DI/100000/43/115/2014 - Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 lutego 2014 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych DI/100000/43/115/2014 Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2013 r., poz. 672 z późn. zm.) w związku z art. 83d z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. 2013, poz. 1442 z późn. zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za prawidłowe stanowisko zaprezentowane we wniosku z dnia 23 stycznia 2014 r. złożonym w dniu 27 stycznia 2014 r., przez przedsiębiorcę (...) spółka akcyjna z siedzibą w (...) przedmiocie ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowi z tytułu korzystania przez pracowników spółki z modelu sprzedaży rabatowej.

UZASADNIENIE

W dniu 27 (stycznia 2014 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku wpłynął wniosek przedsiębiorcy (...) wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca wskazał, że jest (...) mającą siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Przedmiotem działalności Spółki jest produkcja i sprzedaż w sieci sklepów na terytorium Rzeczypospolitej oraz poza granicami kraju, a także w sklepach internetowych. Spółka zatrudnia pracowników w ramach umów o pracę i w związku z tym jest płatnikiem składek na ubezpieczenie społeczne należnych od wypłacanych wynagrodzeń pracowniczych.

Spółka plajtuje wprowadzić nowy model sprzedaży rabatowej, przeznaczony dla pracowników spółki, kontrahentów i ich pracowników oraz osób świadczących na rzecz spółki usług! na podstawie umów cywilnoprawnych. W oparciu o posiadaną bazę adresów e-mail, spółka stworzy listę dystrybucyjną na potrzeby akcji rabatowych. Spółka planuje wysyłać na te adresy kody rabatowe ze wskazaniem warunków skorzystania z rabatu to jest w szczególności: na wartość udzielanego rabatu, kwotę zakupów od której udzielany jest rabat oraz termin realizacji kodów.

Osoba, która otrzyma kody, będzie mogła je wydrukować i przedstawić w sklepie w formie wydruku bądź udać się do sklepu z telefonem a pracownik sklepu wprowadzi kod w momencie zapłaty za towar. Skorzystanie przez konkretną osobę z otrzymanych kodów nie będzie uzależnione od spełnienia jakichkolwiek innych, poza okazaniem kodu, warunków, jak również nie będzie w żaden sposób ewidencjonowane. Model sprzedaży rabatowej zakłada, że osoby, które otrzymały kod będą miały same skorzystać z udzielonego rabatu, jak również przekazać kod innym osobom (rodzinie, znajomym) według własnego uznania, będą mogły również w ogóle z rabatu nie korzystać. W przypadku przekazania kodu innej osobie nie zmienią się warunki udzielenia rabatu przy zakupach towaru. Model sprzedaży rabatowej nic zakłada różnicowania warunków udzielanych rabatów w ramach danej akcji rabatowej, skierowanej do opisanej powyżej grupy osób. Każda osoba otrzymująca kody rabatowe w ramach modelu tj. pracownik spółki (osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę), osoba świadcząca usługi na podstawie umowy cywilnoprawnej, kontrahent spółki czy pracownik kontrahenta otrzyma kod rabatowy uprawniający do dokonania zakupów z rabatem na tych samych warunkach. Jednakowa będzie w szczególności wartość udzielanego rabatu, kwota od której rabat przysługuje, ilość otrzymanych w ramach danej akcji kodów rabatowych, termin ich ważności. Jednocześnie w zakresie opisanego powyżej stanu faktycznego, spółka uzyskała prawomocną interpretację prawa podatkowego, wydaną przez Ministra Finansów - Dyrektora Izby Skarbowej w (...) nr (...) w dniu (...) r., w której organ podatkowy uznał za prawidłowe stanowisko Spółki, iż korzystanie z akcji rabatowych przez pracowników spółki na jednakowych warunkach z innymi uprawnionymi (stan faktyczny opisany powyżej) jest dla pracowników neutralne podatkowo. W konsekwencji po stronie pracowników nie powstanie z tego tytułu przychód ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu a spółka nie będzie zobowiązana do obliczenia i pobrania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Kopia interpretacji w załączeniu.

Wnioskodawca powziął wątpliwości, które wyraził w postaci pytania, czy, w sytuacji gdy skorzystanie przez pracowników spółki z opisanych w stanie faktycznym akcji rabatowych nie stanowi dla pracowników przychodu ze stosunku pracy, skorzystanie z tych akcji nie będzie również stanowiło podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe?

Jednocześnie przedsiębiorca wyraził stanowisko, że zgodnie z brzmieniem przepisu art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe ubezpieczonych wymienionych w art. 6 ust. 1 pkt 1-3 i pkt 18a stanowi przychód, o którym mowa w art. 4 pkt 9 i 10, z zastrzeżeniem ust. 1a i 2, ust. 4 pkt 5 i ust. 12. Osoba pozostająca w stosunku pracy podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu emerytalnemu i rentowemu - zgodnie z przepisem art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Przychodem stanowiącym podstawę wymiaru składek osoby będącej pracownikiem, zgodnie ż przepisem art. 4 pkt 9 tej ustawy są przychody w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wobec powyższego, skoro skorzystanie przez pracownika z akcji rabatowych w ramach modelu sprzedaży rabatowej nie stanowi dla pracownika przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych (co potwierdza Dyrektor izby Skarbowej w (...) w załączonej interpretacji podatkowej)" nie stanowi ono również podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe, W związku z tym wnioskodawca nie będzie zobowiązany do naliczenia, pobrania i przekazania tych składek.

Mając na uwadze treść wniosku, jak również obowiązujące w tym przedmiocie przepisy prawa Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył co następuje:

Stanowisko wyrażone przez przedsiębiorcę, we wniosku o wydanie interpretacji uznać należy za prawidłowe.

Artykuł 10 ust. 1 Ustawy o swobodzie działalności gospodarczej stanowi, że przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. Zgodnie natomiast z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2013 r. Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 10 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.), w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych 1 Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), przy czym za przychody ze stosunku pracy uważa się: wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Z powyższego wywieść należy, że nie jest prawnie możliwe uwzględnianie w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników jakichkolwiek należności, które nie stanowią przychodu ze stosunku pracy w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych. Następstwem regulacji zawartej w art. 18 ust. 1 ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych jest przepis § 2 ust. 6 rozporządzenia Rady Ministrów z 18 kwietnia 2008 r., w sprawie szczegółowych zasad i trybu postępowania w sprawach rozliczania składek, do których poboru zobowiązany jest ZUS (Dz. U. z 2008 r. Nr 78, poz. 465 z późn. zm.), zgodnie z którym dla każdego ubezpieczonego, dla którego podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnik składek w imiennym raporcie miesięcznym i imiennym raporcie miesięcznym korygującym sporządzonym za tego ubezpieczonego oraz w deklaracji rozliczeniowej i deklaracji rozliczeniowej korygującej uwzględnia należne składki na ubezpieczenia społeczne od wszystkich dokonanych lub postawionych do dyspozycji ubezpieczonego wypłat - od pierwszego do ostatniego dnia miesiąca kalendarzowego, którego deklaracja dotyczy - stanowiących podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, z uwzględnieniem ograniczenia, o którym nowa w art. 19 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Tym samym jeżeli skorzystanie z modelu sprzedaży rabatowej nie stanowi przychodu z tytułu wykonywania pracy w ramach stosunku pracy w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, to brak jest również podstaw do uwzględnienia jej wartości w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Mając powyższe na względzie orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania. Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do właściwego Sądu Okręgowego - Wydziału Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w (...). Odwołani; wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl