DI/100000/43/1176/2015 - Uwzględnienie w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne pracowników wartości kart multisport współfinansowanych przez pracodawcę w ramach systemu kafeteryjnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 listopada 2015 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych DI/100000/43/1176/2015 Uwzględnienie w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne pracowników wartości kart multisport współfinansowanych przez pracodawcę w ramach systemu kafeteryjnego.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 584 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 121 z późn. zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku przedsiębiorcy (...) z siedzibą w z dnia 12 października 2015 r., złożonym w dniu 16 października 2015 r. w (...) sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne pracowników wartości kart Multisport współfinansowanych przez pracodawcę w ramach tzw. systemu kafeteryjnego.

UZASADNIENIE

Dnia 16 października 2015 r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku wpłynął wniosek z dnia 12 października 2015 r. złożony przez przedsiębiorcę (...), z siedzibą w (...) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 listopada 2015 r. doręczonym dnia 10 listopada 2015 r. poprzez załączenie pełnomocnictwa dla (...).

Wnioskodawca w treści wniosku wskazał, że spółka zamierza udostępnić wszystkim swoim pracownikom szeroki wachlarz świadczeń pozapłacowych w ramach tzw. systemu kafeteryjnego, polegający na możliwości zakupu przez każdego pracownika, w ramach określonego budżetu przyznawanego przez spółkę w postaci tzw. punktów oraz z możliwością dopłaty ze środków własnych pracownika, rozmaitych produktów i usług oferowanych na podstawie dwóch odrębnych umów zawartych pomiędzy spółką, a dwoma różnymi podmiotami zewnętrznymi będącymi dostawcami oferowanych świadczeń bądź pośrednikami w ich opłacaniu u partnerów. Innymi słowy rodzaj świadczeń oferowanych pracownikom w ramach tzw. systemu kafeteryjnego stanowi bardzo szeroki katalog. Katalog ten można wyprowadzić z dwóch odrębnych umów zawartych pomiędzy (...) (zwanej dalej Spółką bądź Klientem), a podmiotami zewnętrznymi.

Jedna z tych umów, zawarta ze "Spółką X" reguluje zasady korzystania przez pracowników z kart Multisport. Zgodnie z treścią umowy jej przedmiotem jest świadczenie usług na rzecz pracowników Klienta w ramach Programu Korzyści Pracowniczych przez Partnerów "Spółki X" (podmioty świadczące usługi sportowo-rekreacyjne w ramach programu, z których korzystanie jest możliwe za okazaniem karty) oraz "Spółkę X". Wykaz Partnerów i świadczonych przez nich usług dla poszczególnych typów kart Multisport znajduje się na stronie internetowej "Spółki X". Program Korzyści Pracowniczych należy rozumieć jako zestaw wyselekcjonowanych przez "Spółkę X" pod kątem potrzeb Klienta produktów i usług dostępnych dla użytkowników zgłoszonych przez Klienta, świadczonych na ich rzecz w okresie obowiązywania umowy przez podmioty trzecie. Strony umowy postanowiły, że wyselekcjonowany pod kątem potrzeb Klienta Program zawiera pakiety: Pakiet "Obiekty Sportowe" oraz Pakiet "Zajęcia Sportowe". Zakres usług, dostępnych w ramach wybranych przez Klienta pakietów "Obiekty Sportowe" oraz "Zajęcia Sportowe" dla poszczególnych kart Multisport określony jest na stronie internetowej "Spółki X". "Spółka X" w ramach umowy umożliwi także korzystanie z nowo dostępnych usług w ramach pakietów "Obiekty Sportowe" i "Zajęcia Sportowe" dla każdej z kart, świadczonych przez podmioty, z którymi "Spółka X" nawiąże współpracę. Rozliczenie za zakup tych karnetów odbywać się będzie pomiędzy Spółką, a ich dostawcą na podstawie faktury wystawianej przez dostawcę w miesięcznych okresach rozliczeniowych.

Dalej przedsiębiorca wskazuje, że druga umowa, zawarta ze "Spółką Y", reguluje zasady korzystania z systemu rozmaitych świadczeń pozapłacowych, umożliwiających zarządzanie świadczeniami w Spółce, z indywidualnym kontem dostępu dla każdego pracownika, dostępnym online. Indywidualne konto dostępu to spersonalizowana strona, na której Pracownik może dokonywać wyboru świadczeń i na której prezentowane są aktualnie posiadane przez Pracownika Punkty oraz historia dotychczasowych transakcji. W systemie świadczeń pozapłacowych dostępne są świadczenia, których "Spółka Y" jest dostawcą lub w przypadku których jest pośrednikiem w płatności. Zasady realizacji świadczeń, których "Spółka Y" jest dostawcą są umieszczone na koncie pracownika, przy opisie danego świadczenia. Świadczenia dostępne w systemie oferowane są w cenach i na zasadach prezentowanych w koncie pracownika. W niektórych przypadkach system umożliwia wpisanie kwoty uzgodnionej przez Użytkownika bezpośrednio z dostawcą (np. pobyt w hotelu). W takim przypadku generalna zasada jest taka, że świadczenia opłacane przez system dostępne są w takiej samej cenie jak świadczenia opłacane gotówką bezpośrednio u Partnera, chyba że w opisie danego świadczenia lub danego Partnera wymieniono inne zasady. Świadczenia, które pracownicy będą mieli dostępne w ramach systemu to: bilety do kina, możliwość opłacenia pobytów w ośrodkach wypoczynkowych, hotelach, pensjonatach, hotelach SP A; wycieczki zagraniczne, bilety lotnicze, rezerwacje w hotelach zagranicznych, wejściówki i karnety na tenis, squash, do aquaparku itp., bilety na koncerty, do teatrów, wydarzenia sportowe i kulturalne, usługi dla dzieci (place zabaw, parki rozrywki, szkoły pływania itp.), kolonie dla dzieci, zabiegi, masaże itp. w salonach DaySPA, elektroniczne kody wartościowe do sklepów internetowych oraz stacjonarnych, kupony rabatowe, szkoły językowe i inne szkolenia, karta przedpłacona (...).

Na życzenie Klienta "Spółka Y" może, w miarę możliwości, dołączyć do systemu świadczenia lub konkretnych Partnerów wskazanych przez Klienta podpisując umowę o współpracy z dostawcami danego rodzaju świadczeń/danym Partnerem. Tego rodzaju świadczenia dostępne będą w takiej samej cenie jak świadczenia opłacane gotówką bezpośrednio u Partnerów oferujących świadczenia, chyba że w opisie danego świadczenia lub danego Partnera wymieniono inne zasady.

Dalej wnioskodawca wskazuje, że każdy pracownik otrzyma dostęp online do swojego indywidualnego konta, zasilanego co miesiąc przez Spółkę ilością Punktów o wartości (...) zł. (Punkt = (...) zł.). Zastrzeżenie jest takie, że pracownik chcący skorzystać z karnetów sportowych Multisport będzie zobowiązany w pierwszej kolejności przeznaczyć miesięczną pulę Punktów tj. Punktów na zakup właśnie tej karty, a jej zakup w każdym przypadku będzie wymagał dopłaty ze strony pracownika. Dopiero w dalszej kolejności pracownik może przeznaczyć zgromadzone na swoim koncie Punkty na zakup innych produktów i usług. W przypadku gdy ilość Punktów będzie niewystarczająca do zakupu danego świadczenia bądź też pracownik uprzednio wykorzysta całą przysługującą mu pulę Punktów, będzie miał on możliwość dopłacenia brakującej kwoty samodzielnie (kartą lub e-przelewem).

Przedsiębiorca podkreśla, że wartość punktów przyznawanych pracownikom w ramach tzw. systemu kafeteryjnego stanowić będzie przychód tych osób z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ustawy z dnia 26.07. 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.) będący podstawą naliczania składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

We własnym stanowisku w sprawie wnioskodawca, wskazuje, że świadczenia w postaci nabywania przez pracowników, w formie punktów przyznawanych w ramach tzw. systemu kafeteryjnego, kart Multisport oferowanych w ramach umowy ze "Spółką X" bez wątpienia korzystają ze zwolnienia wskazanego w § 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia MPiPS z dnia 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe (Dz.IJ. Nr 167, poz. 1106 z późn. zm.) o ile możliwość nabywania kart Multisport, przy partycypacji finansowej ze strony pracownika, znajdzie odzwierciedlenie w stosownym zapisie w Regulaminie Wynagradzania, Zgodnie bowiem z treścią umowy zawartej ze "Spółką X" możliwość skorzystania z kart Multisport mają wszyscy pracownicy wyrażający chęć skorzystania z karty. Klient współfinansuje usługę, a pracownik chcący skorzystać z Programu dopłaca odpowiednio:

- w ramach karty Multisport (...) zł.

- w ramach karty Multisport (...) zł

- w ramach karty Multisport (...) zł.

Przedsiębiorca podkreśla, że wartość rynkowa ww. kart jest dużo wyższa niż kwoty dopłat ze strony pracowników. Gdyby zatem Spółka nie była stroną umowy' zawartej ze "Spółką X", nie oferowałaby swoim pracownikom kart Multisport, a pracownicy nie mieliby możliwości ich nabycia po cenach niższych niż rynkowe.

Jeśli zaś chodzi o Świadczenia pozapłacowe oferowane przez Spółkę w ramach umowy ze "Spółką Y" to zdaniem. Spółki ponoszenie przez pracownika częściowej odpłatności przy nabywaniu świadczeń pozapłacowych oferowanych w ramach systemu kafeteryjnego i odpowiednie uregulowanie tego w Regulaminie Wynagrodzeń daje legitymację do zastosowania przedmiotowego zwolnienia. System kafeteryjny daje bowiem możliwość nabywania przez pracowników, po cenach niższych niż rynkowe, rozmaitych produktów i usług w tym znaczeniu, że gdyby nie system kafeteryjny oferowany przez Spółkę pracownik chcąc np. pójść do teatru musiałby nabyć bilet o wartości (...) zł płacąc za niego z własnej kieszeni (...) zł. Korzystając jednak z systemu kafeteryjnego ów pracownik zapłaci z własnej kieszeni jedynie (...) zł ponieważ (...) zł będzie pochodzić z banku Punktów przyznawanych przez Spółkę. Zdaniem Spółki innym rozwiązaniem pozwalającym na zastosowanie przedmiotowego zwolnienia jest wprowadzenie jednolitej odpłatności dla wszystkich pracowników w kwocie np. 1 zł. (czyli (...) zł zasilane w postaci Punktów przez Spółkę, przy czym Punkt o wartości (...) zł stanowi dopłata ze strony pracownika).

W związku z powyższym Spółka wnosi o udzielenie pisemnej interpretacji w następujących kwestiach:

1. czy wprowadzenie do Regulaminu Wynagradzania zapisu, zgodnie z którym w każdym przypadku zakupu przez pracownika karnetu sportowego Multisport gdy miesięczna pula Punktów przyznawanych każdemu pracownikowi przez Spółkę jest przeznaczana w systemie kafeteryjnym w pierwszej kolejności na ten właśnie cel i po dopłaceniu przez pracownika z własnych środków (tekst jedn.: przez potrącenie na liście plac) kwot:

(...) zł do karnetu Multisport -: (...) zł do karnetu Multisport.

(...) zł do karnetu Multisport,

upoważnia spółkę do niedoliczania wartości przyznanych w danym miesiącu ze środków obrotowych spółki punktów (Punktów = (...) zł) do przychodu pracownika, od którego istnieje obowiązek naliczania składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne na podstawie § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia składkowego;

2. czy wprowadzenie do Regulaminu Wynagradzania zapisu, zgodnie z którym pracownicy dopłacający z własnych środków brakującą kwotę na zakup pozostałych (oprócz karnetów sportowych Multisport) świadczeń oferowanych w ramach systemu kafeteryjnego upoważnia Spółkę do niedoliczania wartości przyznanych w danym miesiącu ze środków obrotowych Spółki Punktów (: Punktów = (...) zł) do przychodu pracownika, od którego istnieje obowiązek naliczania składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne na podstawie § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia składkowego;

3. czy wprowadzenie do Regulaminu Wynagradzania zapisu, zgodnie z którym niewykorzystanie bądź częściowe wykorzystanie przez pracownika w danym miesiącu Punktów przyznanych przez Spółkę ze środków obrotowych i potrąceniu na liście płac z tytułu uczestniczenia przez pracownika w systemie kafeteryjnym kwoty (...) zł upoważnia Spółkę do niedoliczania wartości przyznanych w danym miesiącu Punktów do przychodu pracownika, od którego istnieje obowiązek naliczania składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne na podstawie § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia składkowego.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył co następuje:

Na wstępie należy wskazać, że pismem z dnia 29 października 2015 r. z uwagi na brak uiszczenia przez wnioskodawcę pełnej opłaty z tytułu wniosku o wydanie pisemnej interpretacji (wniosek zawierał trzy odrębne zdarzenia przyszłe) przedmiotowy wniosek w zakresie ww. pkt 2 oraz pkt 3 Zakład pozostawił bez rozpatrzenia.

Wnioskodawca uzupełniając wniosek pismem z dnia 6 listopada, doręczonym w dniu 10 listopada 2015 r. poprzez załączenie pełnomocnictwa dla dodatkowo

wskazał, że dokonał opłaty z tytułu rozpatrzenia drugiego odrębnego zdarzenia przyszłego dotyczącego nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników wartości pozostałych świadczeń oferowanych w ramach systemu kafeteryjnego (oprócz karnetów sportowych Multisport) w części finansowanej przez pracodawcę.

W związku z powyższym Zakład informuje, że zgodnie z art. 10 ust. 6 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, wniosek o wydanie interpretacji, podlega opłacie w wysokości (...) zł, którą należy wpłacić w terminie 7 dni od dnia jego złożenia. W razie nieuiszczenia opłaty w terminie wniosek pozostawia się bez rozpatrzenia. Przedmiotowy wniosek w zakresie wskazanym przez wnioskodawcę w piśmie z dnia 6 listopada 2015 r. został opłacony z przekroczeniem ustawowego terminu (opłata wpłynęła na rachunek Zakładu po upływie terminu 7 dni od dnia złożenia wniosku z dnia 12 października 2015 r.) co skutkuje - zgodnie z brzmieniem przytoczonego przepisu - niemożnością nadania mu dalszego biegu, nawet w sytuacji dokonania wpłaty w terminie późniejszym. Dlatego też opłata w wysokości (...) zł wniesiona dnia 6 listopada 2015 r. zostanie spółce zwrócona. W piśmie z dnia 29 października 2015 r. Zakład poinformował o możliwości ponownego złożenia wniosku.

Stanowisko przedsiębiorcy przedstawione we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji, uznać należy za nieprawidłowe.

W myśl art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie.

Doprecyzowanie zakresu przedmiotowego spraw, w których przedsiębiorca może żądać od Zakładu wydania pisemnej interpretacji nastąpiło w art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r. Zgodnie z tym przepisem Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 10 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Na wstępie należy zaznaczyć, iż we wskazanym powyżej trybie Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie dokonuje interpretacji przepisów wewnętrznych obowiązujących u przedsiębiorcy (nie wynika z nich bowiem obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne), jak również nie ocenia przyjętych rozwiązań oraz zachowań płatnika składek pod kątem ich poprawności. Wynika to z braku możliwości prowadzenia postępowania dowodowego czy wyjaśniającego. W trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej Zakład nie kształtuje prawa, nie ustanawia żadnej normy indywidualnej, lecz przedstawia swój pogląd dotyczący rozumienia treści przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia składek na ubezpieczenia społeczne i jest związany okolicznościami przedstawionymi przez wnioskodawcę we wniosku.

Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy z wyłączeniem przychodów wymienionych w § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, jak również wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Z treści § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne (Dz. U. Nr 161, poz. 1106 z późn. zm.) wynika natomiast, iż podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.

W myśl zaś § 2 ust. 1 pkt 26 ww. rozporządzenia podstawy wymiaru składek nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji. Z literalnego brzmienia § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia wynika, iż z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe korzystają jedynie te przychody, które:

- wynikają z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu,

- przybierają postać niepieniężną (formę zakupu po cenach niższych, niż detaliczne lub formę usługi).

W świetle powyższego składki na ubezpieczenia społeczne nie powinny być naliczane od przychodu pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy stanowiącego korzyść materialną wynikającą z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegającą na umożliwieniu pracownikowi skorzystania z artykułów, przedmiotów lub usług jedynie za częściową odpłatnością.

Częściowa odpłatność polega w tym przypadku na partycypowaniu pracownika (choćby symbolicznym) w pokryciu kosztów zakupu niektórych artykułów, przedmiotów lub usług. Pracownik uzyska efekt, o którym mowa w przepisie rozporządzenia wówczas, gdy pracodawca dokona zakupu towarów lub udostępni korzystanie z usług po cenie niższej od tej, do której uiszczenia pracownik zobowiązany byłby w przypadku osobistego (uzyskanego w oderwaniu od zatrudnienia) nabycia tychże dóbr.

W praktyce oznacza to, że wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne będzie podlegała wartość różnicy pomiędzy ceną nabycia usługi, a ponoszoną przez pracownika odpłatnością. Jest to równoznaczne z brakiem obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe od ww. wartości. Zakład wskazuje, że system kafeteryjny to system wynagradzania pozwalający pracownikom w ramach określonego limitu dokonywać wyboru spośród oferowanych świadczeń. Kafeteria to forma pakietowego systemu wynagrodzeń, w którym struktura wewnętrzna wynagrodzenia jest wynikową decyzji podejmowanych przez pracowników, pracodawca podejmuje decyzję o wartości pieniężnej pakietu świadczeń, a pracownik o jego formach składowych. W systemie tym, ustala się wielkość - procent wynagrodzenia całkowitego jaką pracownik będzie otrzymywał w formie kafeterii. Pracodawca określając limit punktów przysługujących pracownikowi podejmuje decyzję o wartości pieniężnej tych świadczeń.

Przedsiębiorca w przedmiotowym wniosku wskazał, że zamierza udostępnić wszystkim swoim pracownikom szeroki wachlarz świadczeń pozapłacowych w ramach tzw. systemu kafeteryjnego, polegającym na możliwości zakupu przez każdego pracownika, w ramach określonego budżetu przyznawanego przez spółkę w postaci tzw. Punktów oraz z możliwością dopłaty ze środków własnych pracownika, różnych produktów i usług oferowanych na podstawie dwóch odrębnych umów zawartych pomiędzy spółką, a dwoma różnymi podmiotami zewnętrznymi. Jedna z tych umów reguluje zasady korzystania przez pracowników z kart Multisport. Ponadto każdy pracownik otrzyma dostęp Online do swojego indywidualnego konta, zasilanego co miesiąc przez spółkę ilością Punktów o wartości (...) zł z zastrzeżeniem, że pracownik chcący skorzystać z karnetów Multisport będzie zobowiązany w pierwszej kolejności przeznaczyć miesięczną pulę Punktów, tj. Punktów na zakup właśnie tej karty, a jej zakup w każdym wypadku będzie wymagał dopłaty ze strony pracownika.

Faktycznie więc pracownicy będą otrzymywać świadczenie o charakterze pieniężnym, tzn. środki pieniężne finansowane przez pracodawcę i pracowników wymieniane będą na punkty w systemie, które następnie będą przeznaczane na zakup Karty Multisport. Powyższy system punktowy stworzony z wpłat pracodawcy i pracownika nie spełnia warunków do skorzystania z wyłączenia określonego w przepisie § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia, bowiem z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe korzystają jedynie te przychody, które przybierają postać niepieniężną. W związku z powyższym wartość kart Multisport w części współfinansowanej przez pracodawcę w ramach tzw. systemu kafeteryjnego pracownikom spółki będzie stanowiła podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Powyższe będzie miało zastosowanie również do składek na ubezpieczenie zdrowotne, bowiem z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2015 r., poz. 581 z późn. zm.) wynika, iż do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania. Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust, 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Wydziału Pracy i Ubezpieczeń Społecznych Sądu Okręgowego w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl