DI/100000/43/108/2020 - Ustalenie możliwości opłacania w bieżącym roku kalendarzowym składek na ubezpieczenia społeczne od podstawy wymiaru nie niższej niż ustalona na zasadach wynikających z art. 18c u.s.u.s.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 kwietnia 2020 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych DI/100000/43/108/2020 Ustalenie możliwości opłacania w bieżącym roku kalendarzowym składek na ubezpieczenia społeczne od podstawy wymiaru nie niższej niż ustalona na zasadach wynikających z art. 18c u.s.u.s.

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1292 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 266 z późn. zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte we wniosku prowadzącego działalność gospodarczą w (...) z dnia 10 lutego 2020r., doręczonego dnia 12 lutego 2020 r. dotyczącego możliwości opłacania w bieżącym roku kalendarzowym składek na ubezpieczenia społeczne od podstawy wymiaru nie niższej niż ustalona na zasadach wynikających z art. 18c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

UZASADNIENIE

Dnia 12 lutego 2020 r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku wpłynął wniosek prowadzącego działalność gospodarczą o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ustawy - Prawo przedsiębiorców. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 marca 2020r., doręczonym w dniu 20 marca 2020r.

Na wstępie wniosku Wnioskodawca wskazał, że wnosi o udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy ma on prawo korzystać od dnia 1 lutego 2020 r. z opłacania składek wg Małego ZUS Plus i czy (w przypadku pozytywnej odpowiedzi) przeciętny, miesięczny dochód Wnioskodawca mnoży przez współczynnik 0,5 przy prowadzeniu KPiR na zasadach ogólnych (czy tylko przedsiębiorcy na karcie podatkowej i ryczałcie ewidencyjnym mnożą swój przeciętny, miesięczny dochód przez ten współczynnik).

Zdaniem Wnioskodawcy przysługuje mu prawo do opłacania składek wg Małego ZUS Plus.

Wnioskodawca w treści wniosku wskazał, że działalność gospodarczą rozpoczął 2 września 2014 r., a zawiesił 24 października 2014 r. Dalej Wnioskodawca dodaje, że wznowił działalność gospodarczą 17 czerwca 2019 r., lecz w tym czasie poszukiwał pracy i stracił po wznowieniu działalności możliwość skorzystania z ulgi na start, z opłacania preferencyjnych składek oraz rozliczania się wg Małego ZUS.

Od dnia zawieszenia działalności do czasu jej ponownego rozpoczęcia nie minęło 60 miesięcy kalendarzowych.

Wnioskodawca jest trenerem personalnym - instruktorem rekreacji ruchowej.

Od 17 czerwca 2019 r. do 31 stycznia 2020 r. opłacał pełne składki ZUS. W dniu 29 stycznia 2020 r. złożył wyrejestrowanie ZUS ZWUA z kodem 051000 od 1 lutego 2020 r. i zgłosił na ZUS ZUA kod ubezpieczenia 059000.

Wnioskodawca zaznacza, że przychód z tytułu działalności gospodarczej uzyskany w poprzednim roku kalendarzowym nie przekroczył 120000,00 zł (limit przychodu liczony proporcjonalnie wynosi 65095,89 zł. Wyliczenie 120000,00: 365 dni roku x 198 dni prowadzenia działalności).

Wnioskodawca podkreśla, że prowadził działalność gospodarczą dłużej niż 60 dni. Nie rozliczał się w formie karty podatkowej. Nie podlegał ubezpieczeniom z innej pozarolniczej działalności. Nie był wspólnikiem spółki jawnej. Nie spełnia warunków do opłacania preferencyjnych składek. Nie jest to pierwszy rok prowadzenia działalności, gdyż ją wznowił. Nie wykonuje usług na rzecz byłego pracodawcy. Wnioskodawca zaznacza, że przychód za rok 2019 (od 17.06 do 31.12 roku 2019) wynosi 23348,27 zł. Koszty 10158,74 zł (10541,68 minus składki na Fundusz Pracy 382,94 zł).Dochód 13189,53 zł.

Przeciętny, miesięczny dochód wynosi 1998,41 zł (13189,53:198 dni x 30).

Podstawa składek 1998,41 lub 1998,41 x 0,5 = 999,21

Podstawa nie jest niższa niż 30% minimalnego wynagrodzenia za 2020 r. (780 zł), ani wyższa niż 60% prognozowanego, przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego ustalonego na rok 2020. 5227,00 zł x 60%= 3136,20 zł

Zdaniem Wnioskodawcy spełnia on kryteria przedstawione na stronie ZUS.

Uzupełniając wniosek pismem z dnia 14 marca 2020r., doręczonym w dniu 20 marca 2020r. Wnioskodawca wskazał, że nie zalicza się do kategorii osób wymienionych w ust. 11 pkt 1, czyli nie prowadził w poprzednim roku kalendarzowym (ani obecnie) działalności w formie karty podatkowej i ryczałtu i równocześnie nie korzystał ze zwolnienia sprzedaży z podatku VAT. Nie miały zastosowania do Wnioskodawcy przepisy dotyczące zryczałtowanego podatku dochodowego. Wnioskodawca rozlicza się na zasadach ogólnych. Wnioskodawca nie prowadził działalności gospodarczej, o której mowa w art. 8 (pojęcie pracownika ust. 6 pkt 2-5). Wnioskodawca nie jest twórcą ani artystą, nie wykonuje wolnego zawodu w rozumieniu przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym, nie był i nie jest wspólnikiem żadnej ze spółek (ani jednoosobowej spółki z 0.0., ani wspólnikiem spółki jawnej, komandytowej lub partnerskiej). Ponadto Wnioskodawca nie prowadzi publicznej ani niepublicznej szkoły, innej formy wychowania przedszkolnego, placówki lub ich zespołów. Wobec powyższego Wnioskodawca jest zdania, że przysługuje mu prawo do korzystania z rozliczenia Małego ZUS Plus. Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku stwierdza co następuje:

Zgodnie z przepisem art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia co do zakresu i sposobu stosowanie przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej lub składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna). Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej może dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych (art. 34 ust. 2 ustawy). Natomiast w myśl art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 34 ustawy z dnia б marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne. Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Dodatkowo Zakład wskazuje, iż w drodze niniejszej decyzji dokonuje jedynie oceny stanowiska przedsiębiorcy w zakresie przedstawionej przez niego interpretacji przepisów, z których wуnika obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne. Mocą niniejszej decyzji Zakład nie przyznaje natomiast jakiegokolwiek prawa ani nie stwierdza jakiegokolwiek obowiązku ubezpieczeniowego. Ocena stanowiska przedsiębiorcy, dokonywana pod kątem prawidłowości zaprezentowanej przez przedsiębiorcę wykładni przepisu prawa, czyniona jest w oparciu o kompletny opis stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego zawartego w treści wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji. Podkreślenia przy tym wymaga, iż procedując nad wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji Zakład nie prowadzi postępowania wyjaśniającego, w szczególności nie przeprowadza postępowania dowodowego. Granice sprawy wszczętej wniesieniem wniosku o wydanie interpretacji, jak zauważono wyżej, zakreślają jedynie ramy zaprezentowanego opisu stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego. Wydając indywidualną interpretację Zakład przyjmuje więc jako prawdziwe złożone przez wnioskodawcę oświadczenia, którymi jest związany.

Powyższe oznacza, iż wiążący charakter niniejszej decyzji ograniczony został jedynie do opisu stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania decyzji. Wynika to z faktu braku możliwości negowania przez Zakład okoliczności i stwierdzeń podanych przez przedsiębiorcę we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji w zakresie opisu stanu faktycznego. Ryzyko podania nieprawdziwych informacji w opisie stanu faktycznego bądź też poczynienie przez terenowe jednostki organizacyjne Zakładu (np. w toku czynności kontrolnych) ustaleń odmiennych od tych zaprezentowanych przez wnioskodawcę, obciąża więc jedynie przedsiębiorcę.

Stanowisko wyrażone przez przedsiębiorcę we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców uznać należy za prawidłowe. Zagadnienia dotyczące podlegania ubezpieczeniom społecznym, obowiązku opłacania składek i ustalania podstawy wymiaru składek na te ubezpieczenie regulowane są za pośrednictwem ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. W art. 6 ust. 1 tej ustawy ustawodawca wskazał katalog podmiotów objętych obowiązkiem ubezpieczenia emerytalnego i ubezpieczeń rentowych. Wyliczenie zawarte we wskazanym przepisie jest wyczerpujące i ma charakter zamknięty.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 5, art. 12 ust. 1 i art. 13 pkt 4 tej ustawy, osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym i wypadkowemu od dnia rozpoczęcia wykonywania działalności do dnia zaprzestania wykonywania tej działalności, z wyłączeniem okresu, na który wykonywanie działalności zostało zawieszone na podstawie art. 36aa oraz przepisów ustawy z 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców. Stosownie do treści art. 11 ust. 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych osoby prowadzące pozarolniczą działalność podlegają ubezpieczeniu chorobowemu dobrowolnie, na swój wniosek.

Z dniem 1 stycznia 2019 r. weszły w życie zmiany ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, wprowadzone ustawą z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu obniżenia składek na ubezpieczenia społeczne osób fizycznych wykonujących działalność gospodarczą na mniejszą skalę (Dz. U. z 2018 r. poz. 1S77), inaczej zwana ustawą o tzw. "małym ZUS". Dodano do ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych art. 18c, który określa nowe zasady ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne niektórych osób prowadzących działalność gospodarcza, które spełniają warunki określone w ustawie. Jednocześnie z dniem 1 lutego 2020 r. weszła w życie ustawa z dnia 12 grudnia 2019 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2019 r. poz. 2550), ustawa o tzw. "małym ZUS plus", która dokonano zmiany brzmienia art. 18c.

Zgodnie z aktualnym brzmieniem ww. przepisu art. 18c ust. 1 i ust. 7 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe ubezpieczonego, o którym mowa w art. 8 ust. 6 pkt 1, którego roczny przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej uzyskany w poprzednim roku kalendarzowym nie przekroczył kwoty 120 000 złotych, uzależniona jest od. dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzyskanego w poprzednim roku kalendarzowym. Roczny limit przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, o którym mowa w ust. 1, w przypadku rozpoczęcia, zakończenia lub zawieszenia prowadzenia działalności w ciągu poprzedniego roku kalendarzowego zmniejsza się proporcjonalnie, dzieląc kwotę 120 000 złotych przez liczbę dni kalendarzowych w poprzednim roku kalendarzowym i mnożąc przez liczbę dni kalendarzowych prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w poprzednim roku kalendarzowym. Otrzymany wynik jest zaokrąglany do pełnych groszy w górę, jeśli końcówka jest równa lub wyższa niż 0,5 grosza, lub w dół, jeśli jest niższa.

Górny limit przychodu uzyskanego z działalności w 2019 r. wynosi 120.000 zł (osób prowadzących działalność przez cały rok).

Górny limit przychodu uzyskanego z działalności w 2019 r. prowadzących działalność przez niecały rok należy ustalić proporcjonalnie pomniejszając roczny limit. W myśl art. 18c ust. 2 ustawy podstawa wymiaru składek, o której mowa w ust. 1, nie może przekroczyć 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia ogłoszonego w trybie art. 19 ust. 10 na dany rok kalendarzowy i nie może być niższa niż 30% kwoty minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w styczniu danego roku.

Powyższe nie ma zastosowania do osób, które lub do których:

1)

w poprzednim roku kalendarzowym miały zastosowanie przepisy dotyczące zryczałtowanego podatku dochodowego w formie karty podatkowej i które korzystały ze zwolnienia sprzedaży od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług {Dz. U. z 2020 r. poz. 106);

2)

spełniają warunki określone w art. 18a;

3)

w poprzednim roku kalendarzowym prowadziły pozarolniczą działalność gospodarczą przez mniej niż 60 dni kalendarzowych;

4)

w poprzednim roku kalendarzowym także prowadziły pozarolniczą działalność, o której mowa w art. 8 ust. 6 pkt 2-5;

5)

wykonują pozarolniczą działalność gospodarczą na rzecz byłego pracodawcy, na rzecz którego przed dniem rozpoczęcia pozarolniczej działalności gospodarczej w bieżącym lub w poprzednim roku kalendarzowym wykonywały w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres wykonywanej pozarolniczej działalności gospodarczej;

6)

ustalały podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe zgodnie z niniejszym artykułem przez 36 miesięcy kalendarzowych w ciągu ostatnich 60 miesięcy kalendarzowych prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej. Do powyższych limitów wlicza się, jako pełny miesiąc, każdy miesiąc kalendarzowy, w którym osoba odpowiednio ustalała podstawę składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe zgodnie z niniejszym artykułem lub prowadziła pozarolniczą działalność gospodarczą przez co najmniej jeden dzień kalendarzowy.

Spełnienie powyższych przesłanek powoduje, że osoba prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą nie posiada prawa do opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od podstawy wymiaru w wysokości nie niższej niż ustalona na zasadach przedstawionych w art. 18c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych (tzw. "mały ZUS plus"). Osoba fizyczna, która prowadzi działalność gospodarczą podlega ubezpieczeniom społecznym z tytułu tej działalności. Z informacji zawartych prze: Wnioskodawcę we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej i oświadczeń zawartych w piśmie stanowiącym jego uzupełnienie wynika, że przedsiębiorca nie spełnia przesłanek zawartych w art. 18c ust. 11 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Ponadto, zgodnie z opisem stanu faktycznego w 2019 r. przychód z prowadzonej działalności gospodarczej z uwzględnieniem prowadzenia przez część roku mieści się w limicie określonym w art. 18c ust. 7 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Zatem argumentacja zawarta we wniosku i oświadczenie Wnioskodawcy zawarte w uzupełnieniu wniosku, przemawiają za uznaniem jego stanowiska za prawidłowe.

Jednocześnie biorąc pod uwagę okoliczność, iż w procesie rozpoznania wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Zakład dokonuje oceny stanowiska co do właściwego rozumienia przez pytającego przepisu prawa regulującego możliwość skorzystania z prawa do opłacania składek na ubezpieczenia społeczne na zasadach wynikających z art. 18c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, brak jest podstaw do oceny przedstawionego sposobu wyliczenia określonej kwotowo podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, Interpretacja indywidualna nie ma charakteru decyzji indywidualnej określającej konkretną wysokość składek na ubezpieczenia społeczne dla określonego indywidualnie ubezpieczonego.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania. Stosownie do art. 35 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia. Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 34 ust. 5 ustawy z dnia б marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, odwołanie do właściwego Wydziału Ubezpieczeń Społecznych Sądu Okręgowego w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydala decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl