DI/100000/43/368/2014 - Dodatek funkcyjny członka zarządu spółdzielni a składki na ubezpieczenia społeczne.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 kwietnia 2014 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych DI/100000/43/368/2014 Dodatek funkcyjny członka zarządu spółdzielni a składki na ubezpieczenia społeczne.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 672 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1442 z późn. zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku w sprawie z wniosku (...) w (...); z dnia 14 marca 2014 r. doręczonego dnia 19 marca 2014

r.

o wydanie pisemnej interpretacji:

-uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku w przedmiocie ustalenia czy od dodatku funkcyjnego członka zarządu spółdzielni winny być obliczane składki na ubezpieczenia społeczne

UZASADNIENIE

Dnia 19 marca 2014 r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku wpłynął wniosek (...) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca wskazał, iż zatrudnia pracownika na stanowisku kierownika sklepu i z tego tytułu otrzymuje wynagrodzenie za pracę. Ten pracownik został wybrany na mocy uchwały rady nadzorczej spółdzielni do pełnieni funkcji członka zarządu. Pozostaje to bez wpływu na wcześniejszą umowę o pracę.

Z chwilą wyboru na funkcję w zarządzie pracownikowi temu uchwałą rady nadzorczej został przyznany dodatek funkcyjny. W zaistniałej sytuacji pracownik otrzymuje od pracodawcy wynagrodzenie z podstawowego stosunku pracy (jako kierownik sklepu) oraz wymieniony dodatek funkcyjny za wykonywanie dodatkowej funkcji.

Wnioskodawca kieruje pytanie czy od dodatku funkcyjnego z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu winny być naliczane składki na ubezpieczenia społeczne i na ubezpieczenie zdrowotne.

W opinii wnioskodawcy dodatek funkcyjny z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu na podstawie wyboru nie stanowi tytułu do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych, ponieważ członka zarządu ze spółdzielnią wiążą tylko więzi organizacyjno-prawne, które powstały mocą aktu wyboru i ma tu zastosowanie art. 6 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, który nie wymienia powołania na mocy uchwały jako tytułu ubezpieczenia. Brak również zdaniem wnioskodawcy podstaw do odprowadzania składek na ubezpieczenie zdrowotne z tego tytułu, bowiem brak jest stosownej regulacji w art. 66 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył co następuje:

Stanowisko przedstawione przez we wniosku z dnia 14 marca 2014 r. doręczonym dnia 19 marca 2014 r. należy uznać za nieprawidłowe.

Katalog osób podlegających obowiązkowym ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym określono w art. 6 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Dla rozstrzygnięcia obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym konieczne jest ustalenie czy dana osoba posiada jeden z tytułów ubezpieczenia określonych tym przepisem.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają, z zastrzeżeniem art. 8 i 9, osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są pracownikami, z wyłączeniem prokuratorów.

Zgodnie z art. 52 § 1 ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze (Dz. U. z 2003 r. Nr 188, poz. 1848 z późn. zm.) z członkami zarządu zatrudnianymi w spółdzielni rada spółdzielni nawiązuje stosunek pracy - w zależności od powierzonego stanowiska - na podstawie umowy o pracę albo powołania (art. 68 Kodeksu pracy). Nie dotyczy to spółdzielni pracy, w których zatrudnienie członków następuje bez względu na stanowisko na podstawie spółdzielczej umowy o pracę, oraz tych spółdzielni produkcji rolnej, w których podstawą świadczenia pracy przez członków jest stosunek członkostwa.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z art. 68 § 1 Kodeksu pracy stosunek pracy nawiązuje się na podstawie powołania w przypadkach określonych w odrębnych przepisach. Zatrudnienie na podstawie powołania przewidzianego ww. art. 68 nie jest traktowane jako nawiązanie jedynie stosunku organizacyjnego (jak to może mieć miejsce choćby na podstawie art. 201 § 4 Kodeksu spółek handlowych), ale jako nawiązanie stosunku pracy.

Warto wskazać, iż zgodnie z art. 69 Kodeksu pracy jeżeli przepisy niniejszego oddziału nie stanowią inaczej, do stosunku pracy na podstawie powołania stosuje się przepisy dotyczące umowy o pracę na czas nie określony, z wyłączeniem przepisów regulujących:

1)

tryb postępowania przy rozwiązywaniu umów o pracę,

2)

rozpatrywanie sporów ze stosunku pracy w części dotyczącej orzekania:

a)

o bezskuteczności wypowiedzeń,

b)

(uchylona),

c)

o przywracaniu do pracy.

Stosownie do art. 18 ust. 1 oraz art. 20 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.

Zatrudnienie członka zarządu spółdzielni w ramach stosunku pracy powoduje, że o treści praw i obowiązków decyduje treść stosunku pracy. Wszystkie wypłaty realizowane w jego ramach będą stanowić podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu zatrudnienia. Powyższy pogląd wyraził Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 10 stycznia 2006 r. o sygn. akt I UK 121/05.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że przyszły członek zarządu będzie otrzymywał obok wynagrodzenia za pracę na stanowisku kierownika sklepu, dodatek funkcyjny za pełnienie funkcji członka zarządu.

W zaprezentowanym przypadku w pełni zastosowanie będzie miał pogląd, iż wynagrodzenie pracownika, co do zasady stanowi niepodzielny przychód, a składa się z różnych składników np. wynagrodzenia zasadniczego, dodatku stażowego czy też dodatku funkcyjnego. Brak jest natomiast jakichkolwiek podstaw do przyjęcia, iż przychód jakim jest wynagrodzenie za pracę ulega podziałowi ze względu na sposób finansowania.

Równocześnie Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, iż nie wydaje interpretacji indywidualnych w zakresie obowiązku opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne, gdyż ustawodawca nie przyznał mu kompetencji w tym zakresie na co wskazuje treść ww. art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. W związku z czym w oparciu o art. 66 § 1 i 2 Kodeksu postępowania administracyjnego organ zawiadamia, iż w przedmiotowej sprawie wnioskodawca jest uprawniony do wniesienia podania do właściwego miejscowo Dyrektora Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia. Takie podanie złożone zgodnie z niniejszym zawiadomieniem, w terminie 14 dni od daty doręczenia zawiadomienia uważa się za złożone w dniu wniesienia pierwszego podania.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do właściwego Wydziału Pracy i Ubezpieczeń Społecznych Sądu Okręgowego w (...) Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydala decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl