DI/100000/43/1048/2019 - Ulga na start.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 grudnia 2019 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych DI/100000/43/1048/2019 Ulga na start.

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r. poz. 1292), w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 300 z późn. zm.). Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku stanowisko przedstawione we wniosku Pana (...) złożonym w dniu 11 listopada 2019 r. uznaje za prawidłowe w części dotyczącej niepodlegania obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym przez okres 6 miesięcy od dnia podjęcia działalności gospodarczej.

UZASADNIENIE

Dnia 11 listopada 2019 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku wpłynął wniosek z dnia 11 listopada 2019 r., złożony przez Pana(...) o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 listopada 2019 r. doręczonym dnia 27 listopada 2019 r. Wnioskodawca zwraca się z prośbą o udzielenie interpretacji, czy może skorzystać z zarejestrowania się z kodem 05 40 "Ulga na start". Ww. informuje dalej, że działalność gospodarcza rozpoczął z dniem 1.10.2019. Do tego czasu był zatrudniony w firmie (...) w ramach umowy o pracę (od 1.07.2017 do 30.09.2019). W ramach prowadzonej działalności, wnioskodawca świadczy usługi (począwszy od dnia 1.11.2019) na rzecz spółki, będącej jednocześnie firmą "matką" dla (...)

Kontrahentem tym jest (...) z siedzibą (...) pod adresem w (...) Posiada ona zatem inny zarząd oraz inne miejsce wykonywania działalności względem firmy "córki", z którą wnioskodawcę był związany stosunkiem pracy. Stąd też, ww. zwraca się z prośbą o udzielenie opinii, czy może skorzystać "ulgi na start" (kod 05 40), jeśli będzie świadczył zlecenie na rzecz Wnioskodawca uważa, że skorzystanie z "ulgi na start" jest zasadne, ponieważ będzie on świadczył usługi na rzecz spółki, która co prawda jest powiązana z poprzednim pracodawcą wnioskodawcy, jednak jest odrębnym podmiotem zarejestrowanym w innym kraju (w Co więcej, świadczone przeze wnioskodawcę usługi informatyczne nie będą kontynuacją zadań, które wnioskodawca realizował pracując w ramach umowy o pracę.

Uzupełniając wniosek pismem z dnia 27 listopada 2019 r. wnioskodawca wskazał ponownie, że zwraca się z prośbą o udzielenie interpretacji, czy może skorzystać z zarejestrowania się z kodem 05 40 "Ulga na start". Ww. informuje, że działalność gospodarczą rozpoczął z dniem 1.10.2019. Jest to pierwsza działalność gospodarcza wnioskodawcy (nie prowadził działalności w obrębie poprzednich 60 miesięcy). Do tego czasu był zatrudniony w firmie (...) w ramach umowy o pracę (od 1.07.2017 do 30.09.2019). Wnioskodawca oświadczył, że w ramach prowadzonej działalności ww. nie świadczył i nie świadczy żadnych usług na rzecz (...) (poprzedni pracodawca) oraz nie zamierza świadczyć żadnych usług na rzecz tej firmy w przyszłości. W ramach prowadzonej działalności, świadczy usługi (począwszy od dnia 1.11.2019) na rzecz spółki, będącej jednocześnie firmą "matką" dla Kontrahentem tym jest: (...) siedzibą (...) pod adresem (...)

Wspomniane usługi nie są związane z obowiązkami, które wnioskodawca miał podczas pracy "na etacie" w Biorąc pod uwagę powyższe, ww. zwraca się z prośbą o udzielenie opinii, czy może skorzystać "ulgi na start" (kod 05 40), jeśli będzie świadczył zlecenie na rzecz

Wnioskodawca powtarza, że uważa, że skorzystanie z "ulgi na start" jest zasadne, ponieważ będzie świadczył usługi na rzecz spółki, która co prawda jest powiązana z jego poprzednim pracodawcą, jednak jest odrębnym podmiotem zarejestrowanym w innym kraju (w Posiada ona zatem inny zarząd oraz inne miejsce wykonywania działalności względem firmy "córki", z którą był związany stosunkiem pracy. Co więcej, świadczone przez ww. usługi informatyczne ni& będą kontynuacją zadań, które realizował pracując w ramach umowy o pracę.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku stwierdza, co następuje:

Stanowisko wyrażone przez przedsiębiorcę we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej uznać należy za prawidłowe.

Zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia, co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej lub składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna). Jednocześnie stosownie do art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, został obliczania składek nβ ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Solidarnościowy Fundusz Wsparcia Osób Niepełnosprawnych, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek. Zasady podlegania ubezpieczeniom społecznym, ustalania prawidłowej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne oraz opłacania składek na te ubezpieczenia regulują przepisy ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 5, art. 12 ust. 1 w zw. z art. 13 ust. 4 powołanej ustawy, osoby prowadzące pozarolniczą działalność podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym i wypadkowemu od dnia rozpoczęcia wykonywania działalności do dnia zaprzestania wykonywania tej działalności, z wyłączeniem okresu, na który wykonywanie działalności zostało zawieszone na podstawie art. 36aa oraz przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców. Natomiast, zgodnie z art. 11 ust. 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, osoby prowadzące pozarolniczą działalność podlegają ubezpieczeniu chorobowemu dobrowolnie, na swój wniosek.

W myśl art. 18 ustawy - Prawo przedsiębiorców przedsiębiorca będący osobą fizyczną, który podejmuje działalność gospodarczą po raz pierwszy albo podejmuje ją ponownie po upływie co najmniej 60 miesięcy od dnia jej ostatniego zawieszenia lub zakończenia i nie wykonuje jej na rzecz byłego pracodawcy, na rzecz którego przed dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej w bieżącym lub w poprzednim roku kalendarzowym wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres wykonywanej działalności gospodarczej, nie podlega obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym przez okres 6 miesięcy od dnia podjęcia działalności gospodarczej. Z powyższego wynika, że, w sytuacji, gdy osoba rozpoczynająca wykonywanie działalności gospodarczej podejmuje ją po raz pierwszy lub podejmuje ją ponownie, ale od zakończenia poprzedniej działalności lub od dnia jej ostatniego zawieszenia upłynął okres co najmniej 60 miesięcy, a w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie wykonuje na rzecz byłego pracodawcy, na rzecz którego przed dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej w bieżącym lub w poprzednim roku kalendarzowym wykonywała w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres wykonywanej działalności gospodarczej przez okres 6 miesięcy od dnia podjęcia tej działalności, nie podlega obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym, o których stanowi powyżej powołany art. 6 ust. 1 pkt 5 i powiązany z nim art. 12 ust. 1.

Oznacza to, że osoba prowadząca działalność gospodarczą spełniająca ww. warunki nie jest osobą prowadzącą pozarolniczą działalność w rozumieniu ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, w konsekwencji nie podlega ubezpieczeniom społecznym w okresie 6 miesięcy stosowania tzw. ulgi na start.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych podkreśla jednocześnie, że w trybie wydawania decyzji z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej organ rentowy nie posiada kompetencji do analizowania powiązań spółek - pracodawców wnioskodawcy i rozstrzygania czy wnioskodawca świadczy/będzie świadczył usługi na rzecz byłego pracodawcy. Zakład Ubezpieczeń Społecznych uznaje zawarte w uzupełnieniu z dnia 27 listopada 2019 r. oświadczenia za element opisu stanu faktycznego i nie dokonuje ich oceny. W przypadku, gdy przedstawione przez wnioskodawcę w treści wniosku i jego uzupełnieniu okoliczności nie są prawdziwe, wydana interpretacja nie wywołuje skutków prawnych.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

Pouczenie

Decyzja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 35 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 5 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 34 ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, odwołanie do Wydziału Pracy i Ubezpieczeń Społecznych Sądu Okręgowego (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostką, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl