DI/100000/43/192/2015 - Możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracownika wartości wydatków związanych z dowozem pracowników do miejsc wykonywania zlecenia w ramach delegacji służbowej oraz wydatków związanych z zakwaterowaniem pracowników podczas delegacji służbowej w wynajętych przez spółkę lokalach mieszkalnych, motelach czy też hotelach lub pokojach gościnnych w kwaterach prywatnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 marca 2015 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych DI/100000/43/192/2015 Możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracownika wartości wydatków związanych z dowozem pracowników do miejsc wykonywania zlecenia w ramach delegacji służbowej oraz wydatków związanych z zakwaterowaniem pracowników podczas delegacji służbowej w wynajętych przez spółkę lokalach mieszkalnych, motelach czy też hotelach lub pokojach gościnnych w kwaterach prywatnych.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 672 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 121), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte we wniosku (...) z dnia 11 lutego 2015 r. doręczonym dnia 16 lutego 2015 r. uzupełnionym dnia 9 marca 2015 r. dotyczące wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracownika wartości wydatków związanych z dowozem pracowników do miejsc wykonywania zlecenia w ramach delegacji służbowej oraz wydatków związanych z zakwaterowaniem pracowników podczas delegacji służbowej w wynajętych przez spółkę lokalach mieszkalnych, motelach czy też hotelach lub pokojach gościnnych w kwaterach prywatnych.

UZASADNIENIE

Dnia 16 lutego 2015 r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku wpłynął wniosek z dnia 11 lutego 2015 r. (...) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 marca 2015 r., doręczonym dnia 9 marca 2015 r.

Wnioskodawca wskazał, iż prowadzi działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług montażu (...). Siedzibą Spółki jest miasto (...). Przedmiotowe usługi są wykonywane na terenie siedziby wnioskodawcy oraz na terenie kraju, a w szczególności na terenie miasta (...) lub jego okolic. Strona wykonując przedmiotowe prace montażowe zatrudnia pracowników na umowę o pracę. W zawartych umowach o pracę pracownicy mają wskazane, iż miejscem pracy pracownika jest miasto (...). W przypadku gdy usługi montażowe są wykonywane poza (...), strona wystawia zatrudnionym pracownikom delegacje służbowe oraz wypłaca diety i inne należności pracownicze, np. ryczałt za nocleg, aktualnie w wysokości oraz na zasadach określonych rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 167). Od wypłacanych pracownikom diet oraz innych należności za czas podróży służbowej wnioskodawca nie nalicza oraz nie potrąca składek na ubezpieczenia społeczne. Nadto Spółka podczas delegowania pracowników ponosi wydatki związane z dowożeniem własnym lub wynajętym środkiem transportu pracowników poza obszar miasta (...) na miejsce wykonywania usług montażowych oraz wnioskodawca ponosi też wydatki z tytułu zakwaterowania pracowników podczas delegacji w wynajętych lokalach mieszkalnych, motelach lub też pokojach gościnnych na kwaterach prywatnych. Na wniosek Spółki Minister Finansów reprezentowany przez Dyrektora Izby Skarbowej w (...) wydał w dniu 28 stycznia 2015 r. interpretację indywidualną dotyczącą stosowania przez płatnika przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w której wskazał, że opisane powyżej świadczenia pracownicze stanowią przychód z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy związany z podróżą służbową, o którym to przychodzie mowa w art. 10 ust. 1 oraz art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 199 lr. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), dalej w skrócie ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych lub u.p.o.d.f., który to przychód na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Należne wynagrodzenie za pracę jest wypłacane pracownikom wnioskodawcy, nie później do dnia 10 miesiąca, następującego po miesiącu za który jest należne.

Wnioskodawca przywołuje następnie przepisy będące przedmiotem interpretacji:

a)

art. 6 ust. 1 pkt 1 oraz art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 13 października I998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 121 z późn. zm.), dalej w skrócie ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych lub u.o.s.u.s.,

b)

§ 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia I998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i rentowe (Dz. U. Nr 137, poz. 887 z późn. zm.), dalej w skrócie - rozporządzenie

Wnioskodawca powziął wątpliwości czy na Spółce spoczywa obowiązek naliczania oraz potrącania i deklarowania w danym miesiącu rozliczeniowym składek na ubezpieczenia społeczne od wartości poniesionych wydatków związanych z dowożeniem pracowników na miejsce wykonywania zlecenia w ramach delegacji służbowej, które to miejsce znajduje się poza obszarem miasta (...) oraz od wartości wydatków związanych zakwaterowaniem podczas delegacji służbowej pracowników zatrudnionych przy montażu konstrukcji metalowych poza obszarem miasta (...) w wynajętych przez Spółkę lokalach mieszkalnych, motelach czy też w hotelach lub w pokojach gościnnych na kwaterach prywatnych.

Zdaniem strony opisane we wniosku wydatki ponoszone są w ramach prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej oraz stosownie w § 1 rozporządzenia nie są to przychody pracowników w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osiągane u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, gdyż są one zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Reasumując powyższe należy uznać, iż na płatniku nie spoczywa obowiązek naliczania oraz potrącania i deklarowania składek na ubezpieczenia społeczne od wartości poniesionych w danym miesiącu rozliczeniowym wydatków związanych z dowożeniem pracowników na miejsce wykonywania zlecenia, które to miejsce znajduje się poza obszarem miasta (...) oraz od wartości wydatków związanych zakwaterowaniem podczas delegacji służbowej pracowników zatrudnionych przy montażu konstrukcji metalowych poza obszarem miasta (...) w wynajętych przez wnioskodawcę lokalach mieszkalnych, motelach czy też w hotelach lub w pokojach gościnnych na kwaterach prywatnych.

W piśmie z dnia 3 marca 2015 r. stanowiącym uzupełnienie do wniosku wnioskodawca wskazał, iż wydatki związane z dowozem pracowników do miejsc wykonywania zlecenia w ramach delegacji służbowej oraz wydatki związane z zakwaterowaniem pracowników podczas delegacji służbowej w wynajętych przez Spółkę w lokalach mieszkalnych, motelach czy też hotelu lub pokojach gościnnych na kwaterach prywatnych, o którym to wydatkach mowa we wniosku Spółki z dnia 11 lutego 2015 r., nie stanowią przychodu w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. w podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) osiąganego przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.

Jednocześnie wnioskodawca wskazał, iż:

1.

wnioskodawca nie pragnie składając opisany powyżej wniosek rozstrzygnięcia w przedmiocie kwalifikacji podatkowej przedmiotowych świadczeń pracowniczych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych,

2.

wnioskodawca informuje, iż nie żąda potwierdzenia przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych czy przyjęta przez niego praktyka postępowania względem pracowników jest prawidłowa. Co do przepisów prawa z zakresu systemu ubezpieczeń, które dotyczą wniosku z dnia 11 lutego 2015 r. wnioskodawca wskazał, że zostały one wskazane we wniosku z dnia 11 lutego 2015 r. oraz związane są między innymi z ustaleniem czy ww. wydatki stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 1998 r. Nr 161, poz. 1106 z późn. zm.) nie stawią podstawy wymiaru składek,

3.

wnioskodawca informuje, iż wniosek dotyczy jednej grupy pracowników, a mianowicie tych pracowników Spółki którym strona wypłaca diety oraz pokrywa koszty dowozu do pracy i udostępnia nocleg wynajętych lokalach mieszkalnych, motelach lub w hotelu lub w pokojach gościnnych na kwaterach prywatnych.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył co następuje:

Stanowisko wyrażone przez przedsiębiorcę we wniosku o wydanie interpretacji uznać należy za prawidłowe.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych wskazuje, iż przepis art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej stanowi, że przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. Wprowadzony artykułem 7 ustawy z dnia 16 listopada 2012 r. o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce (Dz. U. z 2012 r. poz. 1342) art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych stanowi, iż Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 10 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 i 2 oraz art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy z wyłączeniem przychodów wymienionych w § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, jak również wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Za przychody ze stosunku pracy, zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.) uważa się: wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Zgodnie z wyżej cytowaną treścią art. 18 ust. 1 i 2 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy. Jeśli więc określone świadczenie (składnik wynagrodzenia) nie stanowi przychodu ze stosunku pracy, to nie istnieje z tego tytułu obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne.

Podkreślenia wymaga tutaj także okoliczność, Że rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, które wymierna enumeratywnie świadczenia, jako niepodlegające wliczeniu do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne odnosi się do przychodów ze stosunku pracy.

W sytuacji wskazania, iż świadczenia, o których stanowi wniosek nie stanowią przychodu z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy stanowisko wnioskodawcy, wskazujące, iż świadczenia te należy wyłączyć z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne uznać należy za prawidłowe.

Na marginesie należy wskazać, iż jednoznaczny sposób ujęcia w art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych przez ustawodawcę zakresu przedmiotowego wniosków o wydanie pisemnej interpretacji, uniemożliwia Zakładowi wydanie interpretacji w sprawach stosunku pracy. Jak stanowi art. 10a ust. 4 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, zasady i tryb udzielania interpretacji przepisów prawa podatkowego reguluje ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.).

Dlatego też, Zakład wydając interpretację w przedmiotowej sprawie poprzestaje na oświadczeniu wnioskodawcy, iż świadczenia, o których stanowi wniosek nie stanowią przychodu pracownika ze stosunku pracy, traktując takie oświadczenie jako element stanu faktycznego.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do właściwego Wydziału Pracy i Ubezpieczeń Społecznych Sądu Okręgowego w (...).

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji

Opublikowano: www.zus.gov.pl