DI/100000/43/269/2016 - Możliwość nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne oraz Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych pracowników wartości pakietów medycznych oferowanych pracownikom przez pracodawcę po cenach niższych niż detaliczne.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 marca 2016 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych DI/100000/43/269/2016 Możliwość nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne oraz Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych pracowników wartości pakietów medycznych oferowanych pracownikom przez pracodawcę po cenach niższych niż detaliczne.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2015 r. poz. 584 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 121 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte we wniosku (...) z dnia 15 lutego 2016 r. złożonym w dniu 2 marca 2016 r. dotyczące nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne oraz Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych pracowników wartości pakietów medycznych oferowanych pracownikom przez pracodawcę po cenach niższych niż detaliczne.

UZASADNIENIE

W dniu 2 marca 2016 r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku wpłynął wniosek (...) z dnia 15 lutego 2016 r. o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca wskazał, iż zamierza podpisać z ubezpieczycielem umowę grupowego ubezpieczenia na życie i zdrowie zapewniającą możliwość objęcia pracowników Spółki dodatkowym ubezpieczeniem zdrowotnym w ramach tzw. Pakietu Medycznego. Pracownicy Spółki, którzy przystąpią do ubezpieczenia, będą mogli korzystać z usług medycznych i szczepień ochronnych objętych ubezpieczeniem w ramach danego Pakietu Medycznego.

Ubezpieczyciel obciążać będzie Spółkę za nabyte przez Spółkę Pakiety Medyczne, zaś Spółka będzie udostępniać te Pakiety Medyczne swoim pracownikom za częściowym wynagrodzeniem. W efekcie składka miesięczna za Pakiet Medyczny będzie finansowana zarówno przez Spółkę, jak i pracownika. Wysokość składki opłacanej przez pracownika, w zależności od tego, jaki wariant zostanie wybrany, będzie wynosiła minimum (...) zł, a różnicę będzie pokrywała Spółka. Różnica między kwotą uiszczoną przez Spółkę na rzecz Ubezpieczyciela, a kwotą uiszczoną przez pracownika na rzecz Spółki stanowić będzie dla pracownika przychód ze stosunku pracy zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r. (tekst jedn.: Dz. U. N, 2012, poz. 361 z późn. zm.), jako wartość świadczeń częściowo odpłatnych.

Ponadto Spółka zamierza wprowadzić do obowiązującego regulaminu wynagradzania zapis o uprawnieniu pracowników do zakupu Pakietów Medycznych w następującym brzmieniu:

1. "W ramach oferowanych przez Pracodawcę usług ubezpieczenia zdrowotnego uprawniającego do korzystania z opieki medycznej (dalej: "Pakiety Medyczne") każdy Pracownik jest uprawniony do zakupu Pakietu Medycznego dla siebie osobiście w cenie (...) zł miesięcznie, która jest kwotą niższą niż detaliczna cena Pakietu Medycznego nabywanego przez Pracodawcę. Pracodawca jest zobowiązany do sfinansowania pozostałej kwoty, która stanowi różnicę pomiędzy ceną nabycia przez Pracodawcę Pakietu Medycznego a kwotą uiszczoną przez Pracownika. Różnica ta stanowi przychód dla Pracownika i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

2. Dodatkowo Pracownik ma możliwość zakupu Pakietu Medycznego dla wskazanych członków jego rodziny (małżonek/partner oraz dzieci w wieku do ... lat). Składka za takie Pakiety Medyczne jest w całości finansowana przez Pracownika.

3. Pracownik jest obowiązany do uiszczenia należności wynikającej z zakupionych przez Pracownika Pakietów Medycznych w trybie potrącenia przez Pracodawcę odpowiedniej kwoty z wynagrodzenia, na co Pracownik wyrazi zgodę.

4. Postanowienia pkt 1, 2 i 3 powyżej nie mają zastosowania w przypadku, gdy Pracodawca zrezygnuje z oferowania Pakietów Medycznych".

Przedmiotem niniejszego wniosku są Pakiety Medyczne, o których mowa w pkt 1 regulaminu wynagradzania.

Wnioskodawca kieruje pytanie, czy w przedstawionych powyżej okolicznościach zdarzenia przyszłego część składki za Pakiety Medyczne finansowana przez Spółkę stanowić będzie podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne oraz na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

We własnym stanowisku w sprawie wnioskodawca wskazuje, iż stosownie do § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. Nr 161, poz. 1198 z późn. zm.; dalej: "Rozporządzenie") podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, zwanych dalej "składkami", stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z zastrzeżeniem art. 18 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, zwanej dalej "ustawą", oraz § 2. Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia z podstawy wymiaru składek wyłączone są korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji. Z literalnego brzmienia ww. przepisów wynika, że aby korzyść materialna stanowiąca u pracownika przychód za stosunku pracy nie rodziła obowiązku opłacania składek, powinna zostać przyznana pracownikowi na mocy m.in. regulaminu wynagradzania, a także przybrać formę niepieniężną, m.in. formę zakupu usług po cenach niższych niż detaliczne. Oznacza to, że pracownik powinien partycypować w kosztach zakupu usług.

Wnioskodawca wskazuje dalej, iż stosownie do art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach z opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 581 z późn. zm.) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe tych osób. Tym samym powyższe wyłączenie, przewidziane w § 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia, będzie miało zastosowanie również do ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne.

Natomiast obowiązkowe składki na Fundusz Pracy ustala się do kwot stanowiących podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe wynoszących w przeliczeniu na okres miesiąca co najmniej minimalne wynagrodzenie, w myśl art. 104 ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 149 z późn. zm.).

Ponadto, w świetle art. 29 ust. 1 ustawy z 13 lipca 2006 o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 272 z późn. zm.), składkę na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych ustala się od wypłat stanowiących podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe niezależnie od wysokości kwoty stanowiącej podstawę wymiaru składek.

Zdaniem Spółki, mając na uwadze okoliczności zdarzenia przyszłego opisane przez Spółkę powyżej, należy uznać, iż spełnione będą warunki do zastosowania wyłączenia z podstawy wymiaru składek, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia, tj.:

* pracownicy uzyskiwać będą korzyści, które stanowić będą przychód ze stosunku pracy w postaci świadczeń częściowo odpłatnych,

* korzyści te polegać będą na zakupie usług w postaci Pakietów Medycznych po cenach niższych niż detaliczne - pracownicy będą partycypować w kosztach Pakietów Medycznych, ale jedynie w części, zaś pozostałą część finansuje Spółka, jako pracodawca (zdaniem Spółki warunek ten będzie spełniony również wtedy, gdy pracownicy będą partycypować w kosztach zakupu Pakietów Medycznych w nieznacznej części, np. zł),

* uprawnienie do uzyskania takich korzyści przewidziane będzie w regulaminie wynagradzania.

Biorąc powyższe pod uwagę, w opinii Spółki przychód, który pracownicy uzyskają w okolicznościach zdarzenia przyszłego, zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia nie będzie stanowić podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, a w konsekwencji również składek na ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

Przedsiębiorca zauważa, iż przedstawione stanowisko jest zgodne ze stanowiskiem prezentowanym przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych w wydawanych interpretacjach indywidualnych, np.:

* w decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku z dnia 3 września 2013 r. (DI/100000/451/1096/2013), z dnia 13 lutego 2013 r. (DI/100000/451/64/2013), z dnia 23 lipca 2013 r. (DI/100000/451/934/2013),

* w decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie z dnia 29 sierpnia 2013 r. (WPI/200000/451/1083/2013), z dnia 20 sierpnia 2013 r. (WPI/200000/451/1073/2013), z dnia 26 czerwca 2013 r. (WPI/200000/451/853/2013), z dnia 5 czerwca 2013 r. (WPI/200000/451/678/2013).

Mając na uwadze treść wniosku, jak również obowiązujące w tym przedmiocie przepisy prawa, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył, co następuje:

Stanowisko wyrażone przez wnioskodawcę we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej uznać należy za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 i 2 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy z wyłączeniem przychodów wymienionych w § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, jak również wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Za przychody ze stosunku pracy uważa się: wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Zgodnie z przywołanym przez wnioskodawcę § 2 ust. 1 pkt 26 ww. rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z podstawy wymiaru składek na ww. ubezpieczenia wyłączone są korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

W świetle powyższego składki na ubezpieczenia społeczne nie powinny być naliczane od przychodu pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy stanowiącego korzyść materialną wynikającą z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegającą na umożliwieniu pracownikowi skorzystania z artykułów, przedmiotów lub usług jedynie za częściową odpłatnością.

Częściowa odpłatność polega w tym przypadku na partycypowaniu pracownika (choćby symbolicznym) w pokryciu kosztów zakupu niektórych artykułów, przedmiotów lub usług, w efekcie pracownik uzyskuje je odpłatnie, ale po cenie niższej niż ta, którą musiałby uiścić w przypadku samodzielnego nabycia dóbr - po cenie niższej niż ich cena detaliczna.

Podsumowując, jeżeli świadczenie na rzecz pracownika przybierze zagwarantowaną w regulaminie wynagradzania postać zakupu po cenach niższych niż detaliczne pakietów medycznych (miesięczna składka będzie współfinansowana przez pracownika i pracodawcę) oraz nie będzie stanowić ekwiwalentu w formie pieniężnej i będzie przychodem uzyskiwanym przez pracownika w ramach stosunku pracy w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, to zostanie ono wyłączone z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne na podstawie powołanego wyżej przepisu rozporządzenia.

W praktyce oznacza to, że wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne będzie podlegała wartość różnicy pomiędzy ceną nabycia usługi a ponoszoną przez pracownika odpłatnością. Jest to równoznaczne z brakiem obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od ww. wartości.

Jak wskazał wnioskodawca, z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 581 z późn. zm.) wynika, iż do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.

Powyższe ma również zastosowanie w odniesieniu do składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Wynika to z brzmienia art. 104 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 149 z późn. zm.) oraz art. 29 ustawy z dnia 13 sierpnia 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 272 z późn. zm.).

W konsekwencji ww. korzyści będą korzystały także z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych

Mając na uwadze powyższe, orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do (...) Wydziału Pracy i Ubezpieczeń Społecznych Sądu Okręgowego w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl