DI/100000/43/1121/2018

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 listopada 2018 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych DI/100000/43/1121/2018

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2018 r. poz. 646 z późn. zm.), w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r., o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1778 z późn. zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte we wniosku (...) złożonym w dniu 5 października 2018 r. w przedmiocie konieczności uwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe członków Rady Nadzorczej, pokrywanych przez spółkę kosztów związanych z wykonywaniem przez członków Rady Nadzorczej powierzonych im funkcji.

UZASADNIENIE

W dniu 5 października 2018 r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku wpłynął wniosek z dnia 19 września 2018 r. o wydanie Interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 października 2018 r. doręczonym dnia 31 października 2018 r.

Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z (...) umowy jest spółką kapitałową (...) sp. z o.o. zwana dalej również zgodnie z umowy spółki wnioskodawcy jednym z organów (...) jest Rada Nadzorcza. Rada Nadzorcza składa się najwyżej z 5 członków, powoływanych i odwoływanych uchwałą Zgromadzenia Wspólników. Członkowie Rady Nadzorczej nie są jednocześnie pracownikami (...). Rada Nadzorcza sprawuje nadzór nad działalnością wnioskodawcy. Zgodnie z (...) umowy spółki "Członkom Rady Nadzorczej przysługuje wynagrodzenie miesięczne, określone uchwałą Zgromadzenia Wspólników." Nadto, w (...) umowy spółki (...) określono, iż "Spółka pokrywa koszty poniesione w związku z wykonywaniem przez członków Rady Nadzorczej powierzonych im funkcji, a w szczególności kosztów przejazdu na posiedzenie Rady, koszt wykonywania samodzielnego nadzoru, koszt zakwaterowania i wyżywienia." Rada Nadzorcza odbywa posiedzenia co najmniej raz na dwa miesiące. Posiedzenia rady nadzorczej zazwyczaj odbywają się w siedzibie, spółki, tj. przy ul. (...).

Miejsce zamieszkania członków Rady Nadzorczej może znajdować się w miejscowościach innych niż Nadto, nie można wykluczyć, że posiedzenie Rady Nadzorczej może odbyć się poza siedzibą spółki. Niezależnie od powyższych okoliczności koszty dojazdu oraz noclegu związane z posiedzeniem Rady Nadzorczej są pokrywane przez (...).

Nadto, w dniu 10 marca 2018 r. Rada Nadzorcza podjęła uchwałę w sprawie powołania zespołu ds. przeprowadzania audytu wewnętrznego spółki. Spółka pokrywa koszty poniesione przez członków Rady Nadzorczej w związku z prowadzonym audytem. Kosztami pokrywanymi przez spółkę są m.in. następujące należności: koszty dojazdu, noclegu, konsumpcji w związku z prowadzonym audytem. Ponadto, spółka pokrywa koszty spotkań biznesowych realizowanych przez członków rady nadzorczej (koszty dotyczą dojazdów, noclegów i konsumpcji), które mogą odbywać się poza siedzibą spółki, jak i miejscem zamieszkania członka rady nadzorczej. (...) dokonuje zwrotu należności na rzecz członków Rady Nadzorczej na postawie przedłożonych przez członków zarządu faktur VAT, które wystawiane są na rzecz a nie na poszczególnych członków Rady Nadzorczej.

We własnym stanowisku w sprawie wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 22 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają (z zastrzeżeniem art. 8 i 9) osoby fizyczne, które na obszarze Polski są członkami rad nadzorczych wynagradzanymi z tytułu pełnienia tej funkcji. Zatem osoby pełniące funkcje członków rad nadzorczych w spółce spółkach z o.o. podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom społecznym, jeśli pobierają z tego tytułu wynagrodzenie. Składki na ubezpieczenia społeczne nalicza się od przychodu, jaki członek rady nadzorczej uzyskuje z tytułu pełnienia tej funkcji. Przy czym do przychodu wlicza się również wartość przekazanych nieodpłatnych świadczeń, w tym niematerialnych. Pojęcie przychodu należy tu bowiem rozumieć tak. Jak na gruncie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem wnioskodawcy pokrywane przez Spółkę koszty w związku z wykonywaniem przez członków Rady Nadzorczej powierzonych im funkcji, a w szczególności kosztów przejazdu na posiedzenie Rady, koszt wykonywania samodzielnego nadzoru, koszt zakwaterowania i wyżywienia, stanowią przychód z działalności wykonywanej osobiście, o którym mowa w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Również do wyżej wskazanych przychodów zaliczyć należy koszty poniesione przez członków Rady Nadzorczej w związku z prowadzonym audytem, takie jak: koszt dojazdu, noclegu, konsumpcji w związku z prowadzonym audytem, jak również koszt spotkań biznesowych realizowanych przez członków rady nadzorczej. Wyżej określone przychody nie mieszczą się w zakresie żadnego ze zwolnień określonych w art. 21, 52, 52a, 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak również nie został od nich zaniechany pobór podatku w drodze rozporządzenia Ministra Finansów. Powyższe stanowisko wnioskodawcy zostało potwierdzone w Interpretacji Indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 4 września 2018 r.

Nadto wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 15 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 2236), podstawy wymiaru składek nie stanowią: diety i inne należności z tytułu podróży służbowej pracownika-do wysokości określone) w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowe) lub samorządowej Jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju. Powyższy przepis stosuje się odpowiednio przy ustalaniu podstawy wymiaru składek członków rad nadzorczych wynagradzanych z tytułu pełnienia tej funkcji. Zdaniem wnioskodawcy koszty przejazdu na posiedzenia Rady Nadzorczej oraz związane z tym koszty zakwaterowania i wyżywienia, koszty wykonywania samodzielnego nadzoru, koszty związane z innymi czynnościami podejmowanymi przez członków Rady Nadzorczej na podstawie uchwał wydanych przez Radę Nadzorczą, tj. koszty związane z prowadzonym audytem, w tym koszty zakwaterowania, wyżywienia, koszty przejazdu na spotkania biznesowe nie należy traktować odpowiednio, jako diety i innych należności z tytułu podróży służbowej z uwagi na następujące. Po pierwsze wskazać należy, iż w powyższym przepisie wyraźnie mowa jest o dietach i innych należnościach z tytułu podróży służbowej. Przepis ten ma zatem zastosowanie wyłącznie do tych świadczeń należnych z tytułu podróży o charakterze służbowym. Decydujące jest więc ustalenie, co rozumieć pod tym pojęciem. Zgodnie z art. 77 (5) § 1 kodeksu pracy podróż służbowa to wykonywanie na polecenie pracodawcy zadania służbowego poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy pracownika. Istotne Jest, że podróż służbowa dotyczy pracowników i ma charakter incydentalny, krótkotrwały, tymczasowy. Ponadto, podstawę formalną podróży służbowej stanowi polecenie wyjazdu wydane przez pracodawcę lub przełożonego. Z uwagi na charakter wykonywanej pracy, nie można uznać. Iż członkowie Rady Nadzorczej podróżując na posiedzenie Rady Nadzorczej, na spotkania biznesowe, czy w celu wykonywania samodzielnego nadzoru lub audytu przebywają w podróży. Przejazdy te związane są z pełnioną przez nich funkcją w ramach powołania na członków Rady Nadzorczej i nie mają charakteru incydentalnego, tymczasowego, krótkotrwałego, a nadto nie odbywa się na podstawie polecenia pracodawcy, Dlatego w tym przypadku, zdaniem wnioskodawcy, nie ma zastosowania ulga wynikająca z § 2 ust. 1 pkt 15 ww. rozporządzenia. Mając na uwadze powyższe okoliczności, zdaniem wnioskodawcy, osiągany przez członków rady nadzorczej przychód winien podlegać oskładkowaniu od ubezpieczenia emerytalnego i rentowego.

Pismem z dnia 16 października 2018 r. doręczonym dnia 19 października 2018 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków wniosku.

Wnioskodawca został wezwany do wskazania, co jest jego właściwą Intencją tj. czy wolą wnioskodawcy jest przesądzenie co do tego, że koszty przejazdu na posiedzenie Rady Nadzorczej, koszt wykonywania samodzielnego nadzoru, koszt zakwaterowania i wyżywienia pokrywane przez spółkę, Jak również koszty poniesione przez członków Rady Nadzorczej w związku z prowadzonym audytem, takie jak koszt dojazdu, noclegu, konsumpcji w związku z prowadzonym audytem, jak również koszt spotkań biznesowych realizowanych przez członków rady nadzorczej stanowią przychód z działalności wykonywanej osobiście, o którym mowa w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz, że powyższe nie powinny być traktowane jako diety i inne należności z tytułu podróży służbowej czy też wnioskodawca zainteresowany jest uzyskaniem interpretacji § 2 ust. 1 pkt 15 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1993 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 1949).

Dalej zaznaczono, że w przypadku, gdy wolą wnioskodawcy jest uzyskanie interpretacji indywidualnej § 2 ust. 1 pkt 15 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe informacja co do przychodowego charakteru ww. kosztów oraz ich charakteru winna stanowić wyłącznie element opisu stanu faktycznego, nie zaś własnego stanowiska w sprawie, jak ma to miejsce w aktualnym brzmieniu wniosku.

Zgodnie z przepisem art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej lub składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja Indywidualna). Natomiast w myśl art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 34 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

W związku z powyższym Zakład Ubezpieczeń Społecznych wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez wskazanie w opisie stanu faktycznego, czy:

1.

pokrywane przez spółkę koszty w związku z wykonywaniem przez członków Rady Nadzorczej powierzonych im funkcji, a w szczególności kosztów przejazdu na posiedzenie Rady, koszt wykonywania samodzielnego nadzoru, koszt zakwaterowania i wyżywienia,

2.

koszty poniesione przez członków Rady Nadzorczej w związku z prowadzonym audytem, takie. Jak koszt dojazdu, noclegu, konsumpcji w związku z prowadzonym audytem, jak również koszt spotkań biznesowych realizowanych przez członków rady nadzorczej stanowią przychód tych osób z tytułu działalności wykonywanej osobiście w rozumieniu art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 15 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 1949), podstawy wymiaru składek nie stanowią przychody: diety i inne należności z tytułu podróży służbowej pracownika - do wysokości określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju.

Zgodnie natomiast z § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. u. z 2013 r., poz. 167) z tytułu podróży krajowej oraz podróży zagranicznej, odbywanej w terminie i miejscu określonym przez pracodawcę, pracownikowi przysługują:

1)

diety

2)

zwrot kosztów:

a)

przejazdów,

b)

dojazdów środkami komunikacji miejscowej,

c)

noclegów,

d)

innych niezbędnych udokumentowanych wydatków, określonych lub uznanych przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb.

Mając powyższe na uwadze oraz przepis § 5 ust. 2 pkt 3 wprowadzony w życie rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 22 grudnia 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 2014 r. poz. 1967), który stanowi, iż przepisy § 2-4 stosuje się odpowiednio przy ustalaniu podstawy wymiaru składek członków rad nadzorczych wynagradzanych z tytułu pełnienia tej funkcji, koniecznym było uzupełnienie opisu stanu faktycznego wniosku również o jednoznaczne wskazanie czy:

1.

pokrywane przez spółkę koszty w związku z wykonywaniem przez członków Rady Nadzorczej powierzonych im funkcji, a w szczególności kosztów przejazdu na posiedzenie Rady, koszt wykonywania samodzielnego nadzoru, koszt zakwaterowania i wyżywienia,

2.

koszty poniesione przez członków Rady Nadzorczej w związku z prowadzonym audytem, takie, jak koszt dojazdu, noclegu, konsumpcji w związku z prowadzonym audytem, jak również koszt spotkań biznesowych realizowanych przez członków rady nadzorczej, należy traktować odpowiednio jako diety i inne należności z tytułu podróży służbowej czy też nie.

Uzupełniając wniosek pismem z dnia 26 października 2018 r. doręczonym dnia 31 października 2018 r. wnioskodawca wskazał, że jego wolą jest uzyskanie interpretacji indywidualnej § 2 ust. 1 pkt 15 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe.

Wnioskodawca oświadczył, że pokrywane przez spółkę koszty związane z wykonywaniem przez członków Rady Nadzorczej powierzonych im funkcji, a w szczególności kosztów przejazdu na posiedzenie Rady, koszt wykonywania samodzielnego nadzoru, koszt zakwaterowania i wyżywienia, koszty poniesione przez członków Rady Nadzorczej w związku z prowadzonym audytem, takie jak: koszt dojazdu, noclegu, konsumpcji w związku z prowadzonym audytem, jak również koszt spotkań biznesowych realizowanych przez członków rady nadzorczej stanowią przychód członków rady nadzorczej z tytułu działalności wykonywanej osobiście, o którym mowa w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Powyżej wskazane przychody nie zaliczają się do diet i innych należności z tytułu podróży służbowej, dlatego też nie korzystają ze zwolnienia, tym samym winny podlegać oskładkowaniu od ubezpieczenia emerytalnego i rentowego.

Mając na uwadze treść wniosku, jak również obowiązujące w tym przedmiocie przepisy prawa Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył co następuje.

Stanowisko wyrażone przez wnioskodawcę we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców uznać należy za prawidłowe.

Zgodnie z ww. art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia, co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja Indywidualna). W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu udzielenie interpretacji Indywidualnej następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Jednocześnie stosownie do art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie Ubezpieczeń społecznych. Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych podkreśla, że ocena stanowiska wnioskodawcy w trybie niniejszej decyzji, dokonywana jest wyłącznie pod kątem prawidłowości przyjętego przez przedsiębiorcę rozumienia przepisu prawa i czyniona jest w oparciu o kompletny opis stanu faktycznego zawarty w treści wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, z którego wynika, ze pokrywane przez spółkę koszty związane z wykonywaniem przez członków Rady Nadzorczej powierzonych im funkcji nie zaliczają się do diet i innych należności z tytułu podróży służbowej. Podkreślenia przy tym wymaga fakt, iż rozpoznając wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Zakład nie prowadzi postępowania wyjaśniającego i postępowania dowodowego. Granice sprawy rozpatrywanej na podstawie złożonego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, jak zauważono wyżej, zakreślają jedynie ramy zaprezentowanego opisu stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego.

Zasady podlegania obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym oraz zasady ustalania podstawy wymiaru składek na te ubezpieczenia regulują przepisy ustawy z o systemie ubezpieczeń społecznych.

Mając na uwadze problematykę podniesioną w treści złożonego w dniu 5 października 2018 r. wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wskazać należy, iż w myśl art. 3 ust. 1 pkt 4 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych zadania z zakresu ubezpieczeń społecznych, określone ustawą - wykonuje płatnik składek w stosunku do osób, które z tytułu zatrudnienia lub pełnionej funkcji podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym.

Zamknięty i wyczerpujący katalog osób, które na terenie Rzeczypospolitej Polskiej podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, ustawodawca określił w art. 6 ust. 1 ustawy i dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.

Jak zauważył wnioskodawca, stosownie do art. 6 ust. 3 pkt 22 oraz art. 13 pkt 17 powołanej ustawy, członkowie rady nadzorczej wynagradzani z tytułu pełnionej funkcji podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, od dnia powołania do dnia zaprzestania pełnienia tej funkcji. Z literalnego brzmienia art. 6 ust. 1 pkt 22 ustawy wynika, iż obowiązek zgłoszenia do ubezpieczeń emerytalnego i rentowych członków rad nadzorczych dotyczy spółek prawa handlowego, spółdzielni, przedsiębiorstw oraz Innych podmiotów, u których taki organ nadzoru występuje. Natomiast, warunkiem do objęcia obowiązkowymi ubezpieczaniami emerytalnym 1 rentowymi jest pobieranie wynagrodzenia z tytułu pełnienia tej funkcji.

Zgodnie z art. 18 ust. 4 pkt 10 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne członków rad nadzorczych stanowi przychód z działalności wykonywanej osobiście przez osoby należące do składu rad nadzorczych, niezależnie od sposobu ich powoływania, łącznie z kosztami uzyskania i kwotą podatku, o których mowa w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 13 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. 2018 r., poz. 700 z późn. zm.) jest to przychód z działalności wykonywanej osobiście przez osoby należące do składu rad nadzorczych, niezależnie od sposobu ich powoływania.

Katalog przychodów, które nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne 1 rentowe został zawarty w § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1949}. Zgodnie z brzmieniem § 2 ust. 1 pkt 15 powołanego rozporządzenia nie stanowią podstawy wymiaru składek: diety i Inne należności z tytułu podróży służbowej pracownika - do wysokości określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju z zastrzeżeniem pkt 17.

Wyłączenie wynikające z przywołanego powyżej przepisu odnosi się do należności przysługujących pracownikowi na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową z tytułu wykonywania na polecenie pracodawcy zadań służbowych poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy lub poza stałym miejscem pracy. Za czas tej podróży służbowej pracownikom przysługują diety (przeznaczone m.in. na pokrycie zwiększonych kosztów wyżywienia w czasie podróży), zwrot kosztów przejazdu, noclegów i innych udokumentowanych wydatków, których w przypadku faktycznej wypłaty nie wlicza się do podstawy wymiaru składek do określonego limitu, zgodnie § 7 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 167), do którego odsyła przepis § 2 ust. 1 pkt 15 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Z powyższego wynika, iż, wyłącznie w sytuacji gdy pracodawca wypłaca pracownikom wysłanym w podróż służbową diety i inne należności w wysokości określonej limitem przepisów ww. rozporządzenia, to ich wartość podlega wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Podróż służbowa jest instytucją uregulowaną w ustawie z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 917 z późn. zm.). Zgodnie z art. 771 odbywać ją mogą tylko pracownicy, zgodnie jednak z brzmieniem § 5 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, przepisy § 2 stosuje się odpowiednio przy ustalaniu podstawy wymiaru składek członków rad nadzorczych wynagradzanych z tytułu pełnienia tej funkcji.

W świetle powyższego, koszty poniesione w związku z wykonywaniem przez członków Rady Nadzorczej powierzonych im funkcji, w tym koszty przejazdu na posiedzenie Rady, koszt wykonywania samodzielnego nadzoru, koszt zakwaterowania i wyżywienia, koszty poniesione przez członków Rady Nadzorczej w związku z prowadzonym audytem, takie jak: koszt dojazdu, noclegu, konsumpcji w związku z prowadzonym audytem, jak również koszt spotkań biznesowych realizowanych przez członków rady nadzorczej w opisanym przez wnioskodawcą, stanie faktycznym będą podlegać uwzględnieniu w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe członków Rady Nadzorczej spółki.

Wnioskodawca w sposób jednoznaczny określił, że ww. przychody nie Naliczają się do diet i innych należności z tytułu podróży służbowej, a tym samym nie istnieją podstawy prawne do zastosowania wyłączenia przewidzianego w § 2 ust. 1 pkt 15 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 35 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 34 ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, odwołanie do Wydziału Pracy i Ubezpieczeń Społecznych Sądu Okręgowego w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl