DI/100000/43/424/2014 - Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne a bilety komunikacji miejskiej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 maja 2014 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych DI/100000/43/424/2014 Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne a bilety komunikacji miejskiej.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 672 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1442 z późn. zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte we wniosku z dnia 20 marca 2014 r. złożonego przez przedsiębiorcę (...) z siedzibą w (...) o wydanie pisemnej interpretacji w przedmiocie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości biletów zakupionych przez pracodawcę dla pracowników oraz dla dzieci pracowników uprawniających do przejazdów komunikacją miejską.

UZASADNIENIE

Dnia 27 marca 2014 r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku wpłynął wniosek z dnia 20 marca 2014 r., złożony przez przedsiębiorcę (...) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w (...) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Wniosek ten został uzupełniony pismem z dnia 24 kwietnia 2014 r. (data wpływu do Oddziału ZUS w Gdańsku dnia 5 maja 2014 r.).

Wnioskodawca wskazał, iż Zgodnie z Uchwałą Rady Miasta (...) nr (...) z dnia (...) wnioskodawca od dnia 1 kwietnia 2014 r. zakupuje po cenach ulgowych pracownikom i ich dzieciom bilety uprawniające do przejazdów komunikacją miejską. Zgodnie z Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy "Pracownikom wnioskodawcy przysługują bilety pracownicze uprawniające do przejazdów środkami lokalnego transportu zbiorowego w (...). Bilety dla dzieci pracowników będą finansowane i zakupione przez Pracodawcę".

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia ministra Pracy i Polityki Socjalnej (Dz. U. Nr 161, poz. 1106 z późn. zm.) podstawę wymiaru składek nie stanowią korzyści materialne wynikające Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy, a podlegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych lub detalicznych niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystanie z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji. Zdaniem wnioskodawcy zakupione przez pracodawcę bilety dla pracowników i ich dzieci nie stanowią podstawy naliczenia składek na ubezpieczenia społeczne.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 24 kwietnia 2014 r. (data wpływu do Oddziału ZUS w Gdańsku dnia 5 maja 2014 r.) przedsiębiorca wskazał, że wartość zakupionych biletów uprawniających do przejazdów komunikacją miejską dla pracowników o wartości (...) zł na rok (...) i biletów dla dzieci pracowników spółki uprawniających do przejazdów komunikacją miejską zgodnie z obowiązująca taryfą przewozową, stanowią przychód ze stosunku pracy w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.). Ww. uprawnienie do biletów przysługuje pracownikom i ich dzieciom zgodnie z zapisem Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy, a bilety są w całości są finansowane przez wnioskodawcę.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył co następuje:

Stanowisko przedsiębiorcy we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji należy uznać za prawidłowe.

Artykuł 10 ust. 1 Ustawy o swobodzie działalności gospodarczej stanowi, że przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. Przez pojęcie "indywidualnej sprawy" należy rozumieć wykładnię przepisów dokonywaną w oparciu wyłącznie o zawarty we wniosku przedsiębiorcy opis istniejącego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Zgodnie natomiast z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2013 r., Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 10 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 i 2 oraz art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy z wyłączeniem przychodów wymienionych w § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. Nr 161, poz. 1106 z późn. zm.), jak również wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych. Zgodnie zaś z § 1 ww. rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.

Jednocześnie zgodnie z przywołanym przez wnioskodawcę § 2 ust. 1 pkt 26 ww. rozporządzenia podstawy wymiaru składek nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji. Wyłączenie z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, określonych kategorii przychodów zawarte w ww. rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe stanowi wyjątek od ogólnej zasady, iż podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne stanowi przychód, dlatego przepisy te muszą być interpretowane ściśle.

Z powyższego przepisu wynika iż z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne korzystają jedynie te przychody, które:

* wynikają z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu,

* przybierają postać niepieniężną,

* mają charakter materialny, a więc nie stanowią ekwiwalentu w formie pieniężnej,

* umożliwiają korzystanie z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

W świetle powyższego składki na ubezpieczenia społeczne nie powinny być naliczane od przychodu jaki pracownik uzyskuje korzystając z bezpłatnych przejazdów środkami transportu publicznego na podstawie udostępnionych przez pracodawcę biletów, a przyznanych pracownikom na podstawie układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzani lub przepisów o wynagradzaniu. Podobnie w przypadku przekazania tego typu biletów najbliższym członkom rodziny pracownika dopuszczalne będzie skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w § 2 ust. 1 pkt 26 cytowanego powyżej rozporządzenia. Wskazany przepis nie dokonuje rozróżnienia sytuacji samego pracownika otrzymującego bilety w warunkach opisanych powyżej z przeznaczeniem dla niego samego oraz przypadku, gdy bilety te zostaną wykorzystane przez członków jego rodziny. Istotne jest bowiem szczegółowe uregulowanie tej kwestii w Zakładowym Układzie Zbiorowym Pracy, Regulaminu Wynagradzania lub przepisach o wynagradzaniu, w szczególności określenie kręgu podmiotów uprawniających do skorzystania z przekazanych biletów. W sytuacji więc, gdy pracodawca przekazuje pracownikom zakupione bilety uprawniające do przejazdów środkami transportu publicznego pracowników oraz ich dzieci, to ich wartość nie jest uwzględniana w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne przy spełnieniu warunków wskazanych powyżej.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia. Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do właściwego Sądu Okręgowego - Wydziału Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl