiast, zgodnie z art. 77b § 3, warunki wypłacania należności z tytułu podroży służbowej pracownikowi zatrudnionemu u innego pracodawcy określa się w układzie zbiorowym pracy lub w regulaminie wynagradzania albo w umowie o pracę, jeżeli pracodawca nic jest objęty układem zbiorowym pracy lub nic jest obowiązany do ustalenia regulaminu wynagradzania. Tak więc warunki określone w Rozporządzeniu znajdą zastosowanie tylko wówczas, gdy pracodawca spoza sfory budżetowej nie określi Ich w żaden inny sposób.

Jak wskazał Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 15 stycznia 2019 r. (sygn. HUK 474/17) * "Podróż służbową charakteryzuje jej odbywanie, po pierwsze - poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy lub poza stałym miejscem pracy, po drugie - na polecenie pracodawcy, po trzecie - w celu wykonania określonego przez pracodawcę zadania, przy czym wszystkie te cechy muszą wystąpić łącznie. Powyższych cech w żadnej mierze nie będzie można wprost, bez stasowania modyfikacji usprawiedliwionych odmiennością stanu "podciąganego"" przypisać podróżom odbywanym przez członków rady nadzorczej na posiedzenia rady. (...) A zatem takie polecenie stawienia się na posiedzenie rady można odnieść w tożsamy sposób do polecenia wyjazdu służbowego pracownikowi. Z tego względu art. 392 par. 2 k.s.h. stanowi, że członkom rady nadzorczej przysługuje zwrot kosztów związanych z udziałem w pracach rady, a nie jedynie dojazdu do siedziby spółki. Koszty to, zgodnie z art. 13 pkt 7 u.p.d.o.f., stanowią przychód członka rady nadzorczej bowiem przepis ten do przychodów zalicza wszystkie przychody jakie osoba ta otrzymuje w związku z pełnieniom funkcji członka rady nadzorczej (".)"

Rozporządzenie dot. podstawy wskazuje zamknięty 1 wyczerpujący katalog przychodów niestanowiących podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalno i rentowe. Oznacza to. żc podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią jedynie to przychody, które ustawodawca enumeratywnie wymienił w § 2 ust. 1 pkt 1 i 2 tegoż Rozporządzenia.

W myśl § 2 ust. 1 pkt 15 ww. Rozporządzenia, podstawy wymiaru składek nie stanowią: diety i inne należności z tytułu podróży służbowej pracownika - do wysokości określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podnóży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniom pkt 17 (...)"

Zgodnie z § 5 ust. 2 pkt 3 Rozporządzenia dot. podstawy, przepisy § 2 wyłączające z podstawy wymiaru składek diety i inne należności z tytułu podróży służbowej stosuje się odpowiednio przy ustalaniu podstawy wymiaru składek członków rad nadzorczych wynagradzanych z tytułu pełnienia tej funkcji. Dla zastosowania wyłączeń z podstawy wymiaru składek na te ubezpieczenia niezbędno jest, aby dano świadczenie stanowiło przychód członka rady nadzorczej z tytułu działalności wykonywanej osobiście.

W interpretacji indywidualnej z dnia 19.04.2024 r, (sygn. 0112-KDIL2-1.4011.225.2024.1.D) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że zwrot kosztów poniesionych przez członków rady nadzorczej z tytułu przejazdów na posiedzenia rady odbywające się poza ich miejscem zamieszkania, stanowi dla członków rady przychód z działalności wykonywanej osobiście, o którym mowa w art. 13 pkt 7 Ustawy PIT, do którego znajduje zastosowanie zwolnienie wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b Ustawy PfT. Podobne stanowisko zostało wyrażono w kilku wcześniejszych interpretacjach, min.:

* z dnia 17 kwietnia 2024 r., sygn. 0115-KDIT2.4011.188.2024. I.MD

* z dnia 8 września 2021 r., sygn. 0115 - KDIT2.4011.430.2021.2. M D

* z dnia 10 marca 2021 r., sygn. 0115- KDIT2-2.4011.39.2018.12. MM

Uwzględniając powyższe należy stwierdzić, że należności otrzymywane przez członka Rady Nadzorczej jako zwrot kasztów dojazdu na posiedzenie Rady Nadzorczej zarówno do siedziby Spółki, jak i w Inne miejsce, gdzie odbywają się posiedzenia, nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczno i u bez piecze nie zdrowotne.

Możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne kosztów dojazdu na posiedzenia rady nadzorczej poniesionych przez jej członków potwierdził również Zakład Ubezpieczeń Społecznych w licznych interpretacjach Indywidualnych. Przykładowo:

* z dnia 25 maja 202 3 r., sygn. W PI/200000/43/454/2023,

* z dnia 6 października 2020 r., sygn. WPI/200000/43/679/2020,

* z dnia 3 sierpnia 2018 r. sygn. WPI/200000/43/388/2018,

* z dnia 28 maja 2018 r., sygn. W PI/200000/43/644/2018.

* z dnia 2 sierpnia 2016 r. sygn. W PI/200000/43/763/2016.

Przenosząc powyższe rozważania na grunt zdarzenia przyszłego: członkowie Rady Nadzorczej Spółki pełnią swoje funkcje na podstawie powołania (w zakresie pełnienia funkcji członka Rady Nadzorczej nie łączy ich ze Spółką umowa o pracę). W celu wykonywania obowiązków i zadań Rady Nadzorczej, członkowie Rady Nadzorczej zobowiązani są w czasie swej kadencji do uczestnictwa w posiedzeniach Rady Nadzorczej, któro zgodnie z postanowieniami Regulaminu Rady Nadzorczej, odbywają się w miarą potrzeb, jednakże nie rzadziej niż raz na kwartał. Zwrot kosztów podróży dotyczy posiedzeń Rady Nadzorczej odbywających się poza miejscem zamieszkania członków Rady Nadzorczej. W takiej sytuacji, członkowie Rady Nadzorczej na jej posiedzenia muszą przemieścić się poza miejscowość swojego miejsca zamieszkania, w związku z czym podróże odbywane przez członków Rady Nadzorczej nie stanowią podróży w miejscu zamieszkania członków Rady Nadzorczej ani jazdy lokalnej. W celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania Rady Nadzorczej, Spółka pokrywa koszty związane z podrażam!, zakwaterowaniem oraz wyżywieniem. Spółka pokrywa przedmiotowo koszty finansując podróż członków Rady Nadzorczej w ramach faktur wystawionych na Spółkę lub poprzez zwrot członkom Rady Nadzorczej poniesionych wydatków w oparciu o odpowiednie dokumenty rozliczenia. Wnioskodawca dokonuje zwrotu kosztów podroży na rzecz członków Rady Nadzorczej do wysokości określanej w Rozporządzeniu oraz ponad limity określono w przedmiotowym Rozporządzeniu. Członkowie Rady Nadzorczej posiadają nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w świetle art. 3 ust. 1 Ustawy PiT. Członkowie Rady Nadzorczej nie dokonują zaliczenia przedmiotowych kosztów podróży do swoich kosztów uzyskania przychodu. Natomiast koszty te ponoszą w celu osiągnięcia przychodów - z tytułu wynagrodzeń z tytułu pełnienia funkcji członków Rady Nadzorczej. Również Spółka nie zalicza do kosztów uzyskania przychodów kwot zwracanych członkom Rady Nadzorczej oraz ponoszonych wydatków bezpośrednio finansowanych przez Spółkę w związku z ich udziałem w pracach Rady.

A więc w opisanym założeniu przyszłym członkowie Rady Nadzorczej odbywają podróż służbową, a wypłacane z tego tytułu kwoty takie jak kaszty za kwaterowa ni a, wyżywienia oraz koszt podróży z miejsca zamieszkania do miejsca posiedzenia Rady Nadzorczej należy traktować odpowiednio jak diety i inna należności z tytułu podróży służbowej. Stanowią one przychody z działalności wykonywanej osobiście, zgodnie z art. 13 pkt 7 Ustawy PIT. W związku z powyższym wskazano należności zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 15 w zw. z § 5 ust. 2 pkt 3 oraz zgodnie z art. 81 ust. 1 w zw. z art. 66 ust. 1 pkt 35 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, podlegają wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne, rontowe i zdrowotne. Analogicznie jak ma to miejsce w sytuacji podroży służbowej pracowników.

Jednocześnie, Spółka może wyłączyć z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne, rontowe i zdrowotne, zwracane członkom Rady Nadzorczej kaszty podróży jedynie dn wysokości określonej w Rozporządzeniu.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył ca następuje:

Stanowisko wyrażone przez wnioskodawcę we wniosku o wydanie Interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców uznać należy za prawidłowe w przedmiocie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalno, rentowe oraz u bez pieczenie zdrowotne zwrotu kosztów podróży w tym kosztów dojazdu na posiedzenia Rady wypłaconych członkom Rady Nadzorczej oraz kosztów zakwaterowania 1 wyżywienia związanych z udziałem w pracach Rady Nadzorczej do limitu określonego w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podroży służbowej (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2190}.

Zgodnie z przepisem art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia co do zakresu 1 sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej lub składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotno, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna). Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej może dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych (art. 34 ust. 2 ustawy). Natomiast w myśl art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 34 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych podkreśla, że ocena stanowiska wnioskodawcy w trybie niniejszej decyzji, dokonywana jest wyłącznic pod kątem prawidłowości przyjętego przez przedsiębiorcę rozumienia przepisu prawa i czyniona jest w oparciu o kompletny opis stanu faktycznego zawarty w treści wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Podkreślenia przy tym wymaga fakt, iż rozpoznając wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Zakład nic prowadzi postępowania wyjaśniającego i postępowania dowodowego. Granice sprawy rozpatrywanej na podstawie złożonego wniosku o wydanie Interpretacji indywidualnej, jak zauważono wyżej, zakreślają jedynie ramy zaprezentowanego opisu stanu faktycznego.

Nadmienić w tym miejscu należy także, iż w drodze niniejszej decyzji Zakład dokonuje jedynie oceny stanowiska przedsiębiorcy w zakresie przedstawionej przez niego interpretacji przepisów, z których wynika obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne. Mocą niniejszej decyzji Zakład nic przyznaje natomiast jakiegokolwiek prawa ani nie stwierdza jakiegokolwiek obowiązku ubezpieczeniowego.

Jednocześnie Zakład podkreśla, że nie interpretuje przepisów ustaw podatkowych. Rozstrzyganie kwestii podatkowych leży w gestii organów podatkowych.

Zgodnie z art. 34 ust. 17 ustawy - Prawo przedsiębiorców zasady i tryb udzielania interpretacji przepisów prawa podatkowego reguluje ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2023 r., poz. 2383 z późn. zm.).

Zakład w przyjętym trybie odnosi się jedynie do przepisów, z których wynika obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne.

Zamknięty i wyczerpujący katalog osób, które na terenie Rzeczypospolitej Polskiej podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, ustawodawca określił w art. 6 ust. 1 ustawy i dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.

Stosownie do art. 6 ust. 3 pkt 22 o raz. art. 13 pkt 17 powołanej ustawy, członkowie rady nadzorczej wynagradzani i tytułu pełnionej funkcji podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, od dnia powołania do dnia zaprzestania pełnienia tej funkcji. Z literalnego brzmienia art. 6 ust. 1 pkt 22 ustawy wynika, iż obowiązek zgłoszenia do ubezpieczeń emerytalnego i rentowych członków rad nadzorczych dotyczy spółek prawa handlowego, spółdzielni, przedsiębiorstw oraz innych podmiotów, u których taki organ nadzoru występuje.

Natomiast, warunkiem do objęcia obowiązkowymi ubezpieczaniami emerytalnym i rentowymi jest pobieranie wynagrodzenia z tytułu pełnienia tej funkcji.

Zgodnie z art. 18 ust. 4 pkt 10 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne członków rad nadzorczych stanowi przychód z działalności wykonywanej osobiście przez osoby należące do składu rad nadzorczych, niezależnie od sposobu ich powoływania, łącznie z kasztami uzyskania i kwotą podatku, o których mowa w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 13 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 226) jest to przychód z działalności wykonywanej osobiście przez osoby należące do składu rad nadzorczych, niezależnie od sposobu ich powoływania.

Katalog przychodów, które nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rontowe został zawarty w § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Pracy 1 Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 728 z późn. zm.}. Zgodnie z brzmieniem § 2 ust. 1 pkt 15 powołanego rozporządzenia nie stanowią podstawy wymiaru składek: diety i inne należności z tytułu podróży służbowej pracownika do wysokości określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju z zastrzeżeniem pkt 17.

Wyłączenie wynikające z przywołanego powyżej przepisu odnosi się do należności przysługujących pracownikowi na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową z tytułu wykonywania na polecenie pracodawcy zadań służbowych poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy lub poza stałym miejscem pracy. Za czas tej podróży służbowej pracownikom przysługują diety (przeznaczone m.in. na pokrycie zwiększanych kosztów wyżywienia w czasie podróży), zwrot kosztów przejazdu, noclegów i innych udokumentowanych wydatków, których w przypadku faktycznej wypłaty nie wlicza się do podstawy wymiaru składek do określonego limitu, zgodnie § 7 rozporządzenia Ministra Pracy 1 Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 201 Sr. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (tj. Dz. U. z 2023 r. poz. 2190), do którego odsyła przepis par. 2 ust. 1 pkt 15 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Z powyższego wynika, iż w sytuacji gdy pracodawca wypłaca pracownikom wysianym w podróż służbową diety i inne należności w wysokości określonej limitem przepisów ww. rozporządzenia, ta ich wartość podlega wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Podróż służbowa jest instytucją uregulowaną w ustawie z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1465). Zauważyć należy przy tym, że zgodnie z art. 775 odbywać ją mogą tylko pracownicy, zatem zastosowanie ww. przepisu wprost w opisanym przez wnioskodawcę stanie faktycznym byłoby niemożliwe. Zgodnie jednak z brzmieniem § 5 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, przepisy § 2 stosuje się odpowiednia przy ustalaniu podstawy wymiaru składek członków rad nadzorczych wynagradzanych z tytułu pełnienia tej funkcji.

W świetle powyższego, nieuwzględnieniu w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe członków Rady Nadzorczej spółki, którzy otrzymują wynagrodzenie z tytułu pełnienia tej funkcji, podlegają kwoty otrzymywane przez członków Rady Nadzorczej tytułem zwrot kosztów związanych z dojazdem na posiedzenia Rady, zakwaterowaniem i wyżywieniem jednakże wyłącznie do wysokości określonej w przepisach rozporządzenia w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej.

W związku z jednoznacznym stwierdzeniem Wnioskodawcy, że kwoty stanowiące zwrot kosztów dojazdu na posiedzenia Rady Nadzorczej, w tym koszty zakwaterowania i wyżywienia stanowią przychód członków rady nadzorczej, o którym mowa w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz, że koszty te są należnościami z tytułu podróży służbowej, stanowisko Wnioskodawcy wskazujące, że świadczenia o których mowa we wniosku nie należy uwzględnić w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rontowe do limitu określonego w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfory budżetowej z tytułu podróży służbowej uznać należy za prawidłowo.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych podkreśla jednocześnie, że niniejsza Interpretacja nic ma zastosowania do osób, które nie są wynagradzane za pełnioną funkcję.

Jednocześnie z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1464 wynika, Iż do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne członków rad nadzorczych posiadających miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób. Tym samym powyższe znajdzie zastosowanie również w odniesieniu do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania. Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 35 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast Jest wiąźąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia. Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 34 ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, odwołanie do właściwego Wydziału Pracy i Ubezpieczeń Społecznych Sądu Okręgowego w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl