DI/100000/43/426/2016 - Sposób wyliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne członków rady fundacji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 kwietnia 2016 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych DI/100000/43/426/2016 Sposób wyliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne członków rady fundacji.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2015 r. poz. 584 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 121 z późn. zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za nieprawidłowe stanowisko zawarte we wniosku z dnia 7 kwietnia 2016 r. złożonym w dniu 12 kwietnia 2016 r. przez (...) dotyczącego sposobu wyliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne członków rady fundacji.

UZASADNIENIE

W dniu 12 kwietnia 2016 r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku wpłynął wniosek (...) z dnia 7 kwietnia 2016 r. o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca wskazał, iż działa zgodnie z ustawą z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 40) i statutu Fundacji.

1.

Art. 5 pkt 1 ww. ustawy mówi, że statut fundacji może przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji.

2.

Statut (...) mówi, że:

Organami Fundacji są:

1.

Rada Fundacji zwana dalej Radą,

2.

Zarząd Fundacji zwanym dalej Zarządem.

(...) mówi:

"Rada jest organem o uprawnieniach inicjatywnych, opiniodawczych i nadzorczych". Do kompetencji Rady należy:

1.

wytyczanie głównych kierunków działalności Fundacji oraz nadzór nad ich prawidłową realizacją,

2.

zatwierdzanie rocznych programów działalności Fundacji,

3.

zatwierdzanie zmian statutu,

4.

powoływanie i odwoływanie członków Zarządu Fundacji, w tym Dyrektora Fundacji,

5.

nawiązywanie i rozwiązywanie stosunku pracy z członkami Zarządu,

6.

zatwierdzanie planów finansowych działalności Fundacji,

7.

zatwierdzenie rocznych sprawozdań z działalności Zarządu i sprawozdań finansowych, podejmowanie uchwał o podziale zysku i udzielanie absolutorium Zarządowi,

8.

wyrażanie opinii w sprawach przedłożonych jej przez Zarząd,

9.

podejmowanie uchwał i decyzji w sprawach wskazanych w poszczególnych postanowieniach niniejszego statutu,

10.

rozpatrywanie odwołań od decyzji Zarządu,

11.

wykonywanie innych zadań określonych w poszczególnych przepisach statutu,

12.

powoływanie i odwoływanie członków Rady,

13.

wybór banku w którym lokowane są wolne środki Fundacji,

14.

udzielanie pożyczek,

15.

zatwierdzanie regulaminów Fundacji,

16.

uchwalanie wysokości wynagrodzenia za udział w posiedzeniach Rady Fundacji.

Członkowie Rady w (...) otrzymują miesięczne wynagrodzenie, które zostało ustalone na podstawie powołania do pełnienia funkcji członka Rady i nie jest uregulowane żadną umową pomiędzy Fundacją a członkiem Rady Fundacji.

Wnioskodawca wskazuje dalej, iż na podstawie ustawy z 27 sierpnia 2004 o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 poz. 581 z późn. zm.) art. 83 ust. 3 pkt 6 Fundacja od 1 stycznia 2005 r. od wypłaconych wynagrodzeń dla członków rady nalicza i potrąca składki na ubezpieczenie zdrowotne.

(...) z dniem 1 stycznia 2016 r. zamierza zaprzestać naliczania składek na ubezpieczenie zdrowotne od wypłaconych wynagrodzeń dla członków Rady Fundacji.

We własnym stanowisku w sprawie wnioskodawca wskazał, iż w jego opinii podstawę oskładkowania składką na ubezpieczenia zdrowotne stanowią wynagrodzenia tylko członków rad nadzorczych.

(...) posiada Radę Fundacji, a nie Radę Nadzorczą. Wnioskodawca zauważa następnie, iż:

Zgodnie z art. 13 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) wypłacone wynagrodzenie jest opodatkowane.

Ww. artykuł mówi, że za przychody uważa się przychody otrzymane przez osoby należące do składu zarządu, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych. Wypłacane wynagrodzenia dla członka Rady Fundacji jest opodatkowane, bo mieści się w katalogu "innych organów", natomiast zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 6 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 581) wypłacone wynagrodzenie nie stanowi podstawy do naliczenia składki zdrowotnej. Zgodnie z przepisem, zdaniem wnioskodawcy, podstawę obliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne stanowi przychód z tytułu pełnienia funkcji członka rady nadzorczej. Od wypłaconych wynagrodzeń dla członów Rady Fundacji wnioskodawca nie nalicza składki na ubezpieczenie zdrowotne, ponieważ Rada Fundacji nie jest radą nadzorczą, a ww. artykuł mówi tylko i wyłącznie o radzie nadzorczej.

W związku z powyższym od 1 stycznia 2016 r. Fundacja zaprzestaje naliczania składek na ubezpieczenie zdrowotne od wypłaconych wynagrodzeń dla członków Rady Fundacji.

Mając na uwadze treść wniosku, jak również obowiązujące w tym przedmiocie przepisy prawa, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył, co następuje.

Stanowisko wyrażone przez wnioskodawcę we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej uznać należy za nieprawidłowe.

Przepis art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej stanowi, że przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie.

Wprowadzony artykułem 7 ustawy z dnia 16 listopada 2012 r. o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce (Dz. U. z 2012 r. poz. 1342) art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych stanowi, iż Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 10 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek. Tym samym nie każda sprawa wymieniona w art. 83 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych może stanowić przedmiot interpretacji.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 581 z późn. zm.) w przypadku, gdy składka na ubezpieczenie zdrowotne obliczona przez płatnika składek za pracowników, zgodnie z przepisami art. 79 i 81 jest wyższa od zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych obliczonej przez tego płatnika zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, składkę obliczoną za poszczególne miesiące obniża się do wysokości tej zaliczki.

W myśl zaś art. 83 ust. 2 przywołanej ustawy w przypadku nieobliczania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych przez płatnika, zgodnie z przepisami ustawy o tym podatku, składkę obliczoną za poszczególne miesiące obniża się do wysokości 0 zł.

Od powyższej zasady ustawodawca przewidział kilka wyjątków, ujętych w ust. 3 wskazanego artykułu, których zaistnienie powoduje zastosowanie ogólnych przepisów dotyczących obliczenia oraz poboru składek na ubezpieczenie zdrowotne.

Przepis art. 83 ust. 3 pkt 6 ww. ustawy, na który powołuje się wnioskodawca, stanowi, iż jeżeli podstawę obliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne stanowi przychód z tytułu wykonywania pracy na podstawie umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, lub przychód z tytułu pełnienia funkcji rady nadzorczej, od którego, na mocy przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy składkę na ubezpieczenie zdrowotne płatnik oblicza zgodnie z przepisami art. 79 i 81.

Przepis, który przywołuje wnioskodawca dotyczy wyłącznie sposobu obliczania składek na ubezpieczenie zdrowotne. Ustawodawca koncentruje się na określeniu, w jaki sposób obliczyć ww. składkę w zależności od tego, co stanowi podstawę jej obliczenia. W przypadkach wymienionych w art. 83 ust. 3 nie można obniżyć składki na ubezpieczenie zdrowotne do wysokości zaliczki na podatek. Oznacza to, że pomimo braku zaliczki na podatek dochodowy od wspomnianych przychodów istnieje obowiązek odprowadzenia od tych przychodów składki na ubezpieczenie zdrowotne (składka na ubezpieczenie zdrowotne nie jest obniżona do wysokości zaliczki i tym samym odprowadzana jest w pełnej wysokości, tj. w wysokości 9% tegoż przychodu. Przepis w żaden sposób nie traktuje o tym, kto podlega, a kto nie obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego i nie może stanowić podstawy do ustalenia bądź wykluczenia ww. obowiązku, jednym słowem nie ma on zastosowania w opisanym przez wnioskodawcę przypadku i stanowisko wnioskodawcy nie może być uznane za prawidłowe.

Jednocześnie Zakład Ubezpieczeń Społecznych zaznacza, iż nie dokonuje interpretacji przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wyłączne kompetencje do rozstrzygania kwestii podatkowych posiadają organy podatkowe. Zgodnie z art. 10a ust. 4 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej zasady i tryb udzielania interpretacji przepisów prawa podatkowego reguluje ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.).

Równocześnie Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, iż zgodnie z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych organ rentowy jest uprawniony do wydania pisemnej interpretacji w sprawie dotyczącej sposobu obliczania składek na ubezpieczenie zdrowotne, decyzja nie może jednak odnosić się do kwestii podlegania ubezpieczeniu zdrowotnemu, gdyż organ rentowy nie wydaje interpretacji indywidualnych w zakresie podlegania temu ubezpieczeniu, ponieważ ustawodawca nie przyznał mu kompetencji w tym zakresie. W związku z czym w oparciu o art. 66 § 1 i 2 Kodeksu postępowania administracyjnego organ zawiadamia, iż w przedmiotowej sprawie wnioskodawca jest uprawniony do wniesienia podania do właściwego miejscowo Dyrektora Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia. Takie podania złożone zgodnie z niniejszym zawiadomieniem, w terminie 14 dni od daty doręczenia zawiadomienia, uważa się za złożone w dniu wniesienia pierwszego podania.

Mając na uwadze powyższe, orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do właściwego Wydziału Ubezpieczeń Społecznych Sądu Okręgowego w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję, lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl