DI/100000/43/365/2019

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 maja 2019 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych DI/100000/43/365/2019

Decyzja nr 262

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (t.j.: Dz. U. z 2018 r. poz. 646 z ze. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j.: Dz. U. z 2019 r. poz. 300 z ze. zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku stanowisko zawarte we wniosku przedsiębiorcy (...) z dnia 2 kwietnia 2019 r., doręczonym dnia 2 kwietnia 2019 r. uznaje za:

- prawidłowe w części dotyczącej braku możliwości wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne korzyści w postaci równowartości pakietu punktów w ramach kafeteryjnego systemu świadczeń pozapłacowych pracowników pobierających wynagrodzenie za czas niezdolności do pracy, zasiłek chorobowy, opiekuńczy oraz świadczenie rehabilitacyjne;

- prawidłowe w części dotyczącej nieopłacania składek na ubezpieczenia społeczne od korzyści w postaci równowartości pakietu punktów w ramach kafeteryjnego systemu świadczeń pozapłacowych oferowanych pracownikom pobierającym zasiłek macierzyński i przebywających na urlopie wychowawczym.

UZASADNIENIE

Dnia 2 kwietnia 2019 r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku wpłynął wniosek złożony przez (...) o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ustawy - Prawo przedsiębiorców. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 kwietnia 2019 r. doręczonym dnia 23 kwietnia 2019 r. W dniu 16 kwietnia 2019 r. wnioskodawca uiścił również dwie dodatkowe opłaty do wniosku w wysokości 80 zł.

Wnioskodawca wskazał, że w związku z przeprowadzanymi zmianami w polityce wynagrodzeń w przedsiębiorstwie został wprowadzony kafeteryjny system świadczeń pozapłacowych dla pracowników. System opiera się o funkcjonowanie specjalnej platformy internetowej (...) na której stworzone zostały indywidualne konta pracowników. Co miesiąc pracodawca zasila konta pracowników określoną liczbą punktów w zależności od posiadanego przez nich stażu pracy. Zasadą jest, iż 1 punkt to równowartość złotówki. Za zgromadzone punkty pracownik może zakupywać dla siebie różne benefity np. bilety do kina, dodatkowe ubezpieczenie medyczne, ubezpieczenie na życie, kartę sportową. W zależności od rodzaju wybranych przez siebie benefitów, jeżeli ilość przyznanych punktów jest niewystarczająca, pracownik może różnicę dopłacić przelewem bezpośrednio na platformie lub może być ona potracona za jego zgodą z wynagrodzenia. Pracownik sam dokonuje wyboru benefitów co miesiąc, indywidualnie poprzez swoje konto na platformie. Przekazane pracownikom punkty mogą być gromadzone, ale nie mogą być spieniężone - co oznacza, że pracownik może wydać je jedynie na usługi i towary dostępne w obniżonych cenach w systemie kafeteryjnym na platformie oraz, że pracownikowi nie przysługuje za niewykorzystane punkty ekwiwalent pieniężny. Co miesiąc równowartość przekazanych punktów pracownikom pracodawca dolicza do przychodu, który podlega opodatkowaniu i ozusowaniu. Fundusze przeznaczone na zasilanie kont pracowników na platformie pochodzą ze środków obrotowych pracodawcy. Ilość przekazywanych punktów uzależniona jest jedynie od stażu pracy pracownika oraz jego sytuacji materialnej. Do programu włączeni są wszyscy pracownicy z wyjątkiem osób zatrudnionych na okres próbny, pracowników będących w okresie wypowiedzenia oraz przebywających na urlopie bezpłatnym. Pozostałym pracownikom bez względu na to czy są na zwolnieniu chorobowym, urlopie macierzyńskim czy wychowawczym pracodawca zasila konto stałą ilością punktów, nie pomniejszając jej w żaden sposób za okres absencji. Wnioskodawca wnosi o pomoc w rozstrzygnięciu jak taki system kafeteryjny powinien być traktowany podczas pobierania przez pracownika wynagrodzenia i zasiłku chorobowego, opiekuńczego, macierzyńskiego, świadczenia rehabilitacyjnego i świadczeń z ubezpieczenia wypadkowego, oraz w czasie trwania urlopu wychowawczego. W treści regulaminu kafeteryjnych świadczeń pozapłacowych nie ma żadnej informacji o tym co dzieje się z zasileniem konta pracowników podczas jego nieobecności z pracy z tytułu przebywania na urlopie macierzyńskim, ojcowskim, rodzicielskim, wychowawczym, pobierania wynagrodzenia chorobowego, zasiłku chorobowego, rehabilitacyjnego, opiekuńczego oraz zasiłku z ubezpieczenia wypadkowego. Wymienione są jedynie okresy kiedy pracownik nie otrzyma zasilenia konta punktami tj. w czasie trwania umowy na okres próbny, w okresie urlopu bezpłatnego, w okresie wypowiedzenia umowy o pracę. W pozostałych innych niewymienionych wyżej przypadkach-pracodawca zasila konto pracownika stałą ilością punktów nie pomniejszając jej w żaden sposób.

W ocenie wnioskodawcy równowartość pakietu punktów: - za czas pobierania wynagrodzenia chorobowego, zasiłku chorobowego, opiekuńczego, świadczenia rehabilitacyjnego oraz świadczeń z ubezpieczenia wypadkowego - powinna w całości stanowić podstawę oskładkowania, ze względu na brak stosownych regulacji w regulaminie świadczeń pozapłacowych,- za czas urlopu macierzyńskiego (ojcowskiego, rodzicielskiego) i wychowawczego nie należy odprowadzać składek od przekazywanych pracownikowi punktów, gdyż pracownik korzystający z takich urlopów nie podlega ubezpieczeniom społecznym i ubezpieczeniu zdrowotnemu z tytułu pozostawania w stosunku pracy. W tym okresie pracodawca nie odprowadza za niego składek z tytułu zatrudnienia, gdyż pozostawanie na urlopie macierzyńskim, ojcowskim czy wychowawczym stanowi odrębny tytuł do ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego. Na podstawie art. 18 ust. 6 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe z tytułu pobierania zasiłku macierzyńskiego stanowi kwota tego zasiłku, z wyjątkiem przychodów ze stosunku pracy należnych za wcześniejszy okres świadczenia pracy. Podobnie jest w przypadku pracownika przebywającego na urlopie wychowawczym. W tym okresie pracownik nie podlega pracowniczym ubezpieczeniom, a obowiązkowym tytułem do ubezpieczenia emerytalnego i rentowego dla pracownika jest przebywanie na urlopie wychowawczym. Podstawę ubezpieczenia społecznego zgodnie z art. 18 ust. 5b ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych stanowi kwota 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego przyjętego do ustalenia kwoty rocznej podstawy wymiaru składek ogłoszonego w trybie art. 19 ust. 10 na dany rok kalendarzowy, z zastrzeżeniem ust. 14 i 15. Natomiast inne świadczenia wypłacone przez pracodawcę i przysługujące pracownikowi w okresie przebywania na urlopie wychowawczym, macierzyńskim, ojcowskim, rodzicielskim oraz pobierania z tego tytułu zasiłku macierzyńskiego (a więc w okresie faktycznego nieświadczenia pracy) nie stanowią podstawy wymiaru składki z tytuły stosunku pracy. Z tego względu również w sytuacji, gdy pomimo braku wyraźnego zapisu w regulacjach płacowych pracodawca finansuje program kafeteryjny pracownikom pobierającym zasiłki macierzyńskie oraz przebywających na urlopie wychowawczym, to punkty przysługujące odpowiednio za ten okres nie stanowią podstawy wymiaru składek. Wnioskodawca zauważa, że podobne stanowisko zajęto w indywidualnej interpretacji: DI/100000/43/876/2016 czy DI/200000/43/809/2017.

Pismem z dnia 10 kwietnia 2019 r. doręczonym dnia 15 kwietnia 2019 r. wnioskodawca został wezwany do uzupełnienia braków wniosku między innymi poprzez wskazanie wprost:

- czy świadczenia o których mowa we wniosku, stanowią przychód w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1509 z ze. zm.) osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy;

- czy do świadczeń, o których mowa we wniosku pracownik ma prawo w okresie pobierania wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy, zasiłku chorobowego, macierzyńskiego, opiekuńczego, świadczenia rehabilitacyjnego, w myśl postanowień układów zbiorowych pracy lub przepisów o wynagradzaniu i są one wypłacane za okres pobierania tego wynagrodzenia lub zasiłku (aktualna treść wniosku jest niejasna, precyzyjne wskazanie tych okoliczności jest niezbędne, jeśli wnioskodawca uważa, iż w opisanym przypadku zastosowanie ma § 2 ust. l pkt 24 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe - Dz. U. z 2017 r. poz. 1949 z ze. zm.);

- czy zamiarem wnioskodawcy jest korzystanie z wyłączenia przewidzianego w ww.przepisie również za okres pobierania przez pracownika wszystkich świadczeń z ubezpieczenia wypadkowego przewidzianych w art. 6 ust.l ustawy z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1386 z ze. zm.) czy też jedynie za okres pobierania zasiłku chorobowego dla ubezpieczonego, którego niezdolność do pracy spowodowana została wypadkiem przy pracy lub chorobą zawodową.

Uzupełniając wniosek pismem z dnia 16 kwietnia 2019 r. doręczonym dnia 23 kwietnia 2019 r. wnioskodawca wskazał, że:

- (...) równowartość świadczenia opisanego we wniosku stanowi przychód pracowników podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych ze stosunku pracy, (...)

- (...) na temat przysługiwania pracownikom i wypłaty świadczenia w postaci punktów na platformie przepisy zakładowe regulujące system świadczeń pozapłacowych zawierają jedynie zapis w brzmieniu:

1. System świadczeń pozapłacowych dotyczy wszystkich pracowników oraz członków Zarządu firmy spełniających następujące kryteria:

* Zatrudnienie na czas określony lub nieokreślony,

* Nie będący w okresie wypowiedzenia,

2. Zawieszenie wypłaty świadczenia następuje w przypadku:

* Urlopu bezpłatnego

Z powyższego wynika, iż do programu włączeni są wszyscy pracownicy, z wyjątkiem osób zatrudnionych na okres próbny oraz pracowników będących w okresie wypowiedzenia. Natomiast osobom przebywającym na urlopie bezpłatnym za okres przebywania na tym urlopie pracodawca nie przekazuje punktów w ogóle.

Pozostałym pracownikom bez względu na to czy są na zwolnieniu chorobowym, urlopie macierzyńskim czy wychowawczym pracodawca zasila konto stałą ilością punktów, nie pomniejszając jej w żaden sposób za okres absencji i pobierania wynagrodzenia chorobowego czy jakichkolwiek zasiłków.

- zamiarem wnioskodawcy jest możliwość korzystania z wyłączenia, za okres wypłaty zasiłku chorobowego oraz świadczenia rehabilitacyjnego dla ubezpieczonego, którego niezdolność do pracy spowodowana została wypadkiem przy pracy lub chorobą zawodową - gdyż jako płatnik wnioskodawca jest uprawniony do wypłaty zasiłków.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył co następuje:

Zgodnie z przepisem art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej lub składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna). Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej może dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych (art. 34 ust. 2 ustawy). Natomiast w myśl art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 34 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Stanowisko wyrażone przez wnioskodawcę we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców uznać należy za prawidłowe w części dotyczącej braku możliwości wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne korzyści w postaci równowartości pakietu punktów w ramach kafeteryjnego systemu świadczeń pozapłacowych pracowników pobierających wynagrodzenie za czas niezdolności do pracy, zasiłek chorobowy, opiekuńczy oraz świadczenie rehabilitacyjne.

Zasady opłacania składek na ubezpieczenia społeczne regulują przepisy ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.

Stosownie do treści art. 18 ust. 1 i ust. 2, art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz § 1 rozporządzenia ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 1949), podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe) pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1509 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Zgodnie zaś z § 1 ww. rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 24 ww. rozporządzenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią składniki wynagrodzenia, do których pracownik ma prawo w okresie pobierania wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy, zasiłku chorobowego, macierzyńskiego opiekuńczego świadczenia rehabilitacyjnego, w myśl postanowień układów zbiorowych pracy lub przepisów o wynagradzaniu, jeżeli są one wypłacane za okres pobierania tego wynagrodzenia lub zasiłku.

Przepis z § 2 ust. 1 pkt 24 ww. rozporządzenia ma zastosowanie do wszystkich składników przychodu, do których zachowują prawo pracownicy w okresie pobierania wynagrodzenia za czas choroby oraz zasiłków.

Z treści wniosku, jak i dokonanego uzupełnienia nie wynika, że wnioskodawca uregulował kwestię prawa pracownika do ww. korzyści w okresie pobierania wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy, zasiłku chorobowego, opiekuńczego, świadczenia rehabilitacyjnego, w układzie zbiorowym pracy czy przepisach o wynagradzaniu, wnioskodawca powołuje się jedynie na zapis zawarty w przepisach zakładowych regulujących system świadczeń pozapłacowych, co nie jest wystarczające dla stwierdzenia, że wnioskodawca wypełnił warunki zawarte § 2 ust. 1 pkt 24 ww. rozporządzenia.

Wobec powyższego nie istnieją podstawy do uznania, iż wymienione świadczenia powinny zostać wyłączone z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne. Wnioskodawca nie przedstawił również żadnych innych okoliczności, które mogłyby wskazywać, iż wymienione świadczenia winny być wyłączone z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Jednocześnie z art. 81 ust. l ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1510 ze zm.) wynika, iż do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób. Oznacza to, że wspomniane świadczenia będą stanowić również podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne.

Stanowisko wyrażone przez wnioskodawcę we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców uznać należy za prawidłowe w części dotyczącej nieopłacenia składek na ubezpieczenia społeczne od korzyści w postaci równowartości pakietu punktów w ramach kafeteryjnego systemu świadczeń pozapłacowych oferowanych pracownikom pobierającym zasiłek macierzyński i przebywających na urlopie wychowawczym.

Źródłem istnienia obowiązku ubezpieczeń emerytalnego i rentowych jest posiadanie tytułu do objęcia tymi ubezpieczeniami. Ustalenie podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe co do zasady możliwe jest więc wyłącznie wówczas, gdy dana osoba posiada tytuł do ubezpieczeń lub gdy przychód osiągany przez tę osobę pozostaje w bezpośrednim związku z takim tytułem.

Podkreślenia wymaga, iż pobieranie zasiłku macierzyńskiego stanowi odrębny od umowy o pracę tytuł do obowiązkowych ubezpieczeń emerytalnego i rentowych. W tym okresie pracownik nie podlega pracowniczym ubezpieczeniom społecznym (art. 6 ust. 1 pkt 19 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych).

Z treści art. 18 ust. 6 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych wynika, iż podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, w przypadku ubezpieczonych pobierających zasiłek macierzyński stanowi kwota tego zasiłku. Zgodnie natomiast z art. 29 ust. 5a ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (tekst jedn.: z 2017 r., poz. 1368 ze zm.) zasiłek macierzyński przysługuje także ubezpieczonemu przez okres ustalony przepisami Kodeksu pracy jako okres urlopu ojcowskiego.

Zatem, wartość korzyści w postaci równowartości pakietu punktów w ramach kafeteryjnego systemu świadczeń pozapłacowych uzyskanych przez pracowników w okresie i za okres przebywania na urlopie macierzyńskim, ojcowskim lub rodzicielskim i pobierania przez nich zasiłku macierzyńskiego nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu stosunku pracy, ponieważ prawo do tych świadczeń nie przysługuje za okres świadczenia pracy, tylko z racji pobierania zasiłku macierzyńskiego.

Przebywanie na urlopie wychowawczym również stanowi odrębny od umowy o pracę tytuł do obowiązkowych ubezpieczeń emerytalnego i rentowych. W tym okresie pracownik nie podlega pracowniczym ubezpieczeniom społecznym (art. 6 ust. 1 pkt 19 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych). Okres urlopu wychowawczego jest bowiem okresem przerwy w ubezpieczeniu pracowniczym. Tytułem do obowiązkowych ubezpieczeń emerytalnego i rentowych jest korzystanie z urlopu wychowawczego, jeżeli osoba ta nie ma ustalonego prawa do emerytury lub renty oraz innych tytułów rodzących obowiązek ubezpieczeń emerytalnego i rentowych, tak wynika z dyspozycji art. 6 ust. 1 pkt 19 w związku z art. 9 ust. 6 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe za osoby przebywające na urlopach wychowawczych ustalane są wyłącznie od podstaw wynikających z art. 18 ust. 5b i ust. 14 ww. ustawy, za wyjątkiem przychodów ze stosunku pracy należnych za wcześniejszy okres świadczenia pracy (np. zaległe wynagrodzenie, premie, nagrody roczne) wypłacanych w okresie urlopu wychowawczego. W takim przypadku wymienione przychody stanowią podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe ze stosunku pracy, gdyż są one należne za okres wykonywania pracy. Inne świadczenia opłacane przez pracodawcę za okres urlopu wychowawczego (a więc okresu nieświadczenia pracy) nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z tytułu stosunku pracy, gdyż prawo do tych świadczeń nie przysługuje za okres świadczenia pracy.

Konkretyzując, z treści art. 18 ust. 5b i 14 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych wynika, iż podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w przypadku osób przebywających na urlopie wychowawczym stanowi kwota 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego przyjętego do ustalenia kwoty ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek, na dany rok kalendarzowy, z tym, że podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe osób przebywających na urlopie wychowawczym nie może być wyższa niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie wypłacone za okres 12 miesięcy kalendarzowych poprzedzających urlop wychowawczy i nie może być niższa niż 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia. Składka w nowej wysokości obowiązuje od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia danego roku.

Zatem, wartość korzyści w postaci równowartości pakietu punktów w ramach kafeteryjnego systemu świadczeń pozapłacowych uzyskanych przez pracowników w okresie przebywania przez nich na urlopie wychowawczym nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu stosunku pracy, ponieważ prawo do tych świadczeń nie przysługuje za okres świadczenia pracy, tylko z racji przebywania na urlopie wychowawczym.

W odniesieniu do ubezpieczenia zdrowotnego wskazać należy, iż zasiłek macierzyński nie stanowi podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne, w związku z czym od wartości ww. świadczeń przysługujących pracownikom za okres pobierania zasiłku macierzyńskiego nie opłaca się składki na ubezpieczenie zdrowotne, argument a contrario z art. 81 w zw. z art. 66 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1510 ze zm.).

Ponadto w sytuacji obowiązku podlegania ubezpieczeniu zdrowotnemu w oparciu o art. 66 ust. 1 pkt 32 ww. ustawy, który stanowi, że obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego podlegają osoby korzystające z urlopu wychowawczego niepodlegające obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego z innego tytułu, podstawą wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne w myśl art. 81 ust. 8 pkt 10 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych jest dla tych osób kwota odpowiadająca wysokości zasiłku opiekuńczego przysługującego na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych.

Tym samym wartość świadczeń, o których mowa we wniosku finansowanych przez pracodawcę pracownikom przebywającym na urlopie wychowawczym nie stanowi również podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania. Stosownie do art. 35 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia. Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 34 ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, odwołanie do właściwego Wydziału Ubezpieczeń Społecznych Sądu Okręgowego w (...))Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl