DI/100000/43/179/2016

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 lutego 2016 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych DI/100000/43/179/2016

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 584 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 121 z późn. zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje stanowisko zawarte we wniosku (...) z dnia 9 lutego 2016 r. doręczonym dnia 10 lutego 2016 r. za prawidłowe w części dotyczącej braku obowiązku uwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych ewentualnych przychodów kwalifikowanych jako przychody ze źródeł kapitałowych osiąganych przez pracowników przedsiębiorcy na skutek realizacji prawa do otrzymania w przyszłości rozliczenia pieniężnego.

UZASADNIENIE

Dnia 10 lutego 2016 r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku wpłynął wniosek złożony przez (...) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca wskazał, iż w celu zwiększenia motywacji osób pełniących określone funkcje i zajmujących dane stanowiska w Spółce lub też ze Spółką współpracujących związanych ze Spółką stosunkiem prawnym np. powołanie, umowa cywilnoprawna, umowa o pracę (dalej: "Uprawnieni"), zamierza wprowadzić w 2016 r. program ich premiowania (dalej: "Program"). Na chwilę obecną (nie jest wykluczone, że Programem w późniejszym etapie będą objęte także inne osoby fizyczne) Wnioskodawca planuje, że Programem będą objęci pracownicy Wnioskodawcy na stanowiskach robotniczych i na stanowiskach nierobotniczych działu produkcji, pracownicy działu finansowego, centrum obsługi klienta, marketingu i pozostała administracja oraz pracownicy działu sprzedaży. Programem w dalszej kolejności będą objęci także członkowie zarządu Spółki.

Zasady funkcjonowania Programu zostaną zawarte w Regulaminie programu motywacyjnego opartego o instrument pochodny (dalej: "Regulamin"). Dodatkowo, w ramach realizacji Programu, Spółka będzie zawierała z każdym z Uprawnionych odrębną umowę (dalej: "Umowa"), której treścią będzie przyznanie Uprawnionym warunkowego prawa (dalej: "Prawo") do otrzymania w przyszłości rozliczenia pieniężnego wynikającego z realizacji tegoż Prawa (dalej: "Kwota Realizacji", "Premia").

Umowy są umowami odrębnymi i niezwiązanymi, w szczególności, z umowami o pracę oraz zapisami regulującymi wynagrodzenie (nie jest to element wynagrodzenia). Umowy nie są także związane w żaden sposób z uchwałami dotyczącymi powołania członków zarządu ani regulującymi ich wynagrodzenie (nie jest to element wynagrodzenia). Wszelkie uprawnienia i ewentualne korzyści Uprawnionych będą wynikać wyłącznie z Regulaminu oraz podpisanych przez te osoby indywidualnych Umów. Prawo do uczestnictwa w Programie ani też żadne zasady tego uczestnictwa nie będą wynikać z uchwał dotyczących powołania na członków zarządu, umów o pracę ani umów zlecenia, które Spółka zawrze z Uprawnionymi.

Przystąpienie do Programu jest dobrowolne tj. Uprawnieni nie mają obowiązku podpisania takiej Umowy i nie wpływa to na fakt pełnionych przez nich funkcji i zajmowanych stanowisk w Spółce ani prowadzonej współpracy ze Spółką niezależnie od tego czy posiadają one status pracownika lub członka zarządu itp.

Uprawnionymi są osoby fizyczne, posiadające miejsce zamieszkania w Polsce, które podlegają w Polsce nieograniczonemu opodatkowaniu w stosunku do swoich światowych dochodów i są polskimi rezydentami podatkowymi w rozumieniu Ustawy o PIT.

Zgodnie z Umową, realizacja Prawa polega na żądaniu od Spółki wypłaty Kwoty Realizacji i w następstwie tego na wypłacie przez Spółkę tej kwoty. Realizacja Prawa może nastąpić dopiero po zakończeniu danego okresu rozliczeniowego (np. miesiąca, kwartału lub roku finansowego Spółki) i po spełnieniu określonych w Umowie warunków (dalej: "Wskaźniki") opisanych poniżej (Prawo to jest zatem warunkowe). Zbywalność Prawa nie jest w żaden sposób ograniczona, w szczególności nie jest ograniczona do zbycia go na rzecz Spółki.

Nabycie Prawa nie powoduje poniesienia żadnych wydatków początkowych - Prawo kreowane na podstawie Umów nie przedstawia żadnej wartości rynkowej (w dacie kreacji nie jest znany jeszcze Wskaźnik, od którego zależy ewentualnie należna Kwota Realizacji). Uprawnieni uiszczają jedynie opłatę wstępną (manipulacyjną) za możliwość uczestnictwa w Programie w wysokości zł, która to kwota jest kwotą rynkową.

W dniu zawarcia Umowy Spółka i Uprawnieni nie będą mieli jeszcze informacji o wysokości Wskaźników, w związku z czym nie będzie możliwości ustalenia żadnej realnej wartości rynkowej Prawa; nie będzie znana bowiem wartość jaką Prawo to będzie miało w dniu otrzymania Kwoty Realizacji.

W zależności od Umowy zawartej z danym Uprawnionym, Realizacja Prawa jest / może być dokonywana w odniesieniu do następujących okresów rozliczeniowych:

* (...) miesiąc-gdzie Kwota Realizacji jest uzależniona od wartości Wskaźników za dany miesiąc ("Rozliczenie Miesięczne"), i/lub

* (...) kwartał - gdzie Kwota Realizacji jest uzależniona od wartości Wskaźników za dany kwartał ("Rozliczenie Kwartalne"), i/lub (...) rok - gdzie Kwota Realizacji jest uzależniona od wartości Wskaźników za dany rok ("Rozliczenie Roczne"),

przy czym w danym roku Uprawniony może mieć uprawnienie do jednego z powyższych rodzajów rozliczeń lub dwóch lub do wszystkich z nich.

Wskaźniki będące podstawą wyliczenia Kwoty Realizacji na dany okres rozliczeniowy ustalane są przez Spółkę, która na tej podstawie zawiera z Uprawnionymi wspomniane wcześniej Umowy. Następnie, po zakończeniu okresu rozliczeniowego Spółka przekazuje Uprawnionym informację o wartości osiągniętych Wskaźników za dany okres oraz o obliczonej na tej podstawie Kwocie Realizacji przysługującej poszczególnym Uprawnionym.

Wartość Wskaźników wynika albo bezpośrednio ze sprawozdania finansowego Spółki za dany okres rozliczeniowy albo można ją obliczyć na podstawie danych zawartych w sprawozdaniu finansowym Spółki lub innych sprawdzalnych danych finansowych / księgowych Spółki.

Wysokość Kwot Realizacji uzależniona jest, w szczególności, od poniższych Wskaźników, przy czym w poszczególnych okresach rozliczeniowych i/lub w odniesieniu do poszczególnych Uprawnionych mogą być brane pod uwagę tylko niektóre Wskaźniki:

* NTO - Przychody netto ze sprzedaży wyrobów, towarów, materiałów i usług (bez VAT, po uwzględnieniu bonusów sprzedażowych dla klientów),

* NTO Thirds - Przychody netto ze sprzedaży wyrobów, towarów, materiałów i usług (bez VAT, po uwzględnieniu bonusów sprzedażowych dla klientów) - do jednostek niepowiązanych,

* NTO ICT - Przychody netto ze sprzedaży wyrobów, towarów, materiałów i usług (bez VAT, po uwzględnieniu bonusów sprzedażowych dla klientów) - do jednostek powiązanych,

* SPC - Marża standardowa na sprzedaży, po uwzględnieniu kosztów transportu sprzedażowego,

* SPC thirds - Marża standardowa na sprzedaży, po uwzględnieniu kosztów transportu sprzedażowego - do jednostek niepowiązanych,

* APC - Marża rzeczywista na sprzedaży, po uwzględnieniu kosztów transportu sprzedażowego, bezpośrednich kosztów logistyki,

* EBIT - Wynik z działalności operacyjnej,

* EBITDA - Wynik z działalności operacyjnej skorygowany o amortyzację,

* n-EBITDA - Wynik z działalności operacyjnej o skorygowany o amortyzację i koszty nieoperacyjne,

* GP- wynik brutto przed opodatkowaniem,

* NP - Wynik netto,

* NPV - Wolumen produkcji netto,

* TWC - Kapitał pracujący,

* TWC days - Kapitał pracujący w dniach,

* TWC/Sales% - stosunek kapitału pracującego do przychodów do sprzedaży w procentach,

* CF operacyjny - przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej,

* CF - przepływy pieniężne netto razem. Przykładowy, szczegółowy system wynagradzania będzie opierał się na następujących zasadach:

a)

jeśli przychody netto (NTO) ze sprzedaży wyrobów, towarów, materiałów i usług (bez VAT, po uwzględnieniu bonusów sprzedażowych dla klientów) osiągną wartość x zł miesięcznie i realizacja miesięcznego wolumenowego planu produkcji w stosunku do wielkości budżetowanej osiągnie wysokość y% to Premia osiągnie wysokość z zł,

b)

jeśli przychody netto (NTO) ze sprzedaży wyrobów, towarów, materiałów i usług (bez VAT, po uwzględnieniu bonusów sprzedażowych dla klientów) osiągną wartość x zł miesięcznie i narastający wynik finansowy osiągnie wynik budżetowany lub wyższy - to Premia osiągnie wysokość z zł,

c)

jeśli przychody netto (NTO) ze sprzedaży wyrobów, towarów, materiałów i usług (bez VAT, po uwzględnieniu bonusów sprzedażowych dla klientów) osiągną wartość x zł miesięcznie i miesięczne zużycie określonych surowców i mediów - w stosunku do budżetowanych osiągnie wysokość y% to Premia osiągnie wysokość z zł,

d)

jeśli przychody netto (NTO) ze sprzedaży wyrobów, towarów, materiałów i usług (bez VAT, po uwzględnieniu bonusów sprzedażowych dla klientów) osiągną wartość x zł /miesięcznie i miesięczna zgodność asortymentowa produkcji z zamówieniami osiągnie wysokość y% to Premia osiągnie wysokość z zł,

e)

jeśli przychody netto (NTO) ze sprzedaży wyrobów, towarów, materiałów i usług (bez VAT, po uwzględnieniu bonusów sprzedażowych dla klientów) osiągną wartość x zł miesięcznie i realizacja miesięcznego planu przychodów ze sprzedaży wyrobów gotowych osiągnie wysokość y zł to Premia osiągnie wysokość z zł,

f)

jeśli przychody netto (NTO) ze sprzedaży wyrobów, towarów, materiałów i usług (bez VAT, po uwzględnieniu bonusów sprzedażowych dla klientów) osiągną wartość x zł miesięcznie i średnia miesięczna cena sprzedaż poszczególnych wyrobów specjalnych osiągnie wysokość y zł to Premia osiągnie wysokość z zł,

g)

jeśli przychody netto (NTO) ze sprzedaży wyrobów, towarów, materiałów i usług (bez VAT, po uwzględnieniu bonusów sprzedażowych dla klientów) osiągną wartość x zł rocznie i realizacja rocznego wyniku brutto przed opodatkowaniem będzie równa bądź wyższa od wartości budżetowanej oraz / lub realizacja operacyjnych przepływów pieniężnych będzie równa lub wyższa od budżetowanej to Premia osiągnie wysokość z zł.

Możliwą do otrzymania Kwotę Realizacji dany Uprawniony może otrzymać, jeśli ustalone Wskaźniki (ustalony Wskaźnik) osiągną odpowiedni procent założonej wartości.

Szczegółowy sposób wyliczenia Kwoty Realizacji ustalony jest w indywidualnej Umowie zawartej przez Spółkę z Uprawnionym.

Jeżeli Uprawniony pełnił swoją funkcję lub zajmował określone stanowisko lub współpracował ze Spółką przez część okresu rozliczeniowego, Kwotę Realizacji ustala się proporcjonalnie do okresu pełnienia funkcji w okresie rozliczeniowym.

W ramach Programu Uprawnieni mogą uzyskać uprawnienie do otrzymania Kwoty Realizacji również w kolejnych latach (okresach). Spółka wskazuje, iż w jej ocenie przyznane warunkowe Prawo do otrzymania w przyszłości rozliczenia pieniężnego stanowi pochodny instrument finansowy, o którym mowa w art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (dalej:"UOIF") i nie stanowi tytułów uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania oraz instrumentów rynku pieniężnego.

Spółka otrzyma niezależną, zewnętrzną opinię radcy prawnego potwierdzającą, że zastosowane przez nią ww. rozwiązanie mieści się w ustawowej definicji instrumentów pochodnych zawartej w UOIF i tym samym stanowi pochodny instrument finansowy.

W konsekwencji, ewentualne przychody uzyskane z realizacji Prawa Spółka zakwalifikuje na gruncie ustawy o PIT jako przychody ze źródeł kapitałowych (art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o PIT) i nie będą stanowiły one przychodów ze stosunku pracy, o których mowa w art. 12 ustawy o PIT ani też przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 13 ustawy o PIT.

Wnioskodawca zaznacza, że przedstawiona wyżej kwalifikacja podatkowa przychodów z Realizacji Prawa nie budzi wątpliwości Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie oczekuje zatem od Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dokonywania wykładni przepisów prawa podatkowego, a jedynie potwierdzenia, czy przedmiotowe przychody będą stanowić podstawę wymiaru składek na wymienione w pytaniu Wnioskodawcy ubezpieczenia i czy na Wnioskodawcy będą ciążyły z tego tytułu obowiązki płatnika składek.

Wnioskodawca kieruje pytanie czy wartość wypłaty pieniężnej (Kwota Realizacji), wynikającej z rozliczenia Prawa, będzie stanowić podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne (tj. ubezpieczenie emerytalne, rentowe, wypadkowe i chorobowe), Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz składek na ubezpieczenie zdrowotne, a w konsekwencji czy na Wnioskodawcy jako płatniku będzie ciążył obowiązek naliczenia, poboru i zapłaty składek na wyżej wymienione ubezpieczenia od przychodu uzyskanego przez Uprawnionych.

Zdaniem Wnioskodawcy nie będzie on zobowiązany do potrącania składek na ubezpieczenia społeczne (tj. ubezpieczenie emerytalne, rentowe, wypadkowe i chorobowe), Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne od ewentualnego przychodu Uprawnionych uzyskanego z realizacji Prawa.

Wnioskodawca uzasadnia, iż zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, obowiązkowym ubezpieczeniom emerytalnym i rentowym podlegają, z zastrzeżeniem art. 8 i 9, osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są m.in. pracownikami oraz osobami wykonującymi pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której stosuje się przepisy dotyczące zlecenia.

Natomiast zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 i 2 oraz w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne stanowi przychód zdefiniowany w art. 4 pkt 9 tej ustawy. Jako przychód zgodnie ze wskazanym artykułem należy rozumieć "przychody w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu: zatrudnienia w ramach stosunku pracy (...), oraz umowy zlecenia.

Zasady ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne reguluje z kolei art. 81 ust. 1 i ust. 6 ustawy o finansowaniu opieki zdrowotnej. Zgodnie z tymi przepisami, do ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe, przy czym tak obliczoną podstawę obniża się o kwoty składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i chorobowe finansowanych przez ubezpieczonych niebędących płatnikami składek, potrąconych przez płatników ze środków ubezpieczonego.

Zatem dla rozstrzygnięcia czy dany przychód stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne oraz zdrowotne i w konsekwencji, czy powstaje obowiązek opłacania składek na te ubezpieczenia, decydujące znaczenie ma kwalifikacja uzyskanego przychodu dla celów podatkowych jako przychodu z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy lub umowy zlecenia.

Prawa przyznawane Uprawnionym stanowią pochodne instrumenty finansowe w rozumieniu art. 5a pkt 13 ustawy u PIT. Realizacja Prawa przez Uprawnionych stanowi na gruncie ustawy o PIT realizację praw wynikających z instrumentu pochodnego. W konsekwencji, realizacja Prawa powoduje uzyskanie przez Uprawnionych przychodów z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o PIT.

W związku z powyższym, uzyskane przez Uprawnionych w związku z realizacją Prawa ewentualne przychody, nie stanowią przychodów z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy ani też umowy zlecenia. W konsekwencji, wartość wypłaty pieniężnej, wynikająca z realizacji Prawa, nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne oraz zdrowotne.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, pracodawca jest płatnikiem, czyli podmiotem zobowiązanym do obliczenia, pobrania i odprowadzenia na rachunek Zakładu Ubezpieczeń Społecznych składek na ubezpieczenia społeczne, których podstawą obliczenia jest wynagrodzenie z tytułu umowy o pracę lub umowy zlecenia wypłacane przez pracodawcę. Z kolei, zgodnie z art. 85 ust. 1 ustawy o finansowaniu opieki zdrowotnej, pracodawca jest również płatnikiem składek na ubezpieczenie zdrowotne, należnych od wynagrodzenia pracowników. Oznacza to, że Wnioskodawca, jako pracodawca, jest co do zasady zobowiązany do dopełnienia obowiązków związanych z uregulowaniem składek na ubezpieczenia społeczne i składek na ubezpieczenie zdrowotne należnych od wynagrodzeń pracowników.

W konsekwencji, biorąc pod uwagę, że realizacja Prawa nie powoduje powstania po stronie Uprawnionych przychodów z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy ani umowy zlecenia lecz skutkuje uzyskaniem przez Uprawnionych przychodów z kapitałów pieniężnych, Spółka nie jest zobowiązana do działania w charakterze płatnika składek na ubezpieczenia społeczne oraz zdrowotne.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy nie będzie on zobowiązany do potrącania składek na ubezpieczenia społeczne (tj. ubezpieczenie emerytalne, rentowe, wypadkowe i chorobowe), Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz składki na ubezpieczenie i zdrowotne od ewentualnego przychodu Uprawnionych, uzyskanych z tytułu realizacji Prawa.

Dodatkowo, Wnioskodawca wskazuje, że zaprezentowane we wniosku stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w interpretacjach wydanych w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej dotyczących identycznych / zbliżonych programów motywacyjnych dla pracowników, np. w:

* interpretacji Oddziału ZUS w Gdańsku z 4 lipca 2013 r. (DI/100000/451/719/2013),

* interpretacji Oddziału ZUS w Lublinie z 31 lipca 2014 r. (WPI/200000/43/814/2014),

* interpretacji Oddziału ZUS w Gdańsku z 12 grudnia 2014 r. (DI/100000/43/1196/2014),

* interpretacji Oddziału ZUS w Gdańsku z 18 marca 2015 r. (DI/100000/43/134/2015),

* interpretacji Oddziału ZUS w Gdańsku z 21 kwietnia 2015 r. (DI/100000/43/393/2015) oraz,

* interpretacji Oddziału ZUS w Gdańsku z 20 października 2015 r. (DI/100000/43/985/2015).

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył co następuje:

Zakład Ubezpieczeń Społecznych zaznacza, iż niniejsza interpretacja odnosi się jedynie do osób zatrudnionych przez wnioskodawcę na umowę o pracę. Będący przedmiotem rozpoznania wniosek DI/100000/43/179/2016 dotyczy również m.in. osób świadczących pracę na podstawie umowy zlecenia, jednak nie został opłacony w tym zakresie.

Stanowisko wyrażone przez wnioskodawcę we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej uznać należy za prawidłowe w części dotyczącej braku obowiązku uwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych ewentualnych przychodów kwalifikowanych jako przychody ze źródeł kapitałowych osiąganych przez pracowników przedsiębiorcy na skutek realizacji prawa do otrzymania w przyszłości rozliczenia pieniężnego.

Przepis art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej stanowi, że przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej, lub

państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne, lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie.

Natomiast w myśl art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 10 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych zaznacza jednocześnie, że w drodze niniejszej decyzji dokonuje jedynie oceny stanowiska przedsiębiorcy w zakresie przedstawionej przez niego interpretacji przepisów prawa. Ocena stanowiska przedsiębiorcy, dokonywana pod kątem prawidłowości zaprezentowanego rozumienia przepisu prawa, czyniona jest w oparciu o opis stanu faktycznego zawarty w treści wniosku o wydanie pisemnej interpretacji. Podkreślenia przy tym wymaga fakt, iż rozpoznając wniosek o wydanie pisemnej interpretacji organ rentowy nie prowadzi postępowania wyjaśniającego i postępowania dowodowego. Granice sprawy rozpatrywanej na podstawie złożonego wniosku o wydanie pisemnej interpretacji, jak zauważono wyżej, zakreślają jedynie ramy zaprezentowanego opisu stanu faktycznego. Wydając pisemną interpretację Zakład Ubezpieczeń Społecznych przyjmuje więc jako prawdziwe złożone przez wnioskodawcę oświadczenia, zwracając jednocześnie uwagę na fakt, iż wiążący charakter niniejszej decyzji ograniczony zostaje jedynie do stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania. Ryzyko podania nieprawdziwych informacji, w opisie stanu faktycznego bądź też poczynienie przez terenową jednostkę organizacyjną Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, np. w toku prowadzonego postępowania lub w toku czynności kontrolnych, ustaleń odmiennych od tych zaprezentowanych przez wnioskodawcę obciąża jedynie przedsiębiorcę.

Zgodnie z treścią art. 18 ust. l i 2 oraz art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne osób będących m.in. pracownikami (art. 6 ust. 1 pkt 1 wskazanej ustawy) stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem:

*

przychodów wymienionych w § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 2015 r. poz. 2236),

*

wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Za przychody ze stosunku pracy uważa się: wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Dla rozstrzygnięcia, czy dana korzyść stanowi/będzie stanowić podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, a w konsekwencji czy powstaje obowiązek opłacania składek m.in. na te ubezpieczenia, decydujące znaczenie ma, czy dla celów podatkowych zostanie ona zakwalifikowana jako przychód pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.

W stanie faktycznym wniosku, przedsiębiorca wskazuje, iż w jego ocenie przyznane warunkowe Prawo do otrzymania w przyszłości rozliczenia pieniężnego stanowi pochodny instrument finansowy, o którym mowa w art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi i nie stanowi tytułów uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania oraz instrumentów rynku pieniężnego. Jednocześnie przedsiębiorca deklaruje wprost, iż ewentualne przychody uzyskane z realizacji Prawa spółka zakwalifikuje na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako przychody ze źródeł kapitałowych (art. 17 ust. l pkt 10 ustawy o PIT) i nie będą stanowiły one przychodów ze stosunku pracy, o których mowa w art. 12 ustawy.

Wnioskodawca wskazuje również, iż kwalifikacja podatkowa przychodów z realizacji Prawa nie budzi jego wątpliwości i nie oczekuje od Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dokonywania wykładni przepisów prawa podatkowego.

W związku z powyższym stanowisko wnioskodawcy, iż ewentualne przychody kwalifikowane jako przychody ze źródeł kapitałowych osiągane przez pracowników przedsiębiorcy na skutek realizacji prawa do otrzymania w przyszłości rozliczenia pieniężnego nie stanowią/nie będą stanowiły podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, uznać należy za prawidłowe, nie jest bowiem prawnie możliwe uwzględnienie w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników należności, które nie stały się przychodem ze stosunku pracy w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 581 z późn. zm.) wynika, iż do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.

Powyższe ma również zastosowanie w odniesieniu do składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Wynika to z brzmienia art. 104 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 149 z późn. zm.) oraz art. 29 ustawy z dnia 13 sierpnia 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 272 z późn. zm.).

Na marginesie należy wskazać, iż jednoznaczny sposób ujęcia w art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych przez ustawodawcę zakresu przedmiotowego wniosków o wydanie pisemnej interpretacji, uniemożliwia Zakładowi wydanie interpretacji w sprawach dotyczących m.in. rozstrzygnięcia jakiego rodzaju przychód będą stanowiły ewentualne przychody pracowników przedsiębiorcy. Jak stanowi art. 10a ust. 4 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, zasady i tryb udzielania interpretacji przepisów prawa podatkowego reguluje ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613). Dlatego też, Zakład wydając interpretację w przedmiotowej sprawne poprzestaje na ww. oświadczeniu wnioskodawcy, iż ewentualne przychody pracowników, o których mowa we wniosku nie będą stanowić przychodu pracownika ze stosunku pracy, traktując takie oświadczenie jako nie podlegający weryfikacji i wiążący dla organu element stanu faktycznego decydujący o okoliczności, iż wspomniane korzyści nie mogą być wliczone do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych pracowników wnioskodawcy.

Jednocześnie brzmienie ww. przepisu art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych nie pozwala na wydanie pisemnej interpretacji odnoszącej się do pojęcia płatnika składek i spoczywających na nim obowiązków związanych z rozliczaniem składek, innymi słowy nie jest możliwe ustalenie w drodze pisemnej interpretacji czy przedsiębiorca jest/będzie zobowiązany do działania w charakterze płatnika składek. Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Wydziału Pracy i Ubezpieczeń Społecznych Sądu Okręgowego w (...).

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl