DI/100000/43/1405/2015 - Wyłączenie z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne., Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych wartości wydatków ponoszonych przez spółkę, w okresie oddelegowania pracownika, związanych z bezpłatnym zakwaterowaniem i dojazdami do miejsca oddelegowania i z powrotem, w sytuacji, gdy kwota tych wydatków nie stanowi przychodu pracownika uzyskanego z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 grudnia 2015 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych DI/100000/43/1405/2015 Wyłączenie z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne., Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych wartości wydatków ponoszonych przez spółkę, w okresie oddelegowania pracownika, związanych z bezpłatnym zakwaterowaniem i dojazdami do miejsca oddelegowania i z powrotem, w sytuacji, gdy kwota tych wydatków nie stanowi przychodu pracownika uzyskanego z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 584 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 121 z późn. zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku stanowisko zawarte we wniosku (...) odpowiedzialnością z dnia 4 grudnia 2015 r. doręczonym dnia 7 grudnia 2015 r.:

- uznaje za prawidłowe w części dotyczącej braku obowiązku włączenia do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych pracownika wartości wydatków ponoszonych przez spółkę w okresie oddelegowania pracownika związanych z bezpłatnym zakwaterowaniem i dojazdami do miejsca oddelegowania i z powrotem, w sytuacji, gdy kwota tych wydatków nie stanowi przychodu pracownika uzyskanego z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy,

- odmawia wydania pisemnej interpretacji w kwestii ustalenia czy wnioskodawca ma prawo do dokonania korekty deklaracji miesięcznych w sytuacji, jeżeli wartość powyższych świadczeń stanowiła podstawę składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne do czasu uzyskania interpretacji Izby Skarbowej.

UZASADNIENIE

Dnia 7 grudnia 2015 r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku wpłynął wniosek złożony przez (...) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. W ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie robót budowlanych tj. wykonawstwa instalacji mechanicznych, elektrycznych, sanitarnych. Spółka posiada siedzibę w (...) oraz oddziały w (....). Prace wykonywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej realizowane przeważnie są na budowach w miejscowościach poza miejscowościami, w których znajduje się siedziba i oddziały Spółki, także poza granicami Polski.

Aktualnie Spółka zamierza realizować wiele zleceń poza miejscowościami, w których ma swoją siedzibę/oddział, zarówno w kraju jak i za granicą. Tym samym, jeśli dana budowa znajdować się będzie w innej miejscowości w Polsce lub w innym kraju to pracownik Spółki będzie oddelegowany do pracy na budowie w innej miejscowości w kraju lub za granicą.

Ponadto, oddelegowanie nastąpi również w sytuacji, gdy pracownik zatrudniony w oddziałach Spółki zostanie przeniesiony do pracy na budowie w (...), w której Spółka ma swoją siedzibę, jak i zamiennie. Jak również, w sytuacji w której pracownik mający miejsce zamieszkania/zameldowania w miejscowości, w której aktualnie prowadzona jest budowa, po jej zakończeniu zostanie przeniesiony do pracy na budowie mającej miejsce w (...) czy też miejscowościach w których Spółka posiada swoje oddziały.

Spółka podpisuje z pracownikiem porozumienie do umowy o pracę o czasowej zmianie miejsca wykonywania pracy w formie oddelegowania do miejscowości, w której Spółka prowadzi roboty budowalne.

W związku z powyższym, pracownik będzie miał zapewnione w okresie oddelegowania:

* bezpłatne zakwaterowanie w wynajętym w tym celu przez Spółkę mieszkaniu w pobliżu budowy w kraju lub za granicą,

a ponadto, zgodnie z wewnętrznymi regulaminami pracy i wynagradzania obowiązującymi w Spółce:

* w przypadku oddelegowania do innej miejscowości na terenie Polski, pracownik otrzyma:

- wypłatę pieniężną w formie ryczałtu za dojazd z miejsca stałego zamieszkania w Polsce do miejscowości oddelegowania i z powrotem, zgodnie z wyliczeniem odległości między miejscem zamieszkania, a miejscem oddelegowania (miejscem budowy), wg poniższych zapisów w regulaminie wewnętrznym:

"Zwrot kosztów przejazdu następuje w formie ekwiwalentu pieniężnego za dojazdy do pracy.

Wysokość ekwiwalentu ustala się ryczałtowo i uzależnia od odległości przejazdu:

- do 100 km - zł (kwota ekwiwalentu za przejazd w obie strony).

- od 100 km- do 200 km- zł (kwota ekwiwalentu za przejazd w obie strony).

- od 200 km do 300 kin - zł (kwota ekwiwalentu za przejazd w obie strony).

- powyżej 300 km - zł (kwota ekwiwalentu za przejazd w obie strony). \

W przypadku przejazdu w 1 stronę obowiązują połowy wymienionych stawek kwotowych."

* W przypadku oddelegowania do miejscowości na terenie innego kraju (miejsce budowy poza granicami Polski) pracownik otrzyma:

- dojazdy na koszt Wnioskodawcy z miejsca stałego zamieszkania w Polsce do miejscowości oddelegowania i z powrotem tj. zakup na jego koszt biletów (lotniczych, kolejowych, taxi itp.). Zakup biletów nastąpi przez Wnioskodawcę lub Wnioskodawca zwróci w całości pracownikowi poniesione koszty ww. dojazdów. Kryteriami wyboru sposobu podroży będą: szybkość, dogodność dojazdu i dodatkowo koszt dojazdu.

Wnioskodawca kieruje pytania:

1.

Czy w opisanych powyżej sytuacjach, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany zaliczyć oddelegowanemu pracownikowi do podstawy wymiaru składki na ubezpieczenia emerytalne, rentowe, wypadkowe, chorobowe, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych - wartości wymienionych świadczeń finansowanych przez Spółkę.

2.

Czy wnioskodawca ma prawo do dokonania korekty deklaracji miesięcznych w sytuacji jeśli wartość powyższych świadczeń stanowiła podstawę składek społecznych i zdrowotnych do czasu uzyskania interpretacji Izby Skarbowej z dnia 23 listopada 2015 r. IPPB4/4511- 1175/15-2/JK2 - jeśli tak - to od jakiego okresu wstecz.

Według wnioskodawcy w opisanych powyżej sytuacjach, wartość wymienionych świadczeń finansowanych przez Spółkę nie będzie stanowić dla pracownika podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe, wypadkowe, chorobowe, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

W związku z powyższym Wnioskodawca nie będzie zobowiązany zaliczyć oddelegowanemu pracownikowi do podstawy wymiaru składki na ubezpieczenia emerytalne, rentowe, wypadkowe, chorobowe, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych-wartości wymienionych świadczeń finansowanych przez Spółkę.

Zgodnie z art, 18 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe stanowi dla pracowników - przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.

Zgodnie z interpretacją Izby Skarbowej z dnia 23 listopada 2015 r. IPPB4/4511-1175/15-2/JK2 wydaną na wniosek Spółki (załącznik) w opisanych wyżej sytuacjach wartość wymienionych świadczeń finansowanych przez Spółkę nie stanowi dla pracownika przychodu do opodatkowania.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył co następuje:

Stanowisko wyrażone przez wnioskodawcę we wniosku o wydanie pisemnej interpretację w trybie art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej uznać należy za prawidłowe.

Przepis art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej stanowi, że przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej, lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne, lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie.

Natomiast w myśl art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r., o systemie ubezpieczeń społecznych Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 10 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 i 2 oraz art. 20 ust. 1 ustaw)' o systemie ubezpieczeń społecznych, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne osób będących m.in. pracownikami (art. 6 ust. 1 wskazanej ustawy) stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem:

* przychodów wymienionych w § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. Nr 161, poz. 1106 z późn. zm.),

* wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Za przychody ze stosunku pracy uważa się: wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Dla rozstrzygnięcia, czy dany przychód stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, a w konsekwencji czy powstaje obowiązek opłacania składek m.in. na te ubezpieczenia, decydujące znaczenie ma, czy dla celów podatkowych zostanie on zakwalifikowany jako przychód pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.

Rzeczony przychód w sytuacji opisanej we wniosku nie został zakwalifikowany jako przychód pracowników z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.

Przedsiębiorca wskazał, iż uzyskał stosowną interpretację indywidualną z dnia 23 listopada 2015 r. o sygn. IPPB4/4511-1175/15-2/JK2 wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w i załączył ją do wniosku.

W związku z powyższym stanowisko wnioskodawcy wskazujące na brak obowiązku włączenia do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracownika wartości wydatków ponoszonych przez spółkę w okresie oddelegowania pracownika związanych z bezpłatnym zakwaterowaniem i dojazdami do miejsca oddelegowania i z powrotem, w sytuacji, gdy kwota tych wydatków nie stanowi przychodu pracownika uzyskanego z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy uznać należy za prawidłowe, nie jest bowiem prawnie możliwe uwzględnienie w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników należności, które nie stały się przychodem ze stosunku pracy w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Powyższe ma również zastosowanie w odniesieniu do składek na ubezpieczenie zdrowotne. Zgodnie z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 581 z późn. zm.) wynika, iż do ustalenia podstawy wymiana składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób. Zgodnie zaś z art. 104 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 149 z późn. zm.) oraz art. 29 ustawy z dnia 13 sierpnia 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 272 z późn. zm.) analogicznie ustala się podstawę wymiaru składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

Na marginesie należy wskazać, iż jednoznaczny sposób ujęcia w art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych przez ustawodawcę zakresu przedmiotowego wniosków o wydanie pisemnej interpretacji, uniemożliwia Zakładowi wydanie interpretacji w sprawach dotyczących m.in. rozstrzygnięcia czy dane wydatki ponoszone przez pracodawcę stanowią przychód pracownika ze stosunku pracy. Jak stanowi art. 10a ust. 4 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, zasady i tryb udzielania interpretacji przepisów prawa podatkowego reguluje ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613). Dlatego też, Zakład wydając interpretację w przedmiotowej sprawie poprzestaje na popartym stosowną interpretacją oświadczeniu wnioskodawcy, iż wartość wydatków ponoszonych przez spółkę w okresie oddelegowania pracownika związanych z bezpłatnym zakwaterowaniem i dojazdami do miejsca oddelegowania i z powrotem nie stanowi przychodu pracownika uzyskanego z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, traktując takie oświadczenie jako nie podlegający weryfikacji i wiążący dla organu element stanu faktycznego.

Jednocześnie brzmienie ww. przepisu art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych nie pozwala na rozstrzygnięcie w drodze pisemnej interpretacji czy wnioskodawca ma prawo do dokonania korekty deklaracji miesięcznych w sytuacji jeśli wartość powyższych świadczeń stanowiła podstawę składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne do czasu uzyskania interpretacji Izby Skarbowej. W drodze pisemnej interpretacji organ rentowy nie może wypowiadać się w kwestiach technicznych dotyczących korekt deklaracji czy tez udzielać wskazówek, co do działań, jakie winien podjąć przedsiębiorca. Zakład Ubezpieczeń Społecznych dokonuje jedynie oceny czy przyjęte przez wnioskodawcę rozumienie treści przepisów prawa, z których wynika obowiązek świadczenia składek na ubezpieczenia jest prawidłowe.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do właściwego Wydziału Ubezpieczeń Społecznych Sądu Okręgowego w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl