DI/100000/43/1514/2017 - Możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne korzyści materialnej polegającej na zakupie przez pracowników pakietów medycznych po cenie niższej niż detaliczna.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 stycznia 2018 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych DI/100000/43/1514/2017 Możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne korzyści materialnej polegającej na zakupie przez pracowników pakietów medycznych po cenie niższej niż detaliczna.

Gdańsk, stycznia 2018 r.

DI/100000/43/1514/2017 NIP:

Decyzja nr 16

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 2168 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1778 z późn. zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte we wniosku z dnia 22

grudnia 2Ol7 r., doręczonym dnia 28 grudnia 2Ol7 r. w przedmiocie dopuszczalności wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne korzyści materialnej polegającej na zakupie przez pracowników pakietów medycznych po cenie niższej niż detaliczna.

UZASADNIENIE

Dnia 28 grudnia 2017 r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku wpłynął wniosek złożony przez firmę o

wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca w treści złożonego wniosku wskazuje, że jest przedsiębiorcą działającym w branży logistyki artykułów spożywczych w kraju i za granicą. Wnioskodawca jest pracodawcą zatrudniającym na podstawie stosunku pracy (umów o pracę) powyżej pracowników, w tym zarówno pracowników kadry zarządzającej (managerskiej), jak i pracowników niższych szczebli. Wnioskodawca zamierza wprowadzić w 2018 r. do Regulaminu Wynagradzania obowiązującego pracowników postanowienia dotyczące możliwości współfinansowania pracownikom świadczeń medycznych tzw. pakietów medycznych o następującej treści:

1. "Pracodawca umożliwia pracownikom zakup pakietu świadczeń medycznych po cenach niższych niż detaliczne, - poprzez współfinansowanie przez Pracodawcę kosztu zakupionego pakietu świadczeń medycznych.

2. Wybór konkretnego pakietu świadczeń medycznych odbywa się w porozumieniu z danym pracownikiem. Każdy z pracowników ma prawo wybrania konkretnego pakietu świadczeń medycznych oferowanych przez podmiot świadczący takie usługi medyczne na rzecz pracowników zgodnie z umową zawartą między Pracodawcą a podmiotem świadczącym profesjonalne usługi medyczne.

3. Pracownicy do wybranego przez siebie pakietu świadczeń medycznych otrzymają dopłatę na następujących zasadach:

1)

w przypadku części Pracowników nie korzystających z innych form dofinansowania świadczeń oferowanych przez Pracodawcę - Pracodawca opłaca pakiet indywidualny w umówionej z podmiotem świadczącym takie usługi medyczne kwocie, natomiast Pracownik dopłaca zł;

2)

jeśli Pracownik zamierza rozszerzyć pakiet indywidualny, to wówczas dopłaca do pakietu partnerskiego - kwotę nie wyższą niż zł lub pakietu rodzinnego kwotę nie wyższą niż zł, - z tym zastrzeżeniem, że dla wybranych Pracowników Pracodawca może podjąć indywidualną decyzję o opłacaniu pakietu partnerskiego lub rodzinnego - wówczas Pracownik dopłaca zł do takiego pakietu

3)

jeśli natomiast Pracownik zamierza rozszerzyć zakres usług medycznych, to wówczas będzie dopłacać do pakietu indywidualnego kwotę nie wyższą niż zł, do pakietu partnerskiego kwotę nie wyższą niż zł, natomiast do pakietu rodzinnego kwotę nie Wyższą niż zł.

4)

jeżeli dani pracownicy korzystający już z innych form dofinansowania świadczeń oferowanych przez Pracodawcę zamierzają dodatkowo korzystać również i z pakietu medycznego, to wówczas tacy pracownicy nie otrzymują dopłaty do wybranego pakietu medycznego.

4. Odpłatność ponoszona przez pracownika za nabywaną usługę jest potrącana z jego wynagrodzenia za pracę na podstawie pisemnego porozumienia Pracodawcy z pracownikiem. Odpłatność za usługi medyczne, o których mowa w ust. 1 i 2 tego Paragrafu, ponoszona przez Pracodawcę stanowi przychód pracownika w rozumieniu odpowiednich przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych."

Powyższe postanowienia, zawarte we wprowadzonej aneksem do Regulaminu Wynagradzania w sposób i trybie przewidzianym obowiązującymi

przepisami ustawy - Kodeks pracy, będą uprawniać pracowników Wnioskodawcy do nabywania wybranego pakietu świadczeń medycznych, o których mowa w przytoczonej wyżej regulacji Regulaminu Wynagradzania, "za pośrednictwem" pracodawcy, po cenach niższych niż rynkowe ceny detaliczne, czyli takich, jakie dany pracownik musiałby zapłacić, gdyby nabył te usługi na wolnym rynku indywidualnie, bez udziału Wnioskodawcy (pracodawcy), - a zatem przedsiębiorcy będącego w stanie wynegocjować korzystniejsze ekonomicznie warunki cenowe takich usług medycznych (a to właśnie z uwagi na ich masowość, a nie indywidualność). Jedynym warunkiem będzie konieczność partycypowania przez danego pracownika zainteresowanego uzyskaniem wybranej z ww. usług medycznych w kosztach finansowania zakupu przedmiotowych świadczeń. W tym celu Wnioskodawca zamierza podpisać odnośną umowę z przedsiębiorcą świadczącym profesjonalne usługi medyczne, gotowym zapewnić pracownikom Wnioskodawcy wybór pomiędzy wariantami usług medycznych, wskazanymi w treści przytoczonego wyżej projektowanego postanowienia Regulaminu Wynagradzania.

Wnioskodawca nadmienia, iż różnicę pomiędzy wartością wybranego przez danego pracownika Wnioskodawcy pakietu świadczeń medycznych, określoną zgodnie z treścią ww. projektowanej regulacji Regulaminu Wynagradzania a dopłatą

Wnioskodawcy (pracodawcy) do tego z pakietu pokryje (dopłaci) odnośny pracownik z własnych środków, a taka dopłata pracownika, w zależności od rodzaju pakietu będzie mogła wyrażać się różnymi kwotami (jak wskazano powyżej: od symbolicznej złotówki do nawet stu kilkudziesięciu złotych).

W związku z powyższym część wartości wybranego przez danego pracownika Wnioskodawcy pakietu świadczeń medycznych, opłacana przez Wnioskodawcę jako pracodawcę będzie dla danego pracownika korzyścią materialną oraz będzie stanowić dla pracownika przychód - w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym Wnioskodawca zwraca'się niniejszym wnioskiem o wydanie przez ZUS Oddział w Gdańsku pisemnej interpretacji udzielającej odpowiedzi na następujące pytanie prawne: "czy przychód pracownika wynikający ze stosunku pracy w kwocie równej^ udziałowi pracodawcy w finansowaniu pakietu świadczeń medycznych, oferowanych pracownikom przez pracodawcę stosownie do postanowień regulaminu wynagradzania obowiązującego u pracodawcy, po cenach niższych niż rynkowe, oferowane klientom indywidualnym, podlega wyłączeniu - tj. nie jest uwzględniany - nie wchodzi do podstawy naliczenia składek na ubezpieczenie społeczne zgodnie z przepisem § 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia I998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe"

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie wnioskodawca wskazuje, że w jego opinii, znajdującej poparcie w pisemnych interpretacjach ZUS, wydanych w ostatnich latach w podobnych sprawach przez ZUS Oddział w Gdańsku oraz ZUS Oddział w Lublinie (zob. np. Decyzja nr 434 z dn. 31 października 2016, wydana przez ZUS Oddział w Gdańsku w sprawie DI/100000/43/981/2016, czy interpretacje wydane w sprawach: WPI/200000/43/437/2016 z dn. 17 maja 2016 WPI/200000/43/552/2016 z dn. 20 maja 2016,

WPI/200000/43/537/2016 z dn. 20 maja 2016, czy WPI/200000/43/645/2016 z dn. 29 czerwca 2016) w sytuacji, gdy świadczenie na rzecz pracownika przybierze zagwarantowaną w regulaminie wynagradzania obowiązującym u pracodawcy postać zakupu po cenach faktycznie niższych, niż ceny detaliczne pakietów medycznych (np. miesięczna składka będzie współfinansowana przez pracownika i pracodawcę) oraz nie będzie stanowić ekwiwalentu w formie pieniężnej i będzie przychodem uzyskiwanym przez pracownika w ramach stosunku pracy w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, to zostanie ono wyłączone z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne na podstawie powołanego wyżej przepisu Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia I998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Tekst jednolity: Dz. U. z dnia 19 października 2017 r. Poz. 1949). Zatem w sytuacji, gdy wartość pakietów medycznych obejmujących dodatkowe świadczenia medyczne w części finansowanych przez pracodawcę będzie stanowiła przychód pracowników z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, a przy tym postanowienie dotyczące wyżej wymienionych korzyści zostanie umieszczone w regulaminie wynagradzania obowiązującym u pracodawcy, a jednocześnie pracownicy będą faktycznie ponosić częściową odpłatność za te usługi medyczne - niezależnie od wysokości takiej częściowej odpłatności (tu: "dopłaty" pracownika - w rozumieniu ww. projektowanej regulacji Regulaminu Wynagradzania

to w konsekwencji wartość pakietów medycznych obejmujących dodatkowe świadczenia medyczne, w części finansowanej przez pracodawcę (tu: Wnioskodawcę) należy, zdaniem Wnioskodawcy, wyłączyć z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył co następuje:

Stanowisko wyrażone przez wnioskodawcę we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej uznać należy za prawidłowe.

Artykuł 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej stanowi, że przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej, lub państwowej jedno"stki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne, lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie, zaś w ust. 2, że wniosek o wydanie interpretacji może dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych.

Natomiast w myśl art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października I998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 10 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Na wstępie należy zaznaczyć, iż we wskazanym powyżej trybie Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie dokonuje interpretacji przepisów wewnętrznych obowiązujących u przedsiębiorcy (nie wynika z nich bowiem obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne), jak również nie ocenia przyjętych rozwiązań oraz zachowań płatnika składek pod kątem ich poprawności. Wynika to z braku możliwości prowadzenia postępowania dowodowego czy wyjaśniającego. W trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej Zakład nie kształtuje prawa, nie ustanawia żadnej normy indywidualnej, lecz przedstawia swój pogląd dotyczący rozumienia treści przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia składek na ubezpieczenia społeczne i jest związany okolicznościami przedstawionymi przez wnioskodawcę we wniosku.

Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 i 2 oraz art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 13 października I998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne osób będących m.in. pracownikami (art. 6 ust. 1 wskazanej ustawy) stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca I99lr. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem:

1.

przychodów wymienionych w § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia I998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. Z 2017 r. poz. 1949),

2.

wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Za przychody ze stosunku pracy uważa się: wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Zgodnie z 6 1 ww. rozporządzenia podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 26 wyżej cytowanego rozporządzenia, z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wyłączone są korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług.

Z literalnego brzmienia tego przepisu wynika, iż z wyłączenia z po'dstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe korzystają jedynie te przychody, które:

1.

wynikają z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu,

2.

przybierają postać niepieniężną (formę zakupu po cenach niższych, niż detaliczne lub formę usługi).'

Jeżeli korzyści te uzyskiwane są przez pracownika w ramach stosunku pracy w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, a pracownicy ponoszą za nie częściową odpłatność i stosowny zapis o takim uprawnieniu znajduje się w regulaminie wynagradzania obowiązującym u pracodawcy, to korzystają one z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe na podstawie powołanego wyżej przepisu. Częściowa odpłatność polega w tym przypadku na partycypowaniu pracownika (choćby symbolicznym) w pokryciu kosztów zakupu niektórych artykułów, przedmiotów lub usług. Pracownik uzyska efekt, o którym mowa w przepisie rozporządzenia wówczas, gdy pracodawca dokona zakupu towarów lub udostępni korzystanie z usług po cenie niższej od tej, do której uiszczenia pracownik zobowiązany byłby w przypadku osobistego (uzyskanego od zatrudnienia) nabycia tychże dóbr.

Konkludując, w przypadku, gdy wartość pakietów medycznych w części finansowanych przez pracodawcę stanowić będzie przychód pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, zaś prawo do uzyskania tej korzyści wynikać będzie z postanowień regulaminu wynagradzania obowiązującego w spółce przewidujących partycypację pracownika (choćby symboliczną) w poniesieniu kosztów nabycia tego świadczenia, to kwota ta nie będzie podlegać uwzględnieniu w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania. Stosownie do art. lOa ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia. Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do właściwego Wydziału'Ubezpieczeń Społecznych Sądu Okręgowego w Odwołanie

wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl