DI/100000/43/1045/2019 - Możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne wartości nagrody jubileuszowej wypłaconej przez pracodawcę pracownikowi.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 grudnia 2019 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych DI/100000/43/1045/2019 Możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne wartości nagrody jubileuszowej wypłaconej przez pracodawcę pracownikowi.

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r. poz. 1292), w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 300 z późn. zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte we wniosku przedsiębiorcy (...) z siedzibą w z dnia 4 listopada 2019 r., złożonym w dniu 8 listopada 2019 r. w przedmiocie dotyczącym wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne wartości nagrody jubileuszowej wypłaconej przez pracodawcę pracownikowi.

UZASADNIENIE

Dnia 8 listopada 2019 r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku wpłynął wniosek złożony przez przedsiębiorcę (...) z siedzibą w o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ustawy - Prawo przedsiębiorców. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 listopada 2019 r., doręczonym w dniu 4 grudnia 2019 r. Na wstąpię wniosku Wnioskodawca wskazał, że zwraca sią z wnioskiem o wydanie pisemnej interpretacji przepisów z zakresu ubezpieczeń, w zakresie zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne w indywidualnej sprawie Wnioskodawcy (interpretacja indywidualna) w sprawie braku obowiązku opłacania składek na ubezpieczenie społeczne od wartości nagrody jubileuszowej wypłacanej pracownikowi w sytuacji opisanej we wniosku.

Wnioskodawca w treści wniosku wskazał, że zgodnie z wprowadzonym w Spółce Zarządzeniem nr (...) z dnia 20 lutego 2019 r. dotyczącym nagród jubileuszowych, do otrzymania nagrody jubileuszowej uprawnieni są wszyscy pracownicy, którzy posiadają staż pracy nie mniejszy niż 20 lat wypracowany wyłącznie w podmiotach gospodarczych, których właścicielami, wspólnikami, udziałowcami są

Dalej Wnioskodawca dodaje, że podstawą wyliczenia kwoty nagrody jubileuszowej jest kwota przeciętnego wynagrodzenia wynikającego z ostatniego komunikatu ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za kwartał danego roku dostępnego przed dniem wypłat nagród jubileuszowych. Wysokość nagrody jubileuszowej uzależniona jest od stażu pracy: odpowiednio po przepracowaniu 20, 25, 30, 35, 40 lat pracy ma zastosowanie inny mnożnik, w związku z czym zostaje zachowany ustawowy warunek wypłaty nagrody jubileuszowej nie częściej niż co pięć lat, ponieważ nagrodź przysługuje po każdym następnym pięcioletnim okresie pracy (przy zachowaniu minimalnego progu stażu).

Tym samym nagroda przysługuje, po przepracowaniu nie mniej niż 20 lat, w każdą piątą wielokrotność rocznicy zatrudnienia pracownika we wskazanych powyżej podmiotach i ma charakter periodyczny, powtarzający się co pięć lat.

Wobec powyższego Wnioskodawca kieruje pytanie czy w świetle § 2 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe przychód uzyskany z nagród jubileuszowych wypłacanych pracownikom stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe.

Wnioskodawca we własnym stanowisku w sprawie wskazał, że jego zdaniem na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia MPiPS z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, wartość nagrody jest wyłączona z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe, jeżeli według zasad określających warunki ich przyznawania przysługują pracownikowi nie częściej niż co 5 lat.

W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że mając na uwadze treść Zarządzenia dotyczącego nagród jubileuszowych, obowiązującego w Spółce, nie ma on obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od wartości nagród jubileuszowych wypłacanej pracownikom.

Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 I 2 oraz art. 20 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy z wyłączeniem przychodów wymienionych w § 2 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, jak również wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Za przychody ze stosunku pracy rozumie się zarówno przychód osiągany przez pracowników z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, jak również wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych (por. art. 12 ust. 1 ustawy o PIT).

W związku z powyższym, opisana we wniosku kwota nagrody jubileuszowej przysługująca pracownikom będzie stanowiła dla pracowników przychód w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Powyższe potwierdza również wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 24 czerwica 2009 r. (sygn. akt II FSK 251/08), w którym Sąd wskazał, że o tym, czy dane świadczenie stanowi przychód ze stosunku pracy w rozumieniu przepisów podatkowych, decyduje okoliczność, czy może je otrzymać wyłącznie pracownik, czy też również inna osoba niezwiązana tego rodzaju stosunkiem prawnym. Ważne jest więc to, czy istnieje związek prawny lub faktyczny danego świadczenia ze stosunkiem pracy. W świetle powyższego nie ulega wątpliwości, że wypłacona lub postawiona do dyspozycji pracownika nagroda jubileuszowa stanowić będzie przychód ze stosunku pracy w rozumieniu przepisów podatkowych.

Dalej Wnioskodawca zaznacza, że w świetle § 2 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Pracy I Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wyłączone są te przychody uzyskane tytułem "nagrody jubileuszowej (gratyfikacji) jeżeli według zasad określających warunki ich przyznawania przysługują pracownikowi nie częściej niż co 5 lat".

Z przywołanych powyżej przepisów wywieść więc należy, iż decydujące znaczenie w kontekście zwolnienia tego typu świadczeń pieniężnych z obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne ustawodawca przypisał periodycznemu (nie częstszemu niż co 5 lat) nabywaniu przez pracownika prawa do ich uzyskania na podstawie wewnętrznych przepisów obowiązujących u pracodawcy.

Wnioskodawca dodaje, że powyższe będzie miało zastosowanie również do składek na ubezpieczenie zdrowotne, ponieważ z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych wynika, iż do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę' wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.

W związku z powyższym, skoro na mocy obowiązującego w Spółce Wnioskodawcy Zarządzenia dotyczącym nagród jubileuszowych pracownicy są uprawnieni do otrzymania wypłaty nagrody jubileuszowej nie częściej niż co pięć lat, a w konsekwencji - świadczenie to ma charakter periodyczny, powtarzający się co pięć lat, to Wnioskodawca nie ma obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od wartości przysługującym pracownikom nagród jubileuszowych.

Powyższe potwierdzają interpretacje indywidualne: wyjaśniającego, w szczególności nie przeprowadza postępowania dowodowego. Granice sprawy wszczętej wniesieniem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej zakreślają jedynie ramy zaprezentowanego opisu stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego. Wydając interpretację indywidualną Zakład przyjmuje więc jako prawdziwe złożone przez wnioskodawcę oświadczenia, którymi jest związany.

Zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia, co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej lub składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna). Jednocześnie stosownie do art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998. o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 34 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Solidarnościowy Fundusz Wsparcia Osób Niepełnosprawnych, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 i 2 oraz art. 20 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy z wyłączeniem przychodów wymienionych w § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 2015 r., poz. 2236 z późn. zm.), jak również wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

W myśl zaś § 1 ww. rozporządzenia podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy. Za przychody ze stosunku pracy uważa się zaś: wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w § 2 ust. 1 pkt 1 stanowi, iż z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wyłączone są te przychody uzyskane tytułem nagrody jubileuszowej (gratyfikacji) jeżeli według zasad określających warunki ich przyznawania przysługują pracownikowi nie częściej niż co 5 lat.

* "decydujące znaczenie w kontekście zwolnienia tego typu świadczeń pieniężnych z obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne ustawodawca przypisał periodycznemu (nie częstszemu niż co 5 lat) nabywaniu przez pracownika prawa do ich uzyskania na podstawie wewnętrznych przepisów obowiązujących u pracodawcy (kluczowe są zapisy zawarte w przepisach wewnętrznych pracodawcy). Bez znaczenia prawnego pozostaje natomiast fakt daty wypłacenia tych świadczeń pracownikowi (wypłata tych świadczeń może nastąpić więc w okresie krótszym niż 5 lat od dnia uzyskania przez pracownika poprzedniej nagrody jubileuszowej)" (interpretacja indywidualna ZUS z dnia 18 sierpnia 2016 r. znak: DI/100000/43/744/2018);

* "Wobec oświadczenia wnioskodawcy iż w regulaminie wynagradzania obowiązującym u wnioskodawcy zawarty jest zapis stanowiący, iż nagrody jubileuszowe przysługują nie częściej niż co 5 lat; i nagroda jubileuszowa stanowi przychód pracowników ze stosunku pracy, stanowisko wnioskodawcy, wskazujące na wyłączenie wartości nagród jubileuszowych wypłacanych w takich okolicznościach z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, uznać należy za prawidłowe" (interpretacja indywidualna ZUS z dnia 28 lutego 2017 r., nr DI/100000/43/92/2017);

"W konsekwencji kwota wskazanej nagrody jubileuszowej przysługującej pracownikom nie częściej niż co 5 lat będzie podlegała wyłączeniu z podstawowego wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu stosunku pracy wskazanego w § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, gdy prawo do tej nagrody oraz warunki jej przyznania będą wynikały z zakładowego źródła pracy (interpretacja indywidualna ZUS z dnia 17 marca 2017 r., nr WPI/200000/43/237/2017); "Zauważyć należy, że nagrody jubileuszowe nie są świadczeniami obligatoryjnymi, uregulowanymi w powszechnie obowiązujących przepisach prawa. Zasady ich przyznawania oraz wypłacania wynikają z obowiązujących u przedsiębiorcy regulaminów. Jednocześnie, odnosząc się do zasad ich przyznawania, należy przyjąć, że stanowią formę świadczenia dodatkowego wynikającego bezpośrednio ze stażu pracy pracownika, prawo do którego nabywa się po przepracowaniu wymaganego okresu Zatem decydujące znaczenie w kontekście zwolnienia tych świadczeń pieniężnych z obowiązku opłacania składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe ustawodawca przypisał periodycznemu (nie częstszemu niż co 5 lat) nabywaniu przez pracownika prawa do ich uzyskania na podstawie wewnętrznych przepisów obowiązujących u pracodawcy" (interpretacja indywidualna ZUS z dnia 11 września 2018 r., nr WPI/200000/43/948/2018).

Mając więc na uwadze powyższe, zasadnym jest stwierdzenie, że w opisanej we wniosku stanie faktycznym, Wnioskodawca nie ma obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od wartości przysługującym pracownikom nagród jubileuszowych.

Uzupełniając wniosek pismem z dnia 26 listopada 2019 r., doręczonym w dniu 4 grudnia 2019 r. Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z wprowadzonym w Spółce Zarządzeniem nr dnia 20 lutego 2019 r. dotyczącym nagród jubileuszowych, do otrzymania nagrody jubileuszowej uprawnieni są wszyscy pracownicy, którzy posiadają staż pracy nie mniejszy niż 20 lat wypracowany wyłącznie w podmiotach gospodarczych, których właścicielami, wspólnikami, udziałowcami są (...).

Podstawą wyliczenia kwoty nagrody jubileuszowej jest kwota przeciętnego wynagrodzenia wynikającego z ostatniego komunikatu ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za kwartał danego roku dostępnego przed dniem wypłat nagród jubileuszowych. Wysokość nagrody jubileuszowej uzależniona jest od stażu pracy: odpowiednio po przepracowaniu 20, 25, 30, 35, 40 lat pracy ma zastosowanie inny mnożnik, w związku z czym zostaje zachowany ustawowy warunek wypłaty nagrody jubileuszowej nie częściej niż co pięć lat, ponieważ nagroda przysługuje po każdym następnym pięcioletnim okresie pracy (przy zachowaniu minimalnego progu stażu).

Tym samym nagroda przysługuje, po przepracowaniu nie mniej niż 20 lat, w każdą piątą wielokrotność rocznicy zatrudnienia pracownika we wskazanych powyżej podmiotach i ma charakter periodyczny, powtarzający się co pięć lat.

Jako przychód ze stosunku pracy traktowane są w szczególności: wynagrodzenie zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Z dyspozycji art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż warunkiem zakwalifikowanego określonego świadczenia jako przychodu ze stosunku pracy jest istnienie związku prawnego lub faktycznego pomiędzy danym świadczeniem a istniejącym stosunkiem pracy (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 24 czerwca 2009 r., sygn. akt II FSK 251/08).

W konsekwencji, nagroda jubileuszowa stanowi zatem dla pracownika przychód ze stosunku pracy. Warunkiem jej wypłaty jest bowiem uzyskanie przez pracownika w trakcie zatrudnienia u danego pracodawcy określonego stażu pracy, tym samym istnieje wskazany powyżej związek wypłaty świadczenia z istniejącym stosunkiem pracy.

Wnioskodawca podkreśla, że wobec powyższego, wartość nagrody jubileuszowej wypłacanej przez Wnioskodawcę pracownikom stanowi przychód osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku, zważył co następuje:

Stanowisko wyrażone przez wnioskodawcę we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców uznać należy za prawidłowe.

Wskazać przy tym należy, iż w drodze niniejszej decyzji Zakład dokonuje jedynie oceny stanowiska przedsiębiorcy w zakresie przedstawionej przez niego interpretacji przepisów, z których wynika obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne. Mocą niniejszej decyzji Zakład nie przyznaje natomiast jakiegokolwiek prawa ani nie stwierdza jakiegokolwiek obowiązku ubezpieczeniowego.

Ocena stanowiska przedsiębiorcy, dokonywana pod kątem prawidłowości zaprezentowanej przez przedsiębiorcę wykładni przepisu prawa, czyniona jest w oparciu o kompletny opis stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego zawartego w treści wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Podkreślenia przy tym w/maga, iż procedując nad wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej Zakład nie prowadzi postępowania wyjaśniającego, w szczególności nie przeprowadza postępowania dowodowego. Granice sprawy wszczętej wniesieniem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej zakreślają jedynie ramy zaprezentowanego opisu stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego. Wydając interpretację indywidualną Zakład przyjmuje więc jako prawdziwe złożone przez wnioskodawcę oświadczenia, którymi jest związany.

Zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia, co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej lub składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna). Jednocześnie stosownie do art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998'. o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 34 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Solidarnościowy Fundusz Wsparcia Osób Niepełnosprawnych, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 i 2 oraz art. 20 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy z wyłączeniem przychodów wymienionych w § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe {Dz. U. *z 2015 r., poz. 2236 z późn. zm.), jak również wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

W myśl zaś § 1 ww. rozporządzenia podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy. Za przychody ze stosunku pracy uważa się zaś: wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w § 2 ust. 1 pkt 1 stanowi, iż z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wyłączone są te przychody uzyskane tytułem nagrody jubileuszowej (gratyfikacji) jeżeli według zasad określających warunki ich przyznawania przysługują pracownikowi nie częściej niż co 5 lat. Z przywołanych powyżej przepisów wywieść należy, iż decydujące znaczenie w kontekście zwolnienia tego typu świadczeń pieniężnych z obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne ustawodawca przypisał periodycznemu (nie częstszemu niż co 5 lat) nabywaniu przez pracownika prawa do ich uzyskania na podstawie wewnętrznych przepisów obowiązujących u pracodawcy.

Reasumując, wobec oświadczenia Wnioskodawcy, iż w przepisach wewnętrznych obowiązujących u Wnioskodawcy zawarty jest zapis stanowiący, iż nagrody jubileuszowe przysługują nie częściej niż co 5 lat, i nagroda jubileuszowa stanowi przychód pracowników ze stosunku pracy, stanowisko wnioskodawcy, wskazujące na wyłączenie wartości nagrody jubileuszowej wypłaconej w takich okolicznościach z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne uznać należy za prawidłowe.

Powyższe będzie miało zastosowanie również do składek na ubezpieczenie zdrowotne, bowiem z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1373 z późn. zm.) wynika, iż do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne I rentowe tych osób.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy opisu stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 35 ust. l i ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 34 ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, odwołanie do Wydziału Pracy i Ubezpieczeń Społecznych Sądu Okręgowego w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl